• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

شرکت «Rio Tinto» به دنبال توسعه منابع مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر

  • کد خبر : 33741
  • 23 آبان 1402 - 9:55
شرکت «Rio Tinto» به دنبال توسعه منابع مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر
شرکت «Rio Tinto» یک توافقنامه اولیه با شرکت «Yindjibarndi Energy» استرالیا و شرکت «ACEN» فیلیپین امضا کرده است تا امکان توسعه منابع مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر برای عملیاتی کردن پروژه معدنی تحت مدیریت خود در بزرگ‌ترین منطقه دارای معادن سنگ‌آهن جهان در ایالت استرالیای غربی را بررسی کند.

شرکت «Rio Tinto» یک توافقنامه اولیه با شرکت «Yindjibarndi Energy» استرالیا و شرکت «ACEN» فیلیپین امضا کرده است تا امکان توسعه منابع مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر برای عملیاتی کردن پروژه معدنی تحت مدیریت خود در بزرگ‌ترین منطقه دارای معادن سنگ‌آهن جهان در ایالت استرالیای غربی را بررسی کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، پیاده‌سازی این پروژه در منطقه پیلبارا در ایالت استرالیای غربی به عنوان بخشی از طرح سه میلیارد دلاری شرکت «Rio Tinto» برای کربن‌زدایی کسب‌وکار سنگ‌آهن خود در استرالیا انجام می‌شود.

توافق مذکور، اولین قرارداد همکاری مشترک میان شرکت «Yindjibarndi Energy» به عنوان زیرمجموعه موسسه «Yindjibarndi Aboriginal Corporation» و شرکت «ACEN» به عنوان شرکت زیرمجموعه شرکت «Ayala Group» است.

این قرارداد همکاری در قالب دریافت سهم سهام از سوی شرکت «Yindjibarndi Energy» در صنعت روبه‌رشد انرژی‌های تجدیدپذیر و گسترش فعالیت شرکت «ACEN» فیلیپین در خارج از بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی است.

به عنوان اولین گام در اجرای این توافق، شرکت «Yindjibarndi Energy» یک مجموعه سیستم پنل‌های خورشیدی با توان انرژی ۷۵ تا ۱۰۰ مگاواتی را راه‌اندازی می‌کند که تصمیم‌گیری در رابطه با سرمایه‌گذاری در آن تا پایان سال ۲۰۲۴ مشخص خواهد شد. انتظار می‌رود که ساخت این مجموعه سیستم پنل‌های خورشیدی بین ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول بینجامد.

سیمون تروت، مدیر بخش سنگ‌آهن شرکت «Rio Tinto» به رسانه‌ها گفت: طبق این توافق، شبکه برق مبتنی بر انرژی‌های پاک شرکت «Yindjibarndi Energy» بر روی شبکه برق فعلی شرکت «Rio Tinto» اجرایی و پیاده‌سازی خواهد شد.

در فاز دوم این پروژه، شرکت «Yindjibarndi Energy» سیستم‌های تولید انرژی مبتنی بر انرژی‌های بادی و سیستم ذخیره انرژی باتری را برای تامین برق این منطقه پیاده‌سازی خواهد کرد. شرکت «Rio Tinto» مکان‌های احتمالی برای نصب سیستم‌های تولید انرژی بادی برای تکمیل شبکه برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر خود را از قبل تعیین کرده است.

گفتنی است شرکت «Rio Tinto»، حدود یک درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را به خود اختصاص داده است. بر همین اساس، این شرکت به دنبال تولید ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی برای جایگزین کردن آن با سوخت گاز به عنوان بخشی از طرح کربن‌زدایی این شرکت از تجارت سنگ‌آهن خود است.

این شرکت در نظر دارد ۵۰ درصد از میزان انتشارات کربن خود در گستره یک و ۲ را تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش دهد. لازم به ذکر است که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای تولیدی این شرکت در سال ۲۰۱۸، حدود ۳۲٫۶ میلیون تن دی‌اکسید کربن معادل بود.

شرکت «Rio Tinto» از هدف‌گذاری اولیه خود مبنی بر کاهش ۱۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۵ عقب نشینی کرده است. از سوی دیگر، رقیب این شرکت یعنی شرکت «Fortescue» قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ به برایند انتشار صفر در گستره ۳ دست یابد.

مایکل وودلی، مدیر اجرایی موسسه «Yindjibarndi Aboriginal Corporation» در همین زمینه مطرح کرد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، این امکان را برای این موسسه فراهم می‌کند تا مکان‌های تاریخی، رودخانه‌ها، کانال‌های آبی و دیگر مکان‌های مهم در هنگام انتخاب مکان‌ برای استقرار و نصب سیستم‌های مبتنی بر انرژی‌های سبز را از گزند آسیب دور نگه دارد.

موسسه «Yindjibarndi Aboriginal Corporation» در ماه جولای ۲۰۲۳ قراردادی با شرکت «ACEN» فیلیپین برای توسعه و تامین حداکثر سه گیگاوات انرژی تجدیدپذیر منعقد کرد که در ازای آن، به این موسسه سهم ۲۵ تا ۵۰ درصدی سهام در پروژه‌های تکمیل شده در زمین‌های متعلق به بومیان استرالیا به منظور توسعه زیرساخت مشاغل اجتماعی تعلق می‌گیرد.

گفتنی است بومیان استرالیا تاکنون در پروژه‌های بزرگی که در سراسر سرزمین‌های متعلق به آن‌ها در این کشور پیاده‌سازی شده است، حق مشارکت و اظهار نظر محدودی داشته‌اند.

در برخی مواقع در هنگام توسعه پروژه‌های معدنی واقع در زمین‌های متعلق به بومیان استرالیا، برخی آثار تاریخی و مناظر بکر دچار فرسایس و تخریب شدند. تخریب پناهگاه‌های صخره‌ای مقدس در تنگه «Juukan» توسط شرکت «Rio Tinto» در سه سال پیش، از جمله یکی از این آسیب‌های وارده به دارایی‌های طبیعی متعلق به بومیان استرالیا است.

کریگ ریکاتو، مدیر عامل شرکت «Yindjibarndi Energy» عنوان کرد: ارائه حق مشارکت و اظهار نظر به بومیان استرالیا در پروژه‌های پیاده‌سازی شده در زمین‌های متعلق به آن‌ها، از جمله پیاده‌سازی سیستم‌های تامین برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در معادن سنگ‌آهن تحت مدیریت شرکت «Rio Tinto» و واقع در منطقه پیلبارا در ایالت استرالیای غربی، امکان ادامه همکاری با دیگر شرکت‌های متقاضی پیاده‌سازی پروژه‌های معدنی در این مناطق را فراهم می‌کند. به علاوه، این‌گونه توافقنامه‌ها به حرکت در مسیر گذار به انرژی‌های پاک و اجرای طرح‌های کربن‌زدایی در این مناطق سرعت می‌بخشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33741

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور
مدیر مجتمع سنگ آهن سیرجان مطرح کرد:

معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور

08اردیبهشت
حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
در جلسه واحد تحقیق و توسعه مطرح شد؛

حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.