• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
نماد افتخارآفرینی؛

شرکت فولاد مبارکه، حلقه اتصال توسعه و خلق ارزش

  • کد خبر : 41249
  • 13 اسفند 1402 - 5:07
شرکت فولاد مبارکه، حلقه اتصال توسعه و خلق ارزش
شرکت فولاد مبارکه از بزرگ‌ترین و نام‌آورترین فولادسازان کشور، در چند سال اخیر توانسته است با عملیاتی کردن تولید با ظرفیت اسمی، اتخاذ رویکرد توسعه سبد محصول و ورود به تولید محصولات ارزش‌افزا، ارزش افزوده مضاعفی را در صنعت فولاد ایجاد کند.

شرکت فولاد مبارکه از بزرگ‌ترین و نام‌آورترین فولادسازان کشور، در چند سال اخیر توانسته است با عملیاتی کردن تولید با ظرفیت اسمی، اتخاذ رویکرد توسعه سبد محصول و ورود به تولید محصولات ارزش‌افزا، ارزش افزوده مضاعفی را در صنعت فولاد ایجاد کند. این فولادساز بزرگ کشور با سرمایه‌گذاری هوشمندانه در حلقه‌های بالادست و پایین‌دست، توسعه متوازنی را در صنعت فولاد رقم زده است. در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه با دارا بودن بیش از ۲۰ خط تولید نورد گرم و سرد، اسیدشویی، گالوانیزه، رنگی و …، سبد متنوعی از محصولات فولادی شامل انواع کویل‌های گرم و سرد، فولادهای گرید بالای زنگ‌نزن، میکروآلیاژی، الکتریکی و … را در اختیار دارد. رویکرد متنوع‌سازی سبد محصول و ورود به تولید محصولات ارزش‌افزا، موجب شده است که این شرکت از ارزش‌آفرین‌ترین شرکت‌های فولادسازی کشور باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در ادبیات اقتصادی ایران، بارها و بارها کلیدواژه‌ توسعه به اشکال مختلف تکرار شده است. توسعه پایدار، توسعه صنعتی، مدیریت توسعه‌محور و…، برخی از مفاهیم جدید صنعتی‌سازی به شمار می‌‎آیند که متناسب با تحولات جهانی در برنامه اقتصادی کشور بازتعریف شده‌اند تا به این ترتیب پیشرفت و توسعه‌ای فراگیر در کشور رقم بخورد و ارزش افزوده مضاعفی خلق شود. شرکت فولاد مبارکه را می‌توان یکی از نقاط عطف توسعه صنعتی و الگویی منحصر به‌ فرد برای ارزش‌آفرینی در کشور قلمداد کرد؛ شرکتی که در قلب توسعه صنعتی کشور قرار دارد و توانسته است با استفاده از به‌روزترین رویکردهای مدیریتی و ساختاری، مفهوم خلق ارزش مضاعف را به منصه ظهور برساند و حرکت صنعت فولاد کشور را در گذرگاه‌های توسعه متوازن و ارزش‌آفرینی سرعت ببخشد.

امروز شرکت فولاد مبارکه خلق ارزش‌ افزوده چندبرابری را در کانون توجه قرار داده است و با تمرکز بر موضوعات جدید، توسعه سبد محصول، به‌روزرسانی رویکردهای مدیریتی در صنعت فولاد و به کارگیری فناوری‌های نوین، نه‌ تنها افزایش کمیت محصولات را محقق کرده بلکه تولید انبوه محصولات ارزش‌افزا و با سطح فناوری بالا را به ثمر رسانده است. تولید ورق‌های رنگی، خودرو و لوازم‌ خانگی، از جمله اقداماتی به شمار می‌آید که موجب شده است شرکت فولاد مبارکه به بنگاهی تبدیل شود که کل زنجیره فولاد را در خود جای دهد و شعار «از سنگ تا رنگ» را که در رئوس رویکردها و هدف‌گذاری‌های آن جای دارد، محقق می‌کند.

یک سیاست کارآمد

صنعت فولاد کشور در چند دهه اخیر توسعه قابل‌توجهی را تجربه کرده است اما بررسی‌های کارشناسانه و موشکافانه نشان می‌دهد که این توسعه با چالش‌هایی مواجه بوده که تاب‌آوری صنعت را کاهش می‌دهد و امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت را دشوار می‌سازد. محدودیت‌های مصرف برق و گاز، دشواری تامین مواد اولیه، معضلات تامین آب و توسعه نامتوازن زیرساخت‌های حمل‌ونقل هم‌زمان با ایجاد ظرفیت‌های فولادسازی، از جمله چالش‌هایی هستند که حتی تحقق تولید با ظرفیت اسمی را دشوار کرده‌اند. بنابراین شرکت فولاد مبارکه در گام نخست ارزش‌آفرینی مضاعف، سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌ها، تامین مواد اولیه و تکمیل زنجیره ارزش را در دستور کار قرار داد تا ابتدا ظرفیت‌های تولیدات حداکثری را به ثمر برساند. سرمایه‌گذاری در معادن سنگان، خریداری ۵۰ دستگاه لکوموتیو و مشارکت در ساخت نیروگاه برق و پروژه انتقال آب خلیج‌فارس، برخی از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های توسعه زیرساخت‌های شرکت فولاد مبارکه برای ایجاد توازن در زنجیره فولاد بوده‌اند که نتایج آن‌ها، عبور از محدودیت‌ها و چالش‌ها، تحقق برنامه‌های تولید و خلق ارزش افزوده بوده است.

تصمیم‌گیری برای حل و فصل مشکلات و اتخاذ رویکردهای مدیریتی کارآمد، شرکت فولاد مبارکه را به الگو و سنگ‌بنای مدیریتی فولادسازان و فعالان معدنی و صنعتی در مواجهه با چالش‌ها تبدیل کرده است و امروز این فولادساز بزرگ کشور نمادی از تحقق تولید با ظرفیت اسمی در کشور به شمار می‌آید. در ۱۰ ماهه نخست سال جاری در واحدهای فولادسازی، ریخته‌گری و نورد این شرکت، ۲۹۰ هزار تن محصولات پوشش‌دار، سه میلیون و ۹۳۳ هزار تن محصولات گرم و یک میلیون و ۱۴۱ هزار تن ورق سرد تولید شده و ارزش فروش داخلی محصولات در این بازه زمانی با رشد ۵۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به یک هزار و ۸۰۹ میلیارد ريال رسیده است. درآمدهای عملیاتی حاصل از فروش صادراتی نیز در بازه زمانی مذکور برابر با ۱۷۹ هزار میلیارد ريال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش دو برابری داشته است.

شرکت فولاد مبارکه در خصوص تحقق رویکردهای خلق ارزش مضاعف، برنامه‌ریزی استراتژیک و هدفمندی را تعریف کرده است و در مسیر ارزش‌آفرینی حرکت می‌کند. در این راستا می‌توان به متنوع‌سازی سبد محصولات و عرضه محصولات جدید اشاره کرد؛ به طوری که ارزش سنگ‌آهن استخراج‌ شده از معادن تا تولید محصول نهایی، بین ۲۰۰ تا یک هزار برابر افزایش یابد. سبد فعلی محصولات شرکت شامل محصولاتی از قبیل اسلب، کلاف گرم، کلاف اسیدشویی، کلاف فول‌هارد برای تولید محصولات گالوانیزه، کلاف رنگی، کلاف رنگی و ورق‌های قلع‌اندود است. در سال جاری نیز تولید فولاد زنگ‌نزن برای اولین بار در منطقه غرب آسیا و در شرکت فولاد مبارکه رقم خورد. تولید این محصول استراتژیک، توان و دانش این شرکت را در تولید محصولات های‌تک و  خاص ارتقا می‌دهد. علاوه‌براین، ورق‌های API برای انتقال نفت و سیالات خورنده، فولادهای میکروآلیاژی و انواع گریدهای فولاد الکتریکی برای ساخت و تولید موتورهای الکتریکی، ژنراتورها و ترانسفورماتورها در سبد محصولات ارزش‌افزای این شرکت قرار دارند.

سیاست ارزش‌آفرینی شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر بر تولید محصولات ارزش‌افزا متمرکز شده است زیرا این گروه از محصولات، علاوه بر خلق ارزش افزوده، گریدهای فولادی مختلفی را به بازار مصرف عرضه می‌کند. ارتقای سطح کیفیت محصولات در کنار رشد کمی محصولات، از دیگر اولویت‌هایی است که شرکت فولاد مبارکه به آن توجه ویژه‌ای دارد زیرا کیفیت محصول، یکی از جنبه‌های مهم خلق ارزش و رشد درآمدهای عملیاتی از درگاه‌های صادراتی به شمار می‌آید و این مسئله به جز افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح رقابت‌پذیری و سودآوری شرکت، به ارزش افزوده چشمگیری برای کشور منتج می‌شود.

فولاد مبارکه، صدرنشین ارزش‌آفرینی

در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه با سبدی مملو از محصولات فولادی استراتژیک و ارزش‌افزا، بزرگ‌ترین تولیدکننده و ارزش‌آفرین صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید. توسعه و پیشرفت همه‌جانبه، یکی از محورهای اساسی فعالیت این فولادساز بزرگ کشور بوده است تا بتواند در جهت دستیابی به اهداف و برنامه‌های کلان کشور حرکت کند. با توجه به تحولات روزافزونی که در صنعت فولاد شکل می‌گیرد، شرکت فولاد مبارکه نیز از سرمایه‌گذاری برای شناسایی فناوری‌های پیشرفته و فرایندهای تحقیق و توسعه در حوزه‌های جدید غافل نبوده است و با شناسایی جریان‌های حاکم بر صنعت و اقتصاد جهانی، مشارکت هرچه بیشتر خود را با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی تقویت می‌کند.

این رویکرد از جنبه‌های مختلفی برای این شرکت اهمیت دارد؛ طرح‌های خلاقانه و ایده‌های جدید در حوزه‌های مختلف در ساخت و تولید محصولات، بازاریابی و فروش، مباحث فنی و تخصصی و… شناسایی می‌شوند و به ثمر رساندن ایده‌ها، می‌تواند منجر به خلق ارزش شود. علاوه‌براین، بومی‌سازی و فرایند ساخت برخی قطعات از طریق مهندسی معکوس، ارزش‌آفرینی چندبرابری برای شرکت فولاد مبارکه رقم می‌زند. در واقع در شرایط تحریم‌های اقتصادی که تامین برخی قطعات و تجهیزات استراتژیک دشوار شده است، پیاده‌سازی فرایندهای مهندسی معکوس، امکان ساخت و طراحی یک تجهیز و یا قطعه را فراهم می‌آورد؛ فرایندهای تعمیر و نگهداری را سرعت می‌بخشد و توان شرکت فولاد مبارکه را در تولید و عرضه محصولات جدید افزایش می‌دهد. تقویت توان ساخت داخل تجهیزات صنعت فولاد، ضمن خلق ارزش افزوده و رشد اقتصادی، موجب افزایش اشتغال، ارزآوری، کاهش وابستگی به خارج و در نهایت ارتقای امنیت اقتصادی کشور می‌شود.

شرکت فولاد مبارکه از معدود فولادسازان کشور به شمار می‌آید که به صورت مستقیم در لیست شرکت‌های تحریم‌شده قرار دارد. بنابراین رویکردهای بومی‌سازی و مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسزایی در مواجه کمتر با مشکلات ناشی از تحریم‌ها دارد و همچنین امنیت سایبری سایت تولید و فضای شرکت فولاد مبارکه را افزایش می‌دهد. این شرکت سال گذشته را در حالی پشت سر گذاشت که در خطر یک حمله سایبری بزرگ قرار داشت اما اقدامات و برنامه‌های این مجموعه سبب شد تا نه‌ تنها با آسیب یا خللی مواجه نشود بلکه با به‌روزرسانی تکنولوژی‌ها، بستر امن‌تری را برای توسعه و سودآوری ایجاد کند.

شرکت فولاد مبارکه همچنین با سرعت و جدیت بیشتری نوآوری و سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در کانون برنامه‌های خود قرار داده است. در این راستا، طی یک سال گذشته حدود هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ريال معادل یک سوم کل سرمایه‌گذاری کشور در این حوزه، سرمایه‌گذاری خطرپذیر توسط این شرکت انجام شده و گسترش همکاری با مراکز دانشگاهی و دانش‌بنیان افزایش یافته است.

در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین سیستم‌های فناوری اطلاعات (IT) برای محاسبات داده‌محور و فناوری عملیاتی (OT) را به منظور نظارت بر رویدادها، فرایندها و دستگاه‌ها در اختیار دارد. این شرکت با دسترسی داشتن به جدیدترین تکنولوژی‌ها و فرایندهای تولید، از صدرنشینان توسعه صنعتی و ارزش‌آفرینی مضاعف صنعت فولاد کشور برشمرده می‌شود و طی دو سال گذشته نیز رتبه‌های اول و دوم ۱۰۰ شرکت برتر در حوزه ارزش‌آفرینی را به خود اختصاص داده است. این مسئله جایگاه بلند شرکت فولاد مبارکه در خلق آینده‌ای بهتر و سودآورتر را نشان می‌دهد. امروز شرکت فولاد مبارکه در راس پیشرانان توسعه صنعت فولاد و رشد اقتصادی کشور قرار دارد و عملکرد و ارزش‌آفرینی این فولادساز بزرگ کشور را می‌توان با الگوهای موفق جهانی در صنعت فولاد مقایسه کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41249

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.