• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
مدیر HSE شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

فولاد هرمزگان به دنبال بهینه‌سازی مصرف منابع و ارتقای عملکرد زیست‌محیطی

  • کد خبر : 26513
  • 30 مرداد 1402 - 13:34
فولاد هرمزگان به دنبال بهینه‌سازی مصرف منابع و ارتقای عملکرد زیست‌محیطی
مدیر HSE شرکت فولاد هرمزگان گفت: فولاد هرمزگان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، پایداری سازمانی و اصول اقتصاد چرخشی، شرکت فولاد هرمزگان اهداف استراتژیک «بهینه‌سازی مصرف منابع» و «ارتقای عملکرد زیست‌محیطی» را تعیین کرده است.

مدیر HSE شرکت فولاد هرمزگان گفت: فولاد هرمزگان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، پایداری سازمانی و اصول اقتصاد چرخشی، شرکت فولاد هرمزگان اهداف استراتژیک «بهینه‌سازی مصرف منابع» و «ارتقای عملکرد زیست‌محیطی» را تعیین کرده و در این راستا با بهره‌گیری از ورودی‌های ناشی از شناسایی تکنولوژی‌های نوین و با مدیریت در آب، پسماندها، ضایعات تولیدی و انرژی، اهداف استراتژیک بهینه‌سازی مصارف عمده و ارتقای عملکرد زیست‌محیطی را تعیین و دنبال کرده است.

علی اکبر محمود صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در شرکت فولاد هرمزگان جایگاه HSE به عنوان یک جایگاه ویژه در سیستم مدیریتی جاری سازمان قرار گرفته است. در سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت و محیط زیست، هیچ واحد یا فرایند سازمانی در شرکت فولاد هرمزگان که مرتبط با این سیستم نباشد، وجود ندارد. مدیریت HSE با بالا بردن سطح آگاهی ایمنی ، بهداشت و محیط زیست در همه سطوح سازمانی  و مشارکت موثر در این زمینه، ظهور عوامل مخاطره‌آمیز و حوادث را به حداقل رسانده که چنین امر مهمی را علاوه بر ارتقای سطح آگاهی افراد، با ایمن‌سازی محیط کار و ماشین‌آلات و با مشارکت تمامی واحدهای سازمانی ممکن می‌سازد.

وی افزود: از طرفی، اجرای موفقیت‌آمیز سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست، تعهد تمامی کارکنان سازمان را می‌طلبد. بنابراین در شرکت فولاد هرمزگان، مسئولیت‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست، محدود به واحد HSE نیست و تمامی واحدهای سازمان در پیاده‌سازی سیستم مدیریت HSE نقشی فعال دارند.

پیاده‌سازی و استقرار استاندارد سیستم مدیریت ایمنی در فولاد هرمزگان

مدیر HSE شرکت فولاد هرمزگان در خصوص اقدامات این شرکت در راستای کاهش خطرات و آسیب‌های احتمالی نیروی انسانی در خطوط مختلف تولید این شرکت، عنوان کرد: فولاد هرمزگان در راستای هدف استراتژیک ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان، نسبت به به‌کارگیری رویکردهای نظام HSE و پیاده‌سازی و استقرار استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (ISO 45001 ) اقدام کرده است. این شرکت همچنین فرایند مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست را طراحی و روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های مربوطه را تدوین و پیاده‌سازی کرده است.

محمود صالحی ادامه داد: شناسایی مخاطرات شغلی و مدیریت ریسک، اجرای سیستم ارزیابی عملکرد ایمنی واحدها و پیمانکاران، بازرسی‌های ایمنی، تدوین و اجرای نظام جامع ایمنی و سلامت کارکنان شرکت‌های پیمانکاری، بررسی و تجزیه و تحلیل حوادث شغلی، طرح آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری، نظام‌های مشارکتی از جمله کارت سبز و نظام پیشنهادات، از رویکردهای اجرا شده به منظور بالا بردن سطح ایمنی سازمان و کاهش حوادث شغلی است که اثربخشی این اقدامات از طریق پایش شاخص‌های ضریب تکرار حادثه، ضریب شدت حادثه، ممیزی‌های داخلی و شخص ثالث ، بازرسی‌های ایمنی و  … مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به نقش آموزش نیروی انسانی در راستای افزایش ایمنی حین استفاده و به‌کارگیری تجهیزات و ماشین‌آلات جهت تولید محصولات خاص و جدید در شرکت فولاد  هرمزگان اشاره کرد و گفت: دستیابی به سطح ایمنی قابل قبول در فعالیت‌های مختلف صنعتی و نیل به فرهنگ ایمنی رشد یافته، مستلزم انجام اقدامات بنیادی در کلیه زمینه‌ها بوده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ایجاد شرایط لازم جهت ارتقای سطح دانش، نگرش و مهارت پرسنل در محیط‌های کاری است. نقش آموزش اثربخش به عنوان محور پیشرفت و تحول در زمینه‌های مختلف در رابطه با کاهش حوادث و دستیابی به سطح ایمنی قابل قبول نیز دارای اهمیت فوق‌العاده است. نیازسنجی، برنامه‌ریزی ، اجرا و ارزیابی اثربخشی مستمر دوره‌های آموزشی پرسنل در کاهش حوادث تاثیر بسیار مطلوبی دارد زیرا از یک سو، باعث ارتقای سطح مهارت، دانش و بینش ضوابط ایمنی در انجام فعالیت‎‌ها شده و از سوی دیگر، موجب تقویت روحیه و اعتماد به نفس افراد می‌شود. آموزش اثربخش ایمنی می‌تواند با توجه به تعیین نیازهای آموزشی دقیق ایمنی، روش‌های بهینه آموزش و ارزیابی اثربخش دوره‌ها، نقش بسزایی را در تقویت فرهنگ ایمنی و متعاقبا کاهش حوادث و کنترل ضایعات و خسارات در پی داشته باشد.

مدیر HSE شرکت فولاد هرمزگان در ارتباط با اقدامات واحد HSE در حوزه بهداشت پرسنل و کارکنان، اظهار داشت: در راستای هدف استراتژیک ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان، اقدامات متنوعی در بخش سلامت کارکنان انجام شده است. از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات در این زمینه، می‌توان به اجرای کامل فرایند معاینات تخصصی ادواری کارکنان، پایش سالیانه عوامل زیان‌آور در محیط کار و تعیین و اجرای اقدامات اصلاحی مورد نیاز به منظور بهبود شرایط محیط کار از نظر بهداشت حرفه‌ای، بهبود شرایط بیمه تکمیل درمان کارکنان، نیازسنجی و اجرای برنامه‌های آموزشی جهت کارکنان و خانواده‌ها در حوزه سلامت و روانشناسی، ارائه خدمات مشاوره‌ای روانشناسی به کارکنان و خانواده‌ها و… اشاره کرد. همچنین یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه حوزه سلامت کارکنان، راه‌اندازی مرکز همیار کارکنان است که خدمات متنوعی را در زمینه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به کارکنان و خانواده آن‌ها از طریق برگزاری کمیسیون‌های پزشکی بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات می‌توان به هزینه ایاب و ذهاب و اسکان به شهرهای دارای مراکز معتبر درمانی و پزشکی، پوشش کامل هزینه‌های درمانی، تایید کارکرد افراد در زمان بیماری خود و یا بخ عنوان همراه بیمار و … اشاره کرد.

فولاد هرمزگان؛ پیشرو در رعایت استانداردهای زیست‌محیطی

محمود صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه شرکت فولاد هرمزگان تا چه اندازه حفظ محیط زیست پیرامون خود و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی را در دستور کار قرار داده است، گفت:  شرکت فولاد هرمزگان هم‌راستا با استراتژی‌های خود در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی و حفظ محیط زیست، از رویکردهایی مانند استقرار ISO14001، اندازه‌گیری پیامدهای زیست‌محیطی و … بهره می‌گیرد. در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، پایداری سازمانی و اصول اقتصاد چرخشی، شرکت فولاد هرمزگان اهداف استراتژیک «بهینه‌سازی مصرف منابع» و «ارتقای عملکرد زیست‌محیطی» را تعیین کرده و و در این راستا با بهره‌گیری از ورودی‌های ناشی از شناسایی تکنولوژی‌های نوین و با مدیریت در آب، پسماندها، ضایعات تولیدی و انرژی، اهداف استراتژیک بهینه‌سازی مصارف عمده و ارتقای عملکرد زیست‌محیطی را تعیین و دنبال کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش که با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌‎بنیان صورت گرفته است، می‌توان به بازچرخانی پساب حاصل از کولینگ تاورها، جمع‌آوری نرمه‌های آهن اسفنجی و تبدیل آن‌ها به بریکت آهن اسفنجی و… اشاره کرد. همچنین در راستای هدف استراتژیک «ارتقای عملکرد زیست محیطی»، شرکت فولاد هرمزگان با شناسایی، ارزیابی و پایش جنبه‌های محیط زیستی مواد اولیه و مصرفی، قطعات یدکی، فرایندهای تولید و محصولات، اقدامات اصلاحی متعددی را جاری کرده است که در این راستا می‌توان به اجرای طرح مطالعاتی بهینه‌سازی غبارگیرها، توسعه سامانه پایش آنلاین، ارزیابی اثرات زیست‌محیطی آب‌شیرین‌کن، راه‌اندازی مدول B تصفیه‌خانه بهداشتی و طرح‌ریزی جهت تشکیل کمیته رفع مغایرت‌های زیست‌محیطی اشاره کرد.

مدیر HSE شرکت فولاد هرمزگان در پایان در خصوص برنامه‌های این واحد در سال جاری، خاطرنشان کرد: بررسی و تجزیه و تحلیل بسیاری از حوادث نشان می‌دهد که علاوه بر نقص‌های تجهیزاتی و شرایط ناایمن محیط کار، نگرش‌ها، رفتارها و باورهای انسانی و همچنین عوامل سازمانی نیز از دلایل مهم در بروز حوادث تلقی می‌شوند. بنابراین فرهنگ ایمنی، مهم‌ترین قسمت سیستم مدیریت ایمنی سازمانی است. ارتقای فرهنگ ایمنی از طریق بهبود کیفیت و عملکرد سطح مدیریت ایمنی، از حوادث بزرگ جلوگیری می‌کند؛ میزان حوادث را کاهش می‌دهد و عملکرد ایمنی را بهبود می‌بخشد. بر این اساس فرهنگ ایمنی، ارتباط نزدیکی با میزان حوادث دارد و بر نرخ حوادث تاثیر می‌گذارد. فرهنگ ایمنی، بازتاب‌دهنده تعهد به ایمنی در تمامی سطوح سازمان است و در همین راستا، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های استراتژیک واحد HSE فولاد هرمزگان در سال جاری، ارتقای فرهنگ ایمنی سازمان از طریق اجرای برنامه‌ها و اقدامات متنوع در این زمینه بوده که پایه و اساس برنامه‌ها و اقدامات تعریف شده در این خصوص، مشورت و مشارکت تمامی کارکنان در موضوعات مختلف ایمنی است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=26513

نوشته‌های مشابه

09اردیبهشت
موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان:

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

09اردیبهشت
محصولات ویژه مباركه در خدمت ارتقای كیفی خودروهای داخلی
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

محصولات ویژه مباركه در خدمت ارتقای كیفی خودروهای داخلی

09اردیبهشت
ریل ذوب آهن، پشتیبان توسعه تجارت كشور
معاون بازرگانی شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح کرد:

ریل ذوب آهن، پشتیبان توسعه تجارت كشور

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.