• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد مطرح کرد:

سيميدکو، پيشرو در بومي‌سازي و توسعه پايدار در شرق کشور

  • کد خبر : 31534
  • 27 مهر 1402 - 10:40
سيميدکو، پيشرو در بومي‌سازي  و توسعه پايدار در شرق کشور
مديرعامل شرکت صنعتي و معدني توسعه فراگير سناباد گفت: شرکت سيميدکو با هدف توليد 2.5 ميليون تن کنسانتره و 2.5 ميليون تن گندله در منطقه معدني سنگان، رونق بومی‌سازی قطعات و تجهيزات مورد نياز صنعت فولاد کشور در سال 1402 را در دستور کار خود قرار داده است.

مديرعامل شرکت صنعتي و معدني توسعه فراگير سناباد گفت: شرکت سيميدکو با هدف توليد ۲٫۵ ميليون تن کنسانتره و ۲٫۵ ميليون تن گندله در منطقه معدني سنگان، رونق بومی‌سازی قطعات و تجهيزات مورد نياز صنعت فولاد کشور در سال ۱۴۰۲ را در دستور کار خود قرار داده و علاوه بر اقدامات برجسته در اين حوزه، سرمايه‌گذاری‌های مناسبی در زمينه تامين آب و برق مورد نياز خود مانند احداث شبکه فاضلاب شهری خواف و تصفيه‌خانه اين شهرستان و احداث نيروگاه خودتامين توربين گازی با ظرفيت ۲۵ مگاوات کرده است.

محمد مدنی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص عملکرد شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد طی دو سال اخیر، اظهارداشت: بر اساس آمارهای ارائه شده توسط انجمن جهانی فولاد (WSA)، در پایان هشت ماهه سال ۲۰۲۳، یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام در جهان تولید شده که سهم ایران به عنوان دهمین تولیدکننده برتر فولاد در این مدت، ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است. ایران در حالی در رتبه دهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد خام دنیا قرار گرفته است که با توجه به برخورداری از معادن و ذخایر عظیم سنگ‌آهن و همچنین مزیت قیمت نسبتا مناسب انرژی و نیروی کار متخصص، امکان افزایش تولید فولاد و ارتقای این جایگاه طی ماه‌های پیش رو وجود دارد. مسئله حائز اهمیت در این راستا، تامین پایدار خوراک مورد نیاز شرکت‌های بزرگ فولادی کشور است تا بتوانند تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ را محقق کنند.

نقش موثر سيميدکو در توليد آهن اسفنجی فولاد قائنات

وی با بیان اینکه شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور، نقش بسزایی در تحقق این مهم بر عهده دارد و به دنبال آن، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تامین خوراک مورد نیاز خود را در بلندمدت انجام داده است، گفت: شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد خوزستان، یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان مواد اولیه فولاد خوزستان در شرق کشور به شمار می‌آید که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ با هدف تولید ۲٫۵ میلیون تن کنسانتره و ۲٫۵ میلیون تن گندله در منطقه معدنی سنگان آغاز کرده است. محصولات شرکت در راستای حمایت از تولیدکنندگان فولاد کشور و همچنین تحقق رشد تولید این فلز استراتژیک، تنها در بازار داخلی عرضه می‌شود و حفظ کیفیت و کمیت، رویکرد مهمی است که سیمیدکو در توسعه بازار خود دنبال می‌کند. علاوه‌براین، سیمیدکو با انجام بررسی‌‌های کارشناسانه و با هدف تامین نیاز صنعت فولاد کشور به آهن‌اسفنجی، اقدام به بهره‌برداری از واحد احیا مستقیم مجتمع فولاد قائنات خراسان همراه با شرکت‌های صنعت فولاد شادگان و مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب کرده است.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد خاطرنشان کرد: بومی‌سازی، یکی از مهم‌ترین اهدافی است که شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد از زمان آغاز فعالیت در دستور کار خود قرار داده است. در سال ۱۳۹۷، برخی قطعات یدکی مورد نیاز شرکت از طریق واردات تامین می‌شد و از سال ۱۳۹۸، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت بومی‌سازی و ساخت داخل این قطعات و همچنین برخی تجهیزات انجام شد. در همین راستا، سیمیدکو با به‌کارگیری تجربیات شرکت فولاد خوزستان و همچنین تکیه بر دانش و تخصص نیروی انسانی جوان و متعهد در زمینه مهندسی معکوس، گام‌های بلندی در راستای ساخت داخل و بومی‌سازی برداشته و تا پایان سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۶ هزار و ۳۰۰ شیت نقشه شده مربوط به تجهیزات و قطعات یدکی کارخانجات خود شامل سنگ‌شکن و خردایش سنگ، کنسانتره‌سازی، گندله‌سازی و فیلتراسیون و آبگیری از باطله را مهندسی معکوس کرده و از این طریق، صرفه‌جویی ارزی حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار یورویی برای کشور رقم زده است. بومی‌سازی تایر آسیاهای غلتکی فشار بالا(HPGR) ، از جمله اقدامات سیمیدکو در حوزه بومی‌سازی به شمار می‌آید و در یک نگاه کلی، این شرکت بومی‌سازی و کاهش واردات قطعات خارجی را به عنوان یکی از رویکردهای اصلی خود در راستای جلوگیری از خروج ارز از کشور در شرایط دشوار تحریمی تعیین کرده است.

اقدامات سيميدکو در راستای تحقق صنعت سبز

مدنی‌فر‌ در ادامه به اقدامات این شرکت در حوزه حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در منطقه سنگان به عنوان یکی از کم‌آب‌ترین مناطق کشور قرار دارد، از ابتدا ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی به ویژه مصرف آب را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود در نظر گرفته است. در همین راستا، سیمیدکو اقدام به احداث واحدهای فیلتراسیون آب و ایجاد امکان استفاده مجدد از پساب‌های صنعتی در فرایند تولید کرده و راه‌اندازی کارخانه فیلتراسیون و آبگیری از باطله این شرکت با سرمایه‌گذاری ۵٫۵ میلیون یورویی، به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین و بزرگ‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی صنعت فولاد کشور شناخته می‌شود. به دنبال احداث این کارخانه، میزان استفاده سیمیدکو از آب شهرستان خواف به حداقل ممکن کاهش یافته و روزانه حدود ۸۵ درصد از آب باطله به چرخه تولید صنعتی برگردانده می‌شود؛ ضمن اینکه ضریب مصرف آب به ازای تولید هر تن کنسانتره در سیمیدکو، در ابتدا از ۰٫۹۳ به ۰٫۵۵ و در ادامه پس از تغییرات اعمال‌ شده، به ۰٫۳۹ کاهش یافته است. لازم به ذکر است که در واحد گندله‌سازی شرکت، به ازای تولید متوسط ۱۶۸ هزار تنی در هر ماه، تنها حدود ۱۳ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود که این میزان، سیمیدکو را جزو کم‌مصرف‌ترین تولیدکنندگان گندله در کشور قرار داده است.

وی در همین راستا ادامه داد: از دیگر اقدامات سیمیدکو در راستای تحقق صنعت سبز و حفظ محیط زیست اطراف خود، می‌توان به استفاده وسیع از پوشش‌های ژئوممبران بر روی گودال‌های حفر شده به منظور ذخیره‌سازی آب حاصل از بارش‌های فصلی اشاره کرد؛ ضمن اینکه سیمیدکو علاوه بر سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی همچون شبکه فاضلاب شهری شهرستان خواف، احداث تصفیه‌خانه این شهرستان و احداث خط انتقال آب از تصفیه‌خانه به محل کارخانه، اقدام به احداث نیروگاه خودتامین توربین گازی با ظرفیت ۲۵ مگاوات کرده است. بنابراین می‌توان گفت که تمامی این اقدامات، سیمیدکو را در ردیف شرکت‌های پیشرو در بهینه‌سازی و کنترل مصرف آب قرار خواهد داد.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با تاکید بر اینکه یکی دیگر از رویکردهای موثر سمیدکو طی دو سال اخیر، توسعه فرهنگ آموزش و ارتقای جایگاه سرمایه‌های انسانی در این شرکت بوده است، مطرح کرد: سیمیدکو در مسیر توسعه خود با استفاده از الگوی سازمان یادگیرنده و متعالی، اتخاذ رویکرد مهارت‌افزایی، توسعه شایستگی‌ها و پرورش نیروی انسانی متخصص و متعالی، انتقال تجربه و دانش فنی و تخصصی بومی در صنعت فولاد و تمرکز در به‌کارگیری نیروی انسانی در تهیه و تنظیم مدارک تخصصی را در دستور کار قرار داده و به نتایج و دستاوردهای قابل‌توجهی در حوزه منابع انسانی دست یافته است. از جمله این دستاوردها می‌توان به مواردی مانند تحول در تشخیص نیازهای آموزشی مبتنی بر شغل به نیازسنجی شغلی، فردی و سازمانی، تحول در روش‌های آموزشی از رویکردهای آکادمیک به نوین و اثربخش، تحول از رویکرد غیرفعال به رویکرد فعال یادگیری و مبتنی بر بازده و تحول در نظام انگیزشی و تشویقی از رویکرد کمیت‌گرای بیرونی به بهره‌ور درونی اشاره کرد. در حوزه مدیریت منابع انسانی، سیمیدکو پیشبرد برنامه‌های آموزشی در راستای جهت‌بخشی به حرکت سرمایه‌های انسانی به سطوح بالاتر و برعهده گرفتن مسئولیت‌های جدید همراه با یادگیری، توسعه فردی و تعالی را همگام با افزایش بهره‌وری و توسعه تولید در دستور کار خود قرار داده است.

سيميدکو؛ پيشتاز در اجرای مسئوليت‌های اجتماعي در منطقه

مدنی‌فر‌ در ادامه با اشاره به اینکه شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی را به عنوان یکی دیگر از رویکردهای اصلی خود در نظر گرفته است، تصریح کرد: از جمله اقدامات سیمیدکو در این زمینه می‌توان به توسعه آموزش، مدرسه‌سازی، مشارکت در ساخت و تجهیز فضاهای فرهنگی و آموزشی همچون کلنگ‌زنی مدرسه ۶ کلاسه سیمیدکو در روستای ابراهیمی خواف و امضای تفاهم‌نامه احداث ۱۲ کلاس درس در مناطق محروم شهرستان خواف با هدف توسعه زیرساخت‌های آموزشی، رونمایی از مزرعه ۱۰۰ هکتاری امید سیمیدکو و کاشت دو هزار اصله نهال در این مزرعه و هفت هزار نهال در کارخانجات و روستاهای مرزی شهرستان خواف وراه‌اندازی خانه هلال با هدف ارائه خدمات ویزیت رایگان پزشکان عمومی، ارتوپد، دندانپزشکی، توزیع داروی رایگان و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان شهرستان خواف اشاره کرد.

وی در همین راستا اضافه کرد: در همین راستا سیمیدکو برای دومین سال متوالی، اقدام به برگزاری آیین تجلیل از پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری۱۴۰۲ در شهرستان خواف کرد و کارکنان این شرکت در راستای تقویت فعالیت‌های فرهنگی روابط عمومی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و معنوی، به عضویت افتخاری خادمان آستان قدس رضوی درآمدند. برگزاری آیین اهدای ۲۰ هزار سری جهیزیه به زوج‌های نیازمند با همکاری کمیته امداد خمینی (ره)، از دیگر اقدامات سیمیدکو در حوزه مسئولیت اجتماعی است که در مهر ماه سال جاری در شهر مشهد برگزار شد.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با بیان اینکه انتخاب سیمیدکو در سال ۱۴۰۲ به عنوان واحد نمونه صنعتی استان خراسان رضوی برای چهارمین سال متوالی، مهر تاییدی بر عملکرد موفق شرکت به ویژه در دو سال اخیر است، یادآور شد: علاوه‌براین، اهدای تقدیرنامه دو ستاره ششمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداری ایران در سال جاری به سیمیدکو، حاکی از آن است که شرکت مسیر درست و روبه‌رشدی را در راستای توسعه و تعالی در پیش گرفته و بدون شک موفقیت‌های مجموعه در نیمه دوم سال جاری نیز ادامه خواهند یافت؛ ضمن اینکه روابط عمومی شرکت در سال جاری، به عنوان روابط عمومی برتر گروه فولاد خوزستان و همچنین روابط عمومی برتر خراسان رضوی برگزیده است.

وی در پایان یادآور شد: شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد طی دو سال گذشته، به موفقیت‌های بی‌شماری دست یافته است که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون حضور در میان فهرست ۱۰۰ شرکت برتر ایران (IMI-100) برای نخستین بار، کسب تقدیر‌نامه سه‌ستاره جایزه ملی مدیریت مالی ایران، دریافت جایزه تعالی منابع انسانی، دریافت نشان ویژه مدیر ارشد تعالی‌گر ارتباطی، کسب تندیس زرین چهارستاره سرآمدی روابط عمومی و دریافت تندیس سرآمدی در فعالیت‌های زیست‌محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=31534

نوشته‌های مشابه

22اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۹۱۳ دلار رسید
22اردیبهشت
قیمت سرب به مدار صعود برگشت
پس از افت 12 دلاری،

قیمت سرب به مدار صعود برگشت

22اردیبهشت
قیمت آلومینیوم ۰٫۸ درصد رشد پیدا کرد
هم‌زمان با افزایش چشمگیر ذخایر «LME»،

قیمت آلومینیوم ۰٫۸ درصد رشد پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.