سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۵۰ /پنج شنبه/۲۲ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 11:33 /چهارشنبه/21 شهریور 1403

با هدف کاهش هزینه‌های سالانه صورت می‌پذیرد؛

شرکت «Ford» در مسیر توسعه تولید خودروهای هیبریدی

شرکت خودروسازی فورد قصد دارد تمرکز خود را از تولید خودروهای تمام الکتریکی به تولید خودروهای هیبریدی معطوف سازد.

شرکت خودروسازی «Ford» قصد دارد تمرکز خود را از تولید خودروهای تمام الکتریکی، به تولید خودروهای هیبریدی معطوف سازد.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت فورد طی اطلاعیه‌ای از تغییر استراتژی این شرکت در تولید خودروهای الکتریکی خبر داد. طبق این اطلاعیه که متن آن در روز جمعه ۲۳ آگوست ۲۰۲۴ منتشر شد، شرکت مذکور قصد دارد طرح تولید خودروی شاسی بلند الکتریکی (SUV) سه ردیفه (سه ردیف صندلی به صورت افقی به جای دو صندلی جلو و یک صندلی عقب) را کنار بگذارد و در کنار آن تولید نسل بعدی خودروی الکتریکی پیکاپ این شرکت که قصد داشت آن را در کارخانه جدید شرکت فورد واقع در ایالت تنسی آمریکا تولید کرده، به زمان دیگری موکول کند.

این تغییرات باعث می‌شود هزینه‌های سرمایه‌ای سالانه فورد که به خودروهای تمام الکتریکی اختصاص می‌یابد، از حدود ۴۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

به گفته جیم فارلی، مدیر اجرایی شرکت فورد، همه چیز به هزینه تولید باتری‌ها بستگی خواهد داشت و برای تولید خودرویی مقرون به صرفه، به تولید باتری‌هایی با صرفه اقتصادی مناسب نیاز خواهد بود.

در همین خصوص، هزینه تولید سلول باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) مورد استفاده در خودروی الکتریکی تولیدی شرکت چینی «BYD» نزدیک به ۵۰ دلار در هر کیلووات ساعت بدون احتساب حاشیه سود تخمین زده شده است.

به گفته موتو کریشنا، تحلیلگر ارشد فعال در موسسه «Fastmarkets»، ساخت سلول باتری مشابه در یک واحد تولیدی در ایالات متحده آمریکا به دلیل هزینه‌های بالاتر تولید مواد فعال کاتدی و همچنین سلول باتری، به همراه تعرفه‌های بالای واردات برخی مواد اولیه به آمریکا مانند گرافیت برای تولید ماده فعال آندی، تا ۵۳ درصد هزینه بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: با در نظر گرفتن معافیت مالیاتی که از طریق قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) امکان استفاده از آن فراهم شده است، هزینه تولید یک سلول باتری در آمریکا به ۴۲ دلار در هر کیلووات ساعت کاهش می‌یابد که رقمی کمتر از هزینه تولید سلول باتری در چین خواهد بود.

در همین راستا، شرکت فورد در شرایطی قرار دارد که می‌تواند از مشوق‌های بیشتری مبتنی بر قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) به ویژه اعتبار مالیاتی «Advanced Manufacturing Tax Credit» بهره ببرد.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی شرکت فورد، تولید باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) در سال ۲۰۲۶ در واحد «BlueOval Battery Park» واقع در ایالت میشیگان آمریکا آغاز می‌شود. این واحد تولید باتری که مشمول دریافت اعتبار مالیاتی مبتنی بر قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) است، یکی از کارخانه‌های تولید سلول‌ باتری واقع در آمریکای شمالی خواهد بود که امکان تولید کم‌هزینه سلول باتری در آن فراهم شده است.

همچنین شرکت فورد قصد دارد واحد تولید باتری این شرکت برای خودروی «Mustang Mach-E» که با همکاری شرکت «LG Energy Solutions» تولید می‌شود را از کشور لهستان به ایالت میشیگان آمریکا در سال ۲۰۲۵ منتقل کند. بر همین اساس، با این جابه‌جایی شرکت فورد می‌تواند دوباره اعتبار مالیاتی مبتنی بر قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) دریافت کند.

به نظر می‌رسد شرکت فورد در حال حاضر تمرکز خود را بر روی سرمایه‌گذاری در فناوری تولید باتری کم‌هزینه خودروی الکتریکی قرار داده است و از سوی دیگر در نظر دارد اجرای برنامه‌های مبتنی بر تولید خودروهای تمام الکتریکی خود را به تعویق بیندازد.

تغییر استراتژی شرکت فورد در خصوص تمرکز بر روی تولید خودروهای هیبریدی هزینه‌بر خواهد بود. بر همین اساس، شرکت فورد اعلام کرد این تغییر رویکرد ممکن است حدود دو میلیارد دلار هزینه بیشتری روی دست این شرکت بگذارد.

بازی برد برد تولید خودروهای هیبریدی

یکی از مواردی که تولیدکنندگان تجهیزات اصلی خودرو (OEM) در چند سال گذشته به اشتباه بر آن مانور می‌دهند، این است که معتقدند هرچه خودروی تولیدی بزرگ‌تر باشد، حاشیه سود آن برای تولیدکننده بیشتر خواهد بود؛ البته چنین دیدگاهی ممکن است برای وسایل نقلیه با موتورهای احتراق داخلی (ICE) تا حدودی صادق باشد، با این حال، این طرز تفکر نمی‌تواند مشمول خودروهای الکتریکی شود زیرا هرچه حجم خودروی الکتریکی بیشتر باشد، باتری مورد استفاده در این خودروها که در حال حاضر هزینه زیادی روی دست خودروسازان گذاشته است، بزرگ‌تر خواهد بود.

این مسئله را می‌توان یکی از دلایل اصلی در خصوص کاهش حجم رشد فروش باتری خودروهای الکتریکی و افت تمایل خرید این باتری‌ها از سوی خودروسازان طی ۶ تا ۹ ماه گذشته دانست. از جمله عوامل مهم دیگری که تمایل خودروسازان به خرید باتری‌ها طی چندین ماه گذشته را کاهش داده است، می‌توان به افزایش هزینه تولید خودرو، نبود زیرساخت‌های کافی برای شارژ باتری خودروهای الکتریکی و تغییر جزئی در تاثیر استفاده از این باتری‌ها با یک بار شارژ در افزایش مسافت طی شده خودروهای الکتریکی اشاره کرد.

شرکت فورد معتقد است استفاده از تولید خودروهای هیبریدی علاوه بر امکان استفاده از باتری و سوخت مایع که موجب افزایش مسافت طی شده با این خودروها می‌شود، می‌تواند تا حدی زیادی مشکلات خودروهای تمام الکتریکی را پوشش دهد.

بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی آزمایشگاه ملی «Argonne» در وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا، یکی از خودروهای هیبریدی که تولید شرکت ژاپنی تویوتا است، سهم حدود ۴۸٫۴ درصدی از کل فروش خودروهای هیبریدی بازار آمریکا در ماه جولای ۲۰۲۴ را به خود اختصاص داد.

شرکت تویوتا اخیرا اعلام کرده است که حجم فروش خودروهای هیبریدی این شرکت، حدود یک سوم از کل حجم فروش خودروهای الکتریکی تولیدی را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده است؛ در حالی که سهم فروش خودروهای تمام الکتریکی این شرکت در بازه زمانی مشابه، تنها ۱٫۱ درصد از حجم کل بوده است. لازم به ذکر است که شرکت خودروسازی تویوتا در سال ۱۹۹۷ طی اقدامی هوشمندانه، تمرکز خود را بر روی تولید خودروهای هیبریدی قرار داد و به نظر می‌رسد استراتژی شرکت مذکور در این خصوص جواب داده است.

حجم فروش خودروهای هیبریدی تولید شده توسط شرکت فورد نیز در حال افزایش بوده و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، حدود ۵۶ درصد افزایش را نسبت به زمانی که شرکت مذکور برای اولین بار بیش از دو دهه گذشته خودروهای هیبریدی را به بازار مصرفی ارائه داد، تجربه کرده است. این یک رکود جدید برای فروش خودروهای تولید شرکت فورد محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که طبق هدف‌گذاری انجام شده توسط دولت ایالات متحده آمریکا، حدود ۵۰ درصد از تمام وسایل نقلیه جدید به فروش رفته در این کشور تا سال ۲۰۳۰ باید خودروهایی با آلایندگی صفر باشند. در همین رابطه، شرکت فورد پس از ارائه این هدف‌گذاری از سوی دولت وقت آمریکا در سال ۲۰۲۱، همراه با کل صنعت خودروسازی این کشور و همچنین اتحادیه کارگران صنعت خودروی آمریکا، حمایت خود از تصمیم دولت در این خصوص را به طور کامل اعلام کردند.

در همین راستا، در نیمه اول سال ۲۰۲۴، حجم فروش خودروهای الکتریکی تولیدی شرکت فورد ۴٫۲ درصد از حجم کل فروش این شرکت در بازه زمانی یاد شده را به خود اختصاص داد؛ این در حالی است که حجم فروش خودروهای هیبریدی حدود ۸٫۸ درصد و مابقی حجم فروش شرکت مذکور مربوط به خودروهای با موتور احتراق داخلی بود.

تطبیق هزینه تولید خودروهای تولید شرکت فورد با هزینه تخصیص داده شده بدین منظور از سوی خودروسازان چینی، به ویژه هزینه تولید خودروهای الکتریکی مقرون به صرفه، یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی شرکت مذکور بوده است و می‌تواند به برگ برنده این شرکت در بازار مصرفی خودروهای الکتریکی در مقابل رقبای چینی تبدیل شود. با این حال، شرکت فورد برای رسیدن به چنین جایگاهی راه طولانی‌ای را در پیش دارد.

جیم فارلی، مدیر اجرایی شرکت فورد خاطرنشان کرد که تاثیر مثبت تمرکز این شرکت بر روی تولید خودروهای هیبریدی در بلندمدت نمایان خواهد شد.

انتهای پیام//

برچسب‌های این مطلب: اختصاصی خودرو | فلزات‌آنلاین

پس از توافق میان سه کشور محقق شد؛

9:24 /شنبه/23 تیر 1403

در سال جاری میلادی،

6:29 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت:

9:11 /دوشنبه/7 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

وضعیت ساخت و تولید وسایل نقلیه در جهان چگونه است؟

6:37 /سه شنبه/13 شهریور 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/20

161250

فلزات آنلاین

1403/06/20

547589

فلزات آنلاین

1403/06/20

707860

فلزات آنلاین

1403/06/20

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/20

22572

فلزات آنلاین

1403/06/20

13456

فلزات آنلاین

1403/06/20

44586

فلزات آنلاین

1403/06/20

49178

فلزات آنلاین

1403/06/20

44588

فلزات آنلاین

1403/06/20

41010

فلزات آنلاین

1403/06/20

27449

فلزات آنلاین

1403/06/20

27975

فلزات آنلاین

1403/06/20

26574

فلزات آنلاین

1403/06/20

34859

فلزات آنلاین

1403/06/20

32919

فلزات آنلاین

1403/06/20

43213

فلزات آنلاین

1403/06/20

26287

فلزات آنلاین

1403/06/20

39394

فلزات آنلاین

1403/06/20

42634

فلزات آنلاین

1403/06/20

3629200