• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی ماهان اختر:

صنعت سرب رنگ آرامش را دید

  • کد خبر : 28965
  • 28 شهریور 1402 - 5:26
صنعت سرب رنگ آرامش را دید
مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی ماهان اختر، تولیدکننده شمش سرب گفت: در حال حاضر وضعیت صنعت سرب در کشور مناسب بوده و میزان تقاضا برای شمش سرب بالاست و فقط شرایط دشوار واردات باتری فرسوده و تعدد تغییر قوانین، باعث ایجاد وقفه در روند تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی ماهان اختر، تولیدکننده شمش سرب گفت: در حال حاضر وضعیت صنعت سرب در کشور مناسب بوده و میزان تقاضا برای شمش سرب بالاست و فقط شرایط دشوار واردات باتری فرسوده و تعدد تغییر قوانین، باعث ایجاد وقفه در روند تولید می‌شود.

مجتبی میرزایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در رابطه با وضعیت صنعت سرب در کشور، بیان کرد: خوشبختانه به دلیل تقاضای خوب شمش سرب در بازارهای خارجی و صادرات آن، وضعیت این صنعت و تولیدکنندگان شمش سرب از محل ورود موقت مناسب بوده و شرایط بازارهای داخلی روی آن تاثیرگذار نیست. تنها نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که تعداد تولیدکنندگان شمش که به صورت مجاز فعالیت دارند محدود بوده و در مقابل تعداد کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز بسیار زیاد است. گفتنی است که ما با بازیافت باتری فرسوده به تولید شمش پرداخته و با چالشی در زمینه تامین مواد اولیه روبه‌رو نیستیم اما به طور کلی در حال حاضر یکی از مشکلات تولیدکنندگان شمش، تامین مواد اولیه و واردات باتری فرسوده است. در این شرایط ما با اتخاذ استراتژی‌های مناسب موفق به رفع این مشکل شده‌ و باتری فرسوده موردنیاز خود را از کشورهای روسیه، چین، افغانستان و عراق وارد می‌کنیم و شمش سرب تولید شده را به کشور چین و در برخی برهه‌های زمانی نیز به هند صادر می‌کنیم. لازم به ذکر است که ما برای اینکه به دلیل رقابت شدید بین خریداران باتری فرسوده و یا شرایط دشوار واردات با کمبود مواد اولیه و توقف خط تولید مواجه نشویم، باتری فرسوده را بیش از اندازه نیاز خود خریداری کرده تا در زمانی که با مشکل روبه‌رو شدیم از ذخیره خریداری شده بهره ‌ببریم؛ ذخیره‌سازی باتری برای چند ماه، نیاز به سرمایه زیادی داشته و هزینه‌های بسیاری را برای ما به همراه دارد اما تولید پایدار و جلوگیری از توقف خطوط تولید بسیار حائز اهمیت است.

وی در خصوص فعالیت کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز، اذعان کرد: فعالیت این واحدها تاثیر بسیاری روی میزان تولید و فروش کارگاه‌های ریخته‌گری مجاز که محصولات خود را در بازارهای داخلی عرضه می‌کنند، داشته است اما باید گفت که به دلیل تعداد زیاد کارگاه‌های غیرمجاز، امکان مقابله و جلوگیری از ادامه فعالیت آن‌ها وجود ندارد. گفتنی است که به سبب اینکه هزینه‌ها بسیار افزایش پیدا کرده‌اند، ما هم امکان توسعه فعالیت‌های خود را نداریم؛ در حالی که تقاضا برای شمش سرب بسیار مناسب است.

دوراندیشی، راه مقابله با مشکلات

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی ماهان اختر با اشاره به سایر چالش‌های تولیدکنندگان، اظهار داشت: در گذشته با چالش‌هایی در زمینه محیط زیست و بهداشت دست به گریبان بودیم اما اکنون نزدیک به دو سال است که با رعایت تمام مسائل ایمنی و محیط زیستی، مشکلی در این زمینه نداریم. گفتنی است که اقداماتی مانند نصب فیلترهای گازهای خروجی، هم به نفع محیط زیست بوده و هم برای ما؛ مسئله مهمی که باید در نظر داشت این است که هزینه خرید فیلترها بسیار بالا است اما کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، برای خرید فیلترهای مناسب مشاوره فنی لازم را ارائه نمی‌دهند. زمانی که ما اقدام به نصب فیلترها در مجموعه کردیم، این فیلترها در داخل تولید می‌شدند اما دانش کافی برای مونتاژ و نصب آن‌ها نبود و ما از کارشناسان خارجی مشاوره گرفتیم؛ اکنون شرایط تغییر کرده و تولیدکنندگان از دانش کافی در این زمینه برخوردار هستند. گفتنی است که در حال حاضر اکثر ماشین‌‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت سرب در داخل بومی‌سازی شده‌اند و نیازی به واردات نیست؛ به همین دلیل تولیدکنندگان در زمینه تعمیر و نگهداری آن‌ها با چالشی روبه‌رو نیستند و امكان تهيه قطعات و لوازم يدكي از بازارهاي داخلي را دارند. بايد اضافه كنم كه ما براي ذوب مواد و توليد شمش سرب از كوره‌های دوار و زميني كه خود طراحي و ساخته‌ايم، بهره‌ مي‌بريم.

