خودروهای الکتریکی در سالهای اخیر پیشرفت شگرفی داشتهاند تا جایی که امید به آینده این خودروها، چشمانداز مصرف فلزاتی نظیر آلومینیوم و مس را نیز مثبت کرد، اما مدل جدید خودروی الکتریکی تسلا نشان داد که فولاد همچنان ماده مناسب برای تولید خودروها و حتی خودروهای نسل جدید خواهد بود.
آنچه موجب شد شرکتهای تولیدکننده خودروی الکتریکی بیشتر به سمت استفاده از فولاد بروند این بود که دریافتند استفاده از این فلز در نهایت موجب کاهش قیمت تمام شده و در نتیجه کسب سهم بیشتر از بازار خواهد شد.
تابستان گذشته و پس از رونمایی کمپانی تسلا از اولین خودروی الکتریکی با قابلیت تولید انبوه، صنعت آلومینیوم شک را تجربه کرد؛ چراکه در مدل تولید انبوه این شرکت برخلاف ۲ مدل لوکس قبلی، فولاد جایگزین آلومینیوم شده بود. این گردش شرکت تسلا از فلز سبکتر به سمت فلز ارزانتر نشان میدهد. استفاده از آلومینیوم در مدلهای پیشین خودروی تسلا به منظور متعادل کردن افزایش وزن خودرو به دلیل باتریهای موجود در این خودرو بود.
همواره مهمترین دغدغه برای یک محصول جدید، بحث بازار بوده است. سازندگان خودروهای الکتریکی به دنبال جذب بازاری بزرگ برای محصولات خود هستند بنابراین قیمت تمام شده برای این شرکتها بسیار حایز اهمیت به نظر میرسد. از این رو بسیاری از تولیدکنندگان این خودروها به فولاد به عنوان گزینهای برای کاهش هزینههای تولید نگاه میکنند. به لطف فولاد، قیمت مدل ۳ خودرو تسلا از مدل قبلی آن یعنی S بسیار ارزانتر خواهد بود.
قیمت خودرو جدید نصف قیمت ۷۰ هزار یورویی مدل S است. پیش از این شعار شرکتهای خودروساز الکتریکی، گسترش خودروهای الکتریکی بود، اما اکنون با بزرگ شدن جنبه اقتصادی موضوع، شعار به گسترش خودروهای اقتصادی با قیمت مناسب تغییر یافته و این یعنی رویکرد این دسته از خودروسازان تغییر کرده است.
به گزارش «فلزاتآنلاین» و به نقل از رویترز، تا سال ۲۰۳۰ خودروهای الکتریکی و هیبریدی ۳۰ خودروهای الکتریکی؛ بازار بالقوه فلزات اساسی مبارزه فولاد و آلومینیوم بر سر تصاحب خودروهای الکتریکی، کدام یک پیروز خواهد بود؟
درصد از بازار خودرو را به خود اختصاص خواهند داد که با توجه به سهم ۴ درصدی این خودروها در سال ۲۰۱۷ ۸۶ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۷ فروخته شد، رشد قابل توجهی است. البته رشد فروش این خودروها در تمام کشورها یکسان نبوده است.
همانطور که در نمودار ۱ مشخص است نروژ پرچمدار استفاده از خودروهای الکتریکی است؛ البته انتظار میرود رشد خودروهای الکتریکی در چین در آینده بیش از سایر کشورها باشد. هرچند که در ساخت خودروهای جدید ترکیبی از فولاد، آلومینیوم و فیبر کربنی با هدف کاهش وزن به کار رفته است اما در خودروهای بنزینی همچنان فولاد بیشترین سهم را دارد.
در کوتاهمدت، انتظار میرود آلومینیوم از بخش تولید خودروهای الکتریکی و بهخصوص خودروهای هیبریدی سود قابل توجهی کسب کند، اما در طولانی مدت با پیشرفت باتریهای استفاده شده در خودروها و همچنین کاهش هزینه مورد نیاز برای شارژ خودروها موجب میشود تا شرکتهای تولیدکننده به استفاده از فولاد روی آورند.
مضافبر این تولید فولادهای سبک با مقاومت بالا نیز مصرف آن را در تولید خودروهای الکتریکی افزایش خواهد داد. تغییراتی که در سالهای اخیر در تولید نمونههای نهایی این خودروها به وجود آمده نشان میدهد؛ انبوهسازی خودروهای الکتریکی دیدگاه شرکتهای تولیدکننده را به سمت کاهش هزینهها و قیمت مناسب به منظور دسترسی به بازاری بزرگتر تغییر داده است. این موضوع میتواند جایگاه فولاد را که انتظار میرفت در خودروسازی الکتریکی با افول مواجه شود، ارتقا بخشیده و آینده تقاضای فولاد را روشنتر کند.