• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

  • کد خبر : 44351
  • 19 اردیبهشت 1403 - 11:12
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
درآمد سه‌ ماهه ابتدایی 2023 شرکت بریتیش پترولیوم (BP p.l.c) با ثبت کاهش 40 درصدی، به 2.7 میلیارد دلار رسید که نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده پس از افت قیمت‌ انرژی و تعطیلی پالایشگاه‌ این شرکت در آمریکا که مانع از افزایش تولید نفت و گاز شد، کاهش را به ثبت رساند.

درآمد سه‌ ماهه ابتدایی ۲۰۲۳ شرکت بریتیش پترولیوم (BP p.l.c) با ثبت کاهش ۴۰ درصدی، به ۲٫۷ میلیارد دلار رسید که نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده پس از افت قیمت‌ انرژی و تعطیلی پالایشگاه‌ این شرکت در آمریکا که مانع از افزایش تولید نفت و گاز شد، کاهش را به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت بریتیش پترولیوم ارزش سود سهام خود را همچون سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، در حدود ۷٫۲۷ سنت به ازای هر سهم حفظ کرد و نرخ بازخرید سهام خود در سه ماه دوم سال ۲۰۲۴ را مشابه با سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی بر روی رقم ۱٫۷۵ میلیارد دلار نگه داشت.

میزان سود سهام شرکت نامبرده نیز حدود ۵ درصد کمتر از پیش‌بینی‌های ارائه شده از سوی تحلیلگران بود. این آمار بر خلاف گفته موری آچینکلاس، مدیرعامل فعلی شرکت بریتیش پترولیوم کاهشی بود. با این حال، وی مطرح کرده بود که ارزش سود سهام این شرکت پس از استعفای ناگهانی برنارد لونی، مدیرعامل سابق شرکت مذکور در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به ثبات رسیده است.

موری آچینکلاس که در زمان برنارد لونی مدیر بخش امور مالی شرکت بریتیش پترولیوم بود، اکنون به عنوان مدیرعامل جدید متعهد شده است که پروژه‌ها را بهینه‌سازی کند و هزینه‌کردها را به منظور برطرف کردن نگرانی سرمایه‌گذاران در راستای طرح کاهش تمرکز این شرکت بر بخش نفت و گاز و گسترش تجارت انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش دهد.

لازم به ذکر است که شرکت بریتیش پترولیوم، اخیرا از هدف خود برای کاهش هزینه نقدی حداقل دو میلیارد دلاری تا پایان سال ۲۰۲۶ نسبت به سال ۲۰۲۳ خبر داد.

همچنین، ارزش سهام این شرکت در ساعات ابتدایی روز معاملاتی هفتم می ۲۰۲۴، حدود ۰٫۲ درصد کاهش داشت که با افزایش ۱٫۵ درصدی شاخص انرژی اروپا قابل قیاس است.

میزان سود هزینه جایگزینی دارایی‌های شرکت مذکور در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ از درآمد خالص آن، نسبت به پیش‌بینی ۲٫۸۷ میلیارد دلاری ارائه شده از سوی تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی اخیر شرکت بریتیش پترولیوم کمتر بود و نسبت به میزان سود سه میلیارد دلاری در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ و میزان سود پنج میلیارد دلاری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، افت بیشتری را تجربه کرد.

میزان درآمد شرکت بریتیش پترولیوم در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده برای بخش درآمد این شرکت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ بیشتر بود. با این حال رقم آن نسبت به سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۳ روندی کاهشی داشت.

کاهش میزان درآمد شرکت بریتیش پترولیوم را می‌توان به افت قیمت‌ انرژی و توقف فعالیت در پالایشگاه «Whiting» متعلق به شرکت مذکور مستقر در ایالت ایندیانای آمریکا نسبت داد که تا حدودی با افزایش حجم معاملات نفت، رشد حاشیه سود واحدهای پالایش و افزایش میزان تولید نفت و گاز در شرکت نامبرده، این روند نزولی جبران شد.

همچنین میزان تولید نفت و گاز شرکت بریتیش پترولیوم با ۲٫۱ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۳، به ۲٫۳۸ میلیون بشکه نفت در روز رسید که این افزایش در تولید به راه‌اندازی میدان نفت جدید در کشور آذربایجان و ایالات متحده آمریکا مرتبط بود.

موری آچینکلاس در ادامه افزود که میزان سرمایه در گردش شرکت نامبرده پس از اقدام به آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد گازوئیل و بنزین قبل از تابستان سال میلادی جاری در انبار ذخایر شرکت بریتیش پترولیوم، ۳۴ درصد کاهش یافت و به پنج میلیارد دلار رسید.

به علاوه، میزان بدهی شرکت مذکور به ۵۳ میلیارد دلار افزایش یافت؛ این در حالی است که میزان بدهی شرکت بریتیش پترولیوم نسبت به ارزش سهام بازار روز این شرکت از ۱۹٫۷ درصد در سه ماهه ۲۰۲۳، به ۲۲ درصد در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ رشد پیدا کرد.

شرکت بریتیش پترولیوم آخرین شرکت در میان دیگر شرکت‌های نفتی کشورهای غربی است که نتایج مالی سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ خود را گزارش کرده است. در همین راستا، در اواخر ماه آوریل، شرکت «Shell plc» میزان سود خالص خود در سه ماهه اول سال میلادی جاری را ۷٫۷ میلیارد دلار گزارش کرد که با توجه اختلال ایجاد شده در مسیر کشتیرانی در دریای سرخ و افزایش حجم معاملات پالایشگاه‌های نفت روسیه، نتیجه‌ای فراتر از انتظارات بود.

شرکت‌های «Exxon Mobil»، «Chevron» و «TotalEnergies» همگی از کاهش حاشیه سود عملیاتی خود خبر دادند که منعکس‌کننده کاهش شدید قیمت گاز طبیعی است.

شرکت با مالکیت دولتی آرامکو به عنوان غول نفتی عربستان، اخیرا در گزارش مالی خود به سود خالص ۲۷٫۳ میلیارد دلاری خود در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ اشاره کرد که ۱۴ درصد کاهش را نسبت به میزان سود شرکت مذکور در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=44351

نوشته‌های مشابه

30اردیبهشت
رشد وزنی و ارزشی صادرات فولاد روهینا جنوب در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل مجتمع فولاد روهینا جنوب مطرح کرد:

رشد وزنی و ارزشی صادرات فولاد روهینا جنوب در سال ۱۴۰۲

30اردیبهشت
درآمد «فخاس» با رشد چشمگیر ۲۲۲ درصدی همراه شد
30اردیبهشت
بازگشت به بازارهای صادراتی را اولویت قرار داده‌ایم
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس:

بازگشت به بازارهای صادراتی را اولویت قرار داده‌ایم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.