• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

پایان وضعیت افزایش حجم خروجی فلزات ذخیره شده در انبارها

  • کد خبر : 27804
  • 12 شهریور 1402 - 14:05
پایان وضعیت افزایش حجم خروجی فلزات ذخیره شده در انبارها
چندین سال است که کاهش موجودی ذخایر انبار فلزات، خسارات سنگینی بر شبکه انبارهای ذخایر جهانی بورس فلزات لندن (LME) وارد کرده است.

چندین سال است که کاهش موجودی ذخایر انبار فلزات، خسارات سنگینی بر شبکه انبارهای ذخایر جهانی بورس فلزات لندن (LME) وارد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، ظرفیت ذخیره‌سازی در این انبارها بین ماه مارس سال ۲۰۲۱ تا مارس سال ۲۰۲۳، تقریبا یک چهارم کاهش یافت و تعداد انبارهای ثبت شده از ۶۰۰ به عدد ۴۵۳ رسید.

در همین راستا، چندین شرکت کوچک خدمات‌رسانی انبارداری، ارائه خدمات خود به بورس فلزات لندن را متوقف کرده‌اند و برخی شرکت‌های تجاری که در دهه گذشته بر بخش انبارداری بورس کالاها تسلط داشتند، تا حد زیادی به شرکت‌های لجستیک تخصصی واگذار شده‌اند.

اختلال در زنجیره تامین، شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان و سپس افزایش قیمت انرژی که پس از حمله روسیه به اوکراین رخ داد، منجر به کاهش حجم ذخایر انبار کالاها شد.

با این حال چرخه فرایند ذخیره‌سازی در انبارها در حال تغییر است. بر همین اساس ظرفیت ذخیره‌سازی بورس فلزات لندن در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، رشد متوسطی را تجربه کرده است. این اولین ثبت روند افزایشی ظرفیت ذخیره‌سازی سه ماهه بورس فلزات لندن در دو سال گذشته است که نشان می‌دهد حجم تقاضای جهانی برای فلزات، موجب افزایش نسبی حجم ذخایر انبار این بورس فلزات شده است.

 ظرفیت و تغییرات سه ماهه حجم ذخیره‌سازی در انبارهای بورس فلزات لندن

کاهش حجم ذخیره‌سازی در انبارها

حجم ذخایر تمام فلزات ثبت شده در بورس فلزات لندن، از ۲٫۷ میلیون تن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، به پایین‌ترین سطح چند ساله خود یعنی ۵۷۱ هزار تن در ابتدای سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

حجم ذخایر سایر بورس فلزات لندن که در انبارهای فرابورس قرار دارند، در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۲۴۶ هزار تن بود که از حجم دو میلیون تن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ کمتر است.

افزایش مصرف ذخایر انبار بورس فلزات لندن، منجر به کاهش قابل‌توجه حجم ذخایر در این بورس شده است. ظرفیت حجم کل ذخیره‌سازی در این بورس، از ۴٫۳ میلیون مترمربع در نیمه اول سال ۲۰۲۱، به ۳٫۳ میلیون مترمربع