• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد آذر آبادگان ارس مطرح کرد:

نگاه به آن سوی مرزها

  • کد خبر : 6374
  • 13 آذر 1400 - 13:13
نگاه به آن سوی مرزها
مدیرعامل مجتمع فولاد آذر آبادگان ارس با اشاره به نوسانات قیمت فولاد و نرخ ارز در کشور، گفت: در زمینه تامین قراضه فولادی و همچنین صادرات شمش، در حوزه تجارت بین‌المللی فعال هستیم و در نظر داریم فعالیت خود را در این زمینه گسترش دهیم.
مدیرعامل مجتمع فولاد آذر آبادگان ارس با اشاره به نوسانات قیمت فولاد و نرخ ارز در کشور، گفت: در زمینه تامین قراضه فولادی و همچنین صادرات شمش، در حوزه تجارت بین‌المللی فعال هستیم و در نظر داریم فعالیت خود را در این زمینه گسترش دهیم.

عبداله عزیزی نیاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: عملیات اجرایی شرکت مجتمع فولاد آذرآبادگان ارس در سال ۱۳۹۱ در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار آغاز شد و بعد از پیشرفت نسبی اولیه، متاسفانه به دلیل مشکلات به‌ وجود آمده در آن زمان، حدود سه سال به‌ صورت نیمه تعطیل باقی ماند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با رفع مشکلات این شرکت، فاز اول تکمیل شد و در تابستان سال ١٣٩٧ شروع به تولید کرد. با راه‌اندازی فاز دوم فولاد ارس، در حال حاضر با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن در سال مشغول به تولید محصول هستیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد آذر آبادگان ارس در ادامه مطرح کرد: در حال حاضر این مجتمع، شمش فولادی با گریدهای داخلی و خارجی تولید می‌کند. در واقع، با توجه به نیاز بازارهای داخلی و خارجی، در این شرکت، شمش‌های فولادی به طول ۱۲ متر و ابعاد ۱۵۰ میلی‌متر در ۱۵۰ میلی‌متر تولید می‌شود.

تامین ماده اولیه از ارمنستان

عزیزی در پاسخ به این سوال که مواد اولیه شرکت را از چه منابعی تامین می‌کنید، تصریح کرد: اصلی‌ترین ماده اولیه شرکت فولاد آذر آبادگان ارس، آهن اسفنجی است که آن را از منابع داخلی تهیه می‌کنیم. در حقیقت آهن اسفنجی، نزدیک ۸۰ درصد از مواد اولیه کارخانه را تشکیل می‌دهد و در کنار آن، ضایعات مورد نیاز هم از داخل کشور و هم از طریق واردات از کشورهای همسایه تامین می‌شود. مواد افزودنی (فروآلیاژ) نیز از خارج از کشور خریداری می‌شود.

وی در ادامه افزود: ضمنا با به‎ کارگیری برخی از کارکنان این شرکت و بهره‌برداری از کارخانه‌ای در کشور ارمنستان به منظور تبدیل ضایعات به مواد ریخته‌گری شده قابل حمل که منع قانونی کشور میزبان را پوشش دهد، مواد اولیه وارداتی از این طریق تامین می‌شود.

عرضه محصول در بورس کالا و بازارهای داخلی و خارجی

مدیرعامل مجتمع فولاد آذر آبادگان ارس درباره نحوه فروش محصولات این شرکت توضیحاتی را مطرح کرد و گفت: نحوه فروش محصولات از طریق بورس کالای ایران و همچنین بازاریابی توسط واحد بازرگانی شرکت به صورت مستقیم به کارخانجات نورد داخلی و خارجی انجام می‌شود.

کمبود زیرساخت‌های تولید در منطقه آزاد ارس

عزیزی در خصوص عمده‌ترین مشکلات مجتمع در نیمه سال ۱۴۰۰، گفت: این شرکت در فصل تابستان سال جاری به دلیل تصمیمات وزارت نیرو در خصوص مصرف برق صنایع کشور که به قطع برق صنعت فولاد انجامید، به مدت سه ماه به صورت نیمه فعال به فعالیت خود پرداخت. علاوه‌براین، در حال حاضر متاسفانه به دلیل عدم عمل به وعده‌ها و تعهدات، منطقه آزاد ارس فاقد آب به میزان مورد نیاز، جاده و دسترسی مناسب است. لازم به ذکر است که این شرکت به تمامی تعهدات مالی و اجرایی در چهارچوب تفاهم‌نامه فی‌مابین اقدام کرده ولی اقدام متقابل از جانب دولت صورت نپذیرفته است.

توجه به بازارهای صادراتی

وی، نوسانات قیمت فولاد و نرخ ارز را علت اصلی تغییر عمده مشتریان این شرکت در زمان‎‌های مختلف عنوان کرد و افزود: در حال حاضر، بخش عمده‌ای از محصولات این شرکت به کشورهای ترکیه و چین، صادر و بخشی نیز به مشتریان داخلی عرضه می‌شود. همچنین شرکت در برنامه بلندمدت خود قصد دارد با تقویت ارتباطات تجاری با شرکت‌های خارجی، افزایش صادرات را در پیش داشته باشد زیرا با توجه به نوسانات قیمت فولاد و نرخ ارز، صادرات مطلوب‌تر از فروش داخلی به نظر می‌رسد.

طرح‌های توسعه

مدیرعامل مجتمع فولاد آذر آبادگان ارس در پایان این گفت‌وگو درباره مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌هایی که شرکت برای مدت باقی مانده از سال جاری در نظر گرفته‌ است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌‌ها در این شرکت، نگرش زیست‌محیطی است که در این راستا، پروژه راه‌اندازی سیستم غبارگیر در دستور کار قرار گرفت و مراحل پایانی خود را سپری می‌کند. علاوه‌براین، با توجه به راه‌اندازی ست دوم کوره ۲۵ تنی، مجتمع فولاد آذر آبادگان ارس در نظر دارد میزان تولید خود را افزایش دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6374
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید