• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیم‌وکابل در گفت‌وگو با فلزات آنلاین مطرح کرد؛

جریمه‌ای کم‌تر از قیمت یک کلاف سیم!

  • کد خبر : 4490
  • 01 اسفند 1397 - 20:57
جریمه‌ای کم‌تر از قیمت یک کلاف سیم!
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیم‌وکابل گفت: مبلغ جریمه متخلفان و تولیدکنندگان سیم و کابل بی‌کیفیت بسیار کم است و متخلفان به دلیل تفاوت چشم‌گیر هزینه تولید سیم‌ و کابل با کیفیت نسبت به هزینه تولید نوع بی‌کیفیت آن، ترجیح می‌دهند که مشمول جریمه شوند تا تن به تولید سیم و کابل باکیفیت دهند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیم‌وکابل گفت: مبلغ جریمه متخلفان و تولیدکنندگان سیم و کابل بی‌کیفیت بسیار کم است و متخلفان به دلیل تفاوت چشم‌گیر هزینه تولید سیم‌ و کابل با کیفیت نسبت به هزینه تولید نوع بی‌کیفیت آن، ترجیح می‌دهند که مشمول جریمه شوند تا تن به تولید سیم و کابل باکیفیت دهند.

مسعود پاکدل مدیرعامل «کابل البرز» در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به اینکه تکنولوژی و توان تولید هر نوع کابلی به هر میزان در کشور وجود دارد، اظهار داشت: در برخی موارد تولید یکسری از کابل‌های خاص توجیه اقتصادی ندارد و واردات نسبت به تولید آن با صرفه‌تر‌ است. کابل‌های مورد نیاز در شبکه‌های اطلاعاتی به دلیل مصرف کم به‌صرفه نیست. اما کابل‌هایی که به‌صورت انبوه در صنایع مختلف مصرف می‌شود، به راحتی در داخل کشور قابل تولید است. در واقع صنعت کابل بی‌نیاز از واردات است.

وی افزود: ما سیم به بازار برای فروش عرضه نمی‌کنیم بلکه با پروژه‌ها همکاری داریم، چون‌که بیشتر محصولات تولیدی مجموعه ما صنعتی است و به‌طور کلی کابل ساختمانی تولید نمی‌کنیم. متاسفانه در بازار بیشتر مشتریان به دنبال سیم و کابل‌هایی هستند که بتوانند به‌راحتی با آن کار کنند(بدون ابزار بریدن عایق سیم‌ و کابل) و به کیفیت محصول توجه چندانی نمی‌کنند؛ تا ۹ سال پیش سیم و کابل‌های ساختمانی نیز تولید می‌کردیم اما به‌دلیل اینکه فروش نداشتیم، انبارهایمان از سیم وکابل‌های با کیفیت فروش نرفته پر شد؛ از همان زمان تولید این نوع سیم و کابل را متوقف کردیم.

نبود نقدینگی مشکل امروز صنعت کشور است

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیم‌وکابل با بیان اینکه نبود نقدینگی مشکل امروز صنعت کشور است، عنوان کرد: یکی از معضلاتی که ما برای فروش محصولات تولیدی مجموعه داریم این است که صاحبان پروژه‌ها قراردادهایی را با ما داشته‌اند و ما نیز با دریافت پیش‌پرداخت طبق قرارداد سیم و کابل سفارشی را تولید کرده‌ایم اما این مشتریان نتوانسته‌اند باقی مبلغ توافقی را پرداخت کنند در نتیجه محصولات سفارشی آن‌ها بلااستفاده در انبارهای ما مانده است؛ شاید بتوانم بگویم که برخی از مشتریان ما چیزی بالغ بر سه سال است سیم‌ و کابل سفارشی خود را دریافت نکرده‌اند.

پاکدل ادامه داد: توان تولید هرگونه کابلی که در صنعت مورد نیاز باشد را داریم و انواع سیم‌ و کابل صنعتی را بر اساس سفارش مشتریان می‌توانیم تولید کنیم، ما تا کنون با نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع فولاد، معادن و به‌طور کلی با اکثر صنایع همکاری داشته‌ایم و برای آن‌ها سیم و کابل تولید کرده و می‌کنیم.

اطلاعات جامعی از آمار بازار وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه ارگانی جهت آنالیز و اعلام آمار فروش در داخل کشور وجود ندارد، بیان کرد: شخص یا مرکزی وجود ندارد که اطلاعات دقیق فروش را جمع‌آوری کرده و منتشر کند، به همین دلیل نمی‌توان به‌راحتی گفت که هر تولیدکننده‌ای چه میزان از سهم بازار را به خود اختصاص داده است، ولی کارخانه کابل البرز حدودا بین ۱۰ الی ۱۵ درصد از مس عرضه شده رسمی کشور را مصرف می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیم‌ و کابل با اشاره به اینکه اگر تمامی واحدهای صنعتی در کشور فعال باشند، حدود ۱۰۰ هزار تن مس برای تولید سیم و کابل پروژه‌های مختلف صنعتی، مصرف می‌شود، عنوان کرد: با وضیعت کنونی صنعت در کشور، نمی‌توان به درستی آماری از ظرفیت‌ تولید سیم‌وکابل ارائه داد، زیرا برخی از واحدهای تولیدی کلنگ‌زنی می‌شوند، اما در ادامه پروژه متوقف می‌شود و دوباره بعد از یک مدت چند ساله، مدیر دیگری باز همان پروژه را کلنگ‌زنی می‌کند؛ در واقع اطلاعات درستی برای ارزیابی ظرفیت مصرف در کشور و  به تبع آن ظرفیت تولید در دسترس نیست.

صادرکنندگان سیم و کابل سرشان از مزایای صندوق ضمانت صادرات، بی‌کلاه است

پاکدل با بیان اینکه مصرف‌کنندگان اصلی سیم و کابل فشار قوی پیمان‌کاران و یا صاحبان پروژه‌ها هستند، گفت: مردم عادی خریدار سیم‌ و کابل فشار قوی نیستند، در نتیجه برای صادرات نیز باید از طریق مناقصه با شرکت‌های خارجی همکاری کرد. اما در این صنعت نمی‌توان به صورت کلی از صادرات صحبت کرد، شرکت‌هایی که سیم و کابل به کشورهای دیگر صادر می‌کنند نتوانستند از مزایای صندوق ضمانت صادرات استفاده کنند؛ زیرا صادرات این واحدها در دسته صادرات رسمی قرار نگرفت.

کشور در تامین مواد اولیه سیم وکابل خودکفا است

وی با عنوان اینکه ۹۵ درصد مواد اولیه تولید سیم‌وکابل از داخل کشور تامین می‌شود و تنها تامین ۵ درصد از طریق کانال واردات است، گفت: برای تولید کابل‌های ولتاژ  بالا عایق از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم؛ در واقع به دلیل تولید محدود این نوع کابل‌ها، واردات عایق به عنوان مواد اولیه، به‌صرفه‌تر از تولید آن است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیم‌ و کابل با بیان اینکه هادی کابل‌های فشار قوی نیز در داخل کشور وجود دارد، اظهار کرد: هم مس و هم آلومینیوم در داخل کشور وجود دارد، اما کابل‌های مسی نسبت به کابل‌های آلومینیومی گران‌تر هستند، در غیر اینصورت این دو نوع کابل هیچ تفاوت دیگری باهم ندارند؛ فقط هنگامی که از کابل فشار قوی آلومینیومی استفاده می‌شود، سطح مقطع آن باید بیشتر از سطح مقطع کابل مسی باشد. البته هنوز مصرف کابل‌های آلومینیومی در کشور رواج نیافته است، ارگان‌های بزرگ دغدغه قیمت محصول ندارند، در نتیجه ترجیح می‌دهند که خطر نکنند و از کابل مسی استفاده کنند.

دلیل سوء استفاده از برندهای بزرگ سیم و کابل، نقص قوانین حمایت از تولیدکنندگان است

پاکدل با عنوان این مطلب که از برندهای مشابه نام البرز شکایت کردیم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم، بیان کرد: یکی از معضلاتی که صنعت سیم‌وکابل با آن درگیر است، سوء استفاده از برندهای مطرح و معتبر است، برخی از واحدهای تولیدی با استفاده از نام شرکت‌های مطرح و با اضافه کردن پیشوند یا پسوند، مجوز گرفته و اقدام به تولید سیم‌وکابل می‌کنند که متاسفانه این سوءاستفاده غیر قانونی نیست. در بیشتر مواقع کیفیت سیم‌های تولیدی واحدهای فرعی، تفاوت چشم‌گیری با محصولات شرکت‌های واقعی دارند و مشتریان شکوه‌کنان با ما تماس می‌گیرند که فلان کابل تولیدی مجموعه شما مشکل‌ساز شده است؛ در حالی که آن کابل مذکور متعلق به شرکت فرعی بوده و مشتری هیچ‌گونه اطلاعی از کیفیت آن برند نداشته است. در واقع ضرری که متوجه مشتری شده ناشی از نقص قوانین است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیم‌وکابل با بیان اینکه دزدی فقط از دیوار  مردم بالا رفتن نیست، عنوان کرد: سوء استفاده از زحمات چندین ساله و دانش یک برند معتبر نیز مصداق عینی دزدی است؛ متاسفانه حل این معضل هیچ ضرورت و اهمیتی برای کسی ندارد. متاسفانه بعضی از افراد سرشناس نیز صاحب این کارخانه‌های نامعتبر هستند؛ البته منظور از نامعتبر، واحدهای تولیدی بدون مجوز نیست؛ منظور کارخانجات مجوز دار و تولیدکننده جنس بی‌کیفیت است. در واقع مهم‌ترین دلیل آتش‌سوزی‌های اماکن بزرگ نیز استفاده از همین کابل‌های بی‌کیفیت است، زیرا کوچک‌ترین جرقه موجب بزرگ‌ترین فجایع می‌شود. با اینکه پیگیری‌هایی از طریق انجمن صنفی سیم‌ و کابل، اداره استاندارد و ارگان‌های مربوطه انجام گرفته اما هنوز موفقیتی حاصل نشده است؛ بعد از بررسی‌های فراوان و  معرفی واحدهای تولیدی متفرقه، تنها اقدام قانونی که با واحد متخلف صورت می‌گیرد، دریافت جریمه ۱۰۰ هزار تومانی توسط تعزیرات است! این مبلغ کمتر از پول یک کلاف سیم است!!

پاکدل با اشاره به اینکه تشخیص ظاهری سیم‌ و کابل باکیفیت از نوع بی‌کیفیت آن دشوار است، گفت: تولید سیم‌ و کابل باکیفیت هزینه‌بردار است. برای متخصصان نیز تشخیص سطح مقطع سیم‌وکابل از روی ظاهر آن دشوار است، چه برسد به تشخیص کیفیت سیم و کابل برای مردم عادی از روی ظاهر سیم ‌و کابل؛ در برخی موارد از سیم‌وکابل با سطح مقطع ۴ میلی‌متر مربع به‌جای سیم‌وکابل با سطح مقطع ۶ میلی‌متر مربع استفاده می‌کنند، در واقع روی سیم سایز را ۶ میلی‌متر مربع درج می‌کنند. اختلاف مس این دو سطح مقطع ۵۰ درصد است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4490
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار