• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت پرتوآلیاژ پارس:

محدودیت‌های وارداتی، تولید شمش آلیاژی را با چالش مواجه کرده است

  • کد خبر : 7487
  • 06 اردیبهشت 1399 - 16:58
محدودیت‌های وارداتی، تولید شمش آلیاژی را با چالش مواجه کرده است
مدیرعامل شرکت پرتوآلیاژ پارس گفت: بخشی از مواد اولیه ما ضایعات آلومینیومی و آمیژان‌ است که از طریق واردات تامین‌ می‌کنیم که در شرایط ناشی از ویروس کرونا و تشدید تحریم‌ها، دسترسی ما به این مواد اولیه بسیار محدودتر از گذشته شده است؛ به نحوی که باید برای خرید سیلیکون متال، منیزیوم و منگنز بهای بسیار بیشتری را نسبت به آلومینیوم خالص بپردازیم.

مدیرعامل شرکت پرتوآلیاژ پارس گفت: بخشی از مواد اولیه ما ضایعات آلومینیومی و آمیژان‌ است که از طریق واردات تامین‌ می‌کنیم که در شرایط ناشی از ویروس کرونا و تشدید تحریم‌ها، دسترسی ما به این مواد اولیه بسیار محدودتر از گذشته شده است؛ به نحوی که باید برای خرید سیلیکون متال، منیزیوم و منگنز بهای بسیار بیشتری را نسبت به آلومینیوم خالص بپردازیم.

مهدی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شمش‌های آلومینیومی به صورت مستقیم از مواد معدنی و یا آلومینیوم‌های ضایعاتی تولید می‌شود. هرکدام از شمش‌های آلیاژی دارای آنالیز مواد مختلفی است و کاربرد متفاوتی دارد.

وی افزود: شمش آلومینیوم خشک آلیاژی با آنالیز LM24،LM4،LM2 و… برای ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر یک با توجه به خواص مورد انتظار از قطعه باید از ترکیبات شیمیایی خاصی تولید شوند. آلیاژهای آلومینیوم آلیاژهایی با خاصیت فلزی هستند که معمولا شامل ۹۰ تا ۹۶ درصد آن آلومینیوم بوده و علاوه بر آن، دارای یک یا چند عنصر دیگر نیز هستند که به منظور بهبود خواص به آلومینیوم افزوده می‌شوند؛ به طور معمول این آلیاژها علاوه بر عناصر آلیاژی اصلی شامل چندین عنصر آلیاژی فرعی نیز هستند که میزان بسیار کمی را به خود اختصاص می‌دهند ولی تاثیر زیادی بر خصوصیت‌های آن‌ها می‌گذارد.

مدیرعامل شرکت پرتوآلیاژ پارس توضیح داد: بسیاری از فلزات با آلومینیوم تشکیل آلیاژ می‌دهند اما تعداد کمی از آن‌ها به عنوان افزودنی آلیاژی اصلی به ‌کار می‌روند، برای مثال، روی، منیزیوم، مس و سیلسیوم از آلیاژهای بسیار پرکاربرد این حوزه شناخته می‌شوند.

فراهانی در ادامه خاطرنشان کرد: انواع آلیاژهای آلومینیوم در کارگاه‌های ریخته‌گری، مطابق با نیاز مشتری و بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شود. روش ریخته‌گری و محل مصرف آن‌ها، تعیین‌کننده آنالیز ترکیب شیمیایی شمش‌های آلیاژی هستند. این محصولات بیشترین کاربرد را در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و یراق‌آلات دارند.

شیوع ویروس کرونا رشد صنعتی را مختل کرد

مدیرعامل شرکت پرتوآلیاژ پارس عنوان کرد: فعالیت شرکت‌های خودروسازی تاثیر مستقیمی بر کاهش یا افزایش میزان تولید ما دارد؛ به نحوی که در دو ماه پایانی سال ۱۳۹۸ که میزان تولید شرکت‌های خودروسازی افزایش داشت، تقاضا برای شمش‌های آلومینیوم آلیاژی ریخته‌گری نیز بیشتر شد اما دو هفته آخر اسفند ماه به واسطه شیوع ویروس کرونا، میزان تقاضا و تولید ما نیز کاهش یافت.

فراهانی تاکید کرد: ۹۰ درصد سفارش‌های ما از طرف شرکت‌های خودروساز است و ۱۰ درصد آن به سایر صنایع همچون یراق‌آلات و لوازم خانگی مربوط می‌شود و تا زمانی که وضعیت این دو شرکت خودروساز مطرح کشور مشخص نشود، نمی‌توان برنامه‌ریزی برای سایر بخش‌ها داشت.

