• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024

دورنمای رشد تجارت کالاها در سال ۲۰۲۴

  • کد خبر : 39358
  • 11 بهمن 1402 - 14:05
دورنمای رشد تجارت کالاها در سال ۲۰۲۴
اقتصاددان ارشد سازمان تجارت جهانی گفت: این سازمان احتمالا برآوردهای ارائه شده خود را برای رشد تجارت کالاها طی سال‌های 2023 و 2024 به دلیل کاهش رشد سرعت اقتصاد جهانی و تاثیر بالقوه اختلالات ایجاد شده در حمل‌و‌نقل دریایی از طریق کانال سوئز کاهش خواهد داد.

اقتصاددان ارشد سازمان تجارت جهانی گفت: این سازمان احتمالا برآوردهای ارائه شده خود را برای رشد تجارت کالاها طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به دلیل کاهش رشد سرعت اقتصاد جهانی و تاثیر بالقوه اختلالات ایجاد شده در حمل‌و‌نقل دریایی از طریق کانال سوئز کاهش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است که احتمالا ارقام ارائه شده از سوی این سازمان برای سال ۲۰۲۴ در راستای رشد تجارت جهانی را مجددا تغییر خواهد داد. لازم به ذکر است این سازمان در ماه اکتبر ۲۰۲۳ تخمین زده بود که حجم تجارت کالاها در سال ۲۰۲۳، حدود ۰٫۸ درصد و در سال ۲۰۲۴، حدود ۳٫۳ درصد رشد خواهد یافت.

هم‌اکنون این سازمان بر این باور است که رشد حجم تجارت کالاها در سال ۲۰۲۴، به دنبال افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی همچون تنش‌های ایجاد شده در کانال سوئز به دلیل حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

روز دوشنبه ۲۹ ماه ژانویه ۲۰۲۴، رالف اوسا، اقتصاددان ارشد سازمان تجارت جهانی به خبرگزاری رویترز گفت: هر دو برآورد رشد سالانه اعلام شده از سوی این سازمان هم‌اکنون بیش از حد خوش‌بینانه به نظر می‌رسند. بر همین اساس سازمان تجارت جهانی، حدود دو ماه دیگر ارقام به‌‌روزرسانی ‌شده را منتشر خواهد کرد.

وی اظهار داشت: حجم تجارت کالاها در سه فصل ابتدایی سال ۲۰۲۳، حدود ۱٫۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش یافت؛ با این حال در سه ماهه چهارم سال مذکور، حجم تجارت کالاها اندکی افزایش را تجربه کرد. در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد این رقم برای سال ۲۰۲۳، کمتر از ۰٫۸ درصد ارزیابی شده باشد.

لازم به ذکر است وضعیت حجم تجارت کالاها در قاره اروپا، بدتر از حد انتظار بوده است و بازیابی رشد اقتصادی چین پس از رفع تمامی محدودیت‌های اعمال شده به منظور شیوع ویروس کرونا در پایان سال ۲۰۲۲، آن‌طور که تصور می‌شد، افزایش را به ثبت نرسانده است. حجم تجارت جهانی کالاها در دهه گذشته، هر ساله به جز سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع سراسری ویروس کرونا رشد نسبی را تجربه کرده است.

اقتصاددان ارشد سازمان تجارت جهانی خاطرنشان کرد: تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی رقم پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی ارائه شده خود برای سال ۲۰۲۴ را کاهش داده‌اند که احتمالا این مسئله بر گزارش پیش‌بینی‌های تجاری سازمان تجارت جهانی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته اوسا، حجم تجارت کالاها در سال ۲۰۲۴، به احتمال زیاد نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد بیشتری را ثبت خواهد کرد. در همین راستا، عوامل زیادی وجود دارد که مانع از رشد تجارت بین‌المللی شده است اما با این حال نباید این مسئله مهم را فراموش کرد که اقتصاد جهانی و تجارت بین‌المللی انعطاف‌پذیری‌های خاص خود را دارند.

وی همچنین بر ادامه گسترش تجارت مبتنی بر خدمات در سطح جهان تاکید کرد و افزود: سهم این بخش در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۹ درصد افزایش داشته است و این رقم با افزایش ارائه خدمات ارائه شده به صورت دیجیتالی، روند صعودی بیشتری به خود خواهد گرفت.

اقتصاددان ارشد سازمان تجارت جهانی مطرح کرد: پس از اختلال ایجاد شده در زنجیره تامین کالاها در کانال سوئز، به احتمال زیاد به دلیل افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، قیمت‌های تمام شده برای مصرف‌کنندگان روند افزایشی را تجربه خواهد کرد.

اوسا یادآور شد: اگر این اختلالات در کانال سوئز ادامه پیدا کند، تاثیر آن بر نرخ تورم در قاره اروپا ملموس خواهد بود اما به احتمال زیاد این تاثیر بر کل اقتصاد این قاره سبز چندان بالا نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=39358

نوشته‌های مشابه

22اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۹۱۳ دلار رسید
22اردیبهشت
قیمت سرب به مدار صعود برگشت
پس از افت 12 دلاری،

قیمت سرب به مدار صعود برگشت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.