• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
هم‌زمان با افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل،

رشد نسبی پریمیوم آلومینیوم وارداتی به اروپا رقم خورد

  • کد خبر : 42068
  • 27 اسفند 1402 - 5:36
رشد نسبی پریمیوم آلومینیوم وارداتی به اروپا رقم خورد
تعدادی از مشارکت‌کنندگان بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که اختلال مداوم ایجاد شده در روند مسیر عبور کشتی‌های تجاری از طریق دریای سرخ و افزایش تقاضا برای آلومینیوم در برخی از بازارهای آسیایی، منجر به کاهش پریمیوم آلومینیوم علی‌رغم ادامه روند کاهشی حجم تقاضا برای این فلز در سراسر قاره اروپا شده است.

تعدادی از مشارکت‌کنندگان بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که اختلال مداوم ایجاد شده در روند مسیر عبور کشتی‌های تجاری از طریق دریای سرخ و افزایش تقاضا برای آلومینیوم در برخی از بازارهای آسیایی، منجر به کاهش پریمیوم آلومینیوم علی‌رغم ادامه روند کاهشی حجم تقاضا برای این فلز در سراسر قاره اروپا شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، جهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالاها همراه با افزایش اتکای اروپا به محموله‌های وارداتی آلومینیوم، منجر به ارائه برخی پیشنهادات قیمتی بالاتر در بازار این فلز شده است؛ در حالی که کاهش حجم تقاضا برای آلومینیوم همچنان ادامه روند صعودی نرخ پریمیوم را محدود می‌کند.

به گفته یکی از معامله‌گران، وضعیت بازار آلومینیوم در زمانی که روند کاهش تقاضا برای این فلز در قاره آسیا برای سال‌ها تنها منجر به نوسان پریمیوم در محدوده معینی در کشورهای غربی شده بود، نسبت به اکنون که روند افزایش ناگهانی حجم تقاضا در بازارهای آسیایی خصوصا چین کشورهای غربی را مجبور کرده تا نرخ پریمیوم آلومینیوم را افزایش دهند، تغییر کرده است.

وی با نقد چگونگی تعیین نرخ پریمیوم در بازار آلومینیوم در وضعیت کاهش و افزایش ناگهانی حجم تقاضا، نرخ‌های پریمیوم جدید پیشنهادی را بسیار به دور از منطق دانست.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل در بندر روتردام را ۱۸۰ تا ۱۹۰ دلار در روز سه‌شنبه ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۱۷۵ تا ۱۹۰ دلار در هر تن تعیین شده در یک روز قبل از تاریخ اعلام شده و نسبت به پریمیوم ۱۳۵ تا ۱۵۵ دلار در هر تن گزارش شده در ابتدای سال ۲۰۲۴ افزایش را تجربه کرد. علی‌رغم ثبت روند کاهشی اخیر، نرخ پریمیوم آلومینیوم با در نظر گرفتن تعرفه‌های گمرکی پرداخت نشده، رقم ۱۱۵ تا ۱۳۵ دلار در هر تن در ماه نوامبر ۲۰۲۳ را به ثبت رساند و حدود ۱۳ درصد نسبت به پریمیوم ۲۰۵ تا ۲۲۰ دلار در هر تن ارزیابی شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش داشت که پایین‌ترین سطح اعلام شده از ماه فوریه ۲۰۲۱ محسوب می‌شد.

اگرچه کاهش حجم تقاضا برای آلومینیوم در صنایع و جهش هزینه‌های تامین مالی، منجر به عملکرد ضعیف بازار اروپا در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ شد اما با این حال فعالان بازار هم‌اکنون نیازمند آن هستند پریمیوم آلومینیوم در بازار اروپا برای محموله‌های وارداتی، همچنان نرخ معقول خود را پس از کاهش قابل‌توجه ظرفیت تولید داخلی این فلز طی سال‌های اخیر حفظ کند.

