با توجه به روند افزایشی نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی و توسعه تولید برق از انرژیهای تجدیدپذیر، پیشبینی میشود که میزان انتشار گازهای گلخانهای در بخش حملونقل جادهای در منطقه خاورمیانه به شدت کاهش پیدا کند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از وبسایت شرکت «McKinsey»، استفان کرولیوس، مشاور سابق بخش آبوهوا در بنیاد کلینتون و مدیر فعلی و یکی از بنیانگذاران شرکت «Carbon-Neutral Consulting»، بر نقش پررنگ بخش وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) در گذار به انرژیهای تجدیدپذیر در منطقه خاورمیانه و اقداماتی که دولتها در این منطقه میتوانند به منظور افزایش نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی انجام دهند، تاکید کرد.
کرولیس در همین راستا عنوان کرد: خودروهای الکتریکی، نقش مهمی در گذار خاورمیانه به انرژیهای تجدیدپذیر ایفا خواهند کرد. طبق آمار ارائه شده، نرخ مالکیت خودرو در کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس در مقیاس جهانی، رقمی بین ۰٫۲ تا ۰٫۶ به ازای هر نفر گزارش شده است.
وی در ادامه به سهم ۲۰ درصدی انتشار گازهای گلخانهای امارات متحده عربی در بخش حملونقل که به طور عمده مربوط به خودروها میشود، اشاره کرد و افزود: با توجه به روند افزایشی نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی و توسعه تولید برق از انرژیهای تجدیدپذیر، پیشبینی میشود که میزان انتشار گازهای گلخانهای در بخش حملونقل جادهای در کشور مذکور به شدت روندی نزولی به خود بگیرد.
اگرچه مصرفکنندگان خودرو در خاورمیانه بیشتر به ویژگیهایی مانند طراحی آیندهنگرانه و فناوریهای پیشرفته در خرید خودروها توجه میکنند اما واضح است که به طور کلی، تقریبا خریداران خودرو در خاورمیانه مانند سایر مناطق جهان در خصوص در نظر گرفتن بیشتر ویژگیهای مد نظر خود در خرید، موارد مشترکی را اعمال میکنند. بر همین اساس، خریداران خودروهای الکتریکی موارد و مشکلاتی مانند محل و نحوه شارژ خودروها، قابلیت پیمایش مناسب برای سفرهای ضروری و نحوه عملکرد خودروها در هوای بسیار گرم را مد نظر قرار داده و شرط حفاظت از محیط زیست در حالت عادی، آخرین گزینهای است که به آن فکر میکنند.
دولتها و تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی باید شرایطی را فراهم کنند که در آن زیرساختهای لازم به منظور عرضه خودروهایی با صرفه اقتصادی مناسب برای مصرفکنندگان ایجاد شود. به عنوان مثال در عمان، دولت این کشور انواع معافیتهای مالیاتی را به خریداران خودروهای الکتریکی از جمله معافیت ۱۰۰ درصدی از تعرفههای واردات، تخفیف در هزینههای ثبتنام و همچنین مالیات بر ارزش افزوده صفر درصد را ارائه کرده است.
همچنین دولتها در خاورمیانه میتوانند با حمایت از توسعه زیرساخت ایستگاههای شارژ عمومی، نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی را در کشورهای منطقه افزایش دهند. به عنوان مثال، دولت عربستان سعودی طرح توسعه زیرساخت ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی را ارئه داده که طبق آن قرار است حدود ۵۰ هزار ایستگاه شارژ در این کشور تا پایان سال ۲۰۲۵ راهاندازی شود. در واقع میتوان مدعی شد که با افزایش تعداد ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی، تمایل به خرید این خودروها افزایش یافته است؛ چراکه مصرفکنندگان دیگر هیچ نگرانی بابت قابلیت پیمایش این خودروها با یک مرتبه شارژ و حتی دسترسی به ایستگاههای شارژ را نخواهند داشت.
عوامل تاثیرگذار و کلیدی در افزایش نرخ عرضه خودروهای الکتریکی در خاورمیانه
افزایش سرعت راهاندازی نیروگاههای خورشیدی در کشورهای خاورمیانه، یکی از نقاط عطف این منطقه در گذار به انرژیهای تجدیدپذیر محسوب میشود. در همین راستا، انتظار میرود ظرفیت تولید برق از نیروگاههای خورشیدی در کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس تا سال ۲۰۳۰، به حدود ۷۰ گیگاوات انرژی در هر ساعت برسد. در مقام مقایسه، میتوان بیان کرد که میانگین تقاضای برق در بریتانیا ۳۰ گیگاوات اعلام شده است.
برخی از کارشناسان در راستای ایجاد همافزایی بیشتر، توسعه پروژههای خورشیدی همزمان با اقدام برای افزایش نرخ عرضه خودروهای الکتریکی در بازار خاورمیانه را توصیه میکنند؛ البته در رابطه با توسعه نیروگاه خورشیدی مشکلاتی نیز وجود دارد و آن اینکه امکان تولید برق در سیستمهای خورشیدی تنها در زمانی که نور خورشید وجود داشته باشد، امکانپذیر است. از همین رو ضرورت توسعه سیستمهای ذخیره انرژی باتری به منظور ذخیره برق تولیدی از طریق سیستمهای خورشیدی به جهت استفاده از انرژی، در مواقع افزایش پیک مصرف برق و ساعاتی که امکان تولید برق از این سیستمها وجود ندارد، بیش از پیش احساس میشود.
باتری خودروهای الکتریکی، یکی از منابعی خواهد بود که میتوان در همین راستا به عنوان منبعی قابل استفاده برای تامین انرژی در شبه برق سراسری به کار برد؛اگرچه فناوری مورد استفاده در این روش که با عنوان سیستم «خودرو به شبکه» شناخته میشود، هنوز در بسیاری از نقاط جهان به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است اما استقرار چنین سیستمی در کشورهای خاورمیانه، میتواند این منطقه را به یکی از مناطق پیشرو در این زمینه در جهان تبدیل کند. سیستم «خودرو به شبکه» سیستمی است که در آن، خودروهای الکتریکی قابل شارژ توانایی مخابره اطلاعات با شبکه برق در راستای ارائه توان الکتریکی (دشارژ) یا تنظیم میزان شارژ خودرو را دارند.
یکی دیگر از مواردی که باید در راستای افزایش نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی در منطقه خاورمیانه مطرح شود، اینکه خودروسازان به توسعه بازارهای خودروهای الکتریکی این منطقه از جهان متعهد شوند. از جمله مهمترین این تعهدات میتوان به ایجاد واحدهای تولید خودروهای الکتریکی در کشورهای خاورمیانه و یا خرید سهام تولیدکنندگان این خودروها اشاره کرد.
به عنوان مثال، شرکت «Lucid Motor» در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که در عربستان سعودی، یک واحد تولید خودروهای الکتریکی راهاندازی میکند. همچنین، عربستان در استارتآپ چینی خودروهای الکتریکی «Human Horizons» که از توسعه، تولید و فروش خودروهای الکتریکی در بازار این کشور حمایت خواهد کرد، سرمایهگذاری فراوانی انجام داده است. در کشور عمان نیز سرمایهگذاریهای بسیاری در بخش خودروهای الکتریکی انجام شده که راهاندازی شرکت «Mays EV»، یکی از این حمایتهای مالی محسوب میشود. انتظار میرود که اولین خودروی الکتریکی تولید شده توسط شرکت مذکور، در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود. به علاوه، این شرکت قصد دارد ظرفیت تولید خود را در آینده افزایش دهد.
چشمانداز صنعت خودروهای الکتریکی در جهان
در حال حاضر بازار جهانی خودروهای الکتریکی به یک نقطه عطفی نسبی رسیده و بیشتر تمرکز فعالان این صنعت بر روی روند عرضه محصولات در بازار معطوف شده است. نمونه بارز این مسئله را میتوان در سرمایهگذاری هنگفت تولیدکنندگان تجهیزات اصلی در زنجیرههای تامین خودروهای الکتریکی و ظرفیت تولید این خودروها مشاهده کرد.
طبق آمارهای ارائه شده، در ایالات متحده آمریکا حدود ۱۶۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری در بازه زمانی سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ به ظرفیت تولید بخشهای مرتبط با تولید خودروهای الکتریکی اختصاص یافته است. در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تعداد ۳۸ واحد تولید باتری خودروهای الکتریکی در پایان سال ۲۰۲۲ در حال فعالیت بودند. شرکتهای خودروسازی ژاپنی از جمله تویوتا، هوندا و سوبارو به دلیل نگرانی از تشدید فضای رقابت با شرکتهای چینی و از دست دادن سهم بازار، به دنبال راهاندازی واحدهای تولید باتری و تاسیسات واحدهای مونتاژ خودروهای الکتریکی در ژاپن و سایر کشورهای جهان هستند. ناگفته نماند که افزایش حجم سرمایهگذاریها در صنعت خودروهای الکتریکی مبتنی بر ارزیابی حجم تقاضای مصرفکننده، همزمان با افزایش حمایت دولتها و همچنین تعهد تولیدکنندگان به ارائه فناوریهای پایدار صورت گرفته است.
در پایان میتوان بیان کرد که بازار خودروهای ایالات متحده آمریکا و بسیاری از بازارهای دیگر در جهان و نیز روند افزایش نرخ جذب این خودروها، با نوساناتی که البته بیشتر به سمت شاخص صعودی تمایل داشته است، در سال ۲۰۲۴ همراه بوده که یکی از مهمترین عوامل آن، افزایش تعداد زیرساخت ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی در مقیاس جهانی گزارش شده است. انتظار میرود سرعت حجم عرضه خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰، رشد بسیار سریعی را در سطح جهان تجربه کند.
انتهای پیام//