• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل مجتمع فولاد سبا:

خرید قطعات خارجی آسان‌تر از تامین مواد اولیه داخلی شده است

  • کد خبر : 5312
  • 23 مهر 1398 - 8:42
خرید قطعات خارجی آسان‌تر از تامین مواد اولیه داخلی شده است
مدیرعامل مجتمع فولاد سبا گفت: خام‌فروشی و صادرات مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولاد کشور، معضلی است که باید برای حل آن چاره‌ای اندیشیده شود؛ ما در این شرایط تحریمی، قطعاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شود را راحت‌تر از سنگ‌آهنی که در کشور موجود است، تهیه می‌کنیم.
مدیرعامل مجتمع فولاد سبا گفت: خام‌فروشی و صادرات مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولاد کشور، معضلی است که باید برای حل آن چاره‌ای اندیشیده شود؛ ما در این شرایط تحریمی، قطعاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شود را راحت‌تر از سنگ‌آهنی که در کشور موجود است، تهیه می‌کنیم.

مصطفی عطایی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما در واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم مجتمع سبا سالانه ۱.۲ میلیون تن اسلب تولید می‌کنیم که برای تولید این مقدار، روزانه حدود پنج هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ تن گندله برای تولید آهن اسفنجی و همچنین تبدیل آن به اسلب، نیاز داریم که گاهی به دلیل خام‌فروشی‌ها، برای تامین آن دچار مشکل می‌شویم.

وی از شرکت‌های فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر به عنوان اصلی‌ترین منابع تامین گندله مورد نیاز مجتمع نام برد و عنوان کرد: یکی از مواردی که ضربه‌های جبران‌ناپذیری را به صنایع فولادی کشور وارد می‌کند، خام فروشی است. این درست نیست که ما با وجود تحریم‌ها و تمام مشکلات واردات، قطعات مورد نیاز خارجی را تامین کرده و وارد کشور ‌کنیم ولی برای تامین مواد اولیه‌ای مثل گندله و سنگ آهن که در کشور وجود دارد با مشکل مواجه شویم.

بومی‌سازی قطعات در فولاد مبارکه

مدیرعامل مجتمع فولاد سبا یادآور شد: برای جلوگیری از صادرات مواد خام صنایع فولادی اقداماتی توسط دولت انجام شده است، وضع مصوباتی برای افزایش عوارض صادراتی تا حدودی از خام‌فروشی مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی فولاد جلوگیری کرده اما به نظر ‌می‌رسد هنوز میل به صادرات وجود دارد.

عطایی‌پور در رابطه با تامین قطعات مورد نیاز خط تولید این مجتمع نیز یادآور شد: خوشبختانه حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد قطعات مورد نیاز ما به همت شرکت فولاد مبارکه، بومی‌سازی شده و در داخل کشور تولید می‌شود اما همچنان برای تامین برخی قطعات الکترونیکی نیازمند واردات هستیم.

وی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت مواد مصرفی در صنعت فولاد، یادآور شد: یکی از مواد مصرفی که در صنعت فولاد استفاده می‌شود الکترودهای مورد نیاز کوره‌های قوس الکتریکی است که تا چند سال پیش آن را کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری‌ می‌کردیم،  سال گذشته به  ۲۱۰ هزار تومان رسید و حتی احتمال آن می‌رفت که خط تولید کارخانه مابه دلیل این افزایش قیمت‌ها، متوقف شود. گرچه الکترود با کیفیت مطلوب، همچنان از کشورهای دیگر خریداری می‌شود اما الان کارخانه ما، وضعیت بهتری برای تامین آن دارد و با کمبود مواجه نیستیم.

هدف‌گذاری برای فروش صادراتی

مدیرعامل مجتمع فولاد سبا در خصوص نحوه فروش و بازار محصولات خود، بیان کرد: ما فروش مستقلی نداریم بلکه محصولات این مجتمع از طریق شرکت فولاد مبارکه به فروش می‌رسد و برای صادرات و به‌دست آوردن بازارهای بین‌المللی نیز برنامه‌هایی طرح‌ریزی شده است. مصرف‌کنندگان محصولات ما، پروفیل‌سازان، تولید‌کنندگان لوازم خانگی و فعالان حوزه قطعات اسکلت فلزی و تجهیزات صنعتی هستند.

عطایی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اصلی‌ترین پارامترهای موثر در کیفیت محصولات فولادی اشاره و اظهار کرد: کیفیت گندله و آهن اسفنجی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رسیدن به محصول با کیفیت مرغوب است. مواد اولیه نامرغوب نه‌تنها به کیفیت محصول صدمه می‌زند بلکه ممکن است خط تولید را نیز دچار مشکل کند. اگر به آمارها توجه کنیم خواهیم دید که ۶۲  مورد آتش‌سوزی به دلیل کیفیت نامطلوب گندله در صنایع آهن‌سازی رخ داده است. گاهی نیز، گندله‌های بی‌کیفیت، استحکام مورد نیاز را ندارند و درصد کربن و عیار آن‌ها مناسب نیست؛ به همین دلیل خرد شده و در حین فرآیند احیا می‌شکند، البته موارد دیگری از جمله کیفیت قطعات یدکی و تعویض به موقع آن‌ها نیز در میزان کیفیت محصول تاثیر دارد.

مدیرعامل مجتمع فولاد سبا در مورد اقدامات انجام شده برای صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری این مجتمع، عنوان کرد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی، یکی از اولویت‌های ما بوده است. بنابراین در راستای بهره‌وری، تغییراتی روی فیلترها، موتورها و خط تولید اعمال شده است که به عنوان مثال می‌توان به بهینه کردن موتورها با آمپر و ولتاژ کمتر اشاره کرد. به علاوه، تغییراتی روی برج‌های خنک‌کاری نیز انجام شده است.

عطایی‌پور با اشاره به نحوه فعالیت خط تولید این کارخانه، بیان کرد: ما در واحد فولادسازی خود از کوره تونلی استفاده می‌کنیم و همواره یک کوره آماده به فعالیت برای پیش گرم کردن تختال‌ها داریم.

دولت به توسعه معادن توجه ویژه‌ای داشته باشد

وی درباره برنامه‌های دولت در خصوص صنایع فولاد کشور برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴، گفت: به نظر می‌رسد که دولت باید بر معادن، تمرکز ویژه‌ای داشته باشد و اکتشاف و تجهیز آن‌ها را در اولویت‌های بالاتری قرار دهد تا بتوان از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کرد.

مدیرعامل مجتمع فولاد سبا در پایان با اشاره به پروژه‌های متعدد این مجتمع در راستای کاهش آلودگی محیط زیست، یادآور شد: مجتمع فولاد سبا در حال حاضر با اشتغال ۱۷۰۰ نفر نیروی امانی و ۵۰۰ نفر نیروی پیمانکاری، فضا را برای اشتغال این افراد مهیا کرده است. البته پروژه‌ها و توسعه‌هایی که الان در این مجموعه در حال انجام است، نیاز به جذب نیروی جدید چندانی ندارد اما ما در مورد برون‌سپاری‌ها و کار با پیمانکاران، با اداره کار و تامین اجتماعی منطقه تعامل داریم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5312
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید