• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
در ماه جولای 2023،

واردات کامودیتی‌ها به چین کاهش یافت

  • کد خبر : 25368
  • 18 مرداد 1402 - 11:19
واردات کامودیتی‌ها به چین کاهش یافت
واردات کامودیتی‌های اصلی چین در ماه جولای، شتاب خود را از دست داد و این نشانه‌ای از تلاش دومین اقتصاد بزرگ جهان برای تقویت و رشد بی‌سابقه است. چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت خام، مس و سنگ‌آهن در جهان است و واردات این کالاهای کلیدی در ماه جولای به این کشور، نامناسب ارزیابی شد.

واردات کامودیتی‌های اصلی چین در ماه جولای، شتاب خود را از دست داد و این نشانه‌ای از تلاش دومین اقتصاد بزرگ جهان برای تقویت و رشد بی‌سابقه است. چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت خام، مس و سنگ‌آهن در جهان است و واردات این کالاهای کلیدی در ماه جولای به این کشور، نامناسب ارزیابی شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، واردات نفت خام چین در ماه جولای به ۴۳.۶۹ میلیون تن کاهش یافت که معادل ۱۰.۲۹ میلیون بشکه در روز بود و نسبت به ماه ژوئن بیانگر کاهش ۱۸.۸ درصدی است.

در حالی که واردات ماه ژوئن رتبه دوم بالاترین میزان ثبت شده واردات را در اختیار داشت، در ماه جولای ضعیف‌ترین میزان واردات نفت از اکتبر سال گذشته تاکنون بر اساس تعداد بشکه در روز به ثبت رسید.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره کل گمرک، واردات مس و فرآورده‌های مفتولی مس در ماه جولای ۴۵۱ هزار و ۱۵۹ تن بود که نسبت به ماه ژوئن ۴۴۹ هزار و ۶۴۸ تن، اندکی افزایش یافت اما نسبت به جولای سال گذشته ۲.۷ درصد کاهش داشته است.

در هفت ماه اول سال ۲۰۲۳، واردات مس چین با ۱۰.۷ درصد کاهش به ۳.۰۴ میلیون تن رسید و واردات سنگ‌آهن در ماه جولای به ۹۳.۴۸ میلیون تن کاهش یافت که نسبت به ژوئن ۹۵.۵۲ میلیون تن ۲.۱ درصد کاهش داشت.

در هفت ماهه اول سال جاری، واردات مواد خام کلیدی فولاد ۶۶۹.۴۶ میلیون تن بود که ۶.۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش داشت. با این حال، قدرت در اوایل سال جاری تا حد زیادی به دیدگاه حاکم بر بازار مربوط می‌شد که چین با موفقیت، اقتصاد خود را تحریک می‌کند و صنعت ساخت‌و‌ساز فشرده فولاد را احیا می‌کند.

این روایت اکنون با مجموعه‌ای از اعداد ضعیف اقتصادی به چالش کشیده شده که آخرین آن کاهش ۱۴.۵ درصدی صادرات در ماه جولای است که بدتر از کاهش ۱۲.۵ درصدی مورد انتظار و کاهش ۱۲.۴ درصدی در ماه ژوئن بود.

یکی دیگر از عواملی که در ارزیابی واردات سنگ‌آهن باید در نظر گرفته شود، افزایش صادرات محصولات فولادی چین است؛ با افزایش ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ماه جولای، صادرات این محصولات به ۷.۳۱ میلیون تن و در هفت ماهه اول با ۲۷.۹ درصد افزایش به ۵۰.۸۹ میلیون تن رسید.

در میان روند ملایم‌تر واردات کالاهای عمده در ماه جولای، زغال‌سنگ را با ۳۹.۲۶ میلیون تن واردات باید به عنوان یک استثنا در نظر گرفت که نسبت به ماه ژوئن اندکی کاهش یافت اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۷ درصد افزایش داشته است. واردات زغال‌سنگ چین در هفت ماهه سال جاری به ۲۶۱ میلیون تن رسید که حدود ۸۶ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

در حالی که سال گذشته به شکل غیرمعمولی، واردات زغال‌سنگ کاهش یافته بود اما تاکنون بیشترین میزان واردات را در سال ۲۰۲۳ به دلیل افزایش تقاضای انرژی حرارتی در میان کمبود تولید برق آبی به خود اختصاص داده است.

دمای هوای بالای تابستان سال جاری باعث افزایش تقاضای برق و به تبع کاهش قیمت زغال‌سنگ حرارتی دریایی در ماه‌های اخیر شده و از این رو قیمت زغال‌سنگ داخلی این کشور نیز افزایش یافته است. قدرت واردات زغال‌سنگ عمدتا نتیجه مجموعه‌ای از شرایط داخلی است که ارتباط مستقیم کمی با وضعیت کلی اقتصاد چین دارد.

نتایج ملایم‌تر واردات نفت خام، مس و سنگ‌آهن در ماه جولای با این دیدگاه که اقتصاد چین در تلاش برای شعله‌ور کردن رشد اقتصادی است، همخوانی دارد. با توجه به میزان واردات در نیمه اول سال، نفت خام را می‌توان به عنوان جالب‌ترین نمودار وارداتی در نظر گرفت.

هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا عملکرد واردات ماه جولای صرفا یک نقطه کوتاه پیش از اوج گرفتن قدرت اقتصادی است یا خیر اما چندین فاکتور وجود دارد که ارزش توجه به بازار نفت را دارد.

اولین مورد این است که با توجه به فاصله زمانی خرید و تحویل نفت، تاثیر افزایش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر بر واردات چین تا ماه‌های آینده آشکار نخواهد بود. این بدان معناست که واردات ماه جولای تا حدود زیادی در زمانی تنظیم شده که قیمت‌های جهانی نفت خام نزدیک به پایین‌ترین رقم سال جاری قرار داشته و قیمت‌های آتی برنت در اوایل ماه می به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

با توجه به اینکه نفت برنت در حال حاضر حدود ۸۵ دلار در هر بشکه معامله می‌شود، پالایشگاه‌های چین ممکن است ذخایر فراوان و واردات خود را در ماه‌های آینده کاهش دهند؛ حرکتی که انتظار بازار را برای تقاضای قوی چین در نیمه دوم سال کاهش می‌دهد.

بر اساس محاسبات و اعداد رسمی منتشر شده از واردات نفت خام، تولید داخلی و فرآوری‌های پالایشگاهی، چین در نیمه نخست سال کمی کمتر از یک میلیون بشکه در روز به ذخایر خود افزوده است. این بدان معناست که پالایشگاه‌های چینی گزینه‌هایی برای استفاده از نفت خام ذخیره شده در اختیار دارند و در صورتی که فکر کنند هزینه واردات بیش از حد افزایش یافته و یا سرعت افزایش آن را بیش از اندازه ارزیابی کنند، از این ذخایر استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=25368

نوشته‌های مشابه

01خرداد
مدیرعامل جدید شرکت فولاد کاوه جنوب کیش منصوب شد
طی حکمی از سوی مدیرعامل شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس،

مدیرعامل جدید شرکت فولاد کاوه جنوب کیش منصوب شد

01خرداد
لزوم سرعت‌بخشی به فرایندها در دستگاه‌های دولتی
مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان مطرح کرد:

لزوم سرعت‌بخشی به فرایندها در دستگاه‌های دولتی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.