• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024

پالایشگاه‌های نفت چین در جدال با افزایش هزینه‌های واردات

  • کد خبر : 33738
  • 23 آبان 1402 - 9:29
پالایشگاه‌های نفت چین در جدال با افزایش هزینه‌های واردات
افزایش هزینه‌های نفت خام، حاشیه سود پالایشگاه‌های چین را در بحبوحه روند نزولی عرضه نفت خام از روسیه کاهش داده است؛ در حالی که قیمت نفت خام ونزوئلا پس از رفع تحریم‌های آمریکا علیه صنعت این کشور افزایش یافت.

افزایش هزینه‌های نفت خام، حاشیه سود پالایشگاه‌های چین را در بحبوحه روند نزولی عرضه نفت خام از روسیه کاهش داده است؛ در حالی که قیمت نفت خام ونزوئلا پس از رفع تحریم‌های آمریکا علیه صنعت این کشور افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، پالایشگاه‌های نفت چین بیش از یک سال است که نفت خام وارداتی از ایران، روسیه و ونزوئلا که همگی با تحریم‌های غرب روبه‌رو هستند ‌را فرآوری می‌کنند و از این طریق توانسته‌اند میلیاردها دلار در هزینه تامین مواد اولیه مورد نیاز خود صرفه‌جویی کنند. گفتنی است مقصد حدود ۲۰ درصد از نفت خام تولید شده در جهان پالایشگاه‌های چین است.

برخی منابع تجاری اعلام کردند که میانگین هزینه پالایش نفت در پالایشگاه‌های چین به شدت کاهش یافته است و به حدود ۴۵۰ یوان (۶۱٫۵۰ دلار) در هر تن در ماه اکتبر ۲۰۲۳ رسیده است. باید توجه داشت که هزینه پالایش نفت در پالایشگاه‌های چین در ماه مارس سال جاری میلادی، حدود یک هزار و ۲۰۰ یوان در هر تن بود. در عین حال شاخص جهانی نفت خام برنت به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کرد و افزایش حجم تقاضا برای نفت خام روسیه، موجب لغو تخفیف قیمت نفت خام سبک (ESPO) و تبدیل آن به پریمیوم شد.

به گفته این منابع، نفت خام سبک (ESPO) روسیه در ماه دسامبر ۲۰۲۳، با پریمیوم حدود یک دلاری در هر بشکه نفت نسبت به قیمت نفت برنت در بورس آتی اینترکانتیننتال اکسچنج (ICE) عرضه شد که نسبت به تخفیف هفت دلار در هر بشکه که در ابتدای سال جاری میلادی برای آن تعیین شد، روند صعودی را تجربه کرد.

لازم به ذکر است که روز چهارشنبه ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، دولت بایدن به طور گسترده تحریم‌های بخش نفت ونزوئلا را پس از توافق دولت آمریکا و احزاب مخالف برای انتخابات ۲۰۲۴ کاهش داد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که این امر، شرکت نفت دولتی «PDVSA» ونزوئلا را بر آن داشت تا درصدد مذاکره با دیگر مشتریان قراردادهای عرضه نفتی خود برآید. این بدان معناست که روند عرضه نفت این شرکت به چین دیگر در اولویت نخواهد بود.

لازم به ذکر است پالایشگاه‌های نفت چین از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا بر صنعت نفت ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ با واردات حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز به خریداران اصلی نفت ونزوئلا تبدیل شده‌‌اند.

یک منبع آگاه مستقر در چین که خواست نام وی فاش نشود، عنوان کرد: انتظار می‌رود که حجم عرضه نفت از ونزوئلا در ماه‌های آینده به پالایشگاه‌های نفت چین کاهش یابد زیرا ونزوئلا درصدد است فروش نفت خود به اروپا و ایالات متحده آمریکا را در اولویت قرار دهد.

این منبع در ادامه اظهار داشت: قیمت‌های نفت خام سنگین «Merey 16» ونزوئلا در بازار فیزیکی، بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها به حدود ۳۱ دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت در بورس آتی اینترکانتیننتال اکسچنج (ICE) با تخفیف حدود ۳۸ دلار در هر بشکه با شرط تحویل به بنادر مقصد هدف و هزینه ارسال رایگان (فوب) افزایش یافت.

به گفته این منبع، در حال حاضر نفت خام سنگین «Merey 16» ونزوئلا با تخفیف حدود ۲۲ دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت در بورس آتی اینترکانتیننتال اکسچنج (ICE) با شرط تحویل در عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه‌های ترخیص کالا توسط خریدار (DES) عرضه می‌شود.

از آنجایی که نفت خام سنگین «Merey 16» و نفت «Boscan» ونزوئلا ارزان‌قیمت هستند، به عنوان مواد اولیه برای تولید قیر در پالایشگاه‌های نفت چین مورد استفاده قرار می‌گیرند. به علاوه، از آنجایی که نفت خام ونزوئلا اغلب نفت سنگین است، پالایشگاه‌های نفت در کشورهای مختلف به خصوص چین با پریمیوم اندک این محصولات را وارد می‌کنند.

البته تاکنون داده‌های رسمی چین، آمار حجم واردات نفت ونزوئلا به این کشور را اعلام نکرده است. بیشتر نفتی که در ونزوئلا و همچنین ایران تولید می‌شوند، توسط بازرگانان تحت عنوان نفت خام یا نفت سنگین مالزی در بازارهای جهانی به فروش می‌رسند.

داده‌های اداره کل گمرک چین نشان داد که حجم واردات نفت خام مالزی، حدود ۸۵ درصد در سه فصل اول سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است؛ در حالی که حجم واردات نفت سنگین دیگر کشورها به چین، به رکورد یک میلیون تن (۲۴۹ هزار و ۲۴۴ بشکه در روز) در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ رسید.

یکی دیگر از منابع مستقر در چین که نخواست نام وی فاش شود، خاطرنشان کرد که قیمت نفت خام سنگین «Merey 16» ونزوئلا مطمئنا در چین افزایش خواهد یافت زیرا عرضه آن به پالایشگاه‌های نفت چین کاهش می‌یابد؛ در عین حال، حجم تقاضا برای این نفت در بازار همچنان روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33738

نوشته‌های مشابه

22اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۹۱۳ دلار رسید
22اردیبهشت
قیمت سرب به مدار صعود برگشت
پس از افت 12 دلاری،

قیمت سرب به مدار صعود برگشت

22اردیبهشت
قیمت آلومینیوم ۰٫۸ درصد رشد پیدا کرد
هم‌زمان با افزایش چشمگیر ذخایر «LME»،

قیمت آلومینیوم ۰٫۸ درصد رشد پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.