• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
معاون بازرگانی گروه صنعتی پارلو

لزوم فعال‌سازی پروژه‌های عمرانی برای رشد مصرف ورق رنگی

  • کد خبر : 1223
  • 12 دی 1398 - 18:50
لزوم فعال‌سازی پروژه‌های عمرانی برای رشد مصرف ورق رنگی
معاون بازرگانی گروه صنعتی پارلو گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر پروژه‌های عمرانی به عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان ورق رنگی غیرفعال شده‌اند و همین امر بر صنایع تولیدی اثر منفی گذاشته است. از این رو، تزریق نقدینگی و اختصاص بودجه بیشتر به پروژه‌های عمرانی می‌تواند به افزایش تولید ورق رنگی منجر شود.

معاون بازرگانی گروه صنعتی پارلو گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر پروژه‌های عمرانی به عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان ورق رنگی غیرفعال شده‌اند و همین امر بر صنایع تولیدی اثر منفی گذاشته است. از این رو، تزریق نقدینگی و اختصاص بودجه بیشتر به پروژه‌های عمرانی می‌تواند به افزایش تولید ورق رنگی منجر شود.

داریوش مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت تولیدی گروه صنعتی پارلو، اظهار داشت: عمده محصول تولیدی گروه پارلو ساندویچ پانل است که از ورق‌های رنگی تولید می‌شود. این ورق‌ها دارای سه عایق پلی‌اورتان، پلی‌استایرن و پشم سنگ هستند و ما تنها تولیدکننده ساندویچ پانل با عایق پشم سنگ در کشور هستیم و هیچ شرکت دیگری به تولید چنین محصولی نمی‌پردازد. البته گروه صنعتی پارلو یک کارخانه تولید پشم سنگ نیز دارد که محصول آن به گروه صنعتی پارلو انتقال می‌یابد و در ساخت ساندویچ پانل استفاده می‌شود.

وی افزود: گروه صنعتی پارلو ورق گالوانیزه را از تولیدکنندگان داخلی یا بعضا خارجی تامین می‌کند و با دارا بودن چند خط تولید می‌تواند ورق مزبور را با رنگ‌های مورد نظر مشتریان، رنگ‌آمیزی کرده و در نهایت آن را به ساندویچ پانل تبدیل ‌کند.

معاون بازرگانی گروه صنعتی پارلو اضافه کرد: بسیاری از تولیدکنندگان ساندویچ پانل ناچار هستند که ورق رنگی مورد نیاز خود را از بازار آزاد و یا بورس کالا تامین کنند که این امر قطعا دشواری‌هایی را برای آن‌ها به همراه دارد.؛ اما گروه صنعتی پارلو می‌تواند ورق گالوانیزه را با هر نوع رنگی که مشتری سفارش دهد، تولید کند و با تبدیل ورق به ساندویچ پانل، آن را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

یک‌پنجم از ظرفیت تولید فعال است

مرادی با بیان اینکه گروه صنعتی پارلو توانایی تولید ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن ورق رنگی در سال را دارد، اذعان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور، تنها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از این ظرفیت فعال است. بنابراین می‌توان با افزایش تولید و کسب بازارهای جدید به ویژه در صادرات و پروژه‌های بزرگ کشور، میزان تولیدات را افزایش داد. با این وجود، به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود سرمایه در گردش به میزان کافی، در حال حاضر با یک‌پنجم ظرفیت تولید، فعالیت می‌کنیم.

وی به تشریح خط تولید ورق رنگی در گروه صنعتی پارلو پرداخت و خاطرنشان کرد: در فرآیند تولید، ورق گالوانیزه به عنوان ماده اولیه، ابتدا به خط رنگ منتقل و در این مرحله سطح آن با مواد شوینده مخصوص شسته و بخار داده می‌شود تا سطح آن تمیز شده و برای مراحل بعدی آماده شود. ورق شسته شده به خط رنگ انتقال می‌یابد تا بر اساس تقاضای مشتریان، رنگ مورد نظر روی سطح ورق گالوانیزه قرار می‌گیرد. پس از آن ورق رنگ شده به داخل کوره منتقل می‌شود تا رنگ پخته و خشک شود و عملیات تثبیت آن صورت گیرد. گفتنی است که رول ورق در ابتدای خط تولید باز شده و در انتها نیز بعد از رنگ شدن مجددا رول می‌شود.

