• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز عنوان کرد:

ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس

  • کد خبر : 44296
  • 18 اردیبهشت 1403 - 16:28
ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس
عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) گفت: در حال حاضر ایران با تولید بیش از 90 درصد فولاد خود به روش کوره قوس الکتریکی، در ناحیه سبزتر تولید این فلز پراهمیت و به دنبال آن انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای نسبت به سایر فولادسازان جهان که به طور عمده از روش کوره بلند استفاده می‌کنند، قرار دارد.

عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) گفت: در حال حاضر ایران با تولید بیش از ۹۰ درصد فولاد خود به روش کوره قوس الکتریکی، در ناحیه سبزتر تولید این فلز پراهمیت و به دنبال آن انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای نسبت به سایر فولادسازان جهان که به طور عمده از روش کوره بلند استفاده می‌کنند، قرار دارد. از این رو حمایت روزافزون دولت از فعالان بخش خصوصی و همکاری متقابل وزارت صمت با تشکل‌های فعال در این بخش به ویژه موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز، زمینه دستیابی به کربن صفر در آینده را بیش از پیش فراهم خواهد کرد.

عزیزاله عصاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در خصوص فلسفه تاسیس موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز، اظهار داشت: در حال حاضر صنعت فولاد حدود ۷ درصد از انتشار کربن «CO2» در جهان را شامل می‌شود و از آنجایی که تا به امروز اقدامات قابل‌توجهی در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت فولاد کشور انجام نشده است، بنابراین ما اقدام به تاسیس یک تشکل بخش خصوصی به نام موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) با هدف افزایش بهره‌وری، پیاده‌سازی فناوری‌های نو و فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش معدن و صنعت فولاد کشور کردیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به یک ضرورت در بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد در سطح دنیا تبدیل شده است، افزود: بر اساس نتایج به دست آمده از معاهده پاریس، در صورتی که دولت‌های مختلف اقدامات لازم جهت مقابله با انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف به ویژه معدن و صنعت فولاد را انجام ندهند، گرمای کره زمین در آینده نزدیک به قدری خواهد رسید که این کره خاکی را دچار بحرانی به نام «خودمتلاشی» خواهد کرد و گرمای بیش از حد، نتیجه‌ای جز نابودی زمین و به خطر افتادن حیات بشر را به دنبال نخواهد داشت.

نیازمند تعامل بیشتر با وزارت صمت هستیم

عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز در ادامه دو مولفه فرهنگ‌سازی و ایجاد وحدت و هم‌بستگی میان فعالان بخش معدن و فولاد کشور در مسیر تحقق فولاد سبز را از جمله رویکردهای سیگماس عنوان کرد و گفت: در سالی که گذشت، ما نشست‌های تخصصی بسیاری را با حضور صاحب‌نظران، اندیشمندان، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فولادی، تشکل‌های بخش خصوصی مانند انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و همچنین وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی مرتبط با فولاد سبز برگزار کردیم. در نشست تخصصی با وزیر صمت که مدیران عامل شرکت‌های مطرح فولادی همچون ملی فولاد ایران، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان و همچنین مسئولان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز حضور داشتند، گزارش جامع و مبسوطی را در خصوص اهمیت تولید فولاد سبز ارائه کردیم که مورد توجه کلیه حاضران قرار گرفت. در این نشست، ضمن تاکید وزیر صمت بر اهمیت حرکت هرچه سریع‌تر صنایع فولادی به سمت فولاد سبز، موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز به عنوان محور تحقق این مهم در کشور معرفی شد تا ما بتوانیم طرح‌های پیشنهادی در ارتباط با فولاد سبز را از طریق وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اجرایی کرده و سپس به شرکت‌های معدنی و فولادی کشور ابلاغ کنیم اما متاسفانه علی‌رغم دستور اکید شخص وزیر صمت، نتیجه مطلوب در این زمینه حاصل نشد. در حالی که با توجه به اهمیت برقراری روابط دوسویه میان بخش خصوصی و دولتی و با تاکید بر اینکه در صورت تعامل و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با موسسه سیگماس، مسیر دسترسی و تحقق هرچه سریع‌تر فولاد سبز هموارتر خواهد شد، امیدواریم شرایط لازم در این خصوص در روزهای پیش رو فراهم شود.

عصاری در همین راستا ادامه داد: کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز پیش از برگزاری نشست مذکور، به این نتیجه رسیده بود که ابتدا با همکاری اصحاب رسانه، در مسیر فرهنگ‌سازی فولاد سبز گام‌ بردارد و اقدام به برگزاری نشست تخصصی با حضور رسانه‎های مختلف و بعضی از مسئولان ذی‌ربط کند؛ در حالی که اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه توسط موسسه انجام شده بود اما در ادامه به برخی دلایل این طرح به مرحله اجرا نرسید زیرا بر این باوریم که ابتدا باید به نتیجه مطلوب در زمینه همکاری با وزارت صمت دست پیدا کنیم و سپس وارد تعامل گسترده با اهالی رسانه شویم تا اهداف و استراتژی‌های زیگماس در مسیر فولاد سبز به بهترین شکل ممکن محقق شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری، به دنبال برگزاری نشست دوباره با وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت ارائه گزارش اقدامات انجام شده در مسیر فولاد سبز و کسب نتیجه مدنظر هستیم، اظهار داشت: واقعیت امر این است که ما مسیر طولانی و پرفراز و نشیبی را جهت دستیابی به کربن صفر پیش روی خود داریم اما می‌توانیم با اصلاح فرایندها، تغییرات تکنولوژی و افزایش بهره‌وری این مسیر را کوتاه‌تر کنیم و میزان انتشار کربن را به حداقل کاهش دهیم. در همین راستا، طرح‌های بسیاری از جانب شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و… به مجموعه سیگماس پیشنهاد شده است تا در ادامه بتوانیم این طرح‌ها را از طریق شرکت‌های معدنی و فولادی کشور عملیاتی کنیم. در سال ۱۴۰۲، ما اقدام به برگزاری نشست‌های تخصصی در معتبرترین دانشگاه‌های کشور مانند صنعتی شریف، امیر کبیر و… با محوریت فولاد سبز کردیم. یکی از این نشست‌ها، نشست تخصصی «تولید سبز؛ فرصت‌های دانشگاه و صنعت» با محوریت بررسی چالش‌های تولید سبز در کشور و نحوه تعامل دانشگاه و صنعت به منظور توسعه تولید سبز بود که روز دوشنبه ۱۱ دی ماه در دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و خوشبختانه نتایج مثبتی را به همراه داشت.

تحقق کربن صفر با برنامه‌ریزی در بلندمدت

عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز با تاکید بر اینکه حمایت از بخش خصوصی و فعالان این بخش یک ضرورت است که باید در دستور کار دولت و وزارتخانه‌های مختلف به ویژه صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: دولت‌های مختلف در سالیان اخیر، برنامه‌ریزی‌های فراوانی را در راستای دستیابی به کربن صفر انجام داده‌اند و به دنبال تحقق این مهم در بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد هستند. برای مثال دولت چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان، پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۵۰ به کرین صفر دست پیدا کند و اتحادیه اروپا نیز این بازه زمانی را سال ۲۰۴۵ پیش‌بینی کرده است. در همین راستا، ایران به عنوان دهمین فولادساز برتر جهان نیز باید برنامه خود در زمینه تحقق کربن صفر را ارائه دهد که این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی‌های لازم و نگاه جدی به آینده بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد است. جای خالی برنامه‌ریزی بلندمدت در اکثر حوزه‌ها همچون صنعت، معدن، انرژی و…، در حالی در کشور ما احساس می‌شود که معتقدیم فولاد سبز یک رویکرد است و باید به فرهنگ تبدیل شود. از طرفی، مسئولان و متولیان امر نیز ضمن ایجاد بسترهای لازم، باید تمام تلاش خود را برای جاری‌سازی این فرهنگ در بخش‌ صنعت و معدن به کار گیرند.

عصاری در پایان با اشاره به اینکه برخلاف روش عمده تولید فولاد در جهان که همان کوره بلند است، بیش از ۹۰ درصد فولاد کشور با استفاده از روش کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود و بر این اساس ایران در ناحیه سبزتر تولید جهانی فولاد قرار دارد، یادآور شد: با توجه به استفاده از کک به عنوان ماده اولیه اصلی تولید فولاد در روش کوره بلند، میزان کربن منتشر شده به ازای تولید هر کیلوگرم فولاد در این روش به طور میانگین ۲٫۲ کیلوگرم است. در حالی که این رقم در روش کوره قوس الکتریکی که از آهن اسفنجی برای تولید فولاد استفاده می‌شود، به طور میانگین به ۱٫۶ کیلوگرم به ازای تولید هر تن فولاد می‌رسد. در سالیان اخیر، خوشبختانه گام‌های موثری در راستای کاهش این میزان انتشار کربن در واحدهای تولید فولاد کشور برداشته شده و بزرگ‌ترین فولادساز ایران و منطقه منا یعنی شرکت فولاد مبارکه، به نتایج قابل‌توجهی در این زمینه دست یافته است. بر همین اساس امیدوار هستیم با حمایت روزافزون دولت از فعالان بخش خصوصی و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشکل‌های فعال در این بخش به ویژه موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز، زمینه دستیابی به کربن صفر در آینده بیش از پیش فراهم شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=44296

نوشته‌های مشابه

30اردیبهشت
بازدید مدیرعامل «ارفع» از عملیات اجرایی طرح تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی
30اردیبهشت
رشد وزنی و ارزشی صادرات فولاد روهینا جنوب در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل مجتمع فولاد روهینا جنوب مطرح کرد:

رشد وزنی و ارزشی صادرات فولاد روهینا جنوب در سال ۱۴۰۲

30اردیبهشت
راه‌اندازی موسسه تحقیقات علم و فناوری شهید علیمحمدی در فولاد سنگان
در راستای توسعه روابط دانشگاه و صنعت صورت پذیرفت؛

راه‌اندازی موسسه تحقیقات علم و فناوری شهید علیمحمدی در فولاد سنگان

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.