مدیرعامل شرکت آشنا سیمرغ در هرمزگان که در زمینه تولید درب و پنجرههای آلومینیومی فعال بوده است، گفت: درحاضر علیرغم تمام تلاشها و فعالیتهای صورت گرفته نتوانستیم کار خود را در این حوزه ادامه دهیم و متاسفانه مجمومه آشنا سیمرغ هماکنون به حالت نیمه تعطیل درآمده است و با اینکه دولت و مدیران، بارها و بارها تصمیم خود را مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی اعلام کردهاند و برنامههایی را نیز در این خصوص ارائه دادهاند، با این حال در سال گذشته حمایتی از ما صورت نگرفت و تمام کوشش و سعی ما در سال جاری بینتیجه ماند.
محمدامین سلطانزاده در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، درخصوص شرایط حاکم بر وضعیت تولید و ساخت و ساز کشور، اظهار داشت: رکود بازار و عملکرد ضعیف بخشهای مدیریتی به گونهای بود که در سال جاری ترجیح دادیم فعالیت خود را متوقف کنیم و از حوزه تولید درب و پنجره آلومینیومی خارج شویم.
آینده تولید درب و پنجره آلومینیومی تاریک است
وی در ادامه بیان کرد: زمانی ساخت درب و پنجره آلومینیومی از رونق و کشش خوبی بهرهمند بود ولی بازار این حوزه با کاهش فعالیتهای ساخت و ساز و افزایش قیمت مصالح و مواد اولیه، سقوط چشمگیری داشت و آینده این رشته از فعالیتها تاریک شد به گونهای که پیشبینی میشود این صنعت هیچ آیندهای نداشته باشد. به همین خاطر برای اینکه از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کنیم، اقدام به تعطیلی مجموعه کردیم. تغییرات شرایط اقتصادی طی چندین موج بر این صنعت تاثیر گذاشت. موج اول زمانی بود که بازار در تمام حوزهها به خصوص در زمینه تامین مصالح و مواد اولیه ساختمانی راکد شد. در موج دوم، فعالیتهای ساختمانسازی متوقف شد و در نهایت با کاهش قدرت خرید و درآمد مردم، موج بعدی تغییرات را در این حوزه شاهد بودیم که با کمی تاخیر تاثیرات منفی خود را براین حوزه گذاشت و ما هم اکنون هیچ درخواست و تقاضایی از سوی مشتری نداریم.
مدیرعامل شرکت آشنا سیمرغ افزود: یکی از دلایل دیگری که ما را مجبور به متوقف کردن کار و فعالیت در این حوزه کرد، تغییرات لحظهای قیمت مواد اولیه، به خصوص مقاطع آلومینیومی است به گونهای که قیمت این مواد، از سال گذشته تاکنون چندین برابر شده است و تولیدکنندگانی همانند ما توانایی مالی خرید آن را ندارند.
سرمایهگذاری در صنعت تولید درب و پنجره آلومنیومی اشتباه محض است
سلطانزاده در ادامه با اشاره به تجربه و سابقه ۶ ساله خود در این زمینه، گفت: سال گذشته قیمتها رشد روزافزونی داشت و تولیدکنندگان قادر به پیشبینی قیمتها نبودند، به همین دلیل خرید و فروش اعتباری نیز از سال گذشته از بین رفت و اگر فردی هم اکنون بخواهد وارد این حوزه بشود باید از نقدینگی بالایی برخوردار باشد، البته پیشبینی من این است که تولید درب و پنجره آلومینیومی به زودی به بن بست برسد.
وی افزود: قیمت تمام شده تولیدات، وابسته به قیمت مواد اولیه است و زمانی که قیمت مواد اولیه به صورت سرسام آوری افزایش مییابد، تلاطمی در بازار بوجود میآید که کسی قادر به مهار کردن آن نیست و برای مصرف کننده نهایی، نیز قیمت ثابت و مشخص وجود ندارد. زمانی که نرخ نهایی کالایی مانند تولید ما افزایش مییابد و توان خرید مردم و پیمانکاران کم میشود، درخواستها نیز به همان نسبت کاهش مییابد به همین دلیل است که شاهد کاهش تولید در حوزه درب و پنجرههای آلومینیومی هستیم، در واقع فعالیت در این زمینه هیچ سودی ندارد.
نبود تقاضا و مواد اولیه، دو عامل رکود بازار
مدیرعامل شرکت آشنا سیمرغ تصریح کرد: به دلیل نبود مواد اولیه و رکود بازار ، محصول جدیدی تولید نمیشود و حتی در این زمینه ابتکار و نوآوری صورت نمیگیرد، به طور کلی زمانی که ساختوساز و فروش زیاد بود، خلاقیت و ابتکار بیشتری را مشاهده میکردیم و حتی در همین حوزه، شاهد ورود محصولات دیگری نیز بودیم اما در حال حاضر چون بازار راکد است، هیچ کدام از محصولات، فروش خوبی ندارند.
سلطانزاده با تکیه بر تجربه خود از بازار درب و پنجره آلومینیومی در چندسال اخیر، بیان کرد: از سال ۹۲ ما شاهد زوال فعالیت در این حوزه بودهایم، به گونهای که سال ۹۰ یا ۹۱ هر ماه پنج یا شش قرارداد، منعقد میکردیم ولی هماکنون وضعیت بازار به شکلی درآمده است که سالیانه دو یا سه قرارداد نیز به سختی منعقد میکنیم.
وی ادامه داد: برای ساخت درب و پنجره آلومینیومی بنا به درخواست مشتری و نوع ساختمان، مقاطع مختلفی را که عمدتا از کشور ترکیه خرید میکردیم، به کار میبردیم چون از لحاظ کیفیت به مراتب از مواد اولیه داخلی وضعیت بهتری داشت؛ ولی متاسفانه زمانی که نرخ ارز افزایش یافت، شرکت امکان خرید و واردات مواد اولیه را از دست داد و به همین دلیل نتوانستیم فعالیت خود را ادامه دهیم.
مدیرعامل شرکت آشنا سیمرغ درمورد خرید و تهیه مواد اولیه از تولیدکننده یا از طریق واسطه، گفت: برای تهیه مواد اولیه اگر منابع مالی لازم را در اختیار داشتیم، با محدودیتی مواجه نمیشدیم. اگر میزان سفارشات زیاد بود، میتوانستیم مواد اولیه مورد نیاز را بدون واسطه و مستقیم از طریق تولیدکننده اصلی تامین کنیم و زمانی که تقاضا برای خرید محصول کاهش یافت و میزان خرید مواد اولیه نیز کم شد، ترجیح دادیم مواد ضروری را از طریق واسطه خریداری کنیم.
وی در پایان درخصوص واردات مواد اولیه، گفت: در بحث مواد اولیه، کیفیت مواد اولیه وارداتی قابل مقایسه با مواد اولیه داخلی نیست و من ترجیح میدادم که کیفیت محصول خود را با خرید مواد اولیه مرغوبتر افزایش دهم اما درخصوص پروفیل UPVC، بازار داخلی مواد اولیه قوی و خوبی دارد ولی در بحث آلومینیوم، کیفیت مواد اولیه داخلی مطلوب نیست.
انتهای پیام//