سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۴۶ /یکشنبه/۲ دی ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۶:۲۵ /یکشنبه/۲ دی ۱۴۰۳

نگرانی روزافزون؛

صنعت خودروهای برقی چین در خطر است

فعالان بخش باتری و خودروهای برقی چین از انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و تلاش‌های وی برای لغو قانون کاهش تورم و حمایت بیشتر از صنایع داخلی این کشور ابراز نگرانی کردند.

فعالان بخش باتری و خودروهای برقی چین از انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و تلاش‌های وی برای لغو قانون کاهش تورم و حمایت بیشتر از صنایع داخلی این کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، پیروزی دونالد ترامپ می‌تواند رویکردی متفاوت نسبت به خودروهای برقی در مقایسه با دولت جو بایدن به نمایش بگذارد و به احتمال زیاد باعث پیچیدگی روند برقی‌سازی شود.

ترامپ در طول کارزار انتخاباتی خود صریحتا اعلام کرده است که از خودروهای برقی حمایت نخواهد کرد و در عوض حامی سوخت‌های فسیلی و خودروهای با موتور درون‌سوز خواهد بود.

تیم تحقیقاتی «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که تحت ریاست‌‌جمهوری دونالد ترامپ، فروش خودروهای برقی در ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۳۴ به ۹.۵۵ میلیون دستگاه برسد که این مقدار ۵ درصد کمتر از سناریوی پیروزی کامالا هریس است.

فیبی اوهارا، تحلیلگر سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در «Fastmarkets» اظهار داشت: به احتمال زیاد صنعت خودروهای برقی در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ با رکود مواجه خواهد شد؛ چراکه وی حامی گذار به انرژی‌های سبز نیست و به احتمال زیاد قوانین انتشار گازهای گلخانه‌ای ۲۰۲۷ آژانس حفاظت از محیط‌ زیست (EPA) که در حال حاضر به شدت از گسترش خودروهای برقی حمایت می‌کند، مورد بازنگری قرار گیرد. این مسئله می‌تواند توانایی ایالات متحده آمریکا برای رسیدن به اهداف گسترش استفاده از خودروهای برقی به میزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ را دچار اختلال کند.

شایان ذکر است که جزئیات مربوط به سیاست‌های دونالد ترامپ هنوز مشخص نیست و احتمال دارد ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و یکی از حامیان اصلی ترامپ، نقشی کلیدی در دولت آینده وی ایفا کند.

یک تولیدکننده باتری در کره جنوبی بیان کرد: تاثیر سیاست‌های ترامپ بر بازار خودروهای برقی مشخص نیست اما احتمالا باعث کند شدن رشد بازار این خودروها خواهد شد. با این حال، به احتمال زیاد تاثیر این سیاست‌ها بر بازار لیتیوم محدود باشد زیرا بازار خودروهای برقی ایالات متحده آمریکا در مقیاس جهانی کوچک است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که انتخاب دوباره دونالد ترامپ، باعث ایجاد نگرانی در خصوص قانون کاهش تورم نیز شده است. قانون کاهش تورم برای حمایت از توسعه زنجیره تامین انرژی‌های نو توسط دولت بایدن تصویب شد. این قانون با تخصیص ۴۰۰ میلیارد دلار از طریق اعتبارات مالیاتی، کمک‌های بلاعوض و وام از انرژی‌های پاک حمایت می‌کند و به مقابله با تغییرات اقلیمی می‌پردازد.

کانر واتس، تحلیلگر تقاضای مواد خام باتری در «Fastmarkets» مطرح کرد: با توجه به منافع جمهوری‌خواهان، در قانون کاهش تورم بعید است ترامپ بتواند این قانون را به طور کامل لغو کند. وی احتمالا با ایجاد تغییراتی در این قانون، شرایط دریافت یارانه را برای برخی شرکت‌ها دشوارتر خواهد کرد.

یک تولیدکننده آند در چین عنوان کرد: در دولت ترامپ دو مسئله مشخص خواهد شد. یکی، نگرش وی نسبت به پروژه‌های جدید باتری در ایالات متحده آمریکا، به‌ویژه با توجه به بودجه‌های کلانی که دولت بایدن به صنعت خودروهای برقی اختصاص داده است و دیگری نیز تاثیر حضور ایلان ماسک در دولت جدید.

تاخیر در توسعه پروژه‌های باتری

به گفته برخی منابع، تغییرات احتمالی در سیاست‌های ایالات متحده آمریکا باعث شده است که برنامه‌های توسعه مواد اولیه باتری به شکل محافظه‌کارانه‌تری پیش برود.

