• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد:

ضرورت حرکت ایمیدرو از تصدی‌گری به سمت حکمرانی در بخش معدن

  • کد خبر : 23299
  • 24 تیر 1402 - 16:11
ضرورت حرکت ایمیدرو از تصدی‌گری به سمت حکمرانی در بخش معدن
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حکمرانی به معنای انجام یک‌طرفه اقدامات نیست بلکه در این روش باید با تسهیل‌گری، از بخش خصوصی حمایت کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حکمرانی به معنای انجام یک‌طرفه اقدامات نیست بلکه در این روش باید با تسهیل‌گری، از بخش خصوصی حمایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، امروز شنبه ۲۴ تیر ماه، عباس علی‌آبادی در مراسم تکریم و معارفه رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، بیان کرد: تمام دولت‌‎ها به‌ دنبال توسعه از نوع توسعه پایدار هستند. برای رسیدن به توسعه پایدار، نیازمند پایدار بودن تولید هستیم و برای دستیابی به الگوی بومی تولید پایدار، به تولید ملی و شناخت مزیت‌های‌ خود نسبت به سایر رقبای جهانی نیاز داریم.

وی افزود: زمانی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند افزایش تولید، منظور تولید پایدار است که باید بر پایه مزیت‌ها باشد. امروزه باید برنامه‌ریزی لازم با همکاری بخش خصوصی صورت گیرد تا به سرعت از وضعیت فعلی خارج شویم که یکی از پیش شرط‌‌های آن، حرکت به سمت بهره‌وری و توسعه روابط بین‌الملل است تا تراز تجاری‌ ما بهبود یابد.

وزیر صمت، توسعه پهنه‌ها، پرهیز از خام‌فروشی و افزایش بهره‌وری، توسعه زنجیره‌های ارزش، تعهد به محیط زیست و اخلاق و حرکت در مدار اخلاق را از موضوعات مهم پیش‌ روی حوزه معدن و صنایع معدنی برشمرد و تاکید کرد: اجرایی شدن این موضوعات در دستور کار مدیران ایمیدرو قرار گیرد.

علی‌آبادی ادامه داد: مجمع جهانی اقتصاد سالانه مواردی را به عنوان چالش‌های جهانی اقتصاد معرفی می‌کند. عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های دانش‌بنیان، یک چالش مهم در حوزه صنعت و معدن دنیا است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات امیر خرمی‌شاد، خاطرنشان کرد: مراسم تکریم به معنای خداحافظی نیست و تنها جابه‌جایی در سازمان‌ها صورت می‌گیرد؛ از همه مدیران ارشد در سمت‌های جدید استفاده خواهد شد.

محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس جدید هیئت عامل ایمیدرو در این مراسم بیان کرد: در مسیر دستیابی به اهداف کلان توسعه معدن و صنایع معدنی، باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که ثروت کنونی معادن و منابع طبیعی خدادادی را به عاملی برای ثروت‌آفرینی و ثروت‌زایی به ویژه برای نسل‌های آتی تبدیل کنیم. همچنین باید از صرف این منابع در بخش هزینه‌های جاری پرهیز شود.

وی در این مراسم که مدیران عامل شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی، معاونان و مدیران ایمیدرو حضور داشتند، دو زنجیره فولاد و مس را به عنوان پیشران توسعه بخش معدن و صنایع معدنی دانست و افزود: بخش‌های روی، آلومینیوم، طلا، تیتانیوم و عناصر نادر خاکی، از دیگر حوزه‌های توسعه‌ای هستند اما فولاد و مس به عنوان پیشران عمل می‌کنند.

موثقی‌نیا درباره الزامات توسعه معدن و صنایع معدنی، مطرح کرد: در این برنامه، زیربناها همچون آب، برق، گاز، جاده و خطوط ریلی و دریایی در کنار بهره‌گیری از دانش روز و نسل چهارم تکنولوژی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و به عنوان الزامات توسعه باید مد نظر قرار گیرند. رصد و بهره‌گیری از تحولات به روز معدن و صنایع معدنی در جهان، از مهم‌ترین الزامات پیش رو هستند و یکی از مهمترین نمادهای آن، هوشمندسازی فرایندهاست.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در فرایند واگذاری‌ها باید بتوان ضمن تحقق اهداف خصوصی‌سازی، منافع ملی حال و آینده را نیز تضمین کرد. هم‌دلی و یکپارچگی سازمانی، سبب‌ساز ایجاد تحرک بیشتر و توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی است.

امیر خرمی‌شاد، رئیس پیشین هیئت عامل ایمیدرو نیز در این مراسم، با اشاره به اینکه طی کمتر از دو ماه گذشته در مجموعه ۵۰ برنامه تدوین شد، مطرح کرد: این امر شامل ۱۲ برنامه کلی است و نگاه تحولی به این حوزه دارد.

وی تشکیل کارگروه‌های تخصصی در بخش‌های مختلف شامل منابع انسانی، امور فنی، اجتماعی و… را از جمله اقدامات انجام شده ذکر کرد و خاطرنشان کرد: ایمیدرو تلاش خود را به‌کار گرفته است تا از حوزه اجرا خارج شود و بر تسهیل‌گری و راهبری تمرکز داشته باشد. بررسی طرح‌های نیمه‌تمام معدن و صنایع معدنی و تعیین حدود ۳۰۰ پروژه اولویت‌دار، جزو عملکرد این دوره است؛ به طوری که برآوردها نشان می‌دهد این تعداد طرح با دو میلیارد دلار سرمایه، پتانسیل ایجاد ۳۰ هزار شغل را دارند.

خرمی‌شاد همچنین از همکاری با بخش‌های علمی و دانش‌بنیان، به‌روزرسانی دانش و بهره‌گیری از انقلاب چهارم صنعتی، تعامل با بخش خصوصی و تشکل‌ها و نگاه اثربخشی به جایگاه شرکت‌های معدن و صنایع معدنی، به عنوان دیگر برنامه‌های این سازمان یاد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=23299

نوشته‌های مشابه

31اردیبهشت
سهام شرکت لایکو متال در دستان شرکت اماراتز گلوبال آلومینیوم
با افزایش تقاضای آلومینیوم ثانویه در جهان رخ داد؛

سهام شرکت لایکو متال در دستان شرکت اماراتز گلوبال آلومینیوم

31اردیبهشت
به دنبال حمایت و ارتقای جایگاه ایریتک هستیم
31اردیبهشت
کمیته مشترک فنی و سرمایه‌گذاری بین ایمیدرو و قزاقستان تشکیل می‌شود
در راستای توسعه همکاری‌های ایران و قزاقستان،

کمیته مشترک فنی و سرمایه‌گذاری بین ایمیدرو و قزاقستان تشکیل می‌شود

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.