مدیرعامل شرکت بیهق قطعه پیشرو گفت: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه و هزینههای تولید، قیمت قطعات گیربکس خودرو برای مصرفکنندگان نهایی به صورت دستوری و تصنعی پایین نگاه داشته شد و بنابراین شرکت ما دیگر نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد و مجبور به تعطیلی کارخانه شدیم.
حسن داودیفر در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت بیهق قطعه پیشرو که از ورق فولادی به عنوان ماده اولیه برای تولید قطعه استفاده میکرد، دو سال قبل به دلیل افزایش نرخ ارز و شرایط نامناسب بازار مجبور به توقف فعالیت تولیدی خود شد.
وی افزود: شرکت ما چندین قطعه متعلق به گیربکس خودرو و قطعاتی مربوط به ترمز واگن و لوکوموتیو را تولید میکرد که برای تولید این قطعات از ورقهای فولادی ST52، ST37 و میلگرد CK35 استفاده میشد. ظرفیت تولید شرکت بیهق قطعه پیشرو در هنگام بهرهبرداری حدود ۲۵۰ هزار قطعه در سال بود که متاسفانه به این ظرفیت نرسیدیم.
داودیفر اضافه کرد: برای تولید قطعات، ابتدا ورق به صورت نواری برش داده میشد، سپس بر اساس نوع خودروی سفارش شده، قطعه برش میخورد و در دستگاه به آن فرم داده میشد و در نهایت، با سایز کردن نهایی آن، قطعه به دست میآمد. میلگرد آلیاژی نیز در یک پین که میان قطعه گیربکس جوش میخورد، به کار میرفت و این قطعه نیز با دستگاه تراپ برش میخورد و به سایز مورد نیاز گیربکس میرسید.
مدیرعامل شرکت بیهق قطعه پیشرو در خصوص نحوه تامین مواد اولیه، عنوان کرد: شرکت مگاموتور به عنوان تولیدکننده محصولاتی مانند گیربکس و سایر قطعات خودرویی برای مجموعه سایپا، تامین مواد اولیه را انجام میداد و شرکت ما نیز به عنوان یکی از قطعهسازان اقماری این شرکت، با دریافت مواد اولیه یعنی ورق فولادی از شرکتهای مبارکه و فولاد آلیاژی، به تولید قطعه میپرداخت.
وی با گلایه نسبت به رویکرد مسئولان نسبت به تولید، اذعان کرد: با توجه به شرایط نامناسب بازار مجبور به تعطیلی کارخانه شدیم زیرا قیمت خرید این قطعات در قرارداد فروش به کارفرما به مدت دو سال ثابت در نظر گرفته شده بود و قیمت سال ۱۳۹۳ محاسبه میشد. در حالی که قیمت مواد اولیه تا اواخر سال ۱۳۹۶ که شرکت ما فعالیت میکرد، حداقل ۵۰ درصد افزایش یافته بود.
داودیفر خاطرنشان کرد: متاسفانه در آن زمان برخی مدیران صنعت خودرو و قطعهسازی با وجود توانایی سازندگان داخلی با بیتوجهی نسبت به تولیدات داخلی، به سمت واردات قطعات بسیار بیکیفیت و ارزانتر از کشور چین رفتند. این امر در شرایطی رخ میداد که همین قطعات با قیمت به مراتب مناسب و کیفیتی بسیار بالاتر در واحدهای صنعتی شهرستان سبزوار و ازجمله شرکت ما تولید میشد.
مدیرعامل شرکت بیهق قطعه پیشرو تصریح کرد: به این مشکلات باید وضع مالیاتها را نیز اضافه کرد که با وجود زیاندهی مجبور به پرداخت مالیات بودیم حتی نسبت به تعدیل نیرو نیز اقدام کردیم که متاسفانه باز هم نتوانستیم پاسخگوی هزینهها باشیم. تولید قطعه با شرایط موجود صرفه اقتصادی ندارد. متاسفانه در آن مقطع زمانی مسئولان هیچ حمایتی از شرکت ما نکردند و بنابراین تصمیم به تعطیلی کارخانه گرفتیم.
انتهای پیام//