یک تولیدکننده مواد اولیه باتری در این خصوص تاکید کرد: پروژه‌های ما در آلمان پس از پیروزی ترامپ با موانعی روبه‌رو شده است. سیاست‌های ترامپ، اگرچه هنوز به‌ طور رسمی مشخص نشده‌اند اما احتمالا مشوق‌های قانون کاهش تورم را حذف می‌کنند و از صنعت خودروهای برقی حمایت کمتری خواهند داشت. در این صورت، پروژه‌های ما در آلمان به‌ ویژه در مقایسه با پروژه‌های موجود در چین و اندونزی هیچ مزیتی نخواهند داشت.

یک تولیدکننده دیگر مواد اولیه باتری افزود: فعالیت در سایر کشورهای آمریکای شمالی نیز با ریسک همراه است. ما بلافاصله پس از اعلام نتیجه انتخابات، یکی از پروژه‌های خود در این منطقه را متوقف کردیم. سیاست‌های تجاری حمایت‌گرایانه ترامپ به این معناست که برای سرمایه‌گذاران، تنها ساخت کارخانه باتری یا کاتد کافی نیست بلکه باید کل زنجیره تامین در داخل ایالات متحده آمریکا باشد که این موضوع باعث افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاران خواهد شد.

احتمال زیادی وجود دارد که پروژه‌های باتری چینی در حال فعالیت در ایالات متحده آمریکا با مشکلاتی مواجه شوند و به آن صورتی که انتظار می‌رفت، پیش نروند. این موضوع هم شامل پروژه‌هایی که از طریق سرمایه‌گذاری مشترک و هم پروژه‌هایی که از طریق مجوزهای بهره‌برداری فعالیت دارند، می‌شود.

تعرفه‌ها بر خودروهای برقی و مواد اولیه باتری

به گزارش «Fastmarkets»، انتظار می‌رود ترامپ سیاست‌های حمایت‌گرایانه‌ای را دنبال کند تا باعث رونق بخش تولید در ایالات متحده آمریکا شود. در حال حاضر تحت دولت بایدن، واردات سلول باتری‌های لیتیوم‌یونی برای خودروهای برقی با تعرفه‌ای ۲۵ درصدی و خودروهای برقی با تعرفه‌ای ۱۰۰ درصدی روبه‌رو است. از سال ۲۰۲۶، تعرفه ۲۵ درصدی شامل سلول‌های ذخیره انرژی نیز خواهد شد.

فعالان بازار تاثیر افزایش احتمالی تعرفه‌ها را بر خودروهای برقی صادراتی چین به ایالات متحده آمریکا کم‌اهمیت دانستند زیرا این کشور سهم کوچکی از بازار صادرات خودروهای برقی چین را به خود اختصاص داده است؛ البته در این زمینه همچنان ریسک‌هایی وجود دارد زیرا دونالد ترامپ به شدت با حضور شرکت‌های چینی که در مکزیک فعالیت می‌کنند، مخالف است.

یک تولیدکننده باتری در چین تصریح کرد: ترامپ ممکن است تعرفه‌هایی را بر شرکت‌های چینی مستقر در مکزیک یا هر کشور دیگری که با ایالات متحده آمریکا فعالیت تجاری دارد، اعمال کند.

وی ادامه داد: ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود در صورتی که خودروهای تولید شده در مکزیک بازار ایالات متحده آمریکا را هدف قرار دهند، تعرفه‌ای ۲۰۰ درصدی بر این خودروها اعمال خواهد کرد.

ریاست‌جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا همچنین اعلام کرده است که تعرفه‌ای ۶۰ درصدی بر تمامی کالاهای وارداتی از چین و تعرفه‌ای ۱۰ تا ۲۰ درصدی بر واردات از کشورهای دیگر اعمال خواهد کرد.

به گفته برخی منابع، احتمال اعمال تعرفه‌های بیشتر بر مواد اولیه باتری، ریسک تولید کبالت در چین و اندونزی را افزایش داده است. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا تعرفه‌ای ۲۵ درصدی بر واردات این فلز از چین اعمال می‌کند. با این وجود، واردات این کشور از چین همچنان قابل توجه است.

طبق داده‌های اداره کل گمرک چین، طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴، ایالات متحده آمریکا دومین واردکننده بزرگ کبالت از چین بوده است. در همین بازه زمانی، واردات این کشور به ۴۸۰ تن رسید که معادل ۸ درصد از مجموع پنج هزار و ۹۹۲ تن صادرات کبالت چین بوده است.

منابع اعلام کردند که تعرفه ۶۰ درصدی می‌تواند حجم واردات کبالت مورد نیاز ایالات متحده آمریکا از چین را به طور چشمگیری کاهش دهد و شاید حتی به صفر نیز برساند.

یک تولیدکننده فلوریت در چین گفت: فلوریت، ماده اولیه الکترولیت‌های باتری نیز تحت تاثیر افزایش احتمالی مالیات قرار دارد که بر صادرات خودروهای برقی چین و در نتیجه بخش لیتیوم تاثیر منفی می‌گذارد. اگر تقاضا برای مواد باتری کاهش یابد، می‌تواند روند صعودی قیمت‌های فلوریت چین را نیز متوقف کند.

چالش‌های پیش‌روی مواد اولیه باتری

برخی فعالان بازار انتظار افزایش تقاضا در کوتاه‌مدت را دارند زیرا خریداران ممکن است قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن، موجودی انبارهای خود را دوباره پر کنند. با این وجود، در خصوص بازار مواد اولیه باتری در کوتاه‌مدت خوش‌بینی جامعی وجود ندارد.

یک منبع صنعتی اظهار داشت: با توجه به عدم حمایت دونالد ترامپ از صنعت خودروهای برقی، بازار لیتیوم در کوتاه‌مدت با چالش‌هایی مواجه خواهد شد که این موضوع در قیمت لیتیوم کربنات در بورس آتی گوانگژو (GFEX) منعکس شده است؛ اگرچه در میان‌مدت و بلندمدت، همچنان بستگی به این دارد که ترامپ چه سیاست‌های خاصی اتخاذ خواهد کرد.

یک معامله‌گر فلز کبالت بیان کرد: تا زمانی که جزئیات سیاست‌های ترامپ مشخص نشود، عرضه بیش از حد و ضعف در تقاضا همچنان بر بازار فشار خواهد آورد. رشد خودروهای برقی در اروپا طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر منفی بوده است و عدم حمایت ترامپ از خودروهای برقی خبر از افت بازار می‌دهد.

در ماه‌های آینده، بازار متوجه خواهد شد که آیا چین محرک‌های اقتصادی بیشتری اعمال خواهد کرد یا خیر زیرا پکن جلسه کمیته دائمی کنگره ملی خلق را روز جمعه هشتم نوامبر به پایان رسانده و دولت آمریکا جزئیات سیاست‌های ترامپ را برای روشن کردن رویکرد وی نسبت به چشم‌انداز گذار انرژی ایالات متحده آمریکا ارائه خواهد داد.

انتهای پیام//

طی ماه‌های پایانی 2024،

۱۳:۴۲ /سه شنبه/۲۷ آذر ۱۴۰۳

خودروسازان آمریکایی خطاب به دولت جدید:

۷:۱۹ /دوشنبه/۱۲ آذر ۱۴۰۳

همگام با رکود بازار مواد معدنی حیاتی،

۸:۰۱ /دوشنبه/۲۱ آبان ۱۴۰۳

رویارویی قاره سبز با شریک تجاری استراتژیک خود؛

۱۵:۳۲ /سه شنبه/۲۴ مهر ۱۴۰۳

با هدف کاهش هزینه‌های سالانه صورت می‌پذیرد؛

۱۱:۳۳ /چهارشنبه/۲۱ شهریور ۱۴۰۳
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اسدالله فرشاد، کارشناس فولاد طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۳ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

طی ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی،

۶:۳۸ /دوشنبه/۲۸ آبان ۱۴۰۳

وضعیت ساخت و تولید وسایل نقلیه در جهان چگونه است؟

۶:۳۷ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

خودروهای الکتریکی؛ بازار بالقوه فلزات اساسی،

۵:۳۸ /چهارشنبه/۱۵ فروردین ۱۳۹۷
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/10/1

224036

فلزات آنلاین

1403/10/1

611682

فلزات آنلاین

1403/10/1

900636

فلزات آنلاین

1403/10/1

3285726

فلزات آنلاین

1403/10/1

26018

فلزات آنلاین

1403/10/1

13781

فلزات آنلاین

1403/10/1

42717

فلزات آنلاین

1403/10/1

50750

فلزات آنلاین

1403/10/1

42984

فلزات آنلاین

1403/10/1

41467

فلزات آنلاین

1403/10/1

28747

فلزات آنلاین

1403/10/1

30194

فلزات آنلاین

1403/10/1

28645

فلزات آنلاین

1403/10/1

37498

فلزات آنلاین

1403/10/1

35677

فلزات آنلاین

1403/10/1

59767

فلزات آنلاین

1403/10/1

28018

فلزات آنلاین

1403/10/1

43147

فلزات آنلاین

1403/10/1

47622

فلزات آنلاین

1403/10/1

4871000