• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
رئیس انجمن نوردکاران فولادی

خواستار عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا هستیم

  • کد خبر : 1841
  • 06 آبان 1399 - 18:51
خواستار عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا هستیم
رئیس انجمن نوردکاران فولادی گفت: عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا باعث به تعادل رسیدن قیمت‌ها در بازار فولاد شده و تلاطم کنونی فروکش خواهد کرد.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی گفت: عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا باعث به تعادل رسیدن قیمت‌ها در بازار فولاد شده و تلاطم کنونی فروکش خواهد کرد.

سید احمد رضوی نیک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: چند ماه است که بازار فولاد کشور آشفته شده است. به طوری که بسیاری از مسئولان ازجمله نمایندگان مجلس تمام تلاش خود را بر ایجاد تعادل در این بازار به کار گرفته‌اند. همچنین طی یک ماه اخیر تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی فولاد با صنایع بالادستی و مسئولان امر جلسات متعددی را برگزار کرده‌اند که در آن راهکارهای بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: قرار شد مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت یک طرح کلی در این باره ارائه دهند زیرا تامین تمام مواد اولیه شمش فولادی از داخل انجام شده و ریالی است؛ ضمن اینکه دو برابر نیاز داخلی شمش تولید می‌شود. با این وجود در چند ماه گذشته عرضه شمش فولادی به صورت قطره‌چکانی در بورس کالا انجام می‌شد تا با مهندسی عرضه و تقاضا، افزایش قیمت اتفاق بیفتد. به طور مثال، قیمت فوب شمش فولادی در خلیج فارس حدود ۴۱۰ دلار در هر تن است اما برخی مواقع قیمت آن در بورس کالا حتی به ۵۱۰ دلار در هر تن نیز رسید.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی اضافه کرد: طی چند ماه اخیر، میزان تقاضای شمش فولادی در کشور همواره سه تا پنج برابر میزان عرضه بوده است. کمبود عرضه و تقاضای زیاد طبق قواعد بازار به افزایش چشمگیر و غیر معقول شمش فولادی در بورس کالا منجر شده است. در سال گذشته میزان تولید محصولات نورد فولادی حدود ۱۱ میلیون تن بود که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال جاری با ۱۰ درصد افزایش به حدود ۱۲٫۵ میلیون تن برسد. قطعا با توجه به تولید مواد اولیه در کشور این رقم دور از انتظار نیست زیرا بیش از ۲۰ میلیون تن شمش فولادی طی سال ۱۳۹۸ در کشور تولید شد و تنها چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تن آن صادر شد.

رضوی نیک خاطرنشان کرد: اگر در سال جاری میزان صادرات شمش فولادی ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل باشد، رقم صادرات به حدود ۵٫۵ میلیون تن خواهد رسید که در پی افزایش ۱۲ درصدی تولید شمش در کشور مطلوب به نظر می‌رسد اما متاسفانه برخی با عرضه قطره‌چکانی شمش فولادی در بورس کالا به دنبال کسب منافع بیشتر هستند.

وی با گلایه نسبت به تولیدکنندگان شمش فولادی، اذعان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری، میانگین بهای تمام شده تولید شمش فولادی در کشور حدود چهار هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است. طی همین مدت نیز میانگین قیمت عرضه شمش در بورس کالا حدود چهار هزار و ۳۰۰ تا پنج هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود. در همین زمان نیز قیمت عرضه میلگرد در بورس کالا حداکثر به ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم (اختلاف ۱۰ درصد با شمش فولادی) می‌رسید. چه اتفاقی افتاد که از خرداد ماه به یکباره شاهد افزایش قیمت شمش فولادی حتی تا ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و میلگرد به ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم شدیم؟

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ادامه داد: از خرداد ماه به بعد قیمت شمش فولاد در برخی از مواقع از قیمت‌های جهانی نیز فراتر رفته و همین مسئله باعث شده قیمت میلگرد نیز از قیمت‌های جهانی بیشتر شود. این موضوع باعث شد صادرات میلگرد توجیه نداشته باشد و میزان تولید نوردکاران به ۳۰ درصد ظرفیت اسمی برسد. در حالی که صادرات شمش به کشورهای حاشیه خلیج فارس ادامه دارد.

قیمت شمش فولادی بالاتر از قیمت جهانی

رضوی نیک تصریح کرد: به اذعان همه مسئولان امر، شمش فولادی در کشور ما بالاتر از قیمت جهانی معامله می‌شود و این امر برخلاف همه شعارها و انتظارات مسئولان و مردم است. خواسته نوردکاران فولادی این است که اگر کشور نیاز به صادرات و ارزآوری دارد، بهترین راه، سپردن این امر به تولیدکنندگان محصولات نهایی در صنایع پایین‌دستی با ارزش افزوده بالاتر است.

وی عنوان کرد: شمش فولادی به کشورهای حاشیه خلیج فارس به قیمت ۴۰۰ دلار به ازای هر تن صادر می‌شود و این کشورها با استفاده از مواد اولیه ایرانی، محصولات فولادی خود نظیر میلگرد را به کشورهای نظیر عراق، سوریه و افغانستان، در حالی به قیمت ۴۵۰ دلار به ازای هر تن صادر می‌کنند که تولیدکنندگان میلگرد ایرانی تنها نظاره‌گر افول فعالیت واحدهای خود هستند زیرا شمش فولادی را به قیمت ۵۰۰ دلار خریداری می‌کنند. تخمین زده می‌شود که در سه ماه تابستان، ماهانه حدود چهار هزار میلیارد تومان سود ناشی از گران‌ فروختن شمش فولادی در بورس کالا نصیب تولیدکنندگان شده است.

در کشور مازاد تولید شمش وجود دارد

رئیس انجمن نوردکاران فولادی مطرح کرد: پس از اینکه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت معرفی شد، طی جلساتی که این وزارتخانه با تولیدکنندگان فولاد اعم از بالادستی و پایین‌دستی برگزار کرد، مقرر شده کلیه محصولات فولادی اعم از مواد اولیه تا محصولات نهایی در بورس کالا عرضه شود، ضمن اینکه میزان عرضه با تقاضا برابری کند. به طور مثال در حال حاضر، ماهانه حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن شمش فولادی در کشور تولید می‌شود اما نیاز نوردکاران تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در ماه است. به این ترتیب در صورتی که یک ماه عرضه‌ها متناسب با تقاضا انجام شود و میزان عرضه با تقاضا برابری کند، قطعا شاهد کاهش قیمت فولاد در کشور خواهیم بود.

رضوی نیک با اشاره به اینکه زنجیره تولید فولاد کشور مانند یک دوک شده است، بیان کرد: در ابتدای زنجیره، معدنکاران محصولات سنگ‌آهن را به نصف قیمت جهانی به تولیدکنندگان شمش فولاد عرضه می‌کنند. در حالی که شمش فولادی با قیمت‌‌های جهانی و بالاتر به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود. آمارها حاکی از آن است که طی ۶ ماه نخست سال جاری میزان صادرات شمش فولادی ۲۱ درصد کمتر از سال گذشته و تولید آن ۱۱ درصد بیش از سال قبل بوده است. بنابراین قطعا هیچ کمبودی در بخش عرضه وجود نخواهد داشت.

قیمت جهانی، سقف قیمت داخلی باشد

رئیس انجمن نوردکاران فولادی مطرح ابراز کرد: موضوعی که اخیرا در برخی از محافل مطرح شده، قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت است که این موضوع صحیح نیست زیرا اساسا وقتی قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا بر مبنای قیمت‌های جهانی باشد، قطعا سقف قیمت معاملات شمش ۹۵ درصد قیمت صادراتی فوب خلیج فارس مشخص خواهد شد و به برخی سودجویان اجازه داده نمی‌شود که هر قیمتی را برای معاملات شمش فولادی یا هر محصول دیگر پیشنهاد دهند. پس از اینکه نیاز داخلی به محصول فولادی تامین شد، برای مازاد آن در دو هفته بعد به شرط نبود متقاضی، مجوز صادرات داده شود. قطعا با توجه به تولید ۲۴ میلیون تنی شمش فولادی در سال جاری و تقاضای حدود ۱۲ میلیون تنی شمش در کشور، نیاز به صادرات ۱۲ میلیون تن شمش فولادی وجود دارد. ضمن اینکه با عرضه شمش در بورس کالا، ظرفیت فعال نوردکاران از ۳۰ درصد کنونی به بیش از ۸۰ درصد ظرفیت اسمی خواهد رسید.

وی کرد: حدود ۹۲ درصد قیمت تمام شده نوردکار، مربوط به مواد اولیه و مابقی هزینه تولید است. بنابراین در بخش میلگرد جایی برای قیمت‌سازی و اعمال قیمت بیش از حد (معمولا ۱۱ درصد بیش از قیمت شمش) وجود ندارد. ضمن اینکه قیمت میلگرد برمبنای قیمت‌های جهانی یعنی CIS تعیین می‌شود که این قیمت در سایت‌های معتبر جهانی درج می‌شود. در حالی که قیمت شمش فولادی بر مبنای فوب صادرات خلیج فارس است که در هیچ یک از پایگاه‌های معتبر درج نمی‌شود.

پیشنهاد سامانه‌ای برای فروش میلگرد

رضوی نیک مطرح کرد: نکته قابل توجه در مورد متقاضیان شمش فولادی و میلگرد این است که تمامی مصرف‌کنندگان شمش فولادی نوردکاران بوده و شمش هرگز به عنوان محصول نهایی محسوب نمی‌شود. در حالی که متقاضیان میلگرد مردم بوده و یک کالای نهایی است. با این حال، عمده خریداران شمش فولادی، دلالان هستند و با توجه به قیمت‌های کنونی و نیاز نوردکاران به شمش، رانت بسیاری در فروش این محصول در بازار وجود دارد. هر چند که عرضه میلگرد در بورس کالا باعث گران‌تر شدن قیمت آن برای مصرف‌کنندگان نهایی خواهد شد زیرا عامه مردم قادر به خرید میلگرد از بورس کالا در تناژ بالا نیستند و تجار و واسطه‌ها اقدام به خرید میلگرد می‌کنند. تجار نیز آهن‌آلات خریداری شده را میان فروشندگان خرد توزیع می‌کنند. در نتیجه این واسطه‌ها باعث افزایش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به تعدد واسطه‌ها برای رسیدن میلگرد به دست مصرف‌کننده نهایی، بهتر است میلگرد از بورس کالا خارج شود تا مصرف‌کننده نهایی بتواند میلگرد مورد نیاز خود را مستقیما از کارخانه بدون واسطه خریداری کند. بر این فرآیند باید حتما نظارت شدید صورت گیرد تا تخلفی انجام نشود. خواسته نوردکاران فولادی این بود که یک سامانه تعریف شود تا تولیدکنندگان میلگرد فاکتور فروش خود را در آن درج کنند و مشخص شود که میلگرد تولیدی به واسطه و دلال فروخته نشده است. با این روش قیمت میلگرد برای مصرف‌کننده نهایی کمتر از عرضه آن در بورس کالا خواهد بود.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی در پایان ابراز کرد: عرضه مداوم شمش فولادی در بورس کالا باعث متعادل شدن قیمت آن و طبعا میلگرد در بازار خواهد شد. باید توجه داشت که یکی از مزیت‌های تولید میلگرد در ایران، وجود بازارهای صادراتی متعدد است و افزایش تولید این بخش از زنجیره با قیمت متناسب با قیمت‌های جهانی باعث تقویت جایگاه صادراتی ایران در منطقه خواهد شد. ضمن اینکه محصول نوردکاران در بازارهای جهانی قابل رقابت خواهد بود که امیدوار هستیم مسئولان با این دید به صنعت فولاد کشور نگاه کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1841

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
حضور پررنگ صادرکننده نمونه کشور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
08اردیبهشت
راه‌اندازی سامانه پیچیده جبران‌ساز توان راکتیو توسط متخصصان «SKS»
مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش مطرح کرد:

راه‌اندازی سامانه پیچیده جبران‌ساز توان راکتیو توسط متخصصان «SKS»