ایران دارای مزیتها و پتانسیلهای زیادی در زمینه لجستیک است که مهمترین آنها، قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه و در مسیر پنج کریدور اصلی ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی، امکان استفاده از همه روشهای حمل و نقل و دسترسی به آبهای آزاد به شمار میروند اما متاسفانه تاکنون توسعه لجستیک در کشور به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. با این حال، کشور ما به دلیل برخورداری از این مزیتها، توانایی تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم تجارت در منطقه و حتی دنیا را دارد و میتواند با کمک شرکتهای بزرگ به ویژه در بخش معدن و صنایع معدنی و نیز شرکتهای حمل و نقل، بخشی از پتانسیلهای یاد شده را شکوفا کند. در این راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با علی قبادی، مدیرعامل شرکت چند وجهی فولاد لجستیک به گفتوگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:
سال گذشته شرکت فولاد لجستیک چه اقداماتی را در زمینه حمل و نقل صورت داد و در مجموع چه عملکردی از خود بر جای گذاشت؟
فولاد لجستیک در سالهای اخیر توانسته از مبادی معادنی مانند چادرملو، گلگهر و سناباد با بهرهگیری از یک هزار و ۷۰۰ دستگاه واگن و حمل محصولات فولاد خوزستان، رشد چشمگیری در حمل و نقل ریلی داشته باشد. شرکت چند وجهی فولاد لجستیک در سال ۱۴۰۰ توانست با وجود چالشهای ناشی از بیماری کرونا، به بهترین عملکرد خود طی ۱۰ سال اخیر دست یابد. همچنین موفق به جابهجایی و ثبت بهترین رکوردهای حمل و نقل مواد اولیه با حمایتهای جناب آقای مهندس ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان در سال گذشته شدیم.
در سال ۱۴۰۰ توانستیم با برنامهریزی و ایجاد بستر مناسب در حوزه حمل و نقل جادهای و ریلی و ساماندهی پایانه شرکت، به رشد بیش از ۳۰۰ درصدی در زمینه سوددهی نسبت به سال قبل از آن دست یابیم. همچنین در همین راستا، زیان مالی پنج میلیارد ریالی در پایان سال ۱۳۹۹ به سوددهی بیش از ۸۰ میلیارد ریال تا پایان سال اصلاح شد.
شرکت فولاد لجستیک در سال گذشته گامهای بلندی را در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل کشور برداشت. از جمله اقدامات شرکت میتوان به افتتاح مجتمع فنی ماشینآلات سنگین شرکت اشاره کرد. دیگر اقدام مهم شرکت الکترونیکی شدن سیستم ثبت نوبتدهی و حوالهها بود که در راستای شفافسازی هرچه بیشتر و همچنین جلوگیری از حوالهفروشی و هرگونه رفتار مشابه که منجر به تضییع حقوق رانندگان و این مجموعه شود، حوالهها و ثبت نوبتدهی و صدور از مبدا شهرستان خواف الکترونیکی شدند.
همچنین در سال گذشته توانستیم رکوردهای متعددی در زمینه حمل مواد معدنی از خود برجای بگذاریم که در طول تاریخ این شرکت بینظیر هستند. در این زمینه، بالاترین رکورد حمل و برداشت کنسانتره از شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، از سوی شرکت فولاد لجستیک به میزان ۱۸ هزار و ۲۲۰ تن در یک روز کنسانتره و دو هزار و ۵۵۲ تن گندله مجموعا ۲۰ هزار و ۷۷۰ تن مواد اولیه رقم خورد.
همچنین از افتخارات این شرکت در سال گذشته میتوان کسب تقدیرنامه از سوی راه آهن شرق ایران نام برد. با توجه به گزارش و رصد آمار بارگیری شرکت چند وجهی فولاد لجستیک از سوی مدیریت راه آهن به ویژه راه آهن شرق، عملیات بارگیری از مبدا سنگان و خواف به مقصد جنوب کشور، رشد قابل توجهی داشته است و همین امر باعث شد تقدیرنامه راه آهن شرق را دریافت کنیم.
شرکت فولاد لجستیک چه توانمندیهایی در زمینه حمل و نقل مواد معدنی دارد و چه شاخصههایی باعث رشد این شرکت در یکی دو سال اخیر شده است؟
فولاد لجستیک در راستای حمل مواد اولیه مورد نیاز و محصولات تولیدی شرکت فولاد خوزستان و سایر شرکتها از حمل و نقل ریلی، جادهای، دریایی و ترکیبی استفاده میکند که این موضوع باعث افزایش توانمندی شرکت برای حمل مواد معدنی شده است زیرا میتوانیم با توجه به شرایط انعطافپذیری از خود نشان دهیم و نوع حمل را انتخاب کنیم که هزینه تمام شده کمتری داشته باشد. گفتنی است که یک هزار و ۷۰۰ واگن ملکی و ۵۰۰ واگن استیجاری لبه بلند و نیز ۲۰۱ واگن ملکی و ۱۵۴ واگن استیجاری لبه کوتاه جهت حمل ریلی در اختیار داریم. برای حمل ریلی، عواملی همچون راهاندازی، توسعه و نگهداری خطوط ریلی جهت حمل مواد اولیه و محصولات طراحی، ساخت و راهاندازی زیرساختهای مورد نیاز جهت بارگیری و تخلیه در اقصی نقاط کشور، تامین و تهیه انبار جهت محصولات و مواد اولیه هم جوار با خطوط ریلی، ارائه خدمات حمل بینالمللی ریلی به کشورهای حوزه CIS و UIS، مدیریت حمل و نقل ریلی با تامین واگن و پشتیبانی لجستیکی فولاد خوزستان در حوزه ریلی موجب شدهاند در حمل ریلی بتوانیم بهترین عملکرد را در ۱۰ سال گذشته به ثبت برسانیم. ضمن اینکه در بخش جادهای نیز بهرهبرداری از ۳۰ دستگاه کامیون C&C تحت مالکیت شرکت فولاد لجستیک با ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال در پایانه خدماتی فنی شرکت چند وجهی فولاد لجستیک، حمل روزانه یک هزار کامیون بالغ بر ۳۰۰ هزار سرویس جادهای از اقصی نقاط کشور، به روزرسانی وضعیت پایانههای شرکت به ویژه پایانه اهواز و تمرکز بر سودرسانی این پایانهها، دیگر توانمندی شرکت فولاد لجستیک هستند.