وی اضافه کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور میزان فعالیت ما حدود ۴۰ درصد کاهش داشت و این بیماری روند برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای سال ۱۳۹۹، را دچار مشکل کرده است. وضعیت تولید در سال ۱۳۹۸ به واسطه رکود اقتصادی که در کشور وجود داشت، خوب نبود و زمانی که تحولی در این صنعت در حال شکل‌گیری بود، همه‌گیری این ویروس، امکان افزایش تولید را به ما نداد و تمام برنامه‌های توسعه‌ای را به تعویق انداخت.

شرکت‌های کوچک در بورس عرضه ندارند

فراهانی در خصوص تامین شمش آلومینیومی مورد نیاز، اذعان کرد: در سال ۱۳۹۸، دو شرکت المهدی و ایرالکو در بورس عرضه‌های مناسبی داشتند و همین امر موجب شده بود که در زمینه تامین شمش آلومینیومی خالص با مشکلی مواجه نشویم؛ اما در زمینه تامین ضایعات آلومینیومی که عموما از کشورهای همسایه وارد می‌شد، به طور معمول با چالش‌هایی مواجه بودیم و دسترسی راحتی به این مواد اولیه ضروری را نداشتیم، این بیماری نیز، مشکلات تامین ضایعات را مشکل‌تر از گذشته کرده است.

وی تاکید کرد: میزان عرضه شمش آلومینیوم آلیاژی در بورس کالا کمتر از گذشته شده است و شرکت ایرالکو که در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ تولید مناسبی در این زمینه داشت، میزان فعالیت خود را کاهش داد و سایر شرکت‌ها نیز تمایلی به عرضه شمش‌های آلیاژی در بورس کالا ندارند.

مدیرعامل شرکت پرتوآلیاژ پارس توضیح داد: تقاضا برای خرید شمش‌های آلومینیوم آلیاژی تنها زمانی که شرکت ایرالکو تولیدکننده آن باشد، زیاد است و در غیر این صورت، تقاضایی در بورس کالا برای خرید شمش‌های آلیاژی وجود ندارد. به همین دلیل شرکت‌های خصوصی کوچک ترجیح می‌دهند در بازار آزاد عرضه داشته باشند.

قیمت آمیژان از شمش گران‌تر است

فراهانی خاطرنشان کرد: مشکلی که در حال حاضر مانع از توسعه فعالیت ما شده است، میزان عرضه و تقاضا شمش‌های آلیاژی آلومینیوم نیست، بلکه کاهش واردات آمیژان‌ها و قراضه‌های آلومینیومی است؛ به گونه‌ای که تامین سیلیکون متال، منیزیم، منگنز و… که از آمیژان‌های ضروری برای تولید به شمار می‌آیند با مشکلات حمل‌ونقل و محدودیت‌های وارداتی مواجه شده است. این آمیژان‌ها که عموما از چین وارد کشور می‌شد، کمیاب نیز شده است و تا چند ماه آتی امکان وارد کردن آمیژان‌ها و شمش‌های ضایعاتی را نداریم.

وی افزود: تولید شمش آلیاژی در این شرایط سوددهی لازم را ندارد زیرا قیمت سیلیکون متال، مس و منگنز از آلومینیوم خالص گران‌تر شده است. در حالی که چند سال پیش وضعیت به این گونه نبود و تولید با استفاده از آلومینیوم خالص و آمیژان‌ها برای ما صرفه اقتصادی داشت.

پای دلالان از بورس کوتاه شده است!

فراهانی بیان کرد: خرید و فروش در بورس، مزایای مناسبی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد. دولت با اهرم جدیدی که قرار داده و گردش مالی حساب‌ها را کنترل می‌کند، امکان حضور واسطه‌ها را در بورس کالا کاهش داده است؛ به گونه‌ای که افراد نمی‌توانند بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان در روز معامله کنند و در صورت افزایش معامله بیشتر از سقف ۲۰۰ میلیون، باید به صورت رسمی بیع‌نامه تنظیم کنند. در سه ماه آینده با اجرایی شدن این برنامه، امکان حضور دلالان در بازارهای بورسی به شدت کاهش می‌یابد زیرا دلالان به صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند و امکان فراهم کردن این بیع‌نامه برای آن‌ها مقدور نیست. این امر به نفع تولیدکنندگان است و شفاف‌سازی بازار بورس کالا به روند معاملات کمک خوبی می‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7487

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید