• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی نور گستر شفق شیراز مطرح کرد:

نیمه پنهان صنعت سرب

  • کد خبر : 29763
  • 06 مهر 1402 - 8:49
نیمه پنهان صنعت سرب
مدیرعامل شرکت تولیدی نور گستر شفق شیراز، تولیدکننده شمش سرب گفت: متاسفانه عدم داشتن اطلاعات کافی از صنعت سرب باعث شده تا افراد نگاه درستی به این صنعت نداشته باشند؛ در صورتی که سرب در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و مزایای فراوانی دارد که شاید باور آن برای افراد دشوار باشد.

مدیرعامل شرکت تولیدی نور گستر شفق شیراز، تولیدکننده شمش سرب گفت: متاسفانه عدم داشتن اطلاعات کافی از صنعت سرب باعث شده تا افراد نگاه درستی به این صنعت نداشته باشند؛ در صورتی که سرب در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و مزایای فراوانی دارد که شاید باور آن برای افراد دشوار باشد. باید اضافه کنم که برای بهبود وضعیت صنعت سرب و سایر صنایع در کشور، مسئولان باید اقداماتی در زمینه ایجاد ثبات اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهند.

شهباز نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر اقتصاد کشور بیمار است و یک راهکار قطعی و مشخص برای اصلاح آن وجود ندارد زیرا دلایل متعددی در به وجود آمدن این وضعیت دخیل بوده‌اند؛ به همین دلیل سازمان‌های دولتی باید با اقدامات کارشناسی به دنبال ایجاد ثبات اقتصادی در کشور باشند. باید اذعان کنم که شرایط اقتصادی کشور باعث شده تا هیچ ثباتی در معاملات بازار وجود نداشته باشد و این موضوع تنها مختص به فلز سرب نیست. این در حالی است که تقاضا برای سرب در بازار بسیار مناسب است و مشتریان حتی شمش سرب را پیش‌خرید می‌کنند اما تولیدکنندگان پس از فروش محصولات به سبب عدم ثبات اقتصادی و نوسان قیمت‌ها ممکن است متضرر شده و به ناچار مواد اولیه را باید با قیمتی بالاتر خریداری کنند. به همین دلیل در این شرایط تولیدکنندگان امکان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای آینده تولید را ندارند و شاهد هستیم که برخی از افراد محصولات خود را به فروش نرسانده و دست نگه ‌می‌دارند.

راهی پر پیچ و خم

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های تولید، عنوان کرد: در حال حاضر ما حدود یک سال و نیم است که مشغول به نوسازی و تجهیز دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مجموعه بوده و تقریبا تا ۱۰ روز آینده پس از اتمام کارها، مجددا خطوط تولید را راه‌اندازی خواهیم کرد؛ به همین دلیل در گام اول باید به دنبال اخذ مجوز‌های لازم برای واردات باتری فرسوده باشیم اما اکنون به دلیل وضع تحریم‌ها تنها امکان واردات باتری فرسوده از کشور عراق، آن هم به صورت محدود را داریم. این موضوع باعث شده تا رقابت تنگاتنگی برای خرید باتری فرسوده بین خریداران شکل بگیرد؛ در صورتی که در گذشته ما از کشورهای ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان و بلژیک اقدام به واردات باتری فرسوده می‌کردیم. علاوه‌‌براین باید گفت که به دلیل نظرات غیرکارشناسی، زمان اعتبار مجوزهای اعطا شده از سوی سازمان‌حفاظت محیط زیست بسیار کوتاه شده و از دو سال به ۶ ماه تقلیل یافته است؛ تولیدکنندگان در این زمان کوتاه چطور امکان برقراری ارتباط با تامین‌کنندگان، توافق بر سر قیمت باتری و واردات را خواهند داشت. مسائل مالیاتی هم باری اضافه بر دوش تولیدکنندگان هستند که با توجه به بروکراسی‌های اداری، رفع این مشکلات نیازمند زمان زیادی است؛ به عنوان مثال اگر تولیدکنندگان به مقدار مالیات‌های تعیین شده اعتراضی داشته باشند، حتی پس از انجام اقدامات اداری طولانی مدت، امکان حصول نتیجه مطلوب همچنان بسیار پایین است. باید اضافه کنم که هزینه‌های تولید نیز بسیار افزایش یافته و اکنون تولیدکنندگان به دلیل حاشیه سود پایین، چالش‌های فراوان، افزایش نرخ تورم، محدودیت‌های انرژی و افزایش قیمت آن و… در وضعیت بقا قرار دارند. با توجه به این شرایط ما هم تنها به دلیل زمان و سرمایه‌ای که برای راه‌اندازی و خرید دستگاه‌های مجموعه صرف کرده‌ایم، به مسیر خود ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت تولیدی نور گستر شفق شیراز در خصوص ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد استفاده در خطوط تولید، اظهار داشت: پس از نوسازی ماشین‌آلات و ساخت دستگاه‌های جدید بر اساس طرح‌های خارجی، اکنون ماشین‌آلاتی که ما در این مجموعه استفاده می‌کنیم وابستگی زیادی به نیروی انسانی ندارند. گفتنی است که نقشه دستگاه‌ جدید را از یک واحد تولیدی در کشور ایتالیا تهیه کردیم که در زمان ساخت آن، ما را بسیار راهنمایی کردند؛ برای ساخت این دستگاه ما حدود ۱۵ تن فولاد خریداری کرده و قطعات و تجهیزات را از بازارهای داخلی تامین کردیم. در اینجا باید اضافه کنم که نوسان قیمت‌ها به قدری بالاست که ما چهار ماه گذشته یک کمپرسور هوا را ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کردیم اما اکنون قیمت آن به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است و یا قیمت خرید ۱۵ تن فولاد در گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود اما اکنون به حدود چهار میلیارد تومان رسیده است. همچنین قیمت مواد مصرفی مانند آجر نسوز بسیار افزایش یافته و تولیدکنندگان برخلاف گذشته باید آن را به صورت نقدی خریداری کنند؛ علاوه بر قیمت، کیفیت آجرهای نسوز نیز افت پیدا کرده است.

نجفی در رابطه با صادرات شمش سرب، ابراز کرد: همان طور که اشاره شد تقاضا برای شمش سرب بسیار مناسب بوده و در حال حاضر کشور آلمان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان شمش سرب در جهان است؛ گفتنی است که تا قبل از اورهال مجموعه، ما محصولات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کویت و امارات متحده عربی صادر می‌کردیم. به همین دلیل با راه‌اندازی مجموعه و تولید شمش، مجددا محصولات خود را صادر خواهیم کرد زیرا با توجه به قیمت شمش سرب در داخل و هزینه‌های تولید، فروش محصولات در داخل برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد. در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کنم که میزان صادرات شمش سرب از ۵۰ درصد به ۳۵ درصد رسیده و همچنین صنعتگران ملزم به عرضه ۱۵ درصد از میزان شمش سرب تولید شده در بازارهای داخلی هستند. لازم به ذکر است که این واحد تولیدی در استان فارس واقع شده و به دلیل مصرف پایین سرب در این استان، ما محصولات خود را برای فروش به استان تهران ارسال می‌کردیم؛ گفتنی است که پس از اعلام نرخ روز دلار و قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن، معاملات شمش در بازارهای داخلی انجام می‌شود.

افزایش ایمنی و بهره‌وری

وی در خصوص چالش کمبود نیروی انسانی، گفت: در حال حاضر کمبود نیروی انسانی یکی از اصلی‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی در کشور است اما ما در این مجموعه با بهره‌گیری از ماشین‌آلات اتوماتیک به تعداد افراد زیادی نیاز نداریم. البته در گذشته زمانی که مواد مذاب به صورت دستی به قالب‌ها انتقال داده می‌شد و باتری‌ها‌ به صورت سنتی خرد می‌شدند، با وجود ۳۰ تا ۴۰ نفر در مجموعه از برنامه تولید عقب ‌می‌ماندیم اما اکنون با استفاده دستگاه‌های جدید با ۲۷ نفر به راحتی به فعالیت می‌پردازیم. لازم به ذکر است که ما برای برای حفظ امنیت و سلامتی کارکنان خود و همچنین افزایش مهارت آن‌ها، برنامه‌ای متغیر برای هر یک از بخش‌ها در نظر گرفته و کارکنان بعد از مدتی به بخش دیگری برای کار منتقل می‌شوند. همچنین هر ۱۰ روز یک بار به ۴ نفر از کارکنان مجموعه مرخصی داده شده و بین افراد مشغول در کارگاه مایعات و شیر توزیع می‌شود. استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی برای کارکنان ضروری بوده و مهارت‌های لازم مانند تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات به افراد آموزش‌ داده می‌شود تا عدم رسیدگی به دستگاه‌ها، هزینه‌های زیادی را به مجموعه تحمیل نکند. علاوه‌براین، کارکنان فعال در مجموعه آموزش‌هایی با موضوع نظم کارگاه و قرار دادن ابزار‌آلات در جای مناسب به منظور حفظ امنیت کارکنان و دسترسی به ابزار در کمترین زمان ممکن را می‌بینند.

مدیرعامل شرکت تولیدی نور گستر شفق شیراز در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت کارگاه‌های ریخته‌‌گری غیرمجاز تاثیری بر فعالیت این مجموعه داشته‌ است، مطرح کرد: با توجه به اینکه تعداد کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز در استان فارس بسیار محدود است، ما در این زمینه با چالش خاصی روبه‌رو نیستیم اما در استان‌های تهران و قم این کارگاه‌های غیرمجاز به وفور یافت می‌شوند که پس از مدتی محل فعالیت خود را تغییر می‌دهند. متاسفانه فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز علاوه بر اینکه به محیط زیست آسیب می‌رساند، برای سلامتی افرادی که در این زمینه فعالیت دارند هم خطرناک است. لازم به ذکر است که در کنار مسائل ایمنی، ما همواره تلاش می‌کنیم تا مسائل زیست‌محیطی را رعایت کرده و هیچ آلودگی را به محیط زیست وارد نکنیم؛ به همین دلیل تاکنون هیچ‌گونه برخوردی از سوی سازمان‌های مربوطه در این زمینه با ما نشده است. شرکت تولیدی نور گستر شفق شیراز در شهرک صنعتی آب باریک واقع شده و امکان بازدید کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان استانی از مجموعه وجود دارد.

نجفی با اشاره به وضعیت صنعت سرب در کشورهای منطقه، یادآور شد: از نظر توان ذوب و میزان تولید، باید گفت که کشورهای منطقه از ایران عقب هستند زیرا در سفر‌هایی که به کشورهایی مانند ارمنستان، آذربایجان، کویت، امارات متحده عربی و قطر داشتیم، این موضوع را به وضوح مشاهده کرده‌ایم. گفتنی است که چندین بار به ما پیشنهاد شد تا در کشور افغانستان و ارمنستان به تولید بپردازیم اما قبول نکرده و در داخل به فعالیت خود ادامه می‌دهیم؛ در اینجا باید اضافه کنم که علی‌رغم اینکه صنعت سرب در ایران نسبت به کشورهای منطقه در وضعیت مناسبی قرار دارد، آینده این صنعت و واحدهای تولیدی به دلیل عدم ثبات اقتصادی در کشور قابل پیش‌بینی نیست. باید گفت که صنعت در کشور متولی مشخصی نداشته و حمایتی از صنعتگران به عمل نمی‌آید؛ همچنین عدم به‌کارگیری افراد متخصص و کارشناس باعث شده تا مشکلات صنایع پیچیده‌تر شود.

سرب فلزی مفید و کاربردی

وی در پاسخ به این سوال که آیا ورود خودروهای الکتریکی و باتری‌های لیتیومی به بازار باعث افت میزان تقاضای شمش سرب خواهد شد، خاطرنشان کرد: خیر با ورود این خودروها به بازار میزان تقاضا برای شمش سرب کاهش نمی‌یابد زیرا سرب علاوه بر باتری‌سازی به سبب خواص ویژه‌ای که دارد در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال برای ساخت اتاق عمل در بیمارستان‌ها در ابتدا یک اتاق از جنس سرب ساخته شده و سپس مصالح و پوشاننده‌ها، سرب را پوشش می‌دهند زیرا اشعه ایکس از سرب عبور نمی‌کند. سرب در ساخت مهمات و اسلحه و لوازم آرایشی کاربرد داشته و فلزی چکش‌خوار با توانایی جذب لرزش است. علاوه‌براین سرب برای آلیاژسازی و افزایش استحکام فلزات در سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل امکان حذف این فلز و یا عدم نیاز به آن وجود ندارد. گفتنی است که ما در گذشته اکسید سرب (سرنج و لیتارژ) را برای صنایع کاشی و سرامیک‌سازی و لعاب‌سازی تولید می‌کردیم اما علی‌رغم اینکه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست هیچ تذکری دریافت نکردیم، برای حفظ سلامتی کارکنان و محیط زیست تنها به تولید شمش ادامه دادیم. فرایند تولید اکسید سرب بدین صورت است که گلوله‌های سربی که در اندازه‌های استاندارد تولید شده‌اند درون دستگاه بالمیل ریخته شده و پس از سایش با یکدیگر، ذرات سرب خرد شده با هوا ترکیب شده و پودر اکسید سرب تولید می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29763

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.