• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

چین؛ همچنان بازیگر اصلی صنعت طلای جهان

  • کد خبر : 28166
  • 16 شهریور 1402 - 8:48
چین؛ همچنان بازیگر اصلی صنعت طلای جهان
در سال ۲۰۲۲، بیش از سه هزار و ۴۰۰ تن طلای معدنی توسط کشورهای مختلف تولید شده که بیشترین میزان تولید مربوط به قاره آمریکا و آفریقا است.

در سال ۲۰۲۲، بیش از سه هزار و ۴۰۰ تن طلای معدنی توسط کشورهای مختلف تولید شده که بیشترین میزان تولید مربوط به قاره آمریکا و آفریقا است؛ اگرچه کشورهای آفریقایی بیشترین میزان تولید را به‌ خود اختصاص داده‌اند اما هیچ یک از کشورهای آفریقایی به ‌تنهایی جایی در میان پنج تولیدکننده برتر معدنی طلا ندارند. چین با سهم ۱۰ درصد، روسیه و استرالیا با ۹ درصد، کانادا و آمریکا با ۵ درصد، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی طلا به‌ شمار می‌روند. در سمت تقاضا، چین با ۲۴ درصد، هند با ۲۳ درصد، آمریکا با ۸ درصد، آلمان با ۶ درصد و ترکیه با سهمی معادل ۴ درصد، از مصرف‌کنندگان برتر طلا محسوب می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، کشورهای چین، روسیه، استرالیا، کانادا و آمریکا به‌ ترتیب بیشترین میزان تولید معدنی طلا را در سال ۲۰۲۲ به‌ ثبت رسانده‌اند؛ به‌ نحوی که نزدیک به ۳۸ درصد از مجموع تولید معدنی طلا در سطح جهان توسط این پنج کشور انجام شده است. لازم به‌ توضیح است که سه تولیدکننده برتر یعنی چین، روسیه و استرالیا به‌ ترتیب با تولید حدود ۳۷۵، ۳۲۵ و ۳۱۳ تن طلا، اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر تولیدکنندگان معدنی طلا در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند. در نمودار یک، سهم تولیدکنندگان برتر طلا در سال ۲۰۲۲ از مجموع تولید معدنی جهان قابل مشاهده است.

باید اظهار داشت که علاوه‌ بر پنج تولیدکننده برتر، کشورهای غنا، پرو، اندونزی، مکزیک، ازبکستان و مالی نیز دیگر کشورهایی هستند که هر یک در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۰۰ تن تولید معدنی طلا داشته و سهم قابل ملاحظه‌ای از مجموع تولید را به‌ خود اختصاص داده‌اند.

مجموع تولید معدنی طلا در سطح جهان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۴۷ تن افزایش داشته است اما کشورهای روسیه و آمریکا با کاهش تولید نسبت به سال ۲۰۲۱ مواجه بوده‌اند. تولید کشورهای چین، استرالیا و کانادا در سال ۲۰۲۲، مجموعا حدود ۵۱ تن نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشته‌ است.

لازم به توضیح است که میزان تولید چین در مقام بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای معدنی در جهان، در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، بیش از ۴۳ تن افزایش داشته است. به‌ طور کلی تولید طلای معدنی در چین با کاهش ۲۹ تنی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ سیر نزولی پیدا کرده است. دلیل اصلی افت تولید در چین، کاهش عیار ذخایر باقی‌مانده و افزایش سختگیری‌های زیست‌محیطی است که تعطیلی برخی از معادن به‌ خصوص معادن کوچک‌مقیاس در این کشور را در پی داشته است.

کشورهای غنا، پرو، اندونزی، مکزیک و ازبکستان در سال ۲۰۲۲، به‌ ترتیب جایگاه ششم تا دهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی طلا را داشته‌اند. غنا با افزایش تولید طلا به میزان سه تن از کشورهای پرو و مکزیک که با کاهش روبه‌رو بوده‌‌اند، پیشی گرفته است. با توجه به سهم قابل توجه سایر کشورها از تولید معدنی طلا در جهان، می‌توان به توزیع تولید طلا در قاره‌ها و کشورهای مختلف پی برد. تکنولوژی نه‌ چندان پیچیده در کنار حاشیه سود و ارزش‌افزوده مناسب، موجب شده است تا تمامی کشورهای دارای ذخیره نسبت به استخراج و فرآوری طلا اقدام کنند.

چین، بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده و مصرف‌کننده طلا

امنیت سرمایه‌گذاری، از جمله دلایلی است که باعث می‌شود صندوق‌های سرمایه‌گذاری، عامه مردم و بانک‌های مرکزی به سرمایه‌گذاری در بازار طلا روی آورده و تقاضا در بازار طلا را افزایش دهند؛ به‌ ویژه در سال‌های اخیر که ارزش دلار آمریکا در سطح جهان با افت‌ همراه شده است و خیزهای فراوانی را تجربه کرده و طلا، ریسک پایین خود در حوزه سرمایه‌گذاری را به‌ اثبات رسانده است. بنابراین بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف از طلا به‌ عنوان پشتوانه پولی بهره گرفته و بسیاری از افراد در جهان نیز با هدف مصرف زیورآلات و جواهرات و یا سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی بر تقاضای طلا می‌افزایند.

مصرف طلا در کشورهای مختلف، عموما از منظر میزان مصرف جواهرات، شمش و سکه‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفته است. مصرف طلا در سال ۲۰۲۱، به میزان سه هزار و ۱۰۳ تن بوده که در سال ۲۰۲۲، به حدود سه هزار و ۶۳ تن رسیده است. در سال ۲۰۲۲ همچون سال ۲۰۲۱، کشورهای چین، هند، ایالات متحده آمریکا، آلمان و ترکیه به‌ ترتیب بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا در سطح جهان بوده‌اند. نکته قابل توجه، قرارگیری ایران در رتبه ششم بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا در سال ۲۰۲۲ است.

چین و ایالات متحده، از جمله کشورهایی هستند که علاوه‌ بر تولید معدنی قابل توجه، در زمره مصرف‌کنندگان اصلی طلا نیز به‌شمار می‌روند؛ به‌ ویژه چین که هم‌زمان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده طلا در سطح جهان محسوب می‌شود.

در میان پنج مصرف‌کننده بزرگ طلا در سال ۲۰۲۲، دو کشور آلمان و ترکیه با افزایش مصرف روبه‌رو بودند اما کشورهای چین، هند و ایالات متحده آمریکا کاهش مصرف طلا را تجربه کردند. یکی از دلایل اصلی این موضوع، کاهش تقاضای مصرف طلا در صنایع الکترونیک و دندان‌پزشکی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ بوده که حدود ۲۰ درصد نزول پیدا کرده است. تقاضای زیورآلات و مصرف طلا با کاهش ۳ درصدی در سال ۲۰۲۲ مواجه شد. در نمودار ۲، سهم مصرف‌کنندگان بزرگ طلا نسبت به مجموع طلای مصرف شده در جهان در سال ۲۰۲۲ مشاهده می‌شود.

همان‌گونه که در نمودار ۲ مشاهده می‌شود، توزیع مصرف طلا نسبت به توزیع عرضه آن به‌ مراتب متمرکزتر است؛ به‌ طوری که پنج کشور بزرگ مصرف‌کننده طلا در مجموع ۶۵ درصد از مصرف طلای جهان در سال ۲۰۲۲ را به‌ خود اختصاص داده‌اند. در این میان چین و هند، مصرف‌کننده حدود ۴۷ درصد از طلای جهان در این سال بوده‌اند. ایران نیز پس از ترکیه با نزدیک به ۷۲ تن، ششمین مصرف‌کننده بزرگ طلا در سال ۲۰۲۲ بوده و سهم ۲ درصدی از مصرف کل طلا در جهان را به‌ نام خود ثبت کرده است.

مصرف طلا در کشورهای چین و هند در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، به‌ ترتیب حدود ۱۸ و ۳ درصد کاهش داشته است. علت اصلی این امر، همان‌ طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، کاهش تقاضای مصرف زیورآلات در سال ۲۰۲۲ بوده است؛ به‌ ویژه در هند که مصرف زیورآلات و جواهرات در این کشور ریشه فرهنگی و تاریخی داشته است اما در ابتدای سال ۲۰۲۲، با افزایش عوارض و افزایش شدید قیمت‌ها در این کشور، تقاضا به طرز شگفت‌آوری افول کرد اما جشن‌های سه‌ ماهه آخر سال ۲۰۲۲، باعث افزایش تقاضا در زیورآلات شد و کمی از میزان کاهش مصرف طلا را جبران کرد. در کشور ترکیه، مصرف طلا با افزایش خیره‌کننده‌ای از ۹۵ تن در سال ۲۰۲۱، به ۱۲۲ تن در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

عمده مصرف طلا در بخش سرمایه‌گذاری و ساخت زیورآلات است و مصرف بخش صنعت در قیاس با دو حوزه مذکور، ناچیز به‌شمار می‌رود اما در مجموع می‌توان گفت که مصرف طلا در کشورهای صنعتی به‌ خصوص کشورهای دارای صنایع با تکنولوژی بالا، می‌تواند قابل توجه باشد. به‌ طور میانگین مصرف طلای بخش صنعت، در کشورهای توسعه‌یافته تا حدود ۱۰ درصد از کل مصرف را تشکیل می‌دهد.

امنیت سرمایه‌گذاری و حاشیه سود بالا، همواره توجه دولت‌ها و عامه مردم به طلا را به‌ دنبال داشته است. حاشیه سود بالای تولید طلا باعث می‌شود کشورهایی که دارای ذخایر طلا هستند، به‌ دنبال تداوم و افزایش تولید باشند. بانک‌های مرکزی به‌ عنوان پشتوانه پولی و عامه مردم با هدف سرمایه‌گذاری و استفاده زینتی مصرف‌کنندگان اصلی طلا به‌ شمار می‌روند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28166

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

01اردیبهشت
طلا در مسیر پنجمین افزایش هفتگی قیمت قرار گرفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.