سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۵۹ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:17 /یکشنبه/24 تیر 1403

با توجه به نوسانات اقتصاد جهانی،

حجم تقاضای طلا طی سال‌های اخیر افزایش یافت

طلا دوباره به عنوان یکی از بهترین دارایی‌ها از لحاظ حفظ ارزش سرمایه در فهرست کالاهای سال 2024 ظاهر شد و تاکنون قیمت آن 12 درصد رشد داشته و چندین رکورد قیمتی جدید را به ثبت رسانده است. در حال حاضر، قیمت این فلز گران‌بها به بیشترین میزان خود از سال 2020 رسیده است.

طلا دوباره به عنوان یکی از بهترین دارایی‌ها از لحاظ حفظ ارزش سرمایه در فهرست کالاهای سال ۲۰۲۴ ظاهر شد و تاکنون قیمت آن ۱۲ درصد رشد داشته و چندین رکورد قیمتی جدید را به ثبت رسانده است. در حال حاضر، قیمت این فلز گران‌بها به بیشترین میزان خود از سال ۲۰۲۰ رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از پایگاه «MIning»، وضع نابسامان اقتصاد جهانی و در برخی موارد رکود اقتصادی و ریسک‌های ژئوپلیتیکی به نوبه خود باعث افزایش حجم تقاضا برای طلا در چندین سال گذشته شده است.

با توجه به افزایش اهمیت فلز طلا به عنوان یک دارایی امن، باید این مسئله که حجم عرضه فلز گران‌بهای نامبرده بهتر است همگام با حجم تقاضا افزایش پیدا کند، در نظر گرفته شود. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، میزان تولید این فلز در جهان طی چهار سال گذشته به طور پیوسته روندی افزایشی را به ثبت رسانده است.

بیشترین میزان تولید طلا مربوط به تعدادی از شرکت‌های کوچک فعال در زمینه استخراج این فلز گران‌بها در جهان است. در ادامه به ۱۰ شرکت برتر تولیدکننده طلا در جهان طی سال ۲۰۲۳ مبتنی بر آمار و ارقام ارائه شده از سوی شرکت‌های استخراج‌کننده به تفصیل اشاره خواهد شد.

_شرکت «Newmont» با میزان تولید ۵٫۵ میلیون اونس طلا

با وجود کاهش ۸ درصدی میزان تولید از سال ۲۰۲۲، شرکت «Newmont» با تولید ۵٫۵ میلیون اونس همچنان برترین تولیدکننده طلا در جهان در سال ۲۰۲۳ باقی ماند.

این شرکت مستقر در شهر دنور ایالت کلرادو در آمریکا، سال ۲۰۲۳ با خرید سهام شرکت «Newcrest Mining» به ارزش ۱۷ میلیارد دلار، جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین استخراج‌کننده طلا در جهان تثبیت کرد. با خرید سهام شرکت «Newcrest Mining»، دو پروژه معدنی بزرگ طلای جدید واقع در استرالیا و کانادا به پروژه‌های تحت مدیریت شرکت «Newmont» افزوده شد.

اخیرا شرکت «Newmont» توسط مجله «TIME» به عنوان بهترین شرکت معدنی از لحاظ کربن‌زدایی معرفی شد.

_شرکت «Barrick Gold» با میزان تولید ۴٫۰۵ میلیون اونس طلا

میزان تولید طلا توسط این شرکت در سال ۲۰۲۳ مطابق با پیش‌بینی‌های صورت گرفته و همچنین انتظارات تحلیلگران و علی‌رغم کاهش ۲٫۱ درصدی تولید نسبت به سال ۲۰۲۲، رقمی حدود ۴٫۰۵ میلیون اونس اعلام شد.

مدیرعامل شرکت «Barrick Gold» بارها مخالفت خود را در شرایط فعلی با خرید هرگونه سهام دیگر شرکت‌های تولیدکننده طلا اعلام کرده و علی‌رغم مدیرعامل شرکت «Newmont»، تمرکز را روی توسعه فعالیت‌های استخراجی‌ معادن تحت مدیریت خود در جمهوری دومینیکن و ایالت نوادا در آمریکا گذاشته است.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، شرکت «Barrick Gold» قصد دارد سهام دیگر پروژه تحت مدیریت خود با نام «Reko Diq» در پاکستان را به عربستان سعودی واگذار کند.

_شرکت «Agnico Eagle» با میزان تولید ۳٫۴۴ میلیون اونس طلا

برخلاف دو شرکت دیگر، میزان تولید طلای شرکت «Agnico Eagle» به لطف خرید باقی مانده سهام شرکت «Canadian Malartic» که بزرگ‌ترین معدن روباز طلای کانادا را در اختیار دارد، در کنار افزایش تولید شرکت «Kirkland Lake Gold» به عنوان زیرمجموعه این شرکت که سهام آن را در سال ۲۰۲۲ خریداری کرد، حدود ۱۰ درصد رشد داشت.

شرکت «Agnico Eagle» علاوه بر افزایش تولید طلا در پروژه‌های تحت نظارت خود در کانادا، حجم سرمایه‌‌گذاری در پروژه معدن طلای فنلاند واقع در منطقه کیتیلا را افزایش داد.

_شرکت «Navoi» با میزان تولید ۲٫۹ میلیون اونس طلا

شرکت «Navoi» بزرگ‌ترین شرکت صنعتی در ازبکستان با سابقه طولانی در تولید طلا به شمار می‌رود. طبق اطلاعات منتشر شده توسط شرکت «S&P Global»، میزان تولید شرکت «Navoi» در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۲٫۹ میلیون اونس بوده است که به این ترتیب شرکت نامبرده چهارمین تولیدکننده بزرگ طلا در سال ۲۰۲۳ لقب گرفت.

_شرکت «Polyus» با میزان تولید ۲٫۹ میلیون اونس طلا

میزان تولید طلای شرکت «Polyus» با افزایش ۱۴ درصدی در سال ۲۰۲۳ به ۲٫۹ میلیون اونس رسید که ۲٫۴۸ میلیون اونس آن در قالب طلای تصفیه شده و مابقی در قالب کنسانتره فلوتاسیون بود.

مانند بسیاری از شرکت‌های روسی دیگر، شرکت «Polyus» مستقر در مسکو در سال ۲۰۲۳ از تحریم کشورهای غربی بی‌نصیب نماند؛ به همین سبب شرکت مذکور مجبور شد فعالیت خود در برخی پروژه‌های معدنی طلا را به دلیل تحریم‌ها متوقف کند.

_شرکت «AngloGold Ashanti» با میزان تولید ۲٫۵۹ میلیون اونس طلا

میزان تولید طلای شرکت «AngloGold Ashanti» در سال ۲۰۲۳ به دلیل افت میزان استخراج سنگ معدن فرآوری شده و کاهش عیار سنگ‌های معدنی طلا نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۳ درصد کاهش یافت. خرابی تجهیزات مستقر در معدن تحت اختیار شرکت «AngloGold Ashanti» در غنا را می‌توان به کاهش تولید طلای این شرکت نسبت داد.

میزان هدف‌گذاری تولید طلای شرکت نامبرده در سال ۲۰۲۴، با وجود سیل در استرالیا رقم ۲٫۷۹ میلیون اونس طلا اعلام شده است.

_شرکت «Gold Fields» با میزان تولید ۲٫۳ میلیون اونس طلا

میزان تولید طلای شرکت «Gold Fields» نسبت به رقیب خود شرکت «AngloGold Ashanti»، روندی نزولی داشت و حدود ۲٫۳ میلیون اونس در سال ۲۰۲۳ اعلام شد که در مقایسه با رقم گزارش شده در سال ۲۰۲۲ حدود ۴ درصد کاهش را تجربه کرد.

این شرکت در پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۴۵ درصد از سهام معدن طلای «Asanko» تحت اختیار خود در غنا را به شرکت « Galiano Gold» به عنوان شریک راهبردی واگذار کرد. با این حال، کاهش میزان تولید شرکت «Gold Fields» در معدن طلای «Asanko» با آغاز فرایند تولید در معدن تحت اختیار شرکت مذکور به نام «Salares Norte» در شیلی طی آوریل سال ۲۰۲۴ تا حدودی جبران شد.

پیش از این شایعه شده بود که شرکت «Gold Fields» و شرکت «AngloGold Ashanti» در حال مذاکره برای ادغام با یکدیگر هستند اما پس از اینکه این شرکت‌ در ماه مارس سال ۲۰۲۳ از ثبت قرادادی مبنی بر سرمایه‌گذاری مشترک در معدن طلای «Asanko» در غنا خبر داد، این موضوع منتفی اعلام شد.

_شرکت «Zijin Mining» با میزان تولید ۲٫۱۷ میلیون اونس طلا

شرکت «Zijin Mining» با ثبت رشد ۲۰ درصدی تولید طلا نسبت به سال ۲۰۲۲، بیشترین افزایش در تولید این فلز گران‌بها طی سال ۲۰۲۳ از میان هشت شرکت برتر تولیدکننده در این زمینه را تجربه کرد.

اخیرا شرکت نامبرده از استراتژی خود مبنی بر ادامه افزایش تولید طلا از طریق فرایند ادغام و اکتساب خبر داد اما اختلاف بر سر قیمت‌گذاری سهام به فروش‌ ئگذاشته شده و برخی مسائل ژئوپلیتیکی منجر به کاهش سرعت اجرای این استراتژی شده است.

_شرکت «Kinross» با میزان تولید ۲٫۱۵ میلیون اونس طلا

در سال ۲۰۲۳، شرکت «Kinross» در گزارشی اعلام کرد که میزان تولید طلای این شرکت به ۲٫۱۵ میلیون اونس در همان سال رسید که حدود ۱۰ درصد افزایش را نسبت به رقم مطرح شده در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. این شرکت کانادایی قصد دارد میزان تولید طلای خود را با آغاز فرایند تولید در پروژه «Manh Choh» واقع در آلاسکا که احتمالا در ماه جولای به بهره‌برداری خواهد رسید، افزایش دهد.

در ماه ژوئن ۲۰۲۴، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی فاش کرد که نام شرکت «Kinross» به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای خرید سهام این شرکت از طریق فرایند ادغام و اکتساب از سوی شرکت «Endeavour Mining» مطرح شده است؛ با این حال، قراردادی میان این دو شرکت در این رابطه به امضا نرسید.

_شرکت «Freeport McMoran» با میزان تولید ۱٫۹۹ میلیون اونس طلا

شرکت «Freeport McMoran» مستقر در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که میزان تولید طلای این شرکت حدود ۱۰ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

شرکت نامبرده که بیشتر به دلیل فعالیت در تولید مس در جهان شناخته می‌شود، در حال حاضر مشغول تولید طلا در معدن «Grasberg» اندونزی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن طلا در جهان است.

_شرکت «Solidcore Resources» با میزان تولید ۱٫۷۱ میلیون اونس طلا

شرکت «Solidcore Resources» که پیش‌تر با نام «Polymetal International» شناخته می‌شد، توانست میزان تولید طلای خود را در سال ۲۰۲۳ در محدوده ۱٫۷۱ میلیون اونس ثابت نگه دارد. از زمانی که این شرکت تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفت، مجبور شد سهام اکثر دارایی‌های تحت مدیریت خود در روسیه را که ۷۰ درصد از ظرفیت تولید طلای این شرکت به خود اختصاص می‌داد، واگذار کند.

انتظار می‌رود که با گسترش حضور در بازار خاورمیانه و افزایش سرمایه‌گذاری در معادن تحت مدیریت در قزاقستان، شرکت «Solidcore Resources» ظرفیت تولید طلای خود را افزایش دهد. طبق هدف‌گذاری‌های انجام شده این شرکت قصد دارد میزان تولید طلا را تا سال ۲۰۲۹ به حدود یک میلیون اونس در سال برساند.

انتهای پیام//

پس از کاهش قیمت روز گذشته،

11:38 /سه شنبه/19 تیر 1403

علی‌رغم دستیابی به بالاترین حد یک ماهه،

7:59 /دوشنبه/18 تیر 1403

طلای جهانی ثابت باقی ماند؛

8:24 /چهارشنبه/13 تیر 1403

با توجه به نوسان نرخ بهره فدرال رزرو،

13:58 /سه شنبه/12 تیر 1403

در بازارهای جهانی،

8:29 /سه شنبه/12 تیر 1403

علیرضا طالاری، مدیرعامل مجتمع طلای موته در گفت‌‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:38 /شنبه/23 اسفند 1399

سيد احمد مشکانی، مدير ارشد گروه معدنی و بازرگانی زرمش طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:23 /شنبه/22 اردیبهشت 1403

محمد کشتی‌آرای، عضو کميسيون تخصصی طلا و جواهرات اتاق اصناف ايران نوشت:

6:33 /شنبه/18 فروردین 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500