• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
موسسه «Fastmarkets» بررسی کرد:

مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری

  • کد خبر : 42930
  • 27 فروردین 1403 - 12:14
مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری
قانون مواد اولیه حیاتی ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا (CRMA) و موضوع بومی‌سازی زنجیره تامین، از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح شده در گردهمایی شرکت «Alkeemia» با موضوع باتری بود. گفتنی است این کنفرانس طی روزهای 10 تا 12 آوریل 2024 در شهر ونیز ایتالیا برگزار شد.

قانون مواد اولیه حیاتی ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا (CRMA) و موضوع بومی‌سازی زنجیره تامین، از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح شده در گردهمایی شرکت «Alkeemia» با موضوع باتری بود. گفتنی است این کنفرانس طی روزهای ۱۰ تا ۱۲ آوریل ۲۰۲۴ در شهر ونیز ایتالیا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت‌های خودروساز اروپایی و تولیدکنندگان مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری حاضر در این گردهمایی اعلام کردند باید مسائلی که بر گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا تاثیر می‌گذارد را از زوایای مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

نیکولاس اوهل شالا از شرکت «VDI/VDE-IT» در این کنفرانس بیان کرد: جذابیت‌های اقتصادی قانون کاهش تورم آمریکا، در حالی منجر به دفع سرمایه‌گذاری‌ها از اروپا می‌شود که واردات خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت چینی نیز سهم قابل‌توجهی از بازار مصرف‌کننده را به خود اختصاص داده است؛ از این لحاظ اروپا در شرایط انتخاب بین گزینه بد و بدتر قرار دارد.

وی بر این باور است که رشد صنعت باتری در اروپا باید سریع‌تر از رشد بازار جهانی باشد. در این راستا، یک گسست میان کشورهای اروپایی وجود دارد و باید به منظور دستیابی به رشد مد نظر، پایبندی به قوانین ارائه شده و هماهنگی با آن‌ها در صنعت باتری را در دستور کار قرار داد؛ همچنین برای رسیدن به این هدف‌گذاری در صنعت باتری، ارائه‌ سیاست‌گذاری‌های مرتبط و تخصیص بودجه مورد نیاز خواهد بود.

گفتنی است بر اساس قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا (IRA)، برخی مشوق‌ها و اعتبارات مالی تا سقف هفت هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر وسیله نقلیه به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود. یکی از الزامات پرداخت اعتبار مالی مذکور این است که حدود ۵۰ درصد از ارزش مواد اولیه به‌کارگیری شده در تولید باتری وسایل نقلیه الکتریکی، در آمریکای شمالی تولید یا مونتاژ شده باشد. لازم به ذکر است که این رقم پس از تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۸ به ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته این فعال صنعت باتری، در چنین شرایطی خودروسازان اروپایی به جای صادرات خودروهای تولیدی خود به ایالات متحده آمریکا، باید مواد اولیه باتری تولید شده در آمریکا را از این کشور وارد کنند یا اینکه شرکت‌های تولیدکننده در اروپا، واحدهای تولیدی خود را به آمریکا منتقل کنند تا خودروهای تولیدی در قاره سبز واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی شوند.

در همین رابطه مایکل اشمیت، تحلیلگر ارشد آژانس منابع معدنی آلمان، دیدگاه اروپا در مورد بازار لیتیوم را ارائه کرد و در مورد تفاوت‌های  موجود میان این سیاست‌گذاری‌ها در دو قاره مذکور مواردی را بیان کرد.

وی به حاضران در گردهمایی مذکور گفت: نمی‌توان قانون مواد اولیه حیاتی ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا (CRMA) را با قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا (IRA) مقایسه کرد زیرا مورد اول یک قانون نظارتی و مورد دوم قانون مبتنی بر سرمایه‌گذاری و پرداخت اعتبار مالی است.

یکی از تولیدکنندگان مواد اولیه باتری در اروپا در حاشیه کنفرانس مذکور اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا و کانادا پیشنهادهایی را برای ساخت کارخانه در این دو کشور ارائه داده‌اند که نشان از جدیت و مصمم بودن‌ آن‌ها دارد.

به گفته وی، فرانسه با پیشنهادات ارائه شده توافق کرده است اما کشور آلمان اعلام کرده عجله‌ای در بررسی پیشنهادهای مطرح شده ندارد؛ ضمن اینکه سیاست‌گذاری‌های اروپا در خصوص چنین مواردی، گاهی اوقات به عنوان یک مانع عمل خواهد کرد.

اشمیت در خصوص تولید لیتیوم در اروپا طی روزهای آینده، عنوان کرد: اتحادیه اروپا باید نقش خود را در توسعه یک زنجیره تامین مجزا ایفا کند.

وی بر این باور است بازار لیتیوم در زمان افزایش هزینه‌های تامین مالی، در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلار کمبود سرمایه‌گذاری دارد. همچنین درست است که قاره اروپا نمی‌تواند در زمینه تولید لیتیوم خودکفا شود اما حداقل می‌تواند اتکای خود به واردات این فلز را کاهش دهد.

تسلط چین در فرآوری و صادرات مواد اولیه باتری که در زنجیره تامین گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر حیاتی تلقی می‌شوند، موضوع دیگری بود که حاضران در کنفرانس نظرات خود را در رابطه با آن ارائه کردند.

تحلیلگر ارشد آژانس منابع معدنی آلمان وضعیت مازاد عرضه لیتیوم در بازار چین را یک مشکل قلمداد کرد و افزود: برخی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین با ظرفیت بهره‌برداری ۵۰ درصدی فعالیت می‌کنند و مشخص نیست چگونه اروپا می‌خواهد با ظرفیت تولید و قیمت پایین محصولات باکیفیت در چین رقابت کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط بخش مواد اولیه باتری موسسه «Fastmarkets»، گرافیت یکی دیگر از مواد حیاتی است که چین به شدت در تامین آن نقش دارد. بر اساس بررسی‌های انجام شده، چین حدود ۶۰ درصد از حجم جهانی عرضه گرافیت ورقه‌ای طبیعی، حدود ۹۹ درصد از حجم گرافیت کروی بدون پوشش و بیش از ۹۰ درصد حجم آند طبیعی را به خود اختصاص داده است.

لازم به یادآوری است که چین در ماه دسامبر ۲۰۲۳، اقدام به اعمال محدودیت در صادرات برخی محصولات گرافیتی کرد که این مسئله منجر به کاهش شدید حجم صادرات آن‌ها در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا فوریه ۲۰۲۴ شد.

اشمیت در ادامه صحبت‌های خود مطرح کرد: اعمال محدودیت در صادرات برخی محصولات گرافیتی از سوی دولت چین، دلیلی مناسب و معقول برای اروپا در راستای گام برداشتن در جهت افزایش تولید گرافیت مصنوعی به منظور کاهش اتکا به چین است.

لازم به ذکر است که کمیسیون اروپا در ماه نوامبر ۲۰۲۳، گرافیت مصنوعی را به عنوان یک ماده اولیه حیاتی به لیست قبلی خود مطابق با قانون مواد اولیه حیاتی (CRMA) اضافه کرد.

لور لاتور به عنوان توسعه‌دهنده بخش تجارت فعال در شرکت «Tokai COBEX» در سخنرانی خود در کنفرانس مذکور، اظهار داشت: گرافیت مصنوعی عملکرد شارژ بهتری نسبت به گرافیت طبیعی دارد. با این حال، میزان انتشار دی‌اکسید کربن و مصرف برق در آن در فرایند تولید به مراتب بیشتر است.

وی در همین خصوص ابراز امیدواری کرد در صورتی که امکان تبدیل فرایند تولید گرافیت مصنوعی به یک فرایند تولید زیست‌پایشی فراهم شود، می‌توان در خصوص تولید این نوع از گرافیت در اروپا دوباره تصمیم‌گیری کرد.

به گفته لاتور، این مسیر در حال پیموده شدن است اما قیمت محصولات سبز تولید شده در اروپا به دلیل استفاده از برخی فناوری‌ها مشمول پرداخت پریمیوم هستند. با این وجود، مسئله دریافت پریمیوم از مصرف‌کنندگان و داشتن رضایت آن‌‌ها از پرداخت موضوعی است که باید مورد بررسی‌های بیشتری قرار بگیرد.

شرکت‌های دیگر نیز نیاز به ایجاد زنجیره‌های تامین در اروپا در راستای کاهش اتکای خود به چین پس از ارائه قانون مواد اولیه حیاتی ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا (CRMA) را درک کرده‌اند.

شرکت «Alkeemia» به عنوان میزبان و یک تولیدکننده مواد شیمیایی فلوئوردار در اروپا از طرح‌ خود در رابطه با بومی‌سازی فرایند فرآوری در خارج از چین با استفاده از هیدروفلوئوریک اسید تولید شده (HF) و همچنین جمع‌آوری و بازیافت هیدروفلوئوریک اسید استفاده شده توسط مصرف‌کنندگان رونمایی کرد.

یوشی یونیشی، مدیر ارشد و استراتژیست شرکت «Alkeemia» در حضور شرکت‌کنندگان در کنفرانس مذکور، بیان کرد: هیدروفلوئوریک اسید، یک واکنش‌دهنده چند کاره مورد استفاده در فرآوری گرافیت است که به دلیل دستورالعمل‌های سختگیرانه ارائه شده برای ذخیره‌سازی، جابه‌جایی و دفع آن، ورود به تولید این محصول چالش‌برانگیز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های تولیدکننده گرافیت تلاش کرده‌اند تا با کمک فرایند ادغام و اکتساب با دیگر شرکت‌ها به این حوزه ورود پیدا کنند. با این حال، دریافت مجوزهای فعالیت در حوزه هیدروفلوئوریک اسید یک چالش بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

وی به برخورداری شرکت «Alkeemia» از مجوزهای مربوط به حوزه هیدروفلوئوریک اسید اشاره کرد که می‌تواند شرایط را برای توسعه کسب‌و‌کار شرکت مذکور در این راستا فراهم کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42930

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
توسعه زنجیره تامین باتری در کشورهای غربی با موانعی روبه‌روست
برخلاف تاثیر مثبت قانون کاهش تورم آمریکا،

توسعه زنجیره تامین باتری در کشورهای غربی با موانعی روبه‌روست

11اردیبهشت
هشت اتفاق تاثیرگذار بر بخش بازیافت باتری
11اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۵۳۶ دلار قیمت‌گذاری شد
با ادامه روند نوسانی در «LME»؛

آلومینیوم دو هزار و ۵۳۶ دلار قیمت‌گذاری شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.