• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:

شرکت‌های دانش‌بنیان، پرچمدار رشد و توسعه اقتصادی

  • کد خبر : 29840
  • 08 مهر 1402 - 8:42
شرکت‌های دانش‌بنیان، پرچمدار رشد و توسعه اقتصادی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان، شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان پرچمدار تحقیق و توسعه علم، فناوری و رشد اقتصادی هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان، شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان پرچمدار تحقیق و توسعه علم، فناوری و رشد اقتصادی هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، عباس علی‌آبادی در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان، بیان کرد: تاکنون تمرکز سیاست‌گذار کشور ما در افزایش کمی شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک‌مقیاس بوده است؛ در حالی که بنگاه‌های اقتصادی بزرگ‌مقیاس هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان برای رشد و توسعه صنعتی و معدنی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. ما باید برای دستیابی به رشد اقتصادی مناسب، به احصای ابرچالش‌های تولید توجه و با جهت‌گیری‌های لازم و تعیین راهبردهای قوی، بتوانیم اقدامات پیشران را برای تحقق رشد اقتصادی کشور فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: فعال‌سازی واحدهای صنعتی و معدنی راکد و نیمه‌تمام، توسعه اکتشافات و ساماندهی اطلاعات پایه زمین‌شناسی، توسعه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن، هوشمندسازی آن‌ها و توسعه پلتفرم‌های شهرک‌های صنعتی از طریق ایجاد خوشه‌های بزرگ‌مقیاس و تامین آب و برق مورد نیاز آن‌ها، از مهم‌ترین راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خلق زیست بوم صنعت دانش‌بنیان است.

وزیر صمت استفاده از سوخت‌های پاک و تجدیدپذیر، جایگزینی خودروهای برقی، توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ساخت پیشران‌های هواپیما و کشتی، ارائه بسته‌های پیشران اقتصادی و صادرات محصولات دانش‌بنیان را از دیگر پروژه‌های مهم و پیشران وزارت صمت با مشارکت اندیشکده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و تاکید کرد: همچنین توسعه پلتفرم‌های جامع خدمات کسب‌وکار، ایجاد سازوکارهای تبادل کالا با کشورهای هدف از طریق ایجاد نظام مالی نوین از دیگر پروژه‌های مهم پیشران وزارت و صنعت، معدن و تجارت در این بخش است.

علی‌آبادی با اشاره به ضرورت همکاری و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق و پیاده‌سازی سیاست‌ها و راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، یادآور شد: برای انجام پروژه‌های پیشران یاد شده، اصلاح نظام قیمت‌گذاری دستوری، ایجاد ثبات مدیریتی و بازبینی سازوکارهای نظارتی، تعهد به محیط زیست، هفت جهت‌گیری سیاستی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا خواهد بود. در این زمینه تولید صادرات‌محور و گذار از مونتاژ و خلق محصولات جدید صنعتی، ارتقای بهره‌وری و رقابت از سیاست‌ها و راهبردهای این وزارتخانه خواهد بود.

وی عنوان کرد: در این راستا فرماندهی واحد تولید، ارتقای دانش و فناوری، افزایش سهم صنعت در حقوق دولتی، توجه به سرمایه‌های انسانی از سیاست‌های وزارت صنعت برای رشد و توسعه اقتصادی است. امروز رهبری با قاطعیت بر رشد اقتصادی کشور تاکید دارند و در این رویکرد مهم باید بتوانیم زمینه‌های رشد ۸.۵ درصدی سالانه صنعت، ۱۳ درصدی بخش معدن و رشد ۲۳ درصدی سالانه صادرات غیرنفتی در کشور را فراهم کنیم.

وزیر صمت ابراز کرد: همه دولت‌ها تلاش می‌کنند همگام با توسعه، رفاه بیشتری را برای مردم فراهم کنند اما توسعه پایدار کشورها ریسک‌های متعددی را در پی دارد زیرا رشد و توسعه در کشورها نیازمند زیرساخت‌های بزرگ و استوار است. بدون شک اقتصاد بزرگ و قوی، در گرو افزایش تعداد بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است و هرچه تعداد بنگاه‌های بزرگ در کشور بیشتر شود، اندازه اقتصاد نیز بزرگ‌تر می‌شود.

علی‌آبادی با بیان اینکه برای دستیابی به اقتصاد بزرگ، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش مهمی را در کشور ایفا کنند، گفت: در این راستا، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان مهم است زیرا آن‌ها در توسعه صادرات، بازاریابی، تحقیق و توسعه، بهبود و کیفیت تولید نقش مهمی بر عهده دارند.

وی با اشاره به مزیت‌های تحقیق و توسعه در کشور اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه، ضامن بقای توسعه پایدار اقتصادی و صنعتی است؛ در حالی که سهم اندک تحقیق و توسعه در تولید ناخالص ملی کشور ۰٫۳ درصد است. باید توجه داشت سهم رشد تحقیق و توسعه در جهان، سالانه ۴.۵ درصد بود اما در سال ۲۰۲۱، این میزان به ۹٫۸ درصد ارتقا یافت. این در حالی است که سهم هزینه‌‎کرد تحقیق و توسعه در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، به بیش از ۴ تا ۵ درصد رسید.

وزیر صمت تصریح کرد: علی‌رغم حجم سرمایه‌گذاری بسیار اندک از سهم تولید ناخالص ملی در بخش تحقیقات کشور، راندمان توسعه و نوآوری در ایران در منطقه قابل رقابت با سایر کشورهای همسایه است و گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایران، جزو کشورهای با عملکرد فراتر از انتظار در حوزه نوآوری شناخته شده است. سهم بنگاه‌ها  در ایران در حوزه تحقیق و توسعه ۳۳ درصد، دولت ۳۸ درصد و بخش دانشگاهی ۲۹ درصد است؛ در حالی که در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه سهم بنگاه‌ها ۷۵ درصد، دولت کمتر از ۱۰ درصد و بخش دانشگاهی نیز کمتر از ۱۵ درصد است.

علی‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ما هم‌اکنون به هشت هزار و ۹۹۵ شرکت رسیده اما تعداد شرکت‌های فعال در صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان زیر ۷۰ شرکت است و در این زمینه باید تلاش کنیم شرکت‌های بزرگ‌مقیاس دانش‌‎بنیان بتوانند در رشد و توسعه اقتصادی کشور بیشتر نقش‌آفرینی کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29840

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور
مدیر مجتمع سنگ آهن سیرجان مطرح کرد:

معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور

08اردیبهشت
حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
در جلسه واحد تحقیق و توسعه مطرح شد؛

حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران

08اردیبهشت
رکوردشکنی فراتر از ظرفیت اسمی و عملیاتی
مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

رکوردشکنی فراتر از ظرفیت اسمی و عملیاتی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.