سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۱۷ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 14:02 /چهارشنبه/18 تیر 1399

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان کشور:

قطعه‌سازان ۳۰ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند/ نقدینگی کشور، فراتر از ۲۶۰۰ میلیارد تومان

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان کشور گفت: در اواخر سال ۱۳۹۸ قرار بر این بود که بخشی از مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود که البته این وعده منجر به پرداخت چهار هزار میلیارد تومان از مطالبات قطعه‌سازان شد. با این حال، امروز این رقم به نزدیک ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: متاسفانه باید اعتراف کرد که وضعیت نامطلوبی در صنایع کشور ازجمله صنعت قطعه‌سازی وجود دارد که دلیل عمده آن ناشی از افزایش نقدینگی در حوزه‌های غیرمولد است. وقتی از افزایش نقدینگی در کشور صحبت می‌کنیم یعنی چنین شرایطی می‌تواند بسیاری از کسب و کارها را به تعطیلی بکشاند. در حال حاضر، حجم نقدینگی کل کشور بدون اینکه تولید به موازات آن افزایشی داشته باشد، از مرز دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است.

وی افزود: تبعات چنین افزایشی را می‌توان در افزایش بهت‌آور قیمت‌ها در بخش‌های مختلف شامل خودرو، مسکن، ارز، کالاهای اساسی، مواد اولیه و… مشاهده کرد. وقتی دولت تن به اصلاح قیمت‌های خودرو نمی‌دهد، باید هم انتظار چنین وضعیت نابسامانی را در قیمت‌گذاری‌ها داشت.

نجفی‌منش یادآور شد: واقعیت این است هر خودرویی که به فروش می‌رسد، حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان رانت در آن وجود دارد. از طرفی می‌دانیم که خودروساز به عنوان فروشنده خودرو در کشور، با ضرر در حال فروش خودرو به شهروندان محترم است؛ اما با این حال باید توجه داشته باشید که متضرر اصلی چنین فرآیندی، قطعه‌سازان خودرو و مصرف‌کنندگان نهایی هستند و باید در این زمینه و پیش از به وجود آمدن بحرانی بزرگ‌تر، تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ کرد.

مطالبات قطعه‌سازان سنگین است

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان کشور عنوان کرد: متاسفانه به صورت روزانه بر مطالبات قطعه‌سازان افزوده می‌شود و عملا هیچ تمهیدی در این زمینه از طرف دولت اتخاذ نمی‌شود. در اواخر سال ۱۳۹۸ قرار بر این بود که بخشی از مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود که البته این وعده به هفته‌های آغازین سال جدید نیز کشیده شد اما در ادامه آن چیزی که رقم خورد تنها پرداخت چهار هزار میلیارد تومان از مطالبات قطعه‌سازان بود که امروز این رقم به نزدیک ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

عادت به جهش نرخ ارز

نجفی‌منش تصریح کرد: یکی از عوامل نابسامانی در صنعت خودرو، افزایش نرخ ارز است. قیمت ارز به صورت لحظه‌ای در حال افزایش افسارگسیخته است و باید اعتراف کرد که ما متاسفانه نسبت به وجود چنین سیستم‌هایی، عادت کرده‌ایم. در دهه ۶۰ شمسی، نرخ دلار نزدیک به هفت تومان بود که پس از یک مدت به ۴۰ تومان افزایش پیدا کرد. افزایش ۳۳ تومانی ارز در آن زمان، شرایط بسیار سختی را برای همه صنعتگران و البته معیشت مردم ایجاد کرده بود. در ادامه مسیر دوباره قیمت ارز جهش ۴۰ تومانی به خود دید و به ۸۰ تومان افزایش پیدا کرد؛ پس از آن به ۳۰۰ تومان، ۸۰۰ تومان، یک هزار و ۲۰۰ تومان، سه هزار و ۲۰۰ تومان، ۱۱ هزار تومان و نهایتا امروز هم شاهد دلار ۲۱ هزار تومانی هستیم.

در مسئله داخلی‌سازی غفلت کردیم

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان کشور بیان داشت: داخلی‌سازی یکی از ایده‌های بسیار خوب و پسندیده‌ای است که خوشبختانه سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر این امر تاکید بسیار دارد. با اینکه پرداختن به مسئله داخلی‌سازی طی چند دهه اخیر با وقفه‌های بسیار طولانی همراه بوده است اما به هر حال هر زمان که اراده به عملی شدن آن گرفته شود، باید منتظر رخدادهای خوب در صنعت کشور ماند.

نجفی‌منش اشاره کرد: مهم‌ترین نکته داخلی‌سازی، عدم وابستگی به سایر کشورهای دنیا به خصوص در شرایط اعمال تحریم‌های ناعادلانه علیه کشور است. ما باید بتوانیم قطعات را در داخل کشور بسازیم؛ بدون آنکه به کسی نیاز داشته باشیم. در واقع هر چقدر بتوانیم قطعات را داخلی‌سازی کنیم، از هر جنبه‌ای که بتوان تصور کرد به نفع ما خواهد بود. بنابراین داخلی‌سازی صنعت قطعه‌سازی کشور منجر به توسعه صنعت خودروسازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: متاسفانه حدودا دو سال پیش که شرایط اقتصادی بهتر از امروز بود، میزان ارزی که برای واردات قطعات خودرو به کار برده می‌شد، به دو میلیارد دلار می‌رسید که اگر هزینه قطعات یدکی و… را نیز به آن اضافه کنیم، ارزبری نزدیک به چهار تا پنج میلیارد دلار بود. بنابراین صحبت ما این است که شایسته این صنعت نیست که امروزه با این میزان ارزبری همراه باشد. غفلت تاریخی زمانی بود که اوضاع مساعدتری بر اقتصاد کشور حاکم بود و به هیچ عنوان به داخلی‌سازی توجه نکردیم.

نجفی‌منش یادآور شد: میزان ارزبری بخش قطعات خودرو در سال ۱۳۹۸ به زیر دو میلیارد دلار رسیده بود که البته امیدوار هستیم این میزان در سال ۱۳۹۹ علی‌رغم اینکه واردات همچنان ادامه دارد، به رقم پایین‌تری برسد.

همراه و منتقد دولت هستیم

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان کشور در پایان خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که با تمام توان به یاری دولت بشتابیم و حتی در میزهای تعمیق ساخت داخل حضور مستمری از خود نشان داده‌ایم؛ تا جایی که بتوانیم مشارکتی ویژه با دولت در زمینه داخلی‌سازی قطعات خودرو داشته باشیم، البته همیشه و در همه جا حرف از مصائب و مشکلات قطعه‌سازان می‌زنیم و آن‌ها را از هر مسیری که بشود به گوش مسئولین نیز می‌رسانیم تا از این طریق امیدوار باقی بمانیم که تا این صحبت‌ها تاثیر مثبتی برای صنعت خودروی کشور و به خصوص قطعه‌سازی داشته باشد.

در سال جاری میلادی،

6:29 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت:

9:11 /دوشنبه/7 خرداد 1403

طی دو ماهه ابتدایی 2024،

7:28 /دوشنبه/7 خرداد 1403

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد:

12:32 /شنبه/29 مهر 1402
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700