• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
مدیرعامل شرکت آذر کابل خوی:

سیم و کابل‌های تقلبی، جایی در بازارهای جهانی ندارند

  • کد خبر : 7732
  • 08 فروردین 1401 - 19:51
سیم و کابل‌های تقلبی، جایی در بازارهای جهانی ندارند
مدیرعامل شرکت آذر کابل خوی گفت: برای حضور موفق در بازارهای بین‌المللی باید تولید سیم‌ و کابل مطابق با استانداردهای جهانی انجام شود که در این راستا لازم است نظارت‌ها افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت آذر کابل خوی گفت: برای حضور موفق در بازارهای بین‌المللی باید تولید سیم‌ و کابل مطابق با استانداردهای جهانی انجام شود که در این راستا لازم است نظارت‌ها افزایش یابد.

سید مرتضی دهناد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار کرد: شرکت آذر کابل خوی فعالیت خود را در سال ۱۳۹۲ در شهرک صنعتی خوی آغاز کرده است. عمده محصولات تولیدی ما، سیم از نمره یک تا ۶ و کابل‌های مخابراتی کمتر از ۱۰ زوج است. در حال حاضر، هشت نفر در کارخانه مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید این شرکت، بیان کرد: ظرفیت تولید انواع سیم و کابل‌های مسی در شرکت آذر کابل خوی، سه هزار و ۵۰۰ تن در سال است که ما در حال حاضر با ۱۵ درصد این میزان در حال فعالیت هستیم. چراکه طی ماه‌های اخیر، با کمبود نقدینگی و افزایش قیمت مواد اولیه مواجه شده‌ایم و همین مسئله از توانایی ما جهت فعال‌سازی کامل ظرفیت تولید کاسته است.

محرومیت از توسعه فروش به دلیل کمبود نقدینگی

مدیرعامل شرکت آذر کابل خوی در ارتباط با نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: مفتول مسی، ماده اولیه مورد نیاز ما در تولید سیم و کابل است که آن را در بورس کالای ایران از شرکت‌ صنایع مس شهید باهنر و یک شرکت دیگر خریداری می‌کنیم. گرانول PVC مورد نیاز هم از طریق بازار آزاد خریداری می‌شود. کمبود نقدینگی، مهم‌ترین چالشی است که در تامین مواد اولیه با آن روبه‌رو هستیم. در حالی که ما مشتریان بسیاری از استان‌های گیلان، کردستان و آذربایجان غربی داریم و اگر بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم، توانایی حضور پررنگ در بازار را خواهیم داشت.

دهناد در خصوص فرایند تولید سیم و کابل، مطرح کرد: مفتول هشت میلی‌متری پس از کشش در دستگاه راد، به سایز ۱٫۳۸ میلی‌متر تبدیل می‌شود. در ادامه با توجه به سفارش مشتری، عملیات نازک‌کاری، انجام و رشته سیم‌های حاصل تابانده می‌شود. در پایان با انجام عملیات عایق‌کاری، سیم مورد نظر در اندازه‌های مختلف به دست می‌آید. لازم به ذکر است که عمده محصولات تولیدی ما در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ماشین‌آلات داخلی در راستای تولید این محصولات استفاده می‌شود.

وی در ادامه شرایط بازار سیم و کابل را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: وضعیت بازار سیم و کابل به دلیل مشکلات اقتصادی چندان مساعد نیست. عمده تولیدکنندگان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و بانک‌ها، جهت ارائه تسهیلات همکاری‌های لازم با واحدهای تولیدکننده را ندارند. ما حدود دو سال پیش تقاضای تسهیلات یک میلیارد تومانی از یکی از بانک های مطرح کشور داشتیم و پس از پیگیری‌های فراوان، قرار بر این شد ۵۰ میلیون تومان به مجموعه ما اختصاص یابد! نکته جالب اینکه برای اعطای این مبلغ نیز درخواست سند ملک شخصی داشتند که در نهایت یک ریال هم دریافت نکردیم. زمانی که ما اقدام به احداث کارخانه کردیم، قیمت مس ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود و این مبلغ در حال حاضر به حدود ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. افزایش قیمت مواد اولیه سبب شده است بازار تولید محصولات مسی از رونق بیفتد و تولیدکنندگان امید چندانی به آینده این صنعت نداشته باشند.

قوانین دست‌وپاگیر در حوزه صادرات

این تولیدکننده سیم و کابل مسی در همین راستا اضافه کرد: قوانین عجیب و سخت‌گیری‌های دولت در حوزه صادرات سبب شده است بسیاری از تولیدکنندگان میل و رغبت خود را نسبت به حضور در این عرصه مهم از دست بدهند. مدتی پیش، نماینده یکی از شرکت‌های معتبر جمهوری آذربایجان با حضور در کارخانه ما، بعضی از محصولات تولیدی را به عنوان نمونه خریداری کرد. با گذشت سه ماه، پس از ابراز رضایت کامل از این محصولات، قرار بر این شد تا با یکدیگر همکاری داشته باشیم اما متاسفانه مسئولان استانی به قدری شرایط صادرات را برای ما دشوار کردند که نتوانستیم محصولات خود را به این کشور صادر کنیم.

