• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان مطرح کرد:

ضرورت توجه به معدن‌کاری هوشمند

  • کد خبر : 44300
  • 19 اردیبهشت 1403 - 4:54
ضرورت توجه به معدن‌کاری هوشمند
مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان گفت: به دنبال اجرای برنامه‌های متنوعی همچون شناسایی پتانسیل‌های زودبازده و پربازده، واردات ماشین‌آلات معدنی متناسب با نیاز هلدینگ فولاد خوزستان و فعالیت در حوزه برون‌مرزی مرتبط با بخش معدن در سال جاری هستیم و خط مشی و سند راهبردی خود را هم‌پای سایر شرکت‌های زیرمجموعه «فخوز» در راستای تولید 13.6 میلیون تن محصولات فولادی در افق 1410 تعریف کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان گفت: به دنبال اجرای برنامه‌های متنوعی همچون شناسایی پتانسیل‌های زودبازده و پربازده، واردات ماشین‌آلات معدنی متناسب با نیاز هلدینگ فولاد خوزستان و فعالیت در حوزه برون‌مرزی مرتبط با بخش معدن در سال جاری هستیم و خط مشی و سند راهبردی خود را هم‌پای سایر شرکت‌های زیرمجموعه «فخوز» در راستای تولید ۱۳٫۶ میلیون تن محصولات فولادی در افق ۱۴۱۰ تعریف کرده‌ایم.

سیدوحید سیدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در خصوص فلسفه شکل‌گیری شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان، اظهار داشت: کمبود خوراک (سنگ‌آهن) مورد نیاز شرکت‌های فولادی از یک سو و حرکت شرکت‌های معدنی به سمت تولید مقاطع فولادی از سوی دیگر، برخی فولادسازان مانند شرکت فولاد خوزستان را بر آن داشت که خود اقدام به شناسایی پتانسیل‌های معدنی با هدف تولید پایدار و مستمر فولاد کنند. برای مثال، میزان کنسانتره مورد نیاز فولاد خوزستان برای تولید سالانه ۳٫۸ میلیون تن فولاد میانی (اسلب، بلوم و بیلت)، حدود هشت میلیون تن برآورد می‌شود و با توجه به نقش مهم و کلیدی که این شرکت در صنعت فولاد کشور دارد، باید خوراک مورد نیاز خود را طی روزهای مختلف سال تامین کند. از این رو شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان با هدف مشارکت، شناسایی و تملک معادن و ارائه خدمات اکتشاف، استخراج، فرآوری، بهره‌برداری و بازرگانی در حوزه معدن، با اولویت تامین نیازهای گروه فولاد خوزستان در دی ماه ۱۴۰۰ تاسیس شد.

طراحی الگوریتم نحوه تملک و مشارکت معادن

وی در ارتباط با اقدامات انجام شده توسط شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در حوزه اکتشاف و تملک معادن، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که طی دو سال اخیر در این زمینه در مجموعه ما انجام شد، طراحی الگوریتم نحوه تملک و مشارکت در معادن بوده است. معدن به عنوان یک شناسه اساسی‌، از مولفه‌های داخلی و خارجی فراوانی جهت ارزیابی بخش‌های مرتبط با تملک و مشارکت همچون عیارسنجی، ذخیره‌سنجی، تاسیسات زیربنایی، تاسیسات روبنایی، معارضان دولتی و محلی و… برخوردار است. از طرفی، متاسفانه یک الگوریتم و برنامه جامع در حوزه معدن کشور وجود ندارد که بر اساس آن بتوان یک معدن را با توجه به مولفه‌های مذکور ارزش‌گذاری کرد و معمولا یک اختلاف‌نظر نیز بین کارشناسان رسمی دادگستری در این زمینه وجود دارد که می‌تواند اختلاف معیار گسترده‌ای را در نحوه قیمت‌گذاری ایجاد کند. از این رو ما با به‌کارگیری خرد جمعی و ایجاد یک اتاق فکر متشکل از صاحب‌نظران و مشاوران مجرب معدنی کشور، در یک بازه زمانی دو ماهه اقدام به شناسایی این الگوریتم در حوزه‌های مختلف، چه فنی و چه اقتصادی کردیم تا بر اساس آن بتوانیم پس از شناسایی معادن در زون کمربند آهنی کشور (شمال‌غرب – غرب به سمت فلات مرکزی و جنوب ایران)، تمامی مولفه‌ها و پارامترهای مرتبط با تملک معادن را راستی‌آزمایی و سپس ارزش‌گذاری کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در همین راستا ادامه داد: تا به امروز، موفق به دریافت دو پروانه بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن و یک پروانه بهره‌برداری از معدن آهک دولومیت شده‌ایم؛ ضمن اینکه اقدامات تکمیلی جهت اخذ گواهی کشف بلوک ۳ آباده جازموریان را انجام داده‌ایم و امیدواریم با اتمام مراحل اداری مرتبط با آن، گواهی کشف این پهنه معدنی نیز به زودی صادر شود.

سیدعلی در ادامه به چالش‌های موجود در حوزه اکتشاف و تملک معادن اشاره کرد و گفت: مدیریت نقدینگی، یکی از مهم‌ترین معضلاتی به شمار می‌آید که امروزه شرکت‌های معدنی و صنعتی کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. کاهش سود این شرکت‌ها به ویژه در چند سال اخیر، جریان نقدینگی را تحت تاثیر قرار داده است؛ به نحوی که منجر به زمان‌بر شدن اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جامع در شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور شده است و تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها در گذر زمان، دیگر صرفه اقتصادی چندانی به همراه نخواهد داشت. عدم حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برخلاف نام‌گذاری سالیان اخیر بر مبنای حمایت از تولید، رفع موانع تولید و…، یکی دیگر از چالش‌های مهم در حوزه اکتشاف و تملک معادن محسوب می‌شود که فعالان معدنی کشور به شدت با آن روبه‌رو هستند. باید توجه داشت که امروز می‌توان معضل معارضان محلی را با اقدامات مختلف در بخش‌هایی همچون بهداشت، درمان، خدمات، اشتغال‌ و… در سطح یک منطقه رفع کرد اما به راحتی نمی‌توان از کنار مانع‌تراشی سازمان‌های دولتی در مسیر توسعه بخش معدن عبور کرد؛ چراکه این معضل اساسی منجر به عقب‌ماندگی شرکت‌های معدنی نسبت به برنامه زمان‌بندی شده در مسیر توسعه‎ اکتشافات و استخراج شده است.

وی همچنین به اهداف شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و یادآور شد: متناسب با فعالیت‌هایی که از زمان تاسیس مجموعه انجام داده‌ایم، به دنبال شناسایی پتانسیل‌های زودبازده و پربازده و همچنین شرکت در مزایده‌های مرتبط جهت تامین خوراک مورد نیاز فولاد خوزستان در سال جاری هستیم. از طرفی، اجرای یک سری برنامه‌ها در حوزه برون‌مرزی، به ویژه در کشورهایی که پیش‌بینی می‌کنیم برقراری روابط دیپلماسی و اقتصادی با آن‌ها نتیجه‌بخش و موثر خواهد بود، از جمله افغانستان، الجزایر، سنگال، عمان، قزاقستان و… را هدف‌گذاری کرده‌ایم و رایزنی‌ها و مذاکراتی نیز با فعالان معدنی این کشورها انجام داده‌ایم. همچنین با توجه به برخورداری از امتیاز پروانه بهره‌برداری از معادن، به دنبال واردات ماشین‌آلات معدنی متناسب با نیاز هلدینگ فولاد خوزستان هستیم تا ضمن معافیت از پرداخت حقوق گمرگی، درآمد و سود مناسبی را در حوزه استخراج کسب کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان با تاکید بر نقش بالای این شرکت در تحقق تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۱۰ هلدینگ فولاد خوزستان، مطرح کرد: شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان خط مشی و سند راهبردی خود را همپای سایر شرکت‌های زیرمجموعه «فخوز» در راستای تولید ۱۳٫۶ میلیون تن محصولات فولادی تعریف کرده و استراتژی‌های متفاوتی را در همین راستا تبیین کرده است که امیدواریم منتج به تحقق این میزان تولید فولاد در هلدینگ فولاد خوزستان در افق ۱۴۱۰ شود.

ضرورت به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید معدنی

سیدعلی در پایان ضمن اشاره به اهمیت استفاده از تکنولوژی‌های روز و حرکت به سمت معدنکاری هوشمند در معادن کشور، خاطرنشان کرد: جای خالی استفاده از فناوری‌های مدرن و ماشین‌آلات نو، به یکی دیگر از چالش‌های اساسی بخش معدن تبدیل شده است. تا به امروز، عمق اکتشافات انجام شده در سطح کشور ما ناچیز و سطحی بوده و این در حالی است که کشورهای بزرگ و مطرح معدنی جهان، در حال حرکت به سمت اکتشافات عمیق (بالاتر از عمق ۵۰۰ و ۱۰۰۰ متر) هستند. در چنین شرایطی، با فرض بر اینکه یک معدن با ذخیره‌ای مناسب در اعماق بالا (عمق بیش از ۳۰۰ و یا ۵۰۰ متر) شناسایی شود، آیا تکنولوژی‌های لازم و ماشین‌آلات و دامپ‌تراک‌های معدنی به منطور اجرای حفاری‌های عمیق اکتشافی در این معادن وجود دارد و یا کماکان باید از روش‌های سنتی (روباز) که صرفه اقتصادی چندانی نیز ندارند، استفاده کنیم؟ بر همین اساس می‌توان گفت علی‌رغم مباحث خوبی که به صورت تئوری در دانشگاه‌ها و همایش‌های مختلف با حضور اساتید و کارشناسان زبده معدنی کشور مطرح می‌شود اما هیچ‌گاه این مباحث تئوری به عمل تبدیل نشده است و وزارت صمت و بخش‌های مرتبط همچون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، باید شرایط به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین و ماشین‌آلات جدید معدنی جهت استفاده در اکتشافات معادن با عمق‌های بالا را فراهم سازند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=44300

نوشته‌های مشابه

30اردیبهشت
سومین دوره بازدید از پروژه‌های شرکت میدکو در سال ۱۴۰۳ برگزار شد
30اردیبهشت
توزیع عادلانه ثروت در کشور با راه‌اندازی کارخانه تولید طلا
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین مطرح کرد:

توزیع عادلانه ثروت در کشور با راه‌اندازی کارخانه تولید طلا

30اردیبهشت
رشد وزنی و ارزشی صادرات فولاد روهینا جنوب در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل مجتمع فولاد روهینا جنوب مطرح کرد:

رشد وزنی و ارزشی صادرات فولاد روهینا جنوب در سال ۱۴۰۲

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.