• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیر کارگاه ریخته‌گری ایوبی مطرح کرد:

شمع تولید در آستانه خاموشی

  • کد خبر : 27321
  • 07 شهریور 1402 - 10:41
شمع تولید در آستانه خاموشی
مدیر کارگاه ریخته‌گری ایوبی، تولیدکننده شمش مس گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نوسان قیمت مس و کاهش تقاضا برای محصولات، باید اذعان کنم که واحد‌های تولیدی توانی برای ادامه فعالیت ندارند. به همین دلیل سرنوشت اکثر آن‌ها به تعطیلی ختم شده و تنها دولت می‌تواند با حمایت از صنعتگران، مانع از این اتفاق شود اما شاهد هستیم که گامی در این جهت برداشته نمی‌شود.

مدیر کارگاه ریخته‌گری ایوبی، تولیدکننده شمش مس گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نوسان قیمت مس و کاهش تقاضا برای محصولات، باید اذعان کنم که واحد‌های تولیدی توانی برای ادامه فعالیت ندارند. به همین دلیل سرنوشت اکثر آن‌ها به تعطیلی ختم شده و تنها دولت می‌تواند با حمایت از صنعتگران، مانع از این اتفاق شود اما شاهد هستیم که گامی در این جهت برداشته نمی‌شود.

علی اوسط ایوبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در رابطه با شرایط تولیدکنندگان و وضعیت بازار مصرف، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر شرایط تولیدکنندگان بسیار نامناسب بوده و به دلیل کاهش میزان فروش محصولات و افزایش هزینه‌های تولید، از نظر مسائل مالی تحت فشار قرار دارند. از دلایلی که اکنون باعث کاهش میزان فروش و تقاضای مشتریان شده است، می‌توان به افت قیمت مس در بازار‌های جهانی اشاره کرد زیرا در این شرایط هم تولیدکنندگان و هم مشتریان برای اینکه با کاهش قیمت‌ها متضرر نشوند، تمایل زیادی به خریدوفروش ندارند؛ در صورتی که با افزایش قیمت‌ها، میزان تقاضا برای محصولات به سرعت روند صعودی به خود می‌گیرد. در کنار این مشکلات، موانعی مانند افزایش قیمت هزینه‌های انرژی، نوسان شدید قیمت مس در بازار‌های جهانی، محدودیت‌های انرژی صنایع و افزایش حقوق نیروی انسانی، باعث کند شدن سرعت حرکت تولیدکنندگان شده‌اند و علی‌رغم اینکه دولت و مسئولان وعده‌های فراوانی در خصوص حمایت‌ها از تولید و تولیدکنندگان می‌دهند، گامی در جهت عملی کردن این وعده‌ها برداشته نمی‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: زمانی که تولیدکنندگان برای اخذ وام به بانک‌ها مراجعه می‌کنند، به دلیل شروط دشوار و سود بانکی بالا از اخذ آن منصرف می‌شوند. همان طور که اشاره شد، قیمت مس در بازار‌های جهانی دچار نوسان زیادی می‌شود که این موضوع باعث شده تا صنعتگران امکان برنامه‌ریزی برای تولید و پیش‌بینی وضعیت بازار مصرف را نداشته باشند. به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان به سبب عدم تناسب بین درآمد و هزینه‌های بالای تولید، دیگر قادر به ادامه فعالیت نبوده و کارگاه‌‍‌های تولیدی در شرف تعطیلی هستند؛ متاسفانه شرایط مذکور شامل حال این کارگاه ریخته‌گری هم شده و ما از ابتدای سال جاری برای اینکه با افزایش بیشتر هزینه‌های ثابت و متغیر متضرر نشویم، کارگاه را غیرفعال کرده‌ایم. در صورتی که در اواخر سال گذشته به دلیل قیمت مناسب مس در بازار‌های جهانی، وضعیت بازار مصرف داخلی بسیار خوب بود اما با شروع سال جدید و با افت قیمت مس شرایط تغییر کرد.

قراضه ارزشمند

مدیر کارگاه ریخته‌گری ایوبی با بیان اینکه برای تولید شمش از ضایعات استفاده می‌کردند، عنوان کرد: خوشبختانه در زمان تولید با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه نبودیم اما به دلیل فعالیت برخی افراد سودجو که به فکر منافع شخصی خود بودند، قیمت قراضه مسی در بازار افزایش پیدا می‌کرد؛ در این شرایط تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه به سرمایه بیشتری نیاز داشتند که با توجه به مشکل کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های تولید، امکان‌پذیر نبود. به همین دلیل گاهی اوقات برای تهیه قراضه با قیمت مناسب و به مقدار کافی، اقدام به خرید از سایر استان‌ها مانند تهران می‌کردیم؛ گفتنی است که تولیدکنندگان ورق که محصول آن‌ها برای ساخت ظروف استفاده می‌شود، باید از کابل‌های مسی به عنوان مواد اولیه استفاده کنند اما ما برای تولید شمش از هر نوع ضایعات، خاک مس و سرباره استفاده می‌کردیم.

ایوبی با اشاره به ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت ریخته‌گری، اظهار داشت: در حال حاضر اکثر ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در این صنعت، توسط ماشین‌سازان داخلی بومی‌سازی شده‌ است. لازم به ذکر است که ما در گذشته در زمینه تولید ورق مسی هم فعالیت داشتیم اما به دلیل اینکه دیگر تولید این محصول برای ما صرفه اقتصادی نداشت، دستگاه‌ها و تجهیزات را فروخته و اکنون در زمینه تولید شمش مس فعالیت داریم؛ به همین دلیل باید به این نکته اشاره کنم که کیفیت غلتک‌های نورد داخلی مناسب نبوده و در حین کار دچار شکستگی می‌شدند و ما برای اینکه کیفیت محصول نهایی افت پیدا نکند، از غلتک‌های آلمانی استفاده می‌کردیم. گفتنی است که غلتک‌های ایرانی بیشتر برای نورد محصولات آلومینیومی مناسب هستند تا مسی. در حال حاضر به دلیل شرایط دشوار واردات، امکان خرید غلتک‌های آلمانی وجود ندارد و ما هم در سال‌های گذشته آن‌ها را خریداری کرده‌ بودیم. همان طور که ذکر شد، اکثر ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت ریخته‌گری و نورد توسط ماشین‌سازان داخلی تولید شده‌اند؛ به همین دلیل ما در زمان فعالیت کارگاه، با چالش خاصی در زمینه تعمیر و نگهداری آن‌ها و یا تامین قطعات یدکی روبه‌رو نبودیم و اگر غلتک‌های دستگاه نورد دچار ایرادی می‌شدند که قابل تعمیر نبود، برای استفاده در سایر صنایع به استان‌های تهران و یا تبریز ارسال می‌کردیم. باید اضافه کنم که در گذشته میزان تقاضای ورق مسی بسیار مناسب و اکثر ورق‌های تولید شده، به کشور ترکیه صادر می‌شد اما اکنون میزان تقاضا بسیار کاهش یافته و تولیدکنندگان، محصولات خود را تنها در بازار‌های داخلی عرضه می‌کنند؛ در صورتی که شمش مس هم در بازار‌های داخلی عرضه شده و هم به کشور‌های ترکیه و چین صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت ریخته‌گری وابسته به نیروی کار ماهر است، تصریح کرد: تولیدکنندگان برای تولید محصول باکیفیت و همچنین حفظ امنیت و سلامتی کارکنان، باید از نیروی کار ماهر در خط تولید بهره‌ ببرند. به همین دلیل متقاضیان کم‌تجربه‌ای که برای کار به واحد‌های ریخته‌گری مراجعه می‌کنند، بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب مهارت لازم، اجازه فعالیت در کارگاه را پیدا می‌کنند؛ در غیر این صورت ممکن است به خود و دیگران آسیب زده و باعث هدرفت منابع و افت کیفیت محصول شوند. لازم به ذکر است که این کارگاه‌ ریخته‌گری در استان زنجان واقع شده و چالش کمبود نیروی انسانی در این استان به چشم نمی‌خورد؛ همچنین باید اضافه کنم که ما در این مجموعه، زمینه اشتغال ۱۳ نفر را فراهم کرده بودیم.

 تولید در مشکلات غرق شده!

مدیر کارگاه ریخته‌گری ایوبی در پاسخ به این سوال که آیا این واحد ریخته‌گری در زمان فعالیت خود با چالش‌های زیست‌محیطی مواجه بوده است، گفت: اگر کارگاه‌های ریخته‌گری آلودگی را به محیط زیست وارد کنند، سازمان حفاظت محیط زیست به سرعت دست به‌کار شده و کارگاه مورد نظر تعطیل می‌شود؛ به همین دلیل ما تمام تلاش خود را می‌کردیم تا با فیلتراسیون اگزوزهای خروجی از ورود هرگونه آلودگی به محیط زیست جلوگیری کنیم. لازم به ذکر است که این کار، هزینه‌های بسیاری را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند؛ به طوری که در حال حاضر قیمت یک فیلتر، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. علاوه‌براین ما از قراضه‌های خالص مسی استفاده می‌کردیم زیرا ضایعات و سرباره‌های برنجی که با فلزات دیگری ترکیب شده‌اند، در زمان ذوب دود بیشتری تولید می‌کردند.

ایوبی در رابطه با سایر چالش‌های تولیدکنندگان، ابراز کرد: ما در این کارگاه ریخته‌گری برای ذوب ضایعات از کوره‌‌های دوار و زمینی استفاده می‌کردیم اما به دلیل اینکه ذوب مواد با بوته‌های گرافیتی به مهارت بالایی نیاز داشت و این بوته‌ها به سرعت آسیب می‌دیدند، به ناچار کوره‌های زمینی را خاموش کردیم؛ البته گرانی و کمبود بوته گرافیتی هم مزید بر علت شد تا برای ذوب ضایعات از کوره‌های دوار استفاده کنیم. گفتنی است که در زمینه آجر نسوز هم با چالش مواجه بودیم زیرا آجر‌های داخلی کیفیت پایینی داشته و به سرعت در برابر حرارت می‌سوختند؛ به همین دلیل تولیدکنندگان باید در مقاطع زمانی کوتاه اقدام به تعویض آن‌ها می‌کردند اما آجر‌های خارجی از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و دوام و ماندگاری بیشتری داشتند. قیمت آجرهای خارجی نسبت به محصولات ایرانی بالاتر بوده و در حال حاضر به دلیل شرایط دشوار واردات، تولیدکنندگان به راحتی امکان تهیه آن‌ها را ندارند. علاوه ‌بر مشکلات ذکر شده، محدودیت‌های انرژی نیز به مانعی در برابر رشد تولید تبدیل شده‌ است و واحد‌های تولیدی در تابستان با قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه هستند. گفتنی است که در گذشته به دلیل عدم اطلاع‌رسانی قطعی برق و گاز، خسارات بسیاری به کارگاه وارد شد زیرا ما مجبور بودیم، مجددا برای ذوب مواد انرژی بیشتری مصرف کرده و حقوق نیروی انسانی را زمانی که تولید متوقف شده بود، بپردازیم؛ به همین دلیل طی جلسه‌ای از مدیر شهرک صنعتی که در آن مستقر هستیم، درخواست کردیم تا برنامه زمان‌بندی قطعی برق به واحد‌های تولیدی اعلام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان برای اینکه قادر به ادامه فعالیت باشند، به حمایت‌های دولت و سازمان‌های دولتی و سرمایه در گردش بالایی نیاز دارند؛ به همین دلیل در این شرایط دولت می‌تواند با اعطای وام‌های کم‌بهره از صنعتگران حمایت کرده و باعث رشد بیشتر صنعت کشور شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27321

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.