• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
گل سرسبد صنعت فولاد چین چیست؟

افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی

  • کد خبر : 43918
  • 11 اردیبهشت 1403 - 14:20
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی
برخی منابع در گفت‌و‌گو با موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که فولاد الکتریکی به یکی از محصولات کلیدی در صنعت فولاد چین در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شده است و افزایش حجم صادرات این محصول طی سال‌های اخیر از این مسئله حکایت دارد.

برخی منابع در گفت‌و‌گو با موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که فولاد الکتریکی به یکی از محصولات کلیدی در صنعت فولاد چین در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شده است و افزایش حجم صادرات این محصول طی سال‌های اخیر از این مسئله حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، حجم صادرات فولاد الکتریکی از کشور چین به سرعت در سال‌های اخیر افزایش یافته است و احتمالا این روند شتاب‌گونه در سال ۲۰۲۴ به دلیل رشد حجم تقاضا برای آن ناشی از توسعه صنعت خودروهای الکتریکی (EV) حفظ خواهد شد.

بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی اداره کل گمرک چین، حجم صادرات فولاد الکتریکی در سال ۲۰۲۱ افزایش شدیدی را تجربه کرد و در مجموع ۸۶۰ هزار و ۹۵۹ تن اعلام شد که حدود ۳۳۵ هزار و ۵۶ تن معدل ۶۴ درصد افزایش را نسبت به حجم ۵۲۵ هزار و ۹۰۳ تن گزارش شده در سال ۲۰۲۰ را به ثبت رساند.

همچنین حجم صادرات این محصول فولادی با ۴۹ درصد افزایش، به یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسید اما با کاهش ۴ درصدی، رقم یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن را در سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند.

حجم صادرات فولاد الکتریکی چین طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳

در مجموع حدود ۵۴ درصد از حجم کل صادرات محصولات فولاد الکتریکی چین، تنها به پنج کشور در سال ۲۰۲۳ تعلق داشت. هند، بزرگ‌ترین خریدار فولاد الکتریکی چین در سال ۲۰۲۳ بود که ۱۸۹ هزار و ۱۸۴ تن معادل ۱۵ درصد از حجم کل صادرات محصولات فولاد الکتریکی چین را به خود اختصاص داد.

بزرگ‌ترین خریداران فولاد الکتریکی چین در سال ۲۰۲۳

مجموع حجم صادرات فولاد الکتریکی چین در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴، به ۳۵۶ هزار و ۷۲۶ تن رسید که نسبت به حجم ۲۷۴ هزار و ۹۷۲ تن در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۳۰ درصد افزایش داشت. از میان پنج خریدار بزرگ فولاد الکتریکی چین با مجموع سهم ۵۷ درصد، می‌توان به هند، ترکیه، مکزیک، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا اشاره کرد.

هند با خرید ۵۸ هزار و ۸۹۶ تن فولاد الکتریکی از چین، بزرگ‌ترین خریدار لقب گرفت و ۱۷ درصد از کل حجم صادرات این محصول در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ را به خود اختصاص داد.

بزرگ‌ترین خریداران فولاد الکتریکی چین در سه ماهه نخست ۲۰۲۴

یکی از صادرکنندگان فولاد در چین، دلیل اصلی افزایش حجم صادرات فولاد الکتریکی چین را رشد صنعت خودروهای الکتریکی در دیگر کشورها عنوان کرد.

طبق گزارش موسسه تحقیقاتی «Counterpoint Research»، پیش‌بینی می‌شود که حجم فروش خودروهای الکتریکی در هند در سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال ۲۰۲۳ به میزان ۶۶ درصد افزایش یابد و سهمی معادل ۴ درصد از کل فروش خودروهای الکتریکی در جهان را به خود اختصاص دهد؛ همچنین میزان تولید خودروهای الکتریکی در مکزیک، در سال ۲۰۲۳ از ۱۰۰ هزار دستگاه فراتر رفت که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۳۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش روزنامه «People’s Daily»، میزان فروش خودروهای الکتریکی ۱۹ درصد از کل حجم فروش انواع خودرو در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داد.

در همین راستا، شرکت‌های «BYD»، «JAC Motors»، «Volvo» و برخی دیگر از شرکت‌های خودروسازی، همراه با شرکت مکزیکی حمل‌و‌نقل مبتنی بر انرژی‌‌های نو با نام «VEMO» و شرکت ارائه‌دهنده پلتفرم شارژ خودرهای الکتریکی «Evergo»، به طور مشترک در اوایل سال ۲۰۲۴ انجمنی با نام انجمن وسایل نقلیه الکتریکی مکزیک را تاسیس کردند. به گزارش روزنامه مذکور، هدف از راه‌اندازی این انجمن دستیابی به سهم ۵۰ درصدی خودروهای الکتریکی به فروش رسیده جدید در بازار مکزیک تا پایان سال ۲۰۳۰ اعلام شد.