ميرزايي در همين راستا ادامه داد: يكي از مشكلاتي كه توليدكنندگان با آن روبه‌رو هستند، كاهش كيفيت آجر نسوز است اما ما به دليل اينكه از آجرهاي نسوز خارجي استفاده مي‌كنيم، تا به امروز در اين زمينه چالشي نداشته‌ايم. البته بعد از گذشت هشت سال از عمر آجرهای خارجی، ما در سال آينده بايد به فكر تعويض آن‌ها باشیم و به دلیل شرایط دشوار واردات باید به دنبال خرید محصولات داخلی باشيم که در این صورت ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم زیرا کیفیت آجرهای نسوز داخلی به پای کیفیت محصولات خارجی نمی‌رسد و بهتر است تولیدکنندگان از نوع خارجی استفاده کنند؛ محصولات خارجی قیمت بالاتری نسبت به محصولات داخلی دارند اما همان طور که ذکر شد، کیفیت آن‌ها هم بالاتر است. محدودیت‌های انرژی هم یکی از چالش‌هایی است که اکثر صنایع با آن دست به گریبان هستند اما ما از ابتدای فعالیت خود مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کرده و اقدام به خرید مولدهای انرژی کردیم؛ به همین دلیل با قطعی برق و یا گاز روند تولید در این مجموعه متوقف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این صنعت به نیروی کار متخصص وابسته نیست، تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب مهارت‌های لازم در این کارگاه مشغول به کار شوند. در اینجا باید به این موضوع اشاره کنم که در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان با چالش کمبود نیروی انسانی و عدم تمایل فعالیت آن‌ها در واحدهای صنعتی مواجه هستند؛ در صورتی که ما با ارائه مشوق‌های حقوقی توانسته‌ایم نیروی‌های موردنیاز خود را جذب و حفظ کنیم؛ گفتنی است که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، موفق شده‌‌ایم تا تعداد کارکنان را افزایش داده و برای ۳۲ نفر زمینه اشتغال را فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی ماهان اختر در پاسخ به این سوال که آیا ورود خودروهای الکتریکی به بازار می‌تواند روی میزان تقاضای سرب تاثیر‌گذار باشد، گفت: بله این امکان وجود دارد که میزان تقاضای سرب تحت‌الشعاع قرار بگیرد اما باید به این نکته توجه داشت که این فلز تنها در ساخت باتری‌ خودروها کاربرد نداشته و در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. به عنوان مثال دو سال است که شمش صادراتی ما در پروژهای عمرانی مانند ساخت پل‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

میرزایی در رابطه با وضعیت صنعت سرب در کشورهای همسایه، عنوان کرد: به دلیل شرایط دشوار واردات باتری، کشورهای همسایه به دنبال فعالیت در صنعت سرب و تولید شمش هستند؛ به یاد دارم که در سال ۱۳۹۰، کشور عراق فراخوانی برای جذب صنعتگران به منظور احداث واحدهای تولیدی در استان اربیل داد و از ما هم دعوت شد اما قبول نکرده و در داخل به فعالیت خود ادامه دادیم. ممکن است تولید شمش در کشورهای همسایه روی فعالیت تولیدکنندگان داخلی تاثیر بگذارد اما به دلیل اینکه هزینه واردات باتری برای آن‌ها بالا بوده و تولیدکنندگان ایرانی واردات بیشتری دارند، امکان تسخیر بازارهای منطقه توسط آن‌ها و پیشی گرفتن از ما بسیار پایین است.

بی‌گدار به آب نزنید!

وی در پایان ابراز کرد: با توجه به شرایط صنعت سرب باید گفت که امکان ورود سرمایه‌گذاران جدید به این حوزه وجود دارد اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که در کنار سرمایه، افراد باید از دانش کافی برخوردار بوده و سپس اقدام به راه‌اندازی واحدهای تولیدی کنند در غیر این صورت ممکن است سرمایه خود را از دست داده و شکست بخورند. از سوی دیگر تولیدکنندگان به دلیل شرایط دشوار اخذ وام و تسهیلات و تعدد تغییر قوانین، با چالش‌هایی در مسیر تولید دست به گریبان هستند و دولت هم حمایتی نمی‌کند. باید خاطرنشان کنم که در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده، صنعت سرب باقدرت پا برجا خواهد بود اما به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی به طور حتم در آینده شاهد تغییرات عمده‌ای خواهیم بود و باید اذعان کرد که میزان تقاضای سرب به اندازه امروز نخواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28965

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.