• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

لزوم توسعه تجهیز ناوگان حمل‌و‌نقل کشور

  • کد خبر : 37747
  • 17 دی 1402 - 7:08
لزوم توسعه تجهیز ناوگان حمل‌و‌نقل کشور
مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه گفت: چشم‌انداز این شرکت تبدیل شدن به الگوی ملی بنگاه‌داری بوده و شرکت فولاد مبارکه تولید ۱۸ میلیون تنی فولاد در گروه خود را هدف‌گذاری کرده است؛ از این‌ رو برای تکمیل زنجیره فولاد در کشور باید به‌ طور جدی بر توسعه ناوگان‌های ریلی و جاده‌ای تمرکز و سرمایه‌گذاری انجام شود.

مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه گفت: چشم‌انداز این شرکت تبدیل شدن به الگوی ملی بنگاه‌داری بوده و شرکت فولاد مبارکه تولید ۱۸ میلیون تنی فولاد در گروه خود را هدف‌گذاری کرده است. از این‌ رو، برای تکمیل زنجیره فولاد در کشور باید به‌ طور جدی بر توسعه ناوگان‌های ریلی و جاده‌ای تمرکز و سرمایه‌گذاری انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، رسول شفیع‌زاده در آیین نکوداشت هفته حمل‌ونقل و تجلیل از تلاشگران و فعالان این عرصه در فولاد مبارکه، بیان کرد: هدف از برگزاری همایش تجلیل از فعالان عرصه حمل‌و‌نقل، روایتگری زحمات تلاشگران حوزه حمل‌ونقل در شرکت فولاد مبارکه و کادر عملیاتی ناوگان حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای استان و پس از آن، ایجاد زمینه‌ای برای هم‌سویی هرچه بیشتر برای تحقق اهداف شرکت فولاد مبارکه در زمینه حمل‌ونقل و چابک‌سازی و تجهیز که همانا از اهداف کلان کشور در صنعت فولاد است. با توجه به شرایط موجود، ناوگان حمل‌ونقل کشور برای تحقق اهداف به مدیران، همکاران، رانندگان و متولیانی با رویکرد جهادی و ملی نیاز داریم.

وی تصریح کرد: بهره‌وری پایین در حوزه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای، یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است؛ اگرچه در حوزه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای نیاز به توسعه داریم اما با توجه به شرایط و وضعیت موجود، متاسفانه شاهد پایین بودن بهره‌وری در این عرصه تا حد ۵۰ درصد هستیم و به همین دلیل استقبال از سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار کم است.

مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: امروزه نقش حمل‌ونقل نه‌ تنها در زنجیره تولید فولاد کشور بلکه در تمامی بخش‌ها ‌انکار ناشدنی است. با توجه به سند چشم‌انداز صنعت فولاد کشور و تاثیر فولاد در تولید ناخالص ملی، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری در این حوزه به‌ عنوان دو عامل اصلی می‌تواند در بهبود شرایط حمل‌ونقل کشور و توسعه اقتصادی نقش موثری داشته باشد.

غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در این مراسم عنوان کرد: امروز همه ما با عنایت به راهبردهای مقام معظم رهبری حول محور تولید و عمل به این شعار راهبردی هم‌ مسیر شده‌ایم و با توجه به اهمیت تولید و توسعه اقتصادی کشور، امیدواریم که سال آینده نیز راهبرد و شعار سال همچنان حول محور تولید باشد زیرا برای برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی فعلی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد اقتصادی، نیاز داریم که رشد تولید همچنان سرلوحه تمام بخش‌ها از جمله کشاورزی، صنعت، علم و فرهنگ و سایر زمینه‌ها باشد. در واقع همین تولید علم می‌تواند برای کشور در زمان حال و آینده بسیار نقش‌آفرین باشد.

وی افزود: امروز شاهد تولید حدود دو میلیارد تن فولاد در دنیا هستیم و خرسندیم که کشور ما علی‌رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها توانسته است جایگاه خود را بین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در رتبه دهم جهانی تثبیت کند. صنایعی نظیر فولاد، نفت و پتروشیمی، صنایع پیشران اقتصادی کشور هستند و برای تداوم این نقش‌آفرینی، صنعت فولاد در کشور ما به توسعه زیرساخت‌های پایه‌ای نیاز دارد که خوشبختانه شرکت فولاد مبارکه در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده است.

سلیمی مطرح کرد: به خاطر داشته باشیم ۵ درصد از کل ارزش اقتصاد جهان مربوط به صنعت حمل‌ونقل است. این صنعت، یکی از مولفه‌های اصلی توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود؛ تا جایی‌ که اشخاص در بدو ورود به کشورهای دیگر زمانی که به زیرساخت‌های فرودگاهی، جاده‌ای و ریلی آن می‌نگرند، می‌توانند به میزان توسعه‌یافتگی آن کشورها پی ببرند؛ بنابراین مشاهده می‌کنیم که کشورهای توسعه‌ یافته از ناوگان حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای بسیار قوی برخوردارند. حتی در کشورهای در حال‌ توسعه نیز با توجه به اینکه حمل‌ونقل شاهرگ حیاتی اقتصاد در کشورهاست، می‌نگریم که سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای متعددی برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای آن‌ها در حال انجام است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: با این وصف، شرکت فولاد مبارکه علاوه بر سرمایه‌گذاری در تولید انواع محصولات و پروژه‌ها، برنامه‌های خوبی برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل خود داشته و خوشبختانه در مسیر سبز، برخی مواقع در زمینه زیرساخت‌ها از سایر کشورهای دنیا حتی برخی کشورهای اروپایی جلوتر است.

وی تاکید کرد: افق آینده در حوزه حمل‌ونقل به‌ شدت بر مدار مسیر سبز و حمل‌ونقل پاک برنامه‌ریزی شده است و از آنجایی که توسعه سرمایه‌های انسانی در تمامی عرصه‌ها اهمیت خاصی دارد، می‌طلبد که در زمینه نیروی انسانی حوزه حمل‌ونقل نیز برای توسعه دانش فردی کارکنان و استفاده از علم و دانش روزدنیا در این حوزه برنامه‌ریزی هدفمندی داشته باشیم. مقرر است در افق ۱۴۰۴، میزان تولید فولاد کشور کشور به ۵۵ میلیون تن برسد که یکی از حلقه‌های مهم این زنجیره برای تحقق این امر، توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای است و باید حتما به‌روزرسانی و تقویت شود.

مجید فخاری، مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات شرکت فولاد مبارکه در ابن مراسم اظهار داشت: حمل محصولات، حلقه نهایی زنجیره ارزش شرکت فولاد مبارکه است. در سال ۱۴۰۱، ارزش‌ افزوده بخش حمل‌ونقل و انبارداری با سهم حدود ۹ درصدی از اقتصاد کشور به بیش از ۹۱۴ همت افزایش یافت و این در حالی است که ۹۲ درصد حمل بار از طریق جاده و ۸ درصد آن نیز از طریق ریل انجام می‌شود. انتظار می‌رود با توجه به ویژگی‌های حمل ریلی، جهت توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور اقدامات موثرتری انجام شود.

وی یادآور شد: با عنایت به وجود صنایع بزرگی مانند شرکت فولاد مبارکه و سایر شرکت‌ها در استان اصفهان، باید بپذیریم که در واقع این استان قطب حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شود. از سال ۱۳۷۰ تا آذر ماه ۱۴۰۲، کل محصولات حمل‌ شده شرکت فولاد مبارکه بالغ‌ بر ۱۴۲ میلیون و ۷۸۸ هزار تن بوده که حدود ۲۰ میلیون و ۵۹ هزار تن آن از طریق ریلی و ۱۲۲ میلیون و ۷۲۸ هزار تن آن از طریق جاده‌ای حمل شده است؛ در حالی که طی سال گذشته، میزان حمل محصولات شرکت فولاد مبارکه به رکورد بی‌نظیر بیش از هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید و امسال نیز برای عبور از هشت میلیون و ۵۵۰ هزار تن حمل محصول برنامه‌ریزی کرده‌ایم. خوشبختانه تا اوایل دی‌ ماه با همکاری شایسته تمامی تلاشگران در عرصه‌های ناوگان ریلی و جاده‌ای، بیش از هفت میلیون تن محصول به مقصد مشتریان حمل شده است.

فخاری بیان کرد: با توجه به اهمیت توسعه ناوگان ریلی برای حمل بار و مسافر در کشور، متاسفانه باید اعلام کنیم که سهم بخش ریلی در سال ۱۴۰۲ از حدود ۱۴ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافته است. برای تحقق راهبرد حمل محصولات شرکت فولاد مبارکه در افق ۱۴۰۶، به رشد ۴۰ درصدی در توسعه و تجهیز ناوگان حمل نیاز داریم. برنامه پنج‌ ساله حمل محصولات شرکت فولاد مبارکه نشان می‌دهد برای سال جاری هشت میلیون و ۵۵۰ هزار تن، سال آینده هشت میلیون و ۶۴۵ هزار تن، برای سال ۱۴۰۴ حدود هشت میلیون و ۷۴۵ هزار تن، برای سال ۱۴۰۵ هشت میلیون و ۸۴۰ هزار تن و در نهایت برای سال ۱۴۰۶ نیز با حدود ۴۰ درصد رشد نسبت به سال جاری، حمل ۱۱ میلیون و ۸۳۵ هزار تن محصول هدف‌گذاری شده است.

مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: این شرکت برای تحقق برنامه‌های خود در حوزه بهبود فرایندهای حمل، در پروژه‌های متعدد مبالغ قابل‌ ملاحظه‌ای سرمایه‌گذاری‌ کرده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از احداث چهار باسکول جدید ورود و خروج کامیون با هدف افزایش راندمان و کاهش متوسط زمان فرایند بارگیری؛ هوشمندسازی گیت و باسکول‌های ورودی؛ احداث پارکینگ اختصاصی با فضای مناسب و مجهز به امکانات رفاهی و سالن انتظار برای رانندگان؛ احداث جاده اختصاصی تردد کامیون‌های حمل محصولات و ارتقای ایمنی حمل محصولات از طریق ایجاد کمیته تخصصی و تدوین کتابچه راهنمای حمل ایمن محصولات و توزیع میان رانندگان.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها اجرا شده و به مناسبت یوم‌الله ۲۲ بهمن‌ ماه وارد فاز بهره‌برداری خواهند شد. ایمنی و سلامت رانندگان، از مهم‌ترین اهداف شرکت فولاد مبارکه در این عرصه است و امیدواریم با همکاری متولیان این حوزه در پایانه‌های حمل‌ونقل با کمیته‌های تخصصی ایجاد شده، شاهد ارتقای سلامت این افراد باشیم.

علی قربانی، سرپرست ترابری و حمل‌ونقل شرکت فولاد مبارکه نیز در این مراسم مطرح کرد: تمامی دستاوردهای مربوط به حوزه حمل‌ونقل را باید مرهون همت والای رانندگان دانست که سکاندار اصلی حوزه حمل‌ونقل به شمار می‌آیند. برای کسب توفیقات موثرتر و فزاینده‌تر در حوزه حمل‌ونقل، باید پیش از توجه به مکانیسم‌ها، به رانندگان توجه داشته باشیم. همچنین برای بهتر شدن شرایط فعلی باید به آموزش و توسعه فردی، ارتقای انگیزه رانندگان و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای آن‌ها توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم شرایط توسعه فردی و آگاهی رانندگان را به‌ عنوان سکانداران اصلی جابه‌جایی حمل بار و مسافر فراهم آوریم، به‌ طور قطع شرایط ایمن‌تری را در این عرصه‌ها شاهد خواهیم بود. در کنار توسعه فردی، باید به خانواده رانندگان و لزوم آرامش آن‌ها نیز توجه داشته باشیم تا شاهد ارتقای کیفیت در عرصه‌های حمل‌ونقل باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37747

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها
مدیر روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

ضرورت تبدیل اندیشه ادراکی به کنش ادراکی در روابط عمومی‌ها

26اردیبهشت
جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد
ضرورت تحول فناورانه در روابط عمومی؛

جنگ مدرن، ابزار مدرن می‌طلبد

26اردیبهشت
سهم «ومعادن» از زنجیره ارزش فولاد افزایش خواهد یافت
معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن»:

سهم «ومعادن» از زنجیره ارزش فولاد افزایش خواهد یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.