معاون بازرگانی گروه صنعتی پارلو با اشاره به اینکه در نهایت ورق رنگی تولیدی برای تولید ساندویچ پانل به خط نهایی انتقال می‌یابد، عنوان کرد: در این بخش از کارخانه نیز طبق نیاز مشتریان، ساندویچ پانل‌هایی با ضخامت، ابعاد و رنگ‌های گوناگون تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. البته جهت تولید ساندویچ پانل، سه عایق یاد شده یعنی پلی‌اورتان، پلی‌استایرن و پشم سنگ نیز طبق خواسته مشتری به محصول نهایی اضافه می‌شود.

چالش تامین مواد اولیه به دلیل نوسانات اقتصادی

مرادی در خصوص تامین ورق گالوانیزه به عنوان ماده اولیه، اظهار کرد: ضخامت ورق گالوانیزه مورد نیاز در گروه صنعتی پارلو تقریبا از ۰٫۴ تا یک میلی‌متر است که عمدتا از بازار آزاد خریداری می‌شود. البته تلاش می‌کنیم از برندهای معتبر مانند شرکت فولاد مبارکه، فولاد امیرکبیر، هفت الماس و… بر اساس سفارش مشتریان خریداری کنیم که بتوانیم بازار خود را حفظ کنیم. با این حال در برخی از مواقع، خرید مستقیم از شرکت‌های یاد شده، به جز شرکت فولاد مبارکه نیز انجام می‌شود. به طوری که سهم خرید از بازار و تولیدکنندگان تقریبا برابر است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از شرکت فولاد مبارکه به طور مستقیم خریداری نمی‌کنید، تصریح کرد: خرید مستقیم از شرکت فولاد مبارکه به این دلیل انجام نمی‌شود که برای خرید از این شرکت باید در بورس کالا حضور یافت که این امر شرایط خاص خود را دارد؛ به این صورت که خریدار باید کد معاملاتی را دریافت کند و پس از ثبت سفارش برای خرید، سه ماه بعد، کالا را تحویل می‌گیرد. از آنجا که باید به مدت سه ماه سرمایه شرکت متقاضی برای خرید بدون استفاده بماند و شرکت ما نیز مشکل سرمایه در گردش شرکت دارد، ترجیح می‌دهیم ورق شرکت فولاد مبارکه را از بازار آزاد تامین کنیم.

معاون بازرگانی گروه صنعتی پارلو ادامه داد: با توجه به نوسانات اقتصادی به ویژه نوسانات نرخ ارز، قطعا شرکت ما با چالش تامین مواد اولیه مواجه است. بعضا اتفاق افتاده که پس از دریافت سفارش از مشتریان با مدت تحویل محصول نهایی ۱۰ تا ۱۵ روز، نوسانات نرخ ارز باعث شده که تامین‌کنندگان (شامل تولیدکنندگان و تجار بازار) ورق گالوانیزه را با قیمت بالاتر از سفارش دریافتی، به ما بفروشند و یا اینکه ممکن است حتی هیچ ورقی از سوی تامین‌کننده در بازار عرضه نشود. این مسئله شرکت ما را در یکی دو سال اخیر به شدت دچار مشکل کرده است و به این ترتیب قادر نیستیم در زمان مناسب به نیاز مشتریان پاسخ دهیم.

قابلیت تولید انواع ساندویچ پانل‌ها را داریم

مرادی در خصوص تولید ساندویچ پانل و بازار مصرف این محصول، خاطرنشان کرد: عمده ورق رنگی تولیدی شرکت، برای تولید ساندویچ پانل‌های مورد نیاز در سقف منازل، کانتینرسازی‌ها و سقف و دیوار سوله به همراه فلاشینگ‌های آن، با ضخامت‌های مختلف بسته به نظر و سفارش مشتریان به کار می‌رود. در مناطقی که سرمای هوا زیاد است، معمولا ساندویچ پانل با عایق پلی‌اورتان استفاده می‌شود؛ در مناطقی که برای مشتری صوت و حرارت اهمیت دارد، قطعا ساندویچ پانل با عایق پشم سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ساندویچ پانل‌ها در دیوار و سقف تمام سوله‌ها در ایران به کار می‌رود.

وی با اشاره به رکود در بازار مصرف، اذعان کرد: متاسفانه در کشور ما بسیاری از پروژه‌های عمرانی که مصرف‌کننده ورق رنگی و ساندویچ پانل هستند، به طور کامل متوقف شده‌اند. این امر در پی کاهش بودجه عمرانی کشور و عدم تزریق نقدینگی مناسب به پروژه‌ها رخ داده است. بسیاری از صاحبان پروژه‌ها خواستار آن هستند که با شرکت ما به صورت مدت‌دار کار کنند اما به دلیل نبود سرمایه در گردش کافی در شرکت، هم‌اکنون قادر به انجام کار مدت‌دار نیستیم.

معاون بازرگانی گروه صنعتی پارلو اضافه کرد: طبیعی است که در شرایط اقتصادی کنونی نیز مجریان و صاحبان پروژه‌ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و قادر به اجرای پروژه‌ها به صورت نقدی نیستند و تمایل دارند این کمبود نقدینگی به تولیدکننده منتقل شود اما تولیدکنندگان نیز برای اجرای پروژه‌های مدت‌دار باید سرمایه در گردش کافی داشته باشد تا بتواند خواب سرمایه خود را در مدت اجرا جبران کند.

مرادی تقاضا را برای صادرات محصولات ساندویچ پانلی مناسب دانست و تصریح کرد: کشورهای همجوار ازجمله حاشیه خلیج فارس و اوراسیا تقاضای فراوانی برای محصولات ما دارند اما مشکل اساسی در کشور نوسانات اقتصادی است که مانع جدی شکل‌گیری صادرات تلقی می‌شوند. ضمن اینکه مشکلات داخلی ازجمله سرمایه در گردش نیز دیگر موانع صادرات شرکت هستند و امیدواریم به تدریج این مشکلات کاهش یابند و راه برای صادرات شرکت با ظرفیت کامل تولید هموار شود. قطعا با توجه به تقاضای شدید بازارهای جهانی، صادرات یکی از گزینه‌های محتمل شرکت در آینده نه چندان دور خواهد بود.

تولیدکننده آرامش می‌خواهد

وی با اشاره به تلاطم‌های اقتصادی در کشور، تاکید کرد: امر تولید در شرایط کنونی اقتصادی کشور با ریسک بسیاری همراه است و قطعا سرمایه‌گذاری در عرصه تولید شجاعت فراوانی را می‌طلبد. در این وضعیت تنها خواسته تولیدکنندگان ایجاد آرامش اقتصادی از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران است. چراکه نوسانات شدید نرخ ارز در یکی دو سال اخیر تاثیر منفی بر اقتصاد کشور گذاشته و به شدت به صنعت کشور ما آسیب رسانده است.

معاون بازرگانی گروه صنعتی پارلو در خصوص حمایت‌های از تولید، خاطرنشان کرد: برخی از سازمان‌ها مانند تامین اجتماعی و سازمان‌ امور مالیاتی می‌توانند از تولیدکنندگان واقعی بیش از گذشته حمایت کنند. همچنین بانک‌ها نیز می‌توانند تسهیلات سرمایه در گردش شرکت‌ها را با نرخ بهره کمتر در اختیار تولیدکنندگان بگذارند و از قوانین و مقررات دست و پاگیر چشم‌پوشی کنند. در این صورت می‌توان به آینده اقتصادی کشور امیدوار شد. باید توجه داشت که صنعت موتور محرک اقتصاد کشور است.

وی در پایان بیان کرد: در صورتی که صنعت با مشکل مواجه شود، به طور حتم اقتصاد کشور نیز با مشکل مواجه می‌شود. از این رو حمایت‌های قانون‌گذاران از تولیدکنندگان به ویژه در امر اخذ تسهیلات بانکی با بهره پایین، باعث خواهد شد سرمایه در گردش شرکت ما افزایش یابد و قدرت مانور شرکت در مواجه با شرایط کنونی بیشتر شود. تولیدکنندگان بخش خصوصی به اندازه‌ای باهوش هستند که در سایه حمایت مسئولان، بتواند راه خود را پیدا کند و به مسیر خود ادامه دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1223

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید