• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت تیران ذوب اسپادانا عنوان کرد:

جولان محدودیت انرژی در صنعت ریخته‌گری

  • کد خبر : 36194
  • 23 آذر 1402 - 10:11
جولان محدودیت انرژی در صنعت ریخته‌گری
مدیرعامل شرکت تیران ذوب اسپادانا، تولیدکننده قطعات فولادی و چدنی گفت: کمبود مواد اولیه و محدودیت تامین انرژی، دو چالش اساسی به شمار می‌آید که عملکرد فعالان صنعت ریخته‌گری کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیرعامل شرکت تیران ذوب اسپادانا، تولیدکننده قطعات فولادی و چدنی گفت: کمبود مواد اولیه و محدودیت تامین انرژی، دو چالش اساسی به شمار می‌آید که عملکرد فعالان صنعت ریخته‌گری کشور را تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر، بازار قطعات فولادی و چدنی نیز با یک رکود نسبی مواجه شده که تنها راه خروج از این بحران، بهبود روابط سیاسی و توسعه مبادلات تجاری با سایر کشورهای جهان است.

حسن غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت تیران ذوب اسپادانا فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ در زمینه ریخته‌گری فولاد و چدن خاکستری در شهرک صنعتی تیران استان اصفهان آغاز کرده است. انواع قطعات فولادی و چدنی بر اساس سفارش مشتری در مجموعه ما تولید می‌شود و در واقع محدودیتی برای تولید قطعات ریختگی مورد نیاز صنایع مختلف نداریم.

وی در خصوص چالش‌های موجود در صنعت ریخته‌گری، عنوان کرد: کمبود مواد اولیه، یکی از مهم‌ترین معضلات موجود در این صنعت به شمار می‌آید. با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها‌ و احداث کارخانجات جدید، در حال حاضر اغلب واحدهای ریخته‌گری در تامین قراضه و آهن اسفنجی مورد نیاز خود با مشکل مواجه شده‌اند. متاسفانه قیمت ضایعات آهنی در بازار دائما در حال نوسان است و فعالان این صنعت نمی‌توانند برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید خود داشته باشند. هم‌اکنون قراضه آهنی با قیمتی در حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار معامله می‌شود؛ در حالی که قیمت آن به حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم نیز رسیده بود.

استفاده از آهن اسفنجی مقرون به صرفه‌تر از قراضه است

مدیرعامل شرکت تیران ذوب اسپادانا در همین راستا ادامه داد: از طرفی، کارخانجات صنعتی که در زمینه تولید آهن اسفنجی مشغول فعالیت هستند، اقدام به احداث و راه‌اندازی واحدهای ذوب و فولادسازی در مجموعه خود کرده‌اند و از آهن اسفنجی تولیدی در این واحدها استفاده می‌کنند. این مسئله در نهایت منجر به برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای آهن اسفنجی در بورس کالای ایران شده و با افزایش رقابت در این تالار صنعتی، شرایط تامین آهن اسفنجی برای واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس سخت و دشوار می‌شود. در حال حاضر آهن اسفنجی با قیمتی در حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا معامله می‌شود که با توجه به اختلاف قیمت حدود دو هزار تومانی قراضه و آهن اسفنجی، طبیعتا استفاده از آهن اسفنجی در واحدهای ریخته‌گری مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

غفاری در ادامه محدودیت انرژی را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های موجود در این صنعت برشمرد و تصریح کرد: قطعی برق در فصل تابستان و قطعی گاز در فصل زمستان، نه تنها منجر به افت تولید در کارگاه‌های ریخته‌گری طی روزهای مختلف سال می‌شود بلکه عملکرد سراسر زنجیره فولاد به ویژه واحدهای نوردی را تحت تاثیر قرار داده است. برق کارگاه‌های تولیدی در شهرک صنعتی تیران در تابستان سال جاری، به مدت دو روز در هفته قطع می‌شد و ما چاره‌ای جز توقف تولید طی این مدت نداشتیم. با توجه به اینکه زمان چندانی به فرا رسیدن فصل زمستان باقی نمانده است، از هم‌اکنون نگران قطعی گاز مجموعه هستیم و امیدواریم شرایط دشوار زمستان سال گذشته تکرار نشود!

وی با اشاره به اهمیت انرژی برق در کوره‌‎های القایی، مطرح کرد: قطعی برق در کارگاه‌های ریخته‌گری که از کوره‌های القایی استفاده می‌کنند، برابر با تعطیلی کامل تولید است. حجم کوره‌های موجود در کارگاه ما پایین بوده و از دو کوره یک و دو تنی ساخت داخل برای ریخته‌گری فولاد و چدن استفاده می‌کنیم اما بی‌شک قطعی برق در کارخانجات بزرگ ریخته‌گری که از کوره‌های با ظرفیت بالاتری در مجموعه خود استفاده می‌کنند، مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت تیران ذوب اسپادانا با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی، به یک معضل اساسی در شهرهای بزرگ و صنعتی کشور همچون اصفهان تبدیل شده است، اظهار داشت: باتوجه به تعدد واحدهای تولیدی در شهرهای صنعتی، به تعداد نیروی انسانی بیشتری نسبت به سایر شهرها نیاز است. با این وجود، متاسفانه انگیزه جوانان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و به طور کلی نیروی انسانی داخلی برای فعالیت در کارگاه‌های ریخته‌گری کاهش یافته و در این شرایط، چاره‌ای جز به‌کارگیری اتباع خارجی وجود ندارد. البته این افراد برای اشتغال در کارگاه‌های تولیدی، مکلف به اخذ مجوز و پروانه کار و ارائه آن به کارفرمایان هستند و در صورتی که کارفرمایان خلاف این امر را مرتکب شوند، جرایم مالی هنگفتی برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

غفاری در ادامه به مقایسه صنعت ریخته‌گری در ایران با کشورهای همسایه همچون ترکیه و حاشیه خلیج فارس پرداخت و گفت: متاسفانه وضعیت صنعت ریخته‌گری در ایران چندان مساعد نیست و شرایط تولید در واحدهای ریخته‌گری در کشورهای همسایه، به مراتب بهتر است. در حال حاضر ترکیه در رتبه هشتم برترین فولادسازان جهان قرار دارد؛ در حالی که ما در رتبه دهم هستیم و حتی ممکن است به دلیل محدودیت تامین گاز در روزهای پیش رو، جایگاه کنونی خود را از دست بدهیم. متاسفانه زیرساخت‌های کافی برای توسعه و رشد تولید در کارگاه‌های ریخته‌گری فراهم نشده است و به دنبال عدم تامین آب، برق و گاز کافی، بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس تعطیل شده‌اند.

خروج بازار از رکود در گرو توسعه مبادلات تجاری

وی ضمن اشاره به رکود نسبی حاکم بر بازار قطعات فولادی و چدنی، شرط لازم برای خروج از این وضعیت را بهبود روابط سیاسی و تسهیل و افزایش مبادلات تجاری دانست و خاطر نشان کرد: امیدواریم با رفع تحریم‌ها و بهبود روابط دیپلماپیک، مبادلات تجاری ایران با سایر کشورهای جهان افزایش پیدا کند؛ چراکه در غیر این صورت، نمی‌توان آینده روشنی را برای بخش تولید و صنعت به ویژه صنعت ریخته‌گری متصور شد.

مدیرعامل شرکت تیران ذوب اسپادانا با تاکید بر اینکه ریخته‌گری، یک صنعت آلاینده است که اقدامات لازم برای کاهش آلایندگی و حفظ محیط زیست باید توسط فعالان این صنعت انجام شود، یادآور شد: به منظور جداسازی ذرات غبار و گازهای آلاینده‌ از گاز خروجی کوره‌های کارگاه، اقدام به نصب دو بگ‌فیلترکرده‌ایم. با توجه به ظرفیت پایین کوره‌های مجموعه، چندان دغدغه زیست‌محیطی نداریم اما کارخانجاتی که از کوره‌های حجیم ریخته‌گری در خطوط تولید خود استفاده می‌کنند، علاوه بر نصب بگ‌فیلتر، باید تدابیر لازم جهت کاهش انتشار گازهای آلاینده را در نظر بگیرند.

غفاری در پایان با بیان اینکه با توجه به چالش‌های موجود در صنعت ریخته‌گری به ویژه در زمینه تامین مواد اولیه و محدودیت انرژی، نمی‌توان سرمایه‌گذاران را نسبت به احداث کارخانجات جدید تولیدی ترغیب کرد، یادآور شد: پیشنهاد ما این است که افراد به جای بخش تولید و صنعت، نسبت به سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها همچون کشاورزی، حمل‌ونقل و… اقدام کنند و با توجه به دشواری‌های موجود در عرصه تولید، ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش را به جان نخرند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=36194

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.