• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری کیمیا ذوب سپاهان مطرح کرد:

شیب تند افت سرمایه‌گذاری در صنعت ریخته‌گری

  • کد خبر : 28615
  • 21 شهریور 1402 - 16:49
شیب تند افت سرمایه‌گذاری در صنعت ریخته‌گری
مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری کیمیا ذوب سپاهان، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: سرمایه لازم برای احداث یک خط تولید میل بادامک به روش ریخته‌گری تبریدی (Chilled Cast) تا چند سال قبل، حدود پنج میلیارد تومان بود.

مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری کیمیا ذوب سپاهان، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: سرمایه لازم برای احداث یک خط تولید میل بادامک به روش ریخته‌گری تبریدی (Chilled Cast) تا چند سال قبل، حدود پنج میلیارد تومان بود. هم‌اکنون این میزان به حدود ۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و علاوه‌براین، باید سایر هزینه‌های تولید اعم از پرداخت حقوق نیروی انسانی، حق بیمه، مالیات و… را هم در نظر بگیریم. متاسفانه انگیزه افراد جهت سرمایه‌گذاری در این صنعت، با کاهش محسوسی طی سالیان اخیر همراه شده است و شاهد رشد سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها همچون ساختمان‌سازی، طلا، سکه و ارز هستیم.

علیرضا گلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت صنایع ریخته‌گری کیمیا ذوب سپاهان، تولیدکننده میل بادامک (میل سوپاپ) خودروهایی همچون پراید، تیبا، پژو و نیسان است و به طور کلی، قطعات چدنی خورویی در مجموعه ما تولید می‌شود.

تولید میل بادامک با استفاده از روش (Chilled Cast)

وی در خصوص فرایند تولید میل بادامک، عنوان کرد: این قطعه با استفاده از چدن آلیاژی و فرایند ریخته‌گری تبریدی (Chilled Cast) تولید می‌شود. در این روش، هم‌زمان دو نوع چدن سفید و خاکستری شکل می‌گیرد و پس از مبردگذاری‌، قالب‌گیری و در ادامه آنالیز ذوب، نهایتا ساختار مطلوب قطعه به‌دست می‌آید. باید توجه داشت که سطح میل بادامک تولیدشده، باید سخت‌تر از مرکز (مغز) آن باشد؛ در حالت کلی، دو مدل سختی راکول (Rockwell) و برینل (Brinell) برای تولید میل بادامک‌ها در نظر گرفته می‌شود که میزان سختی سطح این قطعه، بیش از ۴۵ راکول و سختی مرکز آن، حدود ۲۰۰ برینل است.

مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری کیمیا ذوب سپاهان با اشاره به اهمیت بالای این قطعه در موتور خودرو، تولید آن را مستلزم دانش و تجربه کافی نیروی انسانی دانست و گفت: به دنبال حساسیت‌ها و همچنین دشواری‌هایی که در تولید میل بادامک وجود دارد، به جرات می‌توان گفت که کمتر از ۱۰ شرکت داخلی در حال تولید انبوه این قطعه هستند. البته امکان تولید این قطعه در تیراژ پایین در کارگاه‌های مختلف ریخته‌گری وجود دارد اما کیفیت نهایی میل بادامک تولیدی در این مجموعه‌ها، قابل مقایسه با شرکت‌های تولیدکننده انبوه نیست.

گلی با بیان اینکه میل بادامک، وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ‌ها در موتور را بر عهده دارد، تصریح کرد: به دلیل اینکه این قطعه دائما در حال سایش است، سطح آن باید سختی و مقاومت به خوردگی بالایی داشته و از طرفی مرکز آن نیز باید از چقرمگی لازم برخوردار باشد؛ در غیر این صورت، امکان شکستن میل بادامک افزایش می‌یابد و اگر این قطعه حین حرکت خودرو به ویژه در سرعت‌های بالا شکسته شود، خسارات جبران‌ناپذیری به موتور وارد خواهد شد.

وی در ارتباط با تامین ماده اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، تصریح کرد: ضایعات چدنی، عمده ماده اولیه مورد نیاز مجموعه را شامل می‌شود که ما آن را از قراضه‌فروشان، خریداری و نسبت به آلیاژسازی آن با افزودن مقادیر مشخصی از منگنز، مس، کروم، سیلیس و… اقدام می‌کنیم. نوسان قیمت، مهم‌ترین معضلی است که در این زمینه با آن مواجه هستیم و قیمت ضایعات چدنی در نیمه نخست سال جاری، بین ۱۶ هزار تا ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم دائما در نوسان بوده است؛ البته این مسئله، به عواملی همچون کیفیت، آنالیز و تمیز بودن ضایعات بستگی دارد. برای مثال، ما نمی‌توانیم از ضایعات ساختمانی برای تولید میل بادامک استفاده کنیم و ناچار به خرید ضایعات تمیز و درجه یک با قیمت بیشتر نسبت به سایر ضایعات موجود در سطح بازار هستیم زیرا کیفت محصول نهایی، در گرو کیفیت مطلوب ماده اولیه مورد استفاده در خط تولید است و بر همین اساس ما همواره تلاش کرده‌ایم از بهترین نوع ضایعات در تولید قطعه حساس و پرکاربردی مانند میل بادامک استفاده کنیم.

متالوگرافی و سختی‌سنجی قطعه در آزمایشگاه مجهز

این فعال صنعت ریخته‌گری با بیان اینکه برای تولید این قطعه، از کوره‌های القایی استفاده می‌کنیم و عملیات قالب‌گیری نیز با استفاده از دستگاه نیمه‌اتوماتیک انجام می‌شود، تاکید کرد: فرایند مبردگذاری در ریخته‌گری تبریدی به صورت دستی انجام شده و آنالیز ذوب، سختی، برش‌ و متالوگرافی سطح قطعه نیز در آزمایشگاه خود شرکت که مجهز به تجهیزات جدید و دستگاه‌های روز و مدرن است، صورت می‌پذیرد.

گلی در ادامه به قطعی برق واحدهای صنعتی تا روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: کارگاه ما در منطقه صنعتی نجف‌آباد (استان اصفهان) واقع شده است. برق واحدهای فعال در این منطقه، طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هر هفته، از ساعت ۱۱ صبح به بعد قطع می‌شد و ما چاره‌ای جز تعطیل کردن کارخانه در آن زمان نداشتیم. قطعی برق طی این سه ماه، منجر به کاهش تولید در کلیه واحدهای ریخته‌گری شد و ما امیدواریم در سال آینده، شاهد کاهش این معضل در بخش صنعت کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه نوسان قیمت مواد اولیه طی پنج ماهه ابتدایی امسال با ثبات نسبی مواجه بوده است، مطرح کرد: برنامه‌ریزی و تولید هدفمند در یک بازه زمانی مشخص (برای مثال ۶ ماهه)، مستلزم ثبات کامل قیمت مواد اولیه است تا تولیدکننده بتواند با آسودگی کامل نسبت به عقد قرارداد با مشتریان خود اقدام کند. در غیر این صورت نه تنها قراردادهای منعقدشده سودآور نخواهد بود بلکه ممکن است به دنبال نوسانات لحظه‌ای قیمت، با ضرر و زیان مالی نیز همراه شود.

مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری کیمیا ذوب سپاهان با بیان اینکه طبق قانون، همه تولیدکنندگان باید حق بیمه و مالیات خود را در زمان مقرر پرداخت کنند، اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از افراد در حال خروج از عرصه صنعت بوده و به دنبال سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها اعم از ساختمان‌سازی، طلا، ارز و… هستند. کاهش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن به ویژه ریخته‌گری، با یک شیب نسبتا تندی در سالیان اخیر همراه شده و به دنبال افزایش هزینه‌های مختلف تولید که حقوق نیروی انسانی یک از آن‌هاست، شاهد افت محسوس سرمایه‌گذاری در این صنعت هستیم.

حیف از آن روزها که گذشت…

گلی ادامه داد: تعداد نیروی انسانی فعال در شرکت صنایع ریخته‌گری کیمیا ذوب سپاهان در گذشته، به حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر می‌رسید و در حال حاضر تنها با ۱۰ نفر در یک شیفت کاری مشغول به‌کار هستیم. زمانی که ما فعالیت خود را در سال ۱۳۸۳ آغاز کردیم، انگیزه فراوانی برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت وجود داشت و هزینه‌های تولید نیز بسیار مقرون به صرفه‌تر از امروز بود. برای مثال، سرمایه لازم جهت راه‌اندازی یک خط تولید میل بادامک تا همین چند سال پیش، حدود پنج میلیارد تومان بود که این میزان در حال حاضر به حداقل ۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. هزینه خرید زمین در شهرک‌های صنعتی، با رشد قابل‌توجهی طی سالیان اخیر همراه شده است و علاوه‌براین، تولیدکنندگان باید سرمایه‌ای کلان برای خرید انواع کوره‌ها و ماشین‌آلات ساخت داخل در نظر بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه ریخته‌گری به عنوان یک صنعت مادر، از آینده‌ای روشن در کشور برخوردار است، خاطرنشان کرد: بی‌شک اگر شرایط بازار مناسب باشد و چالش‌های موجود در بخش صنعت با حمایت دولت و درایت مسئولان کاهش پیدا کند، سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌تواند سودآوری مناسبی به همراه داشته باشد؛ ضمن اینکه فعالان این بخش می‌توانند قطعات تولیدی خود را با قیمت مناسب در بازارهای صادراتی عرضه کنند. البته ما فعالیتی در این حوزه نداریم و به دنبال تامین نیاز خودروسازان داخلی به قطعه میل بادامک هستیم.

این تولیدکننده قطعات چدنی در پایان خاطرنشان کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که ماهیت ریخته‌گری، یک صنعت آلاینده است و فعالان این بخش باید اقدامات لازم جهت کاهش آلایندگی همچون استفاده از بگ‌فیلترها را انجام دهند. لازم به ذکر است که دیگر مجوز احداث کارگاه‌های ریخته‌گری تا شعاع بیش از ۵۰ کیلومتری شهرهای صنعتی مانند اصفهان که به نوعی قطب صنعت ریخته‌گری در کشور است، صادر نمی‌شود و این اقدام می‌تواند یک گام مثبت در راستای کاهش حداقل میزان آلایندگی در شهرهای بزرگ صنعتی باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28615

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.