• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
رئیس هیئت عامل ایمیدرو عنوان کرد:

لزوم شکل‌گیری روابط پایدار معدنی ایران و آفریقا

  • کد خبر : 43781
  • 10 اردیبهشت 1403 - 7:22
لزوم شکل‌گیری روابط پایدار معدنی ایران و آفریقا
رئیس هیئت عامل ایمیدرو ضمن اعلام حوزه‌های چهارگانه همکاری‌های ایران و کشورهای آفریقایی، گفت: پنل معدن و صنایع معدنی اجلاس ایران و آفریقا، شروعی برای توسعه روابط دو طرف و تعیین مسیر آینده تقویت همکاری‌های پایدار معدنی ایران و آفریقا است.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو ضمن اعلام حوزه‌های چهارگانه همکاری‌های ایران و کشورهای آفریقایی، گفت: پنل معدن و صنایع معدنی اجلاس ایران و آفریقا، شروعی برای توسعه روابط دو طرف و تعیین مسیر آینده تقویت همکاری‌های پایدار معدنی ایران و آفریقا است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، محمدرضا موثقی‌نیا بیان کرد: ایران رتبه پنجم ذخایر کانسنگ مس و رتبه دهم سنگ‌آهن دنیا را در اختیار دارد و طبق اهداف برنامه پنج‌ ساله هفتم توسعه، در حالی باید به رشد ۱۳ درصدی در معدن و ۸.۵ درصدی در بخش صنعت دست یابد که این رشد مورد نظر، برنامه‌ها و منابع متعددی در دانش، تجهیرات، مواد اولیه و… نیاز دارد.

وی ادامه داد: در این راستا، چهار حوزه شامل دانش فنی، سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، مواد معدنی و همچنین آموزش وجود داشته که نیازمند ایجاد ارتباط دو سویه با آفریقا است. ایران ذخایر بالای معدنی دارد اما با این حال در برخی حوزه‌ها نیاز به تامین مواد اولیه از خارج هستیم.

معاون وزیر صمت در ادامه به توانمندی شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: دانش فنی احداث زنجیره فولاد و مس را در اختیار داریم و آماده انتقال آن به کشورهای آفریقایی هستیم. همان‌طور که اشاره شد، حوزه آموزش می‌تواند بخش چهارم همکاری‌های دو طرف باشد. امروزه پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی متعددی در ایران وجود دارد که می‌توانند خدمات به طرف‌های آفریقایی ارائه کنند.

موثقی‌نیا تاکید کرد: باید در برنامه‌های آتی برای این موضوعات به توافقات اجرایی برسیم؛ ضمن اینکه رئیس جمهور در روز نخست اجلاس مشترک، بر افزایش همکاری‌ها به ۱۰ میلیارد دلار تاکید کرده است و ما درصدد حرکت در این مسیر هستیم.

امیر نوژان یونسیان، مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمیدرو در پنل معدن و صنایع معدنی دومین اجلاس ایران و آفریقا با تاکید بر ارائه جزئیاتی از توانمندی‌‎های معدن و صنایع معدنی ایران، شرایط همکاری‌های تجاری با آفریقا را ناکافی دانست و گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود، توسعه روابط تجاری دو طرف از اولویت برخوردار است.

وی عنوان کرد: با این مقدمه، شرایط سرمایه‌گذاری نیز فراهم می‌شود. کشورهای آفریقایی سهم چندانی از محصولات معدن و صنایع معدنی ایران ندارند و باید این حوزه را تقویت کرد؛ ایران در عین حال نیازمند واردات برخی محصولات معدنی از جمله بوکسیت و… است که می‌توان آن‌ها را از آفریقا تامین کرد.

در ادامه ایمان عتیقی و اردشیر سعدمحمدی، مدیران عامل شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، راه‌های همکاری‌ دو طرف را برشمردند.

سعدمحمدی در این نشست اظهار داشت: آماده همکاری در حوزه‌های اکتشاف و فرآوری با روش‌های حرفه‌ای و جدیدترین فناوری روز دنیا هستیم. سیستم‌های هوش مصنوعی و ارزیابی‌های جدید اکتشافی را در اختیار داریم که می‌تواند شروعی برای همکاری‌های معدنی با آفریقا باشد. شرکت‌های ایرانی از جمله ایریتک قادر هستند در احداث کارخانه‌های فولادی با طرف‌های آفریقایی همکاری کنند.

موثقی‌نیا در پایان یادآور شد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با کشورهای مختلف دنیاست که در این بین، افزایش همکاری با آفریقا یکی از اولویت‌های دولت محسوب می‌شود و امیدواریم مذاکرات دو طرف به مبادله اسناد و قرارداد منتهی شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43781

نوشته‌های مشابه

26اردیبهشت
راه‌اندازی پمپ سوم و در مدار قرار گرفتن کامل مجموعه پوسته‌زدا
26اردیبهشت
چشم‌انداز توسعه بازارهای شرکت فولاد خوزستان چیست؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.