دهناد در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه وضعیت تولید داخلی انواع سیم و کابل از لحاظ استاندارد را چگونه ارزیابی می‌کنید، اذعان کرد: اقدامات لازم در راستای تولید سیم و کابل استاندارد در مجموعه ما و بعضی از شرکت‌های معتبر انجام می‌شود اما متاسفانه نظارت‌های لازم در این زمینه توسط سازمان‌های مرتبط صورت نمی‌پذیرد. به جرات می‌توان گفت ۹۰ درصد واحدهای کوچک صنعتی تولیدکننده سیم و کابل که مجوز استاندارد را نیز دریافت کرده‌اند، محصول بدون کیفیت و غیراستاندارد را تولید و روانه بازار می‌کنند. متاسفانه ما شاهد فروش سیم‌های مسی تقلبی در بازار هستیم که از آلومینیوم روکش‌دار شده به جای مس در آن‌ها استفاده می‌کنند و مردم که شناختی از انواع سیم و کابل ندارند، اقدام به خرید این محصولات تقلبی می‌کنند. استفاده از آن‌ها در سیم‌کشی ساختمان، سبب رخ دادن حوادث ناگوار بسیاری همچون آتش‌سوزی رخ شده که این مسئله ناشی از نبود نظارت بر تولید و عرضه سیم و کابل‌ است.

وی توجه بیشتر مسئولان به صنعت سیم و کابل کشور را خواستار شد و تصریح کرد: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیم و کابل به مقدار کافی در کشور وجود دارد و در صورت نظارت بیشتر مسئولان بر کیفیت محصولات تولیدی، می‌توانیم در این صنعت حرف‌های بسیاری در سطح بین‌المللی برای گفتن داشته باشیم. اگر نظارت‌های لازم در جهت تولید سیم و کابل‌های با کیفیت در داخل کشور انجام شود، امکان صادرات بیشتر این محصولات به کشورهای مطرح دنیا وجود دارد اما متاسفانه ما حتی توانایی صادرات به کشور ترکیه را هم نداریم و عراق و افغانستان، کشورهایی هستند که عمده سیم و کابل‌های تولید داخل به آن‌ها صادر می‌شود. جالب اینکه اکثر سیم و کابل‌های صادراتی به این دو کشور از کیفیت پایینی برخوردار هستند و قابلیت استفاده چندانی را نیز در داخل کشور ندارند و همچنین بازارهای سایر کشورها هم خریدار این نوع سیم‌ها نیستند.

قطعی برق خسارت‌های سنگینی را تحمیل کرد

مدیرعامل شرکت آذر کابل خوی در ادامه به تاثیر مخرب قطعی برق بر صنعت سیم و کابل اشاره کرد و گفت: انرژی برق نقش بسیار مهمی در همه صنایع ازجمله صنعت سیم و کابل دارد. قطعی این حامل انرژی در هر زمانی از فرایند تولید، باعث از بین رفتن زحمات شبانه‌روزی کارگران می‌شود. برای مثال، ما قرارداد تولید قرقره یک هزار متری را با مشتری به امضا می‌رسانیم و در حالی که مشغول تولید این محصول هستیم و ۹۹۹ متر از آن تابیده شده، ناگهان برق قطع می‌شود که این اتفاق تولید محصول را دچار مشکل می‌کند. بنابراین قطعی ناگهانی برق، منجر به ایجاد خسارت و ضرر و زیان‌های مالی بسیاری برای تولیدکنندگان سیم و کابل خواهد بود.

دهناد در ارتباط با چشم‌انداز صنعت سیم و کابل در کشور، اظهار کرد: تولید سیم و کابل‌های بی‌کیفیت و عرضه آن در خیابان لاله‌زار تهران، صنعت سیم و کابل را به مرز نابودی خواهد کشاند. همچنین از دولت تقاضا داریم ضمن توجه بیشتر به بخش خصوصی، بازنگری کلی و اساسی در قوانین صادرات داشته باشد تا تولیدکنندگان سیم و کابل استاندارد بتوانند با آرامش خاطر بیشتری محصولات خود را صادر کنند.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه شرکت آذر کابل خوی طرح توسعه‌ای در برنامه خود ندارد، خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که ما اگر بتوانیم فعالیت خود را ادامه دهیم، کار بزرگی را انجام داده‌ایم و امیدوار هستیم با بهبود شرایط تولید، بتوانیم به توسعه شرکت نیز بیندیشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7732

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
ابطال کارت بازرگانی اکثر صادرکنندگان سیم و کابل‌های آلومینیومی
عضو هیئت مدیره شرکت فولادریزان شهرکرد مطرح کرد:

ابطال کارت بازرگانی اکثر صادرکنندگان سیم و کابل‌های آلومینیومی

11اردیبهشت
سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان نسوز
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز آذرشید پارس:

سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان نسوز

11اردیبهشت
ضرردهی صادرات مقاطع طویل فولادی!
مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب عنوان کرد:

ضرردهی صادرات مقاطع طویل فولادی!