 افزایش ظرفیت تولید و صادرات

به گفته یک تحلیلگر صنعتی، صادرات یکی از گزینه‌های پیش روی اکثر واحدهای تولیدکننده فولاد در چین خواهد بود؛ چراکه آن‌ها باید به نحوی فولادهای الکتریکی تولید شده خود را به فروش برسانند و نیاز خریداران خارجی را تامین کنند.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی انجمن فلزات چین، حدود ۱۵٫۲۸ میلیون تن فولاد الکتریکی در سال ۲۰۲۳ در این کشور تولید شد که ۱۵ درصد افزایش را نسبت به ۱۳٫۳۱ میلیون تن تولید شده در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

از میان رقم اعلام شده، سهم فولاد الکتریکی غیرجهت‌دار که در تولید موتور خودروها استفاده می‌شود، حدود ۱۲٫۰۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ گزارش شد که نسبت به رقم ۱۱٫۱۴ میلیون تن اعلام شده در سال ۲۰۲۲، حدود ۸ درصد رشد را به ثبت رساند.

همچنین میزان تولید فولاد الکتریکی جهت‌دار در چین که در تولید ترانسفورماتور (مبدل‌ها) به کار می‌رود، حدود ۲٫۶۵ میلیون تن اعلام شد که نسبت به رقم ۲٫۱۷ میلیون تن گزارش شده در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. برخی از تولیدکنندگان فولاد الکتریکی به دلیل انتظار برای افزایش حجم تقاضا برای این محصول ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند.

مطابق با گزارش‌های منتشر شده، ساخت یک واحد تولیدکننده فولاد الکتریکی با ظرفیت سالیانه یک میلیون تن، در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ در منطقه مغولستان داخلی چین آغاز شد و در فاز اول این پروژه قرار است در مجموع سالانه ۵۰۰ هزار تن فولاد الکتریکی از ابتدای ماه می ۲۰۲۴ تولید شود.

شماری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ظرفیت تولید سالانه فولاد الکتریکی در چین تا سال ۲۰۲۶، به ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن برسد؛ این در حالی است که ظرفیت تولید سالانه این محصول در چین در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۶٫۶۷ میلیون تن گزارش شد.

افزایش حاشیه‌های سود واحدهای تولیدکننده فولاد الکتریکی در چین

به گفته فعالان بازار، حاشیه‌های سود مناسب واحدهای تولیدکننده فولاد الکتریکی در چین به دلیل افزایش حجم تقاضا برای این محصول در بازارهای داخلی و خارجی، واحدهای تولیدکننده را بر آن داشت تا ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.

با توجه به رکود صنعت فولاد چین، در حال حاضر واحدهای تولیدکننده بزرگ در این کشور به طور هدفمندانه سبد محصولات خود را به منظور افزایش رقابت اصلاح کرده‌اند.

یک تحلیلگر صنعت فولاد در چین اظهار داشت: افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فولاد الکتریکی غیرجهت‌دار از سوی شرکت‌هایی چون «Baowu Group» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان و «Shougang Group» گواه این مسئله است.

شرکت «Shougang Group» به عنوان یک فولادساز پیشرو و تامین‌کننده عمده فولاد الکتریکی در چین، در ماه نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که فولاد الکتریکی، گل سرسبد محصولات تولیدی این شرکت است. ظرفیت فولاد الکتریکی غیرجهت‌دار پرعیار شرکت مذکور که در تولید خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود، در حال حاضر به ۵۵۰ هزار تن در سال رسیده است و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۵، به ۲٫۲ تا ۲٫۳ میلیون تن در سال افزایش یابد.

به گفته سخنگوی شرکت «Shougang Group»، حاشیه سود بالای تولید فولاد الکتریکی دانه‌‌‌ای غیرجهت‌دار پرعیار به لطف حجم تقاضای رو به رشد بازار خودروهای الکتریکی، شرکت مذکور را بر آن داشت تا ظرفیت تولید این محصول را افزایش دهد.

به نظر می‌رسد شرکت مذکور قصد دارد با توجه به ظرفیت رو به رشد استفاده از فولاد الکتریکی، بازار هدف صادراتی خود در بازار دیگر کشورهای جهان را افزایش دهد. لازم به ذکر است در حال حاضر فولاد الکتریکی تولیدی این شرکت به ۲۴ کشور جهان صادر می‌شود.

شرکت «Baosteel» به عنوان زیرمجموعه شرکت «China Baowu Steel Group» در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که فولاد الکتریکی سودآورترین محصول تولیدی این شرکت است و به دنبال آن ورق فولادی خودرو، ورق فولادی سنگین و لوله‌های فولادی در رتبه‌های بعدی از لحاظ میزان سوددهی قرار دارند.

سخنگوی شرکت «Baosteel» در ماه اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که بیش از نیمی از موتورهای مورد استفاده در تولید خودروهای الکتریکی ساخت چین از فولاد الکتریکی غیرجهت‌دار تولید شده توسط این شرکت استفاده می‌کنند.

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین، میزان درآمد کلی بخش ذوب و نورد فلزات آهنی این کشور در سال ۲۰۲۳، حدود ۸٫۳۴ تریلیون یوان (۱٫۱۵ تریلیون دلار) گزارش شد که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۲٫۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43918

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد
برخلاف سایر فلزات غیرآهنی،

قیمت آلومینیوم ۱٫۳ درصد افت پیدا کرد

26اردیبهشت
قطعه گمشده پازل توسعه صنعت سرب
یک فعال صنعت سرب در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

قطعه گمشده پازل توسعه صنعت سرب

26اردیبهشت
تولید برق نیروگاه‌های آبی افزایش خواهد یافت
با افزایش بارندگی‌ها در بخش‌های جنوبی چین،

تولید برق نیروگاه‌های آبی افزایش خواهد یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.