• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
تولیدکننده شمش مس در گفت‌وگو با «فلزات‌ آنلاین»:

نقدینگی، شریان اصلی حیات واحدهای صنعتی

  • کد خبر : 33268
  • 18 آبان 1402 - 9:59
نقدینگی، شریان اصلی حیات واحدهای صنعتی
یک تولیدکننده شمش مس گفت: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های تولیدکنندگان شمش مس از دولت و مسئولان، تسهیل فرایند اخذ وام و اعطای تسهیلاتی با سود بانکی پایین است. با این کار چالش کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی رفع شده و صنعتگران امکان تهیه مواد اولیه به مقدار کافی را خواهند داشت.

یک تولیدکننده شمش مس گفت: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های تولیدکنندگان شمش مس از دولت و مسئولان، تسهیل فرایند اخذ وام و اعطای تسهیلاتی با سود بانکی پایین است. با این کار چالش کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی رفع شده و صنعتگران امکان تهیه مواد اولیه به مقدار کافی را خواهند داشت.

بلال سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص مشکلات و چالش‌‎های تولیدکنندگان توضیح داد و گفت: تهیه مواد اولیه و کمبود سرمایه در گردش، دو چالش بزرگ تولیدکنندگان شمش مس هستند که مانع از توسعه فعالیت‌های کارگاه‌های ریخته‌‌گری شده‌اند. مواد اولیه مورد استفاده در این مجموعه برای تولید شمش متنوع بوده و ما خاک، ضایعات و کنسانتره مس مورد نیاز را از تامین‌کنندگان مواد اولیه در بازار خریداری می‌کنیم اما به دلیل کمبود نقدینگی و قیمت بالای کنسانتره، امکان خریداری مواد معدنی در تناژ بالا را نداشته و بیشتر تمایل به استفاده از ضایعات و خاک مس داریم. ضمن اینکه تولیدکنندگان مواد معدنی تنها در صورت انعقاد قرارداد و خرید در تناژ بالا، کنسانتره را به صنایع پایین‌دستی عرضه می‌کنند. متاسفانه مشکلات ذکر شده در جهت معکوس حرکت کرده و زمانی که تولیدکنندگان از نقدینگی بالایی برخوردار هستند، مواد اولیه به مقدار کافی در بازار موجود نیست و بالعکس در زمان وفور مواد اولیه، سرمایه در گردش واحدها بسیار محدود بوده و خرید خاک و ضایعات مس به مقدار کافی برای تولیدکنندگان ممکن نیست. شرایط بازار، تغییرات در بدنه دولت و سیاست‌های کلان کشور روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته و تولیدکنندگان را برای خرید مواد اولیه با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند؛ یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا صنعتگران با کمبود مواد اولیه مواجه شوند، نوسان قیمت‌ها است زیرا تامین‌‌کنندگان با کاهش قیمت‌ها دست نگه داشته و مواد اولیه را در بازار عرضه نمی‌کنند و اگر زمانی تمایل به فروش داشته باشند، تولیدکنندگان توانایی خرید ندارند.

وی در همین راستا ادامه داد: اگر قصد خرید مواد اولیه به مقدار کافی را داشته باشیم، باید سرمایه مورد نیاز را از مشتریان اخذ کنیم که در این صورت با نوسان قیمت‌ها ما متضرر شده و باید مابه‌التفاوت قیمت مواد اولیه را بپردازیم زیرا ناچار هستیم شمش مس را با قیمت توافق شده به مشتری تحویل بدهیم؛ به همین دلیل در حال حاضر مواد اولیه را متناسب با سرمایه‌ای که در اختیار داریم، خریداری می‌کنیم. در صورتی که اگر سرمایه کافی داشتیم، با نوسان قیمت‌ها و خرید مواد اولیه در تناژ بالا مشکلی برای ما پیش نمی‌آمد زیرا تعهدی برای تحویل محصولات نداشته و تا زمان بهبود شرایط بازار و افزایش مجدد قیمت‌ها صبر می‌کردیم. یکی از راهکارهایی که می‌تواند چالش کمبود نقدینگی را برطرف کند، اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها است؛ به همین دلیل ما برای رفع مشکل خود به سازمان صمت مراجعه کرده و سپس به بانک معرفی شدیم اما شرایط دشوار تعیین شده از سوی بانک‌ها از قبیل ارائه سند ملکی معتبر به عنوان وثیقه، مانع از اخذ وام و تسهیلات شد.

وضعیت سفید بازار مصرف

این تولیدکننده شمش مس با اشاره به شرایط بازار، تصریح کرد: خوشبختانه میزان تقاضا برای شمش مس از سوی مشتریان بسیار بالا بوده و تولیدکنندگان در زمینه فروش محصولات با چالشی روبه‌رو نیستند زیرا نیاز به این محصول دائما وجود داشته و برخی از تجار شمش را خریداری و آن را به شرکت‌های بزرگ می‌فروشند.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز تاثیر منفی بر فعالیت‌های این مجموعه داشته است، بیان کرد: این واحد تولیدی در شهرک صنعتی ناجی استان زنجان واقع شده و کارگاه‌های فعال در این شهرک دارای مجوز هستند؛ ضمن اینکه ما در این منطقه شاهد فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز نبوده و مشکلی در این زمینه نداریم اما ممکن است در حاشیه استان زنجان چند کارگاه به طور غیرمجاز فعالیت داشته باشند. گفتنی است که اکثر واحدهای صنعتی این شهرک در صنعت مس فعالیت دارند زیرا سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از ورود هرگونه آلودگی به محیط زیست، تولیدکنندگان را در این منطقه تجمیع کرده است. یکی از مواردی که واحدهای تولیدی باید رعایت کنند تا به منابع طبیعی آسیب نرسانند، استفاده از بگ فیلترها است؛ برای خرید و نصب این بگ فیلترها به سرمایه زیادی نیاز است اما بعد از نصب، هزینه زیادی در بر ندارند؛ حتی با جمع‌آوری دود و غبارهای حاصل از فرایند ذوب ما علاوه بر شمش مس، اکسید روی هم به فروش می‌رسانیم.

صنعتگران درمانده از مشکلات

وی در رابطه با سایر موانع تولید، اظهار داشت: کوره‌های ذوب این کارگاه ریخته‌گری از نوع دوار بوده و ما از آجر نسوز در داخل کوره‌ها استفاده می‌کنیم؛ در حال حاضر یکی از مشکلات ما در روند تولید، کاهش کیفیت و افزایش قیمت آجرهای نسوز در بازار است. کیفیت این آجرها در گذشته بسیار بالا بود و تا یک سال بعد از نصب، از کارایی لازم برخوردار بودند اما اکنون بعد از گذشت سه تا ۶ ماه باید تعویض شوند؛ از علت دقیق کاهش کیفیت آجر نسوزها کاملا مطلع نیستیم اما احتمال می‌دهیم که شرکت‌های تولیدکننده مواد نسوز در خصوص تامین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه شده‌اند. کمبود نیروی انسانی و حفظ کارکنان در واحدهای تولیدی، یکی از معضلات اصلی تولیدکنندگان است زیرا افراد به دلیل سختی کار بالا، تمایلی به فعالیت در واحدهای صنعتی ندارند. ما هم در زمینه جذب نیروی انسانی با مشکلاتی روبه‌رو‌ بوده و بعد از تلاش‌های فراوان موفق به رفع این چالش شدیم؛ گفتنی است که برای حفظ نیروی‌های خود مشوق‌های مالی در نظر گرفته تا آن‌ها از شرایط شغلی خود رضایت داشته باشند. باید اضافه کنم که افراد برای کار در کارگاه‌های ریخته‌گری نیاز به مهارت بالایی نداشته و می‌توانند بعد از کسب مهارت‌های لازم در مجموعه فعالیت داشته باشند؛ به همین دلیل این صنعت به نیروی متخصص وابسته نبوده و تنها ریخته‌گرانی که در قسمت ذوب فعالیت دارند، باید از تخصص کافی برخوردار باشند تا فرایند ذوب به درستی انجام شده و مواد اولیه به هدر نرود. در حال حاضر هشت نفر در سه شیفت کاری در این کارگاه‌ ریخته‌گری مشغول به‌کار هستند و ما به دلیل شرایط اقتصادی موجود، برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت مجموعه و اشتغال‌زایی بیشتر نداریم. علاوه‌براین موارد، محدودیت‌های انرژی در فصل تابستان باعث شد تا به ناچار مجموعه را برای چند روز تعطیل کنیم زیرا به ما اعلام شد که برق واحدهای صنعتی دو ساعت در روز قطع خواهد شد که با اعتراض تولیدکنندگان این زمان به چهار روز در ماه تبدیل شد. همچنین در فصل زمستان نیز اگر دمای هوای بسیار کاهش یابد، با قطعی گاز روبه‌رو می‌شویم که متاسفانه سهمیه‌ای برای دریافت سوخت جایگزین به ما تعلق نمی‌گیرد. از سوی دیگر هزینه برق و گاز واحدهای صنعتی بسیار افزایش یافته و هزینه ماهانه گاز این مجموعه از ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰، به ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان رسیده است. لازم به ذکر است که کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق و آذربایجان به دلیل هزینه‌های بالای انرژی در زمینه ذوب خاک و ضایعات مس فعالیت پررنگی نداشته و تا چند سال پیش این مواد را به ایران صادر می‌کردند.

این تولیدکننده شمش مس عنوان کرد: با توجه به اینکه تعداد تولیدکنندگان شمش مس در استان زنجان زیاد نیست، امکان ورود سرمایه‌گذاران جدید به صنعت ریخته‌گری وجود دارد اما توصیه می‌کنم افرادی در این زمینه مشغول به‌کار شوند که سرمایه زیادی در اختیار داشته باشند. در این صورت به راحتی امکان فعالیت داشته و با تهیه مواد اولیه به مقدار بالا، با افزایش قیمت و افزایش میزان تقاضای مس در آینده حاشیه سود خوبی را می‌توانند نصیب خود کنند؛ این در حالی است که واحدهای تولیدی که با چالش کمبود نقدینگی مواجه هستند، باید محصولات خود را به سرعت در بازار عرضه کرده و با مطالبات اخذ شده از مشتریان مجددا مواد اولیه را تهیه کنند. در پایان تاکید می‌کنم که سرنوشت واحدهای تولیدی با این شرایط قابل پیش‌بینی نبوده و همه چیز به میزان نقدینگی در اختیار آن‌ها وابسته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33268

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.