جهش اندک پریمیوم در اروپا

افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل ناشی از اختلالات ایجاد شده در مسیر عبور و مرور کشتی‌های تجاری از طریق دریای سرخ، همراه با جهش اندک پریمیوم در بازار اروپا به این معنی است که برخی از تولیدکنندگان به دنبال فروش محصولات آلومینیومی خود در بازارهای آسیا به جای بازارهای اروپا تا زمان افزایش مجدد نرخ معقول پریمیوم‌ها در قاره سبز بوده‌اند. به گفته برخی از فعالان بازار، این تغییر نگرش به نوبه خود حجم فروش آلومینیوم در بازار کشورهای غربی را کاهش داده است.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران بازار، همان‌طور که به نظر می‌رسد بحران ایجاد شده در دریای سرخ به هیچ وجه رفع نشده و بسیار بیشتر از آنچه که انتظار می‌رفت، ادامه پیدا کرده است. هنوز درک درستی از بحران مذکور وجود ندارد و اگر بازار به دنبال راهکاری برای رفع این اختلالات نباشد، شرایط ایجاد شده در بازار اروپا وخیم‌تر خواهد شد.

در حال حاضر اروپا در شرایط دشواری قرار دارد؛ چراکه در حال حاضر حجم تقاضا و نرخ پریمیوم محصولات آلومینیومی در این قاره با روند نزولی همراه شده است و حمل‌و‌نقل محموله‌های وارداتی به آن با دشواری انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده نیاز اروپا به واردات در سال ۲۰۲۳ بسیار زیاد بود؛ بنابراین به منظور اینکه حجم محموله‌های وارداتی به کشورهای قاره سبز دوباره افزایش پیدا کند، باید نرخ پریمیوم به سطح مد نظر فروشندگان برسد. در همین راستا، نه‌تنها حجم صادرات آلومینیوم به کشور آسیایی به عنوان مقصد جایگزین اروپا در حال افزایش است بلکه نرخ حمل‌و‌نقل به اروپا به حدی افزایش یافته که ارقام پیشنهادی پریمیوم‌ها برای ترغیب فروشندگان باید افزایش بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد تا مجددا واردات محموله‌های آلومینیوم به کشورهای اروپایی روند صعودی به خود بگیرد.

پریمیوم آلومینیوم چین اخیرا به دلیل باز شدن پنجره آربیتراژ واردات در ماه فوریه ۲۰۲۴ پس از پایان تعطیلات اخیر سال نو چینی، افزایش را تجربه کرده است. طبق ارزیابی صورت گرفته، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل محموله در بندر شانگهای و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود ۱۲۵ تا ۱۳۵ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد که نسبت به پریمیوم ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار در هر تن تعیین شده در روز ۳۰ ژانویه سال جاری میلادی افزایش یافت. با این وجود، برخی از مشارکت‌کنندگان بازار به ارقام ۱۴۰ دلار در هر تن پیشنهادی برای نرخ پریمیوم و حتی اعدادی بالاتر اشاره کردند.

بالاترین میانگین قیمت آلومینیوم چین در بازار از روز ۲۶ اکتبر ۲۰۲۱

نرخ پریمیوم پیشنهادی ۱۴۰ دلار در هر تن، بالاترین میانگین پریمیوم ارائه شده با شرط تحویل محموله و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) از روز ۲۶ اکتبر ۲۰۲۱ یعنی زمانی که میانگین پریمیوم آلومینیوم ۱۳۵ دلار در هر تن بود، محسوب می‌شود.

اندی فریدا، یکی از تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: پیش‌بینی معامله‌گران برای نرخ پریمیوم آلومینیوم به‌ ویژه در بازارهای آسیا پس از شروع نسبتا ناامیدکننده در ابتدای سال ۲۰۲۴، صعودی ارزیابی شده است. با توجه به کاهش اختلاف قیمت‌های آلومینیوم در وضعیت کانتنگو، عواملی نظیر چشم‌انداز بازیابی در حجم تقاضای آلومینیوم پس از سال نو چینی در این کشور و افزایش تمایل برای آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها منجر خواهد شد پریمیوم این فلز خصوصا در کشورهای غربی با افزایش همراه شود.

در همین راستا، اختلاف قیمت نقدی سه ماهه آلومینیوم بورس فلزات لندن اخیرا رقمی حدود ۴۸ دلار و ۳۶ سنت به ازای هر تن در وضعیت کانتنگو اعلام شد که نسبت به رقم ۳۳ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن اعلام شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور افزایش را نشان داد.

به نظر می‌رسد پس از افزایش پریمیوم آلومینیوم در بازار فیزیکی، رقم پیشنهادی برای نرخ پریمیوم جهت عرضه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ در بازار ژاپن افزایش یافته است. در همین راستا، نرخ پیشنهادی اولیه پریمیوم آلومینیوم برای عرضه در بنادر اصلی ژاپن (MJP) در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، حدود ۱۵۵ دلار در هر تن اعلام شد که ۶۵ دلار در هر تن (۷۲ درصد) بالاتر از پریمیوم ارزیابی شده در سه ماهه اول سال جاری میلادی (۹۰ دلار در هر تن) بود.

یکی از معامله‌گران در بازار ژاپن اظهار داشت: حجم ذخایر انبار بسیاری از مشارکت‌کنندگان بازار آلومینیوم کاهش یافته و بر همین اساس دسترسی به بازار در حال محدودتر شدن است. تعداد مشارکت‌کنندگان بازار که قصد فروش محموله‌های آلومینیوم خود را دارند، کاهش و تعداد خریداران افزایش یافته است.

تاثیر افت حجم تقاضای آلومینیوم بر روند بازار

برخی از مشارکت‌کنندگان بازار نسبت به افزایش اخیر پریمیوم آلومینیوم در بازارهای اروپا واکنشی محتاطانه داشتند و اعلام کردند که افت حجم تقاضا برای این فلز در اروپا علی‌رغم افزایش تقاضا برای آن در سایر نقاط دنیا، همچنان بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود.

طبق گفته یکی از معامله‌گران فعال در بازار بین‌المللی، روند تقاضا برای آلومینیوم در سطح جهانی با نوساناتی همراه بوده و در حال حاضر خرید محموله‌های آلومینیومی نسبت به فروش آن‌ها آسان‌تر است.

وی با اشاره به امکان حل معضل فعلی در دریای سرخ در بلندمدت، بیان کرد: هم‌اکنون بهتر است تمرکز بر روی ایجاد پویایی در روند تقاضا و به حد نصاب رساندن نرخ پریمیوم به منظور ترغیب فروشندگان جهت عرضه محموله‌های خود معطوف شود.

در همین راستا، چندین تولیدکننده آلومینیوم عنوان کردند که میزان درآمدهای مالی آن‌ها در سال ۲۰۲۳ کاهش قابل‌توجهی را به ثبت رسانده است و دلیل آن را به کاهش میزان مصرف این فلز در کشورهای اروپایی و افت قیمت‌های تمام شده آلومینیوم نسبت دادند.

برخی دیگر از تولیدکنندگان مطرح کردند که با توجه به افزایش اختلاف قیمت‌های آلومینیوم در بازار با در نظر گرفتن تعرفه‌های گمرکی پرداختی، همچنان دسترسی به محموله‌های آلومینیوم در برخی نقاط از جهان راحت‌تر از دیگر مناطق است. بر همین اساس، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» را حدود ۲۴۰ تا ۲۵۵ دلار در هر تن در تاریخ سه‌شنبه ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم تعیین شده در روز ۲۶ ژانویه سال جاری میلادی تغییری در نرخ آن مشاهده نشد.

در این میان، حتی تعدادی از مشارکت‌کنندگان در بازارهای آسیایی موضوع طولانی‌ شدن روند صعودی پریمیوم آلومینیوم به دلیل افت حجم تقاضا برای این فلز را مورد بحث و ارزیابی قرار دادند. یکی از منابع آگاه به وضعیت بازار بر این باور است که حجم تقاضا برای آلومینیوم در بازار داخلی چین در حال حاضر آن‌ گونه که پیش‌بینی شده بود، افزایش نیافته است و به نظر می‌رسد افزایش نرخ پریمیوم آلومینیوم به جای مصرف واقعی، از روند صعودی بازار نشات گرفته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42068

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.