• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

صدرتامین با قدرت در مسیر رشد صنایع فلزی و معدنی در کشور

  • کد خبر : 20680
  • 18 خرداد 1402 - 7:15
صدرتامین با قدرت در مسیر رشد صنایع فلزی و معدنی در کشور
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین گفت: تاصیکو یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های بخش معدن و صنایع معدنی و از نمادهای ارزشمند در بورس است که طی سال گذشته، بازدهی ۱۱۱ درصدی در بازار سرمایه داشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین گفت: تاصیکو یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های بخش معدن و صنایع معدنی و از نمادهای ارزشمند در بورس است که از شرکت‌هایی مانند مس باهنر، زغال‌سنگ طبس، معدنی املاح، کاشی الوند، سعدی، سرآم آرا و شرکت‌های جدیدی مثل شرکت طلای کردستان و طلای سیستان و بلوچستان تشکیل شده است و طی سال گذشته، بازدهی ۱۱۱ درصدی در بازار سرمایه داشته است؛ امسال هم با برنامه‌ریزی‌هایی که به لحاظ درآمدی و طرح‌های توسعه داریم، از وضعیت مناسبی برخوردار خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین، امیرحسین نادری در رابطه با برنامه‌های آتی شرکت صدرتامین در زمینه امور سهام و نحوه اطلاع‌رسانی و افشای اطلاعات به سهام‌داران خصوصا درباره زیرمجموعه‌های تاصیکو، بیان کرد: شرکت صدرتامین بخش ارتباط با سهام‌داران را دارد و اطلاعات به هنگام در اختیار سهام‌داران و فعالان بورس قرار می‌گیرد؛ بنابراین از این جهت مشکلی نداریم. ما مشخصا در حال تاسیس هلدینگ طلا هستیم و دو معدن طلا در منطقه خاش و سقز در اختیار داریم که پیشرفت مناسبی داشته‌اند.

وی افزود: پیشرفت در منطقه خاش بیش از ۷۰ درصد است که مجوز‌های لازم از فرابورس گرفته شده و اکتشافات پروژه کامل و کارخانه مربوطه تجهیز شده و امیدواریم تا شهریور ماه بتوانیم شاهد بهره‌برداری از این کارخانه باشیم. معدن سقز در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید؛ اکتشافات و اقدامات مربوط به معدن نیز تکمیل شده است که در اسرع وقت نسبت به تجهیز کارخانه اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین در خصوص برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید ذوب آهن و کاهش هزینه‌های سربار، عنوان کرد: سهام شرکت ذوب آهن متعلق به سازمان تامین اجتماعی بوده که اداره و وکالت آن برای مدیریت به تاصیکو داده شده است و برای شرکت طرح تحولی را تعریف کرده‌ایم. مهم‌ترین مشکل ذوب آهن در حال حاضر تامین مواد اولیه و مشخصا زغال‌سنگ و کک است. طرح توسعه، مجوزهای لازم و تامین مالی کک‌سازی ذوب آهن را که سال‌ها درگیر آن بود انجام دادیم. کمتر از دو سال دیگر کک‌سازی ذوب آهن وارد مدار خواهد شد و ذوب آهن تقریبا از واردات کک بی‌نیاز خواهد شد.

نادری ادامه داد: مطلع هستید در سال گذشته ذوب‌ آهن حدود ۷۰۰ میلیون دلار کک و زغال‌سنگ خریداری کرده است که با تسهیلات جدید، عدد بزرگی صرفه‌جویی می‌شود و می‌تواند از حوزه‌های داخلی استفاده بیشتری ببرد. اصلاح ساختار نیروی انسانی ذوب آهن، معقوله‌ای است که تیم جدید هیئت مدیره ذوب آهن در حال انجام آن است. همچنین ورود به حوزه محصولات جدید با ارزش افزوده بالاتر هم از حوزه‌هایی هست که ذوب آهن به آن وارد شده و امیدواریم در اسرع وقت بتوانیم افزایش سرمایه خوبی داشته باشیم تا با حل مشکلات ساختار مالی ذوب‌ آهن این شرکت در مدار رشد خود قرار گیرد. یقینا ذوب‌ آهن برای خارج شدن از فضای فعلی نیاز به حل مشکلات در حوزه تامین مواد اولیه دارد؛ به همین دلیل تامین سنگ‌آهن پایدار تامین کک و زغال برای ذوب آهن مسئله‌ای است که می‌تواند مشکلات زیادی را حل کند. همچنین اصلاح ساختار سرمایه مجموعه‌ای مثل ذوب‌ آهن متناسب با نیاز و شرایط بازار انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اختلاف قیمت ارزش بازار ذوب آهن و فولاد مبارکه، تصریح کرد: ارزش بازار ذوب آهن حدود ۶۰۰ میلیون دلار و ارزش بازار فولاد مبارکه حدود ۱۰ میلیارد دلار است. ارزش بازار ذوب آهن پایین‌تر از ارزش واقعی بوده و دلیل آن این است که در سنوات گذشته اقدامات لازم برای تامین مواد اولیه ذوب آهن انجام نشده است. نکته‌ای که مغفول مانده و سهام‌داران باید به آن توجه داشته باشند، این است که صنایع کشور ما به خصوص صنعت تولید فولاد که عمدتا به روش قوس الکتریکی است، تحت تاثیر کمبود گاز و برق دچار مشکلات بزرگی شده‌اند اما ذوب آهن این ریسک را ندارد؛ چراکه برق مازاد خود را وارد شبکه مصرفی کرده و در حوزه گاز فقط بخشی از آن را در مدل احیا استفاده می‌کند پس اگر بتواند تامین مواد اولیه کک و زغال‌سنگ را از منابع داخلی انجام دهد، مشخصا منظور توسعه‌هایی است که ما در «کزغال» انجام می‌دهیم، می‌توانیم در سال‌های آتی وضعیت خوبی را رقم بزنیم و ذوب آهن ارزش بازار لازم را هم پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین تصریح کرد: ما متقاضی سهام‌های بلوکی که امسال دولت در حوزه‌های مختلف عرضه کند، هستیم. تاصیکو، یک عضو هیئت مدیره در شرکت ملی مس دارد. ما سهام خود را از افزایش داده‌ایم و درصدد افزایش حضور خود در مس هستیم. با توجه به اینکه بزرگ‌ترین مجموعه صنایع تبدیلی مس که همان شرکت مس با هنر است را در اختیار داریم، علاقمند هستیم در این حوزه هم بتوانیم وارد کار معدن‌کاری مس شویم و از حوزه‌هایی که دولت در حال واگذاری آن‌هاست بتوانیم در مجموعه مس باهنر یک یا دو مجموعه معدنی را در اختیار بگیریم. در سایر حوزه‌هایی که دولت تمایل به واگذاری آن‌ها دارد، مترصد هستیم تا بتوانیم در حوزه فلزات اساسی سهم خود را افزایش دهیم.

وی در ارتباط با برنامه تقسیم سود «تاصیکو»، اظهار داشت: عموما تقسیم سود در شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی حداکثری انجام می‌شود. حداقل تقسیم سود ۶۰ تا ۷۰ درصد و حداکثر ۹۰ تا ۱۰۰ درصد خواهد بود. امسال هم امیدواریم تقسیم سود خوبی برای سهام‌داران داشته باشیم؛ در سال گذشته هم توانستیم در فرصت قانونی‌ سود تمام سهام‌داران را پرداخت کنیم که از این لحاظ سهام‌دارن انتفاع خوبی برده‌‎اند و امیدواریم امسال هم بتوانیم همان کار را انجام دهیم.

نادری در خصوص برنامه پذیرش شرکت جدید در بورس، یادآور شد: شرکت سهامی عام طلا که طلای خاش است را در برنامه داریم که تقریبا تا مراحل نهایی مجوزهای آن را از سازمان بورس اخذ کرده‌ایم و منتظر ارزیابی معدن هستیم. به محض دریافت ارزیابی معدن، امیدواریم که ظرف کمتر از دو ماه بتوانیم پذیرش و پس از آن عرضه را به بورس انجام دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20680

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور
مدیر مجتمع سنگ آهن سیرجان مطرح کرد:

معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور

08اردیبهشت
حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
در جلسه واحد تحقیق و توسعه مطرح شد؛

حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران

08اردیبهشت
رکوردشکنی فراتر از ظرفیت اسمی و عملیاتی
مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

رکوردشکنی فراتر از ظرفیت اسمی و عملیاتی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.