سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۱۶ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:29 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

در سال جاری میلادی،

رویای ۱۰ ساله‌ چین به واقعیت پیوست

درست 10 سال پیش در ماه می 2014، رئیس‌ جمهور وقت چین در بازدید از خودروی الکتریکی سواری تولیدی شرکت «SAIC Motor Corp»، از عزم این کشور برای تسلط بر بخش خودروهای الکتریکی در جهان پرده برداشت.

درست ۱۰ سال پیش در ماه می ۲۰۱۴، رئیس‌ جمهور وقت چین در بازدید از خودروی الکتریکی سواری تولیدی شرکت «SAIC Motor Corp»، از عزم این کشور برای تسلط بر بخش خودروهای الکتریکی در جهان پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری بلومبرگ، آن‌طور که به نظر می‌رسد، چین بر بخش خودروهای الکتریکی در جهان تسلط یافته است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری رسمی دولت چین به نام شین هوآ در سال ۲۰۱۴، شی جین پینگ در آن روز کلید تسلط بر بخش خودروهای الکتریکی در جهان و تبدیل شدن چین به یک کشور قدرتمند در تولید این خودروها را ساخت وسایل نقلیه مبتنی بر انرژی‌های نو اعلام کرد.

طبق گزارش منتشر شده، حدود ۷۵ هزار خودروی الکتریکی و هیبریدی در چین در سال ۲۰۱۴ به فروش رسید و حدود ۵۳۳ هزار خودرو از مبدا این کشور صادر شد. لازم به یادآوری است که بازار داخلی خودرو در چین به تسخیر تولیدکنندگان بین‌المللی مانند شرکت «Volkswagen AG» و «General Motors» در آمده بود که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ اجازه پیدا کردند با ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک با فعالان داخلی به بازار خودروی این کشور ورود پیدا کنند. بر اساس همکاری‌های صورت گرفته، چین از یک کشور مبتنی بر استفاده از دوچرخه به یک کشور وابسته به استفاده از خودرو تبدیل شد. آن دسته از خودروسازان داخلی و تولیدکنندگانی که با شرکای خارجی همکاری نداشتند، نتوانستند در زمینه تولید موتور و سایر فناوری‌های به‌روز به کار رفته در تولید خودروها پیشرفتی به دست آورند.

چین به منظور پیشرفت در صنعت خودرو و مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی، تمرکز خود را روی خودروهایی با مصرف سوخت و انرژی جایگزین نظیر سوخت‌های پاک معطوف ساخت. دولت چین در سال ۲۰۱۲ دستورالعملی را منتشر کرد که در آن بر توسعه بخش خودروهای الکتریکی از طریق تعیین اهداف فروش، پرداخت یارانه و تخصیص منابع برای راه‌اندازی زیرساخت ایستگاه‌های شارژ و دیگر ملزومات لازم در این بخش تاکید شده بود. این دستور‌العمل مقدمه‌ای بود که به سخنرانی رئیس‌ جمهور چین در سال ۲۰۱۴ و عزم جدی این کشور برای تبدیل شدن به تولیدکننده برتر خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو و پیشی گرفتن از خودروسازان غربی و حتی شرکت تویاتا در ژاپن ختم شد.

پس از اعلام طرح دولت چین در راستای تبدیل شدن به قطب تولید خودروهای الکتریکی، نیاز به ارائه برنامه‌ای بود که در آن بر افزایش تمایل مصرف‌کنندگان در چین به استفاده از خودروهای الکتریکی که در اوایل سال ۲۰۱۰ عمدتا خودروهایی ارزان‌قیمت با قابلیت طی مسافت کوتاه با یک بار شارژ بودند، تمرکز شود. در همین راستا، شرکت تسلا اولین خودروساز خارجی بود که اجازه پیدا کرد واحدهای تولیدی خود را در چین راه‌اندازی کند. شرکت نامبرده با مجوزی که دریافت کرد، ساخت کارخانه تولید خودروی الکتریکی خود در شانگهای چین را در سال ۲۰۱۹ به پایان رساند. ورود شرکت تسلا به بازار، خودروسازان داخلی چین را بر آن داشت تا خودروهای الکتریکی باکیفیت‌تر و با قابلیت طی مسافت طولانی‌تر با یک بار شارژ را تولید کنند.

از نطق ارائه شده توسط رئیس‌ جمهور چین، تاکنون ده سال گذشته و این کشور توانسته رویای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان را در سال ۲۰۲۴ به واقعیت تبدیل کند. طبق گزارش‌های منتشر شده، حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی الکتریکی در بازار کشور چین در سال ۲۰۲۳ تولید شد؛ همچنین سهم کشور چین در تسلط بر زنجیره تامین باتری خودروهای الکتریکی از دیگر کشورهای جهان بیشتر است. در همین راستا، شرکت خودروسازی «BYD» توانست در سال ۲۰۲۳ جایگاه شرکت «Volkswagen AG» در تولید خودروهای الکتریکی را تصاحب کند و به پرفروش‌ترین برند در چین تبدیل شود؛ علاوه‌بر‌این، سهم فروش خودروی الکتریکی شرکت خودروسازی «BYD» در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، از شرکت تسلا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در جهان پیشی گرفت. چین حدود چهار میلیون و ۱۴۰ هزار خودروی الکتریکی به دیگر کشورها صادر کرد که یک میلیون و ۵۵۰ هزار از آن‌ها خودروی اتصال الکتریکی دوگانه‌ سوز بود؛ از این رو، چین توانست ژاپن را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی الکتریکی در جهان پشت سر بگذارد.

چین، بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان

رسیدن به جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده خودروهای الکتریکی در جهان نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری‌های چین در این زمینه نتیجه‌بخش بوده است؛ با این حال، دستیابی به چنین جایگاهی باعث شد تنش چین با کشورهای غربی افزایش یابد. موفقیت چین در تولید خودروهای الکتریکی می‌تواند زنجیره‌های تامین خودروهای موتور احتراقی را که میلیون‌ها نفر در جهان از آن استفاده می‌کنند، با اختلال مواجه کند که این مسئله موجب نگرانی آمریکا و اتحادیه اروپا شده است.

علاوه بر رقابت بر سر تعیین قیمت در بازار داخلی خودروهای الکتریکی و کاهش سرعت محرک‌های رشدی که خودروسازان چینی به کمک آن‌ها می‌توانند خودروهای الکتریکی مقرون به صرفه و به‌روز خود را در دیگر کشورهای جهان عرضه کنند، چین با موانع تجاری فروش خودروهای الکتریکی تولیدی خود به ویژه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا روبه‌رو است؛ چراکه آن‌ها درصدد توسعه زنجیره تامین خودروهای الکتریکی خود هستند. اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا هر دو چین را به صادرات ظرفیت مازاد خودروهای الکتریکی تولیدی خود متهم کرده‌اند.

در همین راستا، ایالات متحده آمریکا تعرفه واردات خودروهای چینی را چهار برابر کرده و به بیش از ۱۰۰ درصد رسانده است؛ در صورتی که اتحادیه اروپا در حال بررسی احتمال تخصیص یارانه‌های دولتی به خودروهای الکتریکی وارداتی از چین است. همچنین اخیرا برزیل معافیت مالیاتی خودروهای الکتریکی وارداتی را حذف کرد و حتی روسیه که قوی‌ترین متحد چین و بزرگ‌ترین مقصد صادرات خودروهای چینی از زمان جنگ با اوکراین به شمار می‌رود، از خودروسازان چینی درخواست کرده تا امکان تولید خودروهای الکتریکی در خاک روسیه را فراهم کنند.

در پاسخ به این اتهامات، اتاق بازرگانی چین خطاب به اتحادیه اروپا در ۲۲ می سال ۲۰۲۴ اعلام کرد که تعرفه واردات خودروهایی با موتورهای بزرگ ممکن است از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش یابد؛ اتحادیه اروپا تا تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۲۴ مهلت دارد تا صادرکنندگان خودروهای الکتریکی چینی را از یافته‌های اولیه و اعمال تعرفه‌های احتمالی خود مطلع کند.

شرکت «SAIC Motor Corp» که رئیس جمهور چین ۱۰ سال گذشته از تاسیسات آن بازدید کرد، به همراه شرکت خودروسازی «BYD» و شرکت «Geely Holding Group» از جمله شرکت‌هایی هستند که زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا به منظور بررسی احتمال پرداخت یارانه دولتی به آن‌ها قرار گرفته‌اند. لازم به ذکر است که شرکت «SAIC Motor Corp» مالک برند بریتانیایی «MG» است که یکی از پرفروش‌ترین برندهای خودروهای الکتریکی در اروپا محسوب می‌شود.

در مراسمی به مناسبت دهمین سالگرد سخنرانی رئیس‌ جمهور چین که در روز جمعه ۲۴ می ۲۰۲۴ برگزار شد، مقامات چینی شرکت «SAIC Motor Corp» اعلام کردند که این شرکت پس از دستور ابلاغ شده رئیس‌ جمهور، به طور جدی در زمینه فناوری‌هایی مانند رانندگی هوشمند و خودروهای متصل سرمایه‌گذاری کرده است.

لی ژنگ، بنیان‌گذار شرکت «SAIC Qingtao New Energy Technology» به عنوان یک شرکت نوپا در زمینه تولید باتری و زیرمجموعه شرکت «SAIC Motor Corp»، در این مراسم به مدیران شرکت قول داد که حتی با افزایش رقابت در بخش خودروهای الکتریکی از تلاش برای رسیدن به جایگاه برتر دست نخواهد کشید.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت در تولید باتری‌های حالت جامد که چگالی انرژی بالاتر و خطر آتش‌سوزی کمتری دارند، افزود: یکی از راه‌های چین برای حفظ برتری خود در بخش خودروهای الکتریکی، پیشبرد مسیر فعلی است.

انتهای پیام//

برچسب‌های این مطلب: اختصاصی خودرو | چین | خودرو الکتریکی
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700