• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
با هدف توسعه صنعت بازیافت باتری،

شرکت «Green Li-ion» تاسیسات جدید خود را در آمریکا راه‌اندازی کرد

  • کد خبر : 44150
  • 17 اردیبهشت 1403 - 6:12
شرکت «Green Li-ion» تاسیسات جدید خود را در آمریکا راه‌اندازی کرد
شرکت «Green Li-ion» به عنوان یک شرکت فعال در زمینه بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یونی مستقر در سنگاپور، اولین واحد تجاری خود را برای تولید مواد کاتدی و آندی مورد استفاده در تولید باتری از فلزات حیاتی بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده و پودر کاتد راه‌اندازی کرده است که در نوع خود اولین شرکت در آمریکای شمالی به شمار می‌رود.

شرکت «Green Li-ion» به عنوان یک شرکت فعال در زمینه بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یونی مستقر در سنگاپور، اولین واحد تجاری خود را برای تولید مواد کاتدی و آندی مورد استفاده در تولید باتری از فلزات حیاتی بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده و پودر کاتد راه‌اندازی کرده است که در نوع خود اولین شرکت در آمریکای شمالی به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، استفان هیوارد، معاون اجرایی شرکت «Green Li-ion» در روز جمعه ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ ظرفیت فرآوری تاسیسات تولیدی جدید این شرکت در شهر اتوکا در ایالت اوکلاهمای آمریکا را روزانه در حدود دو تن معادل سالانه حدود ۷۳۰ تن اعلام کرد.

وی با بیان اینکه میزان تولید در این واحد به حجم مواد اولیه بستگی دارد، افزود: در تاسیسات جدید مذکور، امکان تولید ماده واسطه فعال کاتدی به کار رفته در تولید باتری (pCAM) ظرف ۱۲ ساعت با نرخ بازیابی ۹۵ درصد یا بالاتر فراهم شده است.

معاون اجرایی شرکت «Green Li-ion» با تاکید بر اینکه فرایند تولید ماده واسطه فعال کاتدی به کار رفته در تولید باتری (pCAM) ظرف چند هفته آتی آغاز خواهد شد، عنوان کرد: راه‌اندازی تاسیسات مذکور به اتمام رسیده است و انتظار می‌رود مرحله آزمایشی نهایی آن در آینده نزدیک به پایان برسد.

هیوارد در ادامه مطرح کرد: پس از پایان عمر مفید باتری‌های لیتیومی، این باتری‌ها در دو فاز مجزا بازیافت می‌شوند؛ فاز ابتدایی مربوط به فرایند مکانیکی است که در آن خردایش قراضه‌ها انجام می‌شود و کمبودی در این زمینه مشاهده نمی‌شود. همچنین امروزه تامین‌کنندگان زیادی در بازار کار خردایش قراضه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

به گفته وی، ظرفیت بسیار مناسبی در این بخش برای تولیدکنندگان سلول باتری به منظور استفاده از قراضه فلزات حیاتی بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده و پودر کاتد وجود دارد.

معاون اجرایی شرکت «Green Li-ion» خاطرنشان کرد: در حال حاضر شکاف فعلی ایجاد شده در صنعت بازیافت قراضه مربوط به فاز دوم آن یعنی مرحله فرآوری فلزات حیاتی بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده است.

هیوارد اظهار داشت: در فاز دوم مراحل مختلفی از فرایند بازیافت وجود دارد. به عنوان مثال در برخی از واحدهای فرآوری، فلزات حیاتی بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده یا پودر کاتد به برخی از محصولات حاوی سولفات مانند سولفات منگنز، سولفات کبالت، سولفات نیکل و یا کربنات لیتیوم تبدیل می‌شوند. چالش اصلی در این فاز، تبدیل سولفات به ماده واسطه فعال کاتدی به کار رفته در تولید باتری (pCAM) و ماده فعال کاتدی (CAM) به منظور استفاده مجدد از آن‌ها در تولید باتری است.

وی اضافه کرد: پس از بازیافت این سولفات‌ها به صورت جداگانه، محصولات فرآوری شده باید دوباره در قالب ماده واسطه فعال کاتدی به کار رفته در تولید باتری (pCAM) و ماده فعال کاتدی (CAM) به کشورهای آسیایی فرستاده شوند.

حال این سوال مطرح می‌شود که اگر هدف استفاده از انرژی‌های پاک، کاهش میزان کربن تولیدی است، با جابه‌جایی حجم زیادی از سولفات‌ها به نقاط مختلف جهان چگونه می‌توان به این هدف دست یافت؟

معاون اجرایی شرکت «Green Li-ion» در همین راستا عنوان کرد: پس از خردایش قراضه باتری‌های مستهلک شده، مواد داخل آن به تولیدکنندگان ماده فعال کاتدی (CAM) به منظور تبدیل به سلول باتری تحویل داده می‌شود. در این بین چندین مرحله لجستیکی دیگر انجام می‌پذیرد که شرکت «Green Li-ion» به عنوان ارائه‌دهنده فناوری بسیار منحصر به‌ فرد در این رابطه، برای تولید فلزات حیاتی بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده و پودر کاتد، مستقیما به سراغ تولید ماده واسطه فعال کاتدی به کار رفته در تولید باتری (pCAM) و کربنات لیتیوم می‌رود. بر همین اساس نیازی نیست که شرکت «Green Li-ion» برای تبدیل سولفات‌های خود، آن‌ها را در قالب ماده واسطه فعال کاتدی به کار رفته در تولید باتری (pCAM) و هیدروکسید به کشورهای قاره آسیا ارسال کند.

هیوارد تصریح کرد: علاوه بر تولید ماده واسطه فعال کاتدی به کار رفته در باتری (pCAM) و کربنات لیتیوم، امکان تولید گرافیت با خلوص صنعتی برای شرکت «Green Li-ion» فراهم شده است.

وی همچنین به انعطاف‌پذیری فناوری شرکت «Green Li-ion» برای مطابقت فرایند تولید با مشخصات هر فرآوری فلزات حیاتی بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده که شرکت نامبرده دریافت می‌کند و توانایی سفارشی‌سازی آن اشاره کرد.

معاون اجرایی شرکت «Green Li-ion» ابراز کرد: عملکرد این فناوری بسته به نوع ماده اولیه به کار رفته تغییر خواهد کرد و میزان مواد اولیه مورد استفاده و حجم تولید بر آن تاثیر منفی نمی‌گذارد.

لازم به ذکر است که مسئله انعطاف‌پذیری فناوری مذکور، در بیانیه مطبوعاتی شرکت «Green Li-ion» در روز ۱۱ آوریل ۲۰۲۴ مورد تاکید قرار گرفت.

به گفته هیوارد، در تاسیسات جدید و سایر تاسیسات شرکت «Green Li-ion» با استفاده از فناوری منحصر به فرد، امکان سفارشی‌سازی تولید محصول مطابق با مشخصات مورد نیاز تولیدکنندگان سلول باتری و مبتنی بر میزان تولید مورد نیاز مشتریان وجود دارد.

وی در ادامه مطرح کرد: امکان صدور مجوز استفاده از فناوری شرکت «Green Li-ion» برای دیگر شرکت‌ها و سایر واحدهای چندساختاری فراهم شده است.

معاون اجرایی شرکت «Green Li-ion» خاطرنشان کرد: مجوز استفاده از فناوری از سوی خود شرکت صادر می‌شود. بر همین اساس هر شرکتی که در بازار تولید فلزات حیاتی بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده یا پودر کاتد فعالیت دارد، می‌‌تواند با استفاده از این فناوری برای خود یک سیستم حلقه بسته ایجاد کند.

هیوارد هدف از ارائه و صدور مجوز این فناوری را کوتاه کردن مسیر مرحله خردایش قراضه باتری‌های مستهلک شده و مرحله تبدیل تولید ماده واسطه فعال کاتدی به کار رفته در باتری (pCAM) و ترغیب فعالان بازار به استفاده از آن عنوان کرد.

وی همچنین به ویژگی‌های استفاده از فناوری شرکت مذکور همچون هزینه پایین‌تر، دسترسی آسان‌تر به مواد اولیه و امکان حذف مراحل لجستیک میان مرحله خردایش قراضه باتری‌های مستهلک شده و مرحله تبدیل تولید ماده واسطه فعال کاتدی به کار رفته در باتری (pCAM) در واحدهای مختلف در سراسر جهان اشاره کرد.

معاون اجرایی شرکت «Green Li-ion» در ادامه یادآور شد: تعدادی از واحدهای فرآوری باتری سرب تمایل به استفاده از فناوری شرکت «Green Li-ion» پیدا کرده‌اند، با این حال فناوری شرکت مذکور برای این‌گونه واحدهای فرآوری طراحی نشده است و امکان بازیافت باتری‌های اسید سرب و باتری خودروهای الکتریکی (EV) برای آن‌ها در حال حاضر میسر نیست.

هیوارد هدف از ارائه فناوری مذکور را مطابق با اهداف قانون کاهش تورم آمریکا دانست و اضافه کرد: شماری از تولیدکنندگان سلول باتری و برخی شرکت‌های صنعتی به منظور استفاده از این فناوری ابراز علاقه کرده‌اند.

وی بر این باور است شرکت‌هایی که دسترسی مناسبی به فلزات حیاتی بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده دارند، به جای فروش آن می‌توانند با ایجاد یک حلقه بسته در مراکز تولید خود، از فناوری شرکت «Green Li-ion» برای تبدیل فلزات حیاتی بازیافتی استفاده کنند.

گفتنی است دولت آمریکا به ریاست جو بایدن از سال ۲۰۲۱، حمایت‌های متعددی از طریق سرمایه‌گذاری و وضع قوانین برای تقویت زنجیره تامین باتری در ایالات متحده آمریکا در قالب قانون کاهش تورم آمریکا (قانون سرمایه‌گذاری و مشاغل زیربنایی) ارائه کرده است.

مطابق بند «۳۰D» قانون کاهش تورم آمریکا و به منظور دسترسی به اعتبارات مالیاتی نباید استخراج، فرآوری و بازیافت مواد اولیه حیاتی به کار رفته در تولید باتری در کشورهای دارای تضاد منافع تجاری با آمریکا انجام شده باشد. همچنین برای دریافت اعتبارات مالیاتی، باید ۵۰ درصد از مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری خودروهای الکتریکی از ایالات متحده آمریکا یا کشورهای دارای قرارداد تجاری آزاد با این کشور تهیه شده باشد. به علاوه، این رقم تا سال ۲۰۲۷ به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت. بر همین اساس، تولید ماده واسطه فعال کاتدی به کار رفته در باتری (pCAM) در تاسیسات جدید شرکت «Green Li-ion» در ایالت اوکلاهما باید در راستای قانون کاهش تورم آمریکا انجام شود.

معاون اجرایی شرکت «Green Li-ion» هدف از ارائه قانون کاهش تورم را بومی‌سازی زنجیره تامین مواد اولیه حیاتی در خاک آمریکا دانست. بر همین اساس فناوری شرکت مذکور علاوه بر رفع نگرانی‌های مطرح شده در راستای این قانون، امکان تولید و فرآوری ماده واسطه فعال کاتدی به کار رفته در باتری (pCAM) در آمریکا را با تقویت زنجیره تامین در خاک این کشور فراهم کرده است. به نظر می‌رسد در طرح کاهش تورم آمریکا، قوانین مبتنی بر تکنولوژی‌های موجود و آینده این کشور تدوین شده‌اند.

هیوارد در ادامه بیان کرد: مدیران شرکت «Green Li-ion» تصمیم گرفته‌اند ابتدا فاز آزمایشی تاسیسات مذکور در ایالت اوکلاهما را آغاز و سپس فرایند تولید در مقیاس صنعتی و تجاری را پیاده‌سازی کنند.

به گفته وی، هدف این شرکت اتمام فاز آزمایشی با موفقیت کامل به منظور پیاده‌سازی بدون نقص فاز صنعتی و تجاری تاسیسات مذکور است. همچنین این شرکت با استفاده از فناوری خود قصد دارد تا حد امکان خطرات موجود در دو فاز واحدهای خردایش قراضه‌ها و فاز فرآوری فلزات حیاتی بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده را کاهش دهد.

معاون اجرایی شرکت «Green Li-ion» اظهار داشت: علاوه بر فناوری مدل «GLMC-1» که در تاسیسات ایالت اوکلاهاما به کار برده شده است، شرکت «Green Li-ion» فناوری فراگیرتری با نام «GL Train» را در دست توسعه دارد که به کمک آن می‌توان سه هزار تن فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده را در باتری‌های نیکل منگنز کبالت (NMC) فرآوری کرد.

همچنین شرکت «Green Li-ion» یک فناوری به منظور استفاده در واحدهای صنعتی کوچک‌مقیاس با نام «GL LFP» توسعه داده است که به کمک آن می‌توان مواد اولیه موجود در باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) را به کربنات لیتیوم و گرافیت تبدیل کرد.

هیوارد ضمن اشاره به خطرات احتمالی در زمینه فرآوری مواد اولیه حیاتی در باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP)، خاطرنشان کرد: فناوری «GL LFP» شامل یک سیستم تصفیه فاضلاب بوده که با تصفیه آب، امکان استفاده مجدد از آن فراهم شده است. علاوه‌براین، با استفاده از فیلترهای هوای به کار رفته در این سیستم می‌توان از انتقال هوا به داخل سیستم جلوگیری به عمل آورد.

وی با اشاره به عملکرد با ریسک پایین فناوری مذکور، یادآور شد: خروجی سیستم یک کیسه پودر فرآوری شده پس از قرار دادن قراضه‌ها در آن خواهد بود.

لئون فارنت، مدیر اجرایی و یکی از بنیان‌گذاران شرکت «Green Li-ion» در بیانیه مطبوعاتی خود در ماه آوریل ۲۰۲۴ بیان کرد: راه‌اندازی تاسیسات جدید این شرکت در ایالت اوکلاهما، شکاف مهمی را در زنجیره تامین بازیافت باتری در قاره آمریکای شمالی پر کرده است.

وی، هدف این شرکت از راه‌اندازی تاسیسات جدید خود را نشان دادن روشی به منظور بهره بردن از مزایای سفارشی‌سازی بازیافت باتری به عنوان بخشی از فرایند تولید در زمان حال به دیگر شرکت‌های فعال در این بخش در آمریکا عنوان کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=44150

نوشته‌های مشابه

30اردیبهشت
بازگشت به بازارهای صادراتی را اولویت قرار داده‌ایم
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس:

بازگشت به بازارهای صادراتی را اولویت قرار داده‌ایم

30اردیبهشت
جهش تولید و صادرات قطعات چدنی را هدف‌گذاری کرده‌ایم
مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران:

جهش تولید و صادرات قطعات چدنی را هدف‌گذاری کرده‌ایم

29اردیبهشت
توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور با استفاده از ریل ملی ذوب‌ آهن

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.