قطعا برای دستیابی به اهداف و کسب موفقیتها در یک سازمان نیازمند کار گروهی هستیم. در فولاد لجستیک نیز مساعدتهای هیئت مدیره محترم، حمایتهای مهندس ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان و همت و تلاش مضاعف همکاران شرکت چندوجهی فولاد لجستیک در کنار همدلی، کار گروهی، دانش فنی، تخصص و تعهد، تلاش بیوقفه و حفظ کیفیت موجب شده بتوانیم بهترین عملکرد را در یک دهه گذشته به ثبت برسانیم. ضمن اینکه از دیگر عوامل دستیابی به موفقیتهای اخیر میتوان برنامهریزی، کنترل دقیق پارامترهای عملیاتی و تدوین سناریوهای پویا را نام برد. در همین حال کار گروهی و روحیه مجاهدت در کنار تخصص و تعهد است که دستیابی به رکوردهای جدید را تضمین میکند. در کنار این عوامل انسانی، انجام صحیح و اصولی فرایندهای نگهداری و تعمیرات ماشینآلات و تجهیزات، حفظ و ارتقای سیستمها و مدیریت حمل و نقل ترکیبی و روالهای عملیاتی به دستیابی به هداف کمک کرد.
در سال جاری چه برنامههایی را برای حمل و نقل مواد معدنی در نظر گرفتهاید و چه استراتژیهایی را ترسیم کردهاید؟
در ابتدای سال جاری نیز توانستیم برنده مناقصه حمل کنسانتره چادرملو شویم. در پی برگزاری مناقصه حمل ریلی میزان تقریبی چهار میلیون تن کنسانتره سنگآهن از مجتمع معدنی چادرملو به مجتمع گندلهسازی اردکان به طول ۲۳۳ کیلومتر توسط شرکت سریر لجستیک ایرانیان (هلدینگ حمل و نقل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو)، شرکت فولاد لجستیک به عنوان برنده مناقصه معرفی شد. زیرا عملکرد و توانمندیهای شرکت فولاد لجستیک در زمینه حمل و نقل ریلی گواه این موضوع است که میتوانیم فعالیتهای بزرگی را با شرکتهای بزرگ معدنی و صنایع معدنی کشور انجام دهیم.
در بلندمدت نیز فولاد خوزستان بر اساس اسناد بالادستی، برنامههای توسعهای برای خود را ترسیم کرده است که بر این اساس باید تا پایان سال۱۴۱۰ بتواند به تولید ۱۳.۶ میلیون تن فولاد خام برسد که برای رسیدن به این هدف، به طور حتم حمل و نقل و لجستیک از مهمترین عوامل محسوب میشود. در حال حاضر شرکت فولاد لجستیک نقش بسیار مهمی در رشد تولید این شرکت داشته است. ضمن اینکه فولاد لجستیک همواره نگاه به بیرون دارد و به دنبال توسعه فعالیت خود در کشور و حتی فراتر از مرزهای کشور است. شرکت فولاد لجستیک در صدد است تا ضمن حفظ شرایط موجود کنونی و ایجاد وضعیت رو به بهبود، اهداف کوتاهمدت و بلندمدت را برای سازمان خود بر اساس نقشه جامع راه طراحی شده به دست آورد. اقداماتی نظیر تدوین نقشه راه جامع لجستیک فولاد خوزستان، ایجاد و به کارگیری مدلهای جدید و ارتقای مدلهای فعلی حمل و نقل چند وجهی و ترکیبی با رویکرد هزینه کمتر، کیفیت بالاتر و زمان سریعتر، حمایت از ایجاد زیرساختهای لجستیکی و ارتقای زیرساختهای فیزیکی، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی، تجمیع لجستیکی حمل و نقل فولاد خوزستان و گسترش انبارهای اختصاصی برای دستیابی به اهداف بلندمدت عملیاتی خواهند شد.
امیدوار هستیم بتوانیم با حمایتهای مهندس ابراهیمی، مدیرعامل محترم شرکت فولاد خوزستان به این سمت گام برداریم که میزان حمل شرکت فولاد لجستیک به بیش از ۱۵ میلیون تن مواد معدنی در سال افزایش یابد. همچنین هدف و برنامه فولاد لجستیک این است که بتوانیم به یک شرکت توسعهای در راستای اهداف شرکتهای فولادی و تامین مواد اولیه آنها تبدیل شویم.