سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۱۵ /چهارشنبه/۲۸ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۸:۰۵ /چهارشنبه/۲۸ آذر ۱۴۰۳

در بازه زمانی 23-2014 محقق شد؛

صنعت لوازم خانگی چین، پیشتاز در مسیر رشد و نوآوری

چین با توجه به تمرکز بر فناوری، تولید انبوه و استفاده از مواد اولیه متنوع و ارزان توانسته است در صنعت لوازم خانگی به یک رهبر جهانی تبدیل شود. مهم‌ترین محصولات این کشور شامل یخچال، تلویزیون رنگی و ماشین لباس‌شویی است و موادی مانند فولاد، پلاستیک و مس بیشترین کاربرد را در این صنعت دارند.

چین با توجه به تمرکز بر فناوری، تولید انبوه و استفاده از مواد اولیه متنوع و ارزان توانسته است در صنعت لوازم خانگی به یک رهبر جهانی تبدیل شود. مهم‌ترین محصولات این کشور شامل یخچال، تلویزیون رنگی و ماشین لباس‌شویی است و موادی مانند فولاد، پلاستیک و مس بیشترین کاربرد را در این صنعت دارند. علی‌رغم موفقیت‌های بزرگ، صنعت لوازم خانگی چین با چالش‌هایی مانند رقابت شدید جهانی از سوی برندهای مطرح کره‌ای و آلمانی مواجه است که بر سهم بازار این کشور تاثیر می‌گذارد. با این وجود طی دوره ۱۰ ساله منتهی به ۲۰۲۳، ساخت و تولید در بخش لوازم خانگی چین با رشد همراه‌ بوده‌ است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، صنعت لوازم خانگی، یکی‌ از ارکان‌های اصلی اقتصاد چین محسوب می‌شود که طی دهه‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده است. این کشور به‌ عنوان یکی‌ از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان جهانی لوازم خانگی شناخته می‌شود و نقش کلیدی در بازارهای بین‌المللی دارد. از فناوری‌های نوین گرفته تا نوآوری در طراحی، تولید و بازاریابی، چین به‌ طور مداوم در حال تطبیق با نیازهای مشتریان جهانی است. از اصلی‌ترین لوازم خانگی که در این کشور تولید می‌شوند، می‌توان به تلویزیون رنگی، ماشین لباس‌شویی و یخچال و فریزر اشاره کرد. بیش‌ از ۳۰ درصد تولید جهانی لوازم خانگی به کشور چین اختصاص دارد و برندهای معتبر چینی به‌ طور گسترده‌ای در بازارهای بین‌المللی شناخته شده‌اند. شرکت‌های چینی با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته مانند اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI)، محصولاتی رقابتی و کارآمد ارائه می‌دهند. به‌ علاوه، دسترسی به نیروی کار ارزان و زنجیره تامین گسترده، به این شرکت‌ها کمک کرده است تا در زمینه قیمت‌گذاری، در شرایط رقابتی باقی بمانند.

صنعت لوازم خانگی در چین، نمونه‌ای از ترکیب موفق فناوری‌های پیشرفته و نوآوری به‌ شمار می‌رود که این کشور را به یکی‌ از قطب‌های جهانی در این حوزه تبدیل کرده است. با این حال و برای حفظ این جایگاه، شرکت‌های چینی باید در رقابت جهانی بر سر ارائه محصولات جدید با مصرف کم انرژی غلبه کنند و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در حوزه گسترش فناوری‌های پیشرفته در این صنعت انجام دهند. علاوه‌ بر بازار‌های داخلی، بخش قابل‌توجهی از لوازم خانگی تولید‌ شده در کشور چین به بازار‌های جهانی اختصاص دارد. طی سال‌های اخیر، برند‌های معتبر تولید‌کننده لوازم خانگی در جهان به تولید محصولاتی پرداخته‌اند که با برخورداری از فناوری‌های پیشرفته علاوه‌ بر کیفیت بالا، مصرف انرژی کمتری نیز داشته باشند. از این‌ رو همواره صنعت لوازم خانگی چین در حال توسعه و ارائه محصولات با ویژگی‌های منحصر به‌ فرد در سطح جهانی آن بوده‌ است.

از پرکاربردترین مواد مصرفی در تولید لوازم خانگی می‌توان به فولاد، مس، آلومینیوم و پلاستیک اشاره کرد. فولاد و آلومینیم عمدتا در ساخت بدنه و موتور لوازم خانگی، سیم‌های مسی برای سیم‌کشی آن‌ها و پلاستیک نیز در ساخت اجزای مختلف داخلی و خارجی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روند ساخت و تولید لوازم خانگی چین

نمودار شماره یک، رشد ساخت و تولید لوازم خانگی در چین طی یک دهه اخیر را به نمایش گذاشته‌ است. افزایش تولید در تمامی دسته‌های مورد بررسی، نشان‌دهنده توسعه زیرساخت‌های تولیدی و رشد فروش در بازارهای داخلی و خارجی است. به عبارتی، می‌توان گفت مهم‌ترین لوازم خانگی که در کشور چین به تولید می‌رسند، عبارت است‌ از تلویزیون رنگی، ماشین لباس‌شویی و یخچال و فریزر که در نمودار یک روند تولید آن‌ها طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ به نمایش درآمده است. بررسی‌ها نشان داد که در سال ۲۰۲۳، در حدود ۳۹۴ میلیون دستگاه از انواع لوازم خانگی در چین ساخته شده‌ است؛ در‌ حالی‌ که این مقدار طی سال ۲۰۱۴، چیزی حدود ۳۲۰ میلیون دستگاه گزارش شد. قابل‌ ذکر است که طی دوره مورد بررسی، همواره سهم تلویزیون رنگی نسبت به یخچال و ماشین لباس‌شویی بیشتر بوده‌ است؛ به‌ گونه‌ای که در سال ۲۰۲۳، در حدود ۱۹۳ میلیون دستگاه از تولیدات لوازم خانگی چین به این محصول اختصاص داشت.

طی این دوره، ساخت و تولید ماشین لباس‌شویی با نرخ رشد مرکب سالانه ۴.۴ درصد، به رقمی در حدود ۱۰۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرد؛ در‌ حالی‌ که نرخ رشد سالانه تلویزیون رنگی، حدود ۲.۵ درصد و یخچال و فریزر ۰.۴ درصد محاسبه شد. طبق انتظارات آتورپات، سرعت رشد بالای تولید ماشین لباس‌شویی در مقایسه با محصولات دیگر می‌تواند نشان از افزایش تقاضا برای این محصول و تغییر سبک زندگی مصرف‌کنندگان به دنبال افزایش استفاده از لوازم خانگی مدرن طی این سال‌ها باشد. به‌ طور کلی، تولید لوازم خانگی چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۷۳ میلیون دستگاه شامل تلویزیون، ماشین لباس‌شویی و یخچال بود که با رشد ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تایی، به‌ حدود ۳۹۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

رشد پایدار تقاضا در بازار لوازم خانگی چین

بی‌تردید بازار فروش و تقاضای لوازم خانگی، بر میزان ساخت و تولید این کالاها اثرگذار بوده‌ است. در نمودار شماره ۲، به بررسی میزان تقاضای لوازم خانگی در چین با استفاده از شاخص‌هایی از جمله ارزش کالاهای خریداری شده و سرانه هزینه مصرف خانوار پرداخته شده است. ارزش لوازم خانگی خریداری شده در چین طی این دوره روندی صعودی در پیش گرفت؛ به نحوی که نرخ رشد مرکب سالانه این شاخص، چیزی حدود ۲.۲ درصد ارزیابی شد. بر اساس محاسبات آتورپات، ارزش کالاهای خریداری شده چین در سال ۲۰۲۳، به رقم قابل توجه ۶۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۴ که برابر با ۴۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود، حدود ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار افزایش را نشان می‌دهد. از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، برای این شاخص روند صعودی پایدار مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده افزایش تقاضا و رشد اقتصادی در این بخش است. علاوه‌بر‌این، می‌توان گفت که افزایش مداوم این شاخص احتمالا ناشی از بهبود توان مالی خانوارها و رشد جمعیت بوده است.

