• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کریم رحیمی، مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

عزم راسخ «فولاد ناب تبریز» برای جهانی شدن برند/ در بومی‌سازی قطعات و ماشین‌آلات توانمند هستیم

  • کد خبر : 2575
  • 15 اسفند 1400 - 15:56
عزم راسخ «فولاد ناب تبریز» برای جهانی شدن برند/ در بومی‌سازی قطعات و ماشین‌آلات توانمند هستیم
اقتصاد بسیاری از کشورها، صادرات‌محور است و در این خصوص، تولیدکنندگان نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. محصولات فولادی در سال‌های اخیر، حجم قابل توجهی از مبادلات تجاری را به خود اختصاص داده است و بعضی تولیدکنندگان ایرانی این محصولات، با بازاریابی‌های به موقع و ارائه قیمت رقابتی به مشتریان، توانسته‌اند جایگاه مناسبی را در بازارهای بین‌المللی کسب کنند. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با کریم رحیمی، مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز که طی 6 سال اخیر، به طور مداوم به عنوان واحد نمونه صادراتی استان آذربایجان شرقی انتخاب شده، گفت‌وگو کرده است که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

اقتصاد بسیاری از کشورها، صادرات‌محور است و در این خصوص، تولیدکنندگان نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. محصولات فولادی در سال‌های اخیر، حجم قابل توجهی از مبادلات تجاری را به خود اختصاص داده است و بعضی تولیدکنندگان ایرانی این محصولات، با بازاریابی‌های به موقع و ارائه قیمت رقابتی به مشتریان، توانسته‌اند جایگاه مناسبی را در بازارهای بین‌المللی کسب کنند. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با کریم رحیمی، مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز که طی ۶ سال اخیر، به طور مداوم به عنوان واحد نمونه صادراتی استان آذربایجان شرقی انتخاب شده، گفت‌وگو کرده است که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

توضیحاتی در مورد توانایی‌های شرکت فولاد ناب تبریز بفرمایید. این شرکت چه محصولاتی را تولید می‌کند؟

در راستای نیاز صنایع کشور به مقاطع فولادی، شرکت فولاد ناب تبریز با هدف پاسخ به این نیاز در سال ۱۳۸۲ با همکاری سرمایه‌گذاران خارجی در شهر تبریز به ثبت رسید. این شرکت با به کارگیری تجهیزات مدرن و به همت متخصصان داخلی و خارجی، از تابستان سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسیده است.

شرکت فولاد ناب تبریز به وسعت ۱۷ هکتار و با زیربنای ۴۵ هزار متر مربع در شهرک صنعتی شهید سلیمی در ۳۵ کیلومتری غرب شهر تبریز بنا شده است. این مجتمع شامل دپارتمان تولید، ابزارسازی، انبار محصول و مواد خام، اداری، آزمایشگاه و مرکز بهداشت کارگری است. ظرفیت کنونی تولید این شرکت ۴۵۰ هزار تن در سال است و جزو تولیدکنندگان برتر و مطرح در تولید انواع نبشی از سایز ۲۵ تا ۱۰۰، ناودانی از سایز ۸۰ تا ۱۸۰ و تیرآهن از سایز ۱۴۰ تا ۱۸۰ جهت مصارف ساختمانی، نفت و گاز، خطوط انتقال نیرو، سدسازی و… در کشور محسوب می‌شود.

این شرکت با دو خط تولید مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات نورد، به تولید انواع مقاطع فولادی مورد نیاز بازار در سایزهای مختلف می‌پردازد. این خطوط از کوره‌های پیش‌گرم، استندهای نورد، بسترهای خنک‌کننده، ماشین‌های صاف‌کن و واحدهای بسته‌بندی تشکیل شده است. تعداد کارکنان فعال و متخصص این شرکت به طور مستقیم ۴۰۰ نفر است و به طور غیر مستقیم، بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

قطعات و ماشین‌آلات شرکت فولاد ناب تبریز چگونه تامین می‌شوند؟ این شرکت چه رویکردی را در رابطه با این موضوع اتخاذ کرده است؟

در سال‌های اخیر موضوع بومی‌سازی قطعات در صنعت کشور به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. واحد ابزارسازی شرکت فولاد ناب تبریز، یکی از قطب‌های توانمند در زمینه طراحی و ساخت قطعات خطوط نورد در کشور به شمار می‌رود و در سال جاری حدود ۴۰ قطعه مورد نیاز خطوط تولید در داخل شرکت طراحی، ساخته و تولید شده است. همچنین واحد ابزارسازی شرکت فولاد ناب تبریز در کنار امور تولید، نقش بسیار مهمی در ساخت و تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز شرکت دارد. هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد نیازهای خط تولید پس از طراحی در دفتر فنی شرکت، در کارگاه ابزارسازی ساخته شده و مونتاژ می‌شود. این واحد با در اختیار داشتن مجموعه‌ای کامل و مجهز از ابزار و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین کارکنان مجرب، یکی از قطب‌های توانمند در زمینه بومی‌سازی خطوط نورد گرم محسوب می‌شود. در همین حال، واحد ابزارسازی شرکت فولاد ناب تبریز امکان ارائه خدمات در زمینه‌های ساخت قطعات فولادی و چدنی، قطعات ماشین‌کاری شده سنگین، ماشین‌کاری انواع غلتک‌های سبک و سنگین نورد گرم، ساخت و تعمیر انواع چرخ‌دنده‌های پیچیده، پیچ و مهره‌های خاص صنعتی، بازسازی گیربکس‌های ساده و پیچیده و تعمیرات و بازسازی جرثقیل‌های سقفی را دارد.

میزان تولید محصولات این شرکت در سال جاری نسبت به سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟

میزان تولید نبشی شرکت فولاد ناب تبریز در سال جاری فاصله نسبتا کمی تا تحقق تولید سال گذشته خود دارد. در تولید ناودانی به احتمال زیاد رکورد سال گذشته را جابه‌جا خواهیم کرد. این در حالی است که میزان تولید تیرآهن امسال کمتر از سال گذشته بوده است.

گفتنی است که ظرفیت اسمی این شرکت ۴۵۰ هزار تن در سال است اما در سال جاری ضریب بهره‌برداری از این ظرفیت حدود ۳۰ درصد بوده است. دلیل این کاهش تولید، قطعی پی در پی حامل‌های انرژی و عدم تقاضای موثر در بازار داخلی است. در سال آینده امید است این موانع کمتر شود تا این شرکت بتواند به پشتوانه در اختیار داشتن نیروهای متخصص و تجهیزات مدرن از تمام توان خود جهت تولید استفاده کند.

فروش محصولات در بورس کالا چه تاثیری در عملکرد کلی فروش این شرکت داشته است؟ آیا صادرات هم انجام می‌دهید؟

عرضه و فروش محصولات فولادی شرکت فولاد ناب تبریز در بورس کالا طبق مقررات بورس در دست اقدام بوده و حتی میزان عرضه محصول در بورس بالاتر از حد نصاب است اما مهندسی عرضه و قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا، کل تولید فولاد کشور تحت تاثیر قرار گرفته است. به طوری که این مسائل تعادل عرضه و تقاضا را در بازار برهم زده است. همچنین عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا تبعات منفی به بار دارد و با این اقدام، به طور عملی روابط نظام تولید، توزیع و فروش در بازارهای منطقه‌ای به هم می‌خورد و محصول نهایی با قیمتی بالاتر از قیمت تمام شده به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

در مورد صادرات شرکت فولاد ناب تبریز به عنوان شرکت صادر‌کننده برگزیده، از ابتدای امسال تا کنون نزدیک به ۳۰ هزار تن صادرات به کشورهای همسایه داشته است. این شرکت با داشتن گواهینامه‌ها و استانداردهای مورد نیاز صادراتی، زیرساخت‌های لازم جهت تبدیل شدن به یک برند جهانی در صنعت فولاد را دارد و در این مسیر گام‌های راسخی برداشته است. به گونه‌ای که از سال ۱۳۹۰ به طور مستمر در امر صادرات فعال بوده و طی ۶ سال اخیر، به طور مداوم به عنوان واحد نمونه صادراتی استان آذربایجان شرقی انتخاب شده است. در حال حاضر، شرکت ما حدود ۲۲ درصد از صادرات مقاطع پروفیلی کشور را به خود اختصاص داده است.

قطعی برق در سال جاری چه اثری بر تولید این شرکت داشته است؟

قطعی برق در سال جاری ۳۲۰ ساعت برابر با ۴۰ روز کاری بوده که تولید را در صنعت فولاد به مخاطره انداخته است. با قطعی برق در تابستان و زمستان و افت فشار گاز در زمستان، به طور عملی میزان تولید واحدهای فولادی حداقل ۳۰ درصد کاهش یافته است. علاوه‌براین، با قطعی‌های مکرر، برنامه‌ریزی برای تولید و همچنین صادرات بسیار سخت انجام می‌شود. ضمن اینکه تداوم این روند، افزایش قیمت را در برداشت.

این شرکت چگونه توانست با عملکرد خود اثر قطعی برق را جبران کند؟

شرکت فولاد ناب تبریز با مدیریت صحیح، سعی در حفظ قیمت در پایین‌ترین حد ممکن و تولید با کیفیت داشته است. در این رابطه با برنامه‌ریزی و تغییر شیفت کاری، سعی در کنترل اوضاع و بهبود شرایط داشتیم اما به هر حال، قطعی حامل‌های انرژی منجر به کاهش تولید شد.

شرکت فولاد ناب تبریز چه برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است؟

شرکت فولاد ناب تبریز در برنامه خود، تولید بر اساس سفارش بازار را قرار داده که تولید ناودانی شماره ۶ و ۲۰۰ و تولید نبشی شماره ۱۲۰ بخشی از این درخواست‌ها است. افزایش فروش در بورس کالا و تقویت ارتباط با کشورهای همسایه جهت توسعه صادرات پایدار از دیگر اهداف شرکت به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2575

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
حضور پررنگ صادرکننده نمونه کشور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
08اردیبهشت
راه‌اندازی سامانه پیچیده جبران‌ساز توان راکتیو توسط متخصصان «SKS»
مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش مطرح کرد:

راه‌اندازی سامانه پیچیده جبران‌ساز توان راکتیو توسط متخصصان «SKS»

08اردیبهشت
گوش به زنگ