قابل‌ ذکر است که شاخص سرانه هزینه مصرف نهایی خانوار کشور چین در بخش لوازم خانگی نیز با رشد زیادی همراه شد؛ به‌ گونه‌ای که این شاخص به ازای هر نفر از دو هزار و ۸۲۰ دلار در سال ۲۰۱۴، به بیش‌از چهار هزار و ۷۶۰ دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا‌ کرد که بیشترین مقدار در دوره مورد بررسی بود. این شاخص نیز روند افزایشی داشته و نشان می‌دهد که طی این دوره، میزان هزینه خانوار‌ها برای کالاهایی مانند لوازم خانگی افزایش پیدا‌ کرده‌ است. این افزایش می‌تواند بازتاب تغییر سبک زندگی به سمت استفاده از فناوری‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر باشد.

هر دو شاخص سرانه هزینه مصرف نهایی خانوار و ارزش لوازم خانگی خریداری شده در چین طی سال‌های گذشته رشد داشته و در سال ۲۰۲۳ بیشینه‌ای را ثبت کرده‌اند. به‌ طور کلی می‌توان گفت این نمودار نشان‌دهنده رشد پایدار تقاضا برای لوازم خانگی در چین را به نمایش گذاشته که حاصل افزایش قدرت خرید خانوارها و افزایش جمعیت است. تا سال ۲۰۲۰، پیرو با رشد ارزش کالا‌های خریداری شده در چین، سرانه هزینه مصرف نهایی خانوار نیز روند افزایشی داشتند. در سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا، هر دو شاخص با افت همراه بودند اما پس از آن هر دو شاخص دوباره روند روبه‌رشدی را در پیش‌ گرفتند. از نمودار ۲ می‌توان دریافت که مقدار رشد سرانه هزینه مصرف خانوار‌ها طی این دوره در مقایسه با ارزش کالا‌های خریداری شده با شیب بیشتری اتفاق افتاده‌ است. از این‌ رو می‌توان احتمال داد که هزینه‌ خانوارهای چینی علاوه‌ بر لوازم خانگی، در بخش‌های دیگری نیز با رشد همراه بوده است.

انتهای پیام//

معاون صنایع عمومی وزارت صمت:

۱۴:۰۰ /یکشنبه/۶ خرداد ۱۴۰۳

علیرضا محمدی دانیالی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی

۱۲:۲۴ /شنبه/۱۰ آبان ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت ظروف پیرپناهی:

۱۹:۱۰ /چهارشنبه/۲۲ آبان ۱۳۹۸

وحید ایزدپناه، عضو هیئت عامل شرکت صنایع استیل البرز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

۱۸:۲۷ /سه شنبه/۳۰ شهریور ۱۴۰۰

مجتبی صفریان، مدیرعامل کارخانجات تولیدی بهمن (فیلور) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۰:۲۹ /شنبه/۴ آبان ۱۳۹۸
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/28

224357

فلزات آنلاین

1403/09/27

614015

فلزات آنلاین

1403/09/27

901461

فلزات آنلاین

1403/09/27

3285726

فلزات آنلاین

1403/09/27

25928

فلزات آنلاین

1403/09/27

13706

فلزات آنلاین

1403/09/27

41885

فلزات آنلاین

1403/09/27

50750

فلزات آنلاین

1403/09/27

42766

فلزات آنلاین

1403/09/27

41434

فلزات آنلاین

1403/09/27

28108

فلزات آنلاین

1403/09/27

29971

فلزات آنلاین

1403/09/27

28487

فلزات آنلاین

1403/09/27

37281

فلزات آنلاین

1403/09/27

35036

فلزات آنلاین

1403/09/27

57917

فلزات آنلاین

1403/09/27

27619

فلزات آنلاین

1403/09/27

42124

فلزات آنلاین

1403/09/27

46318

فلزات آنلاین

1403/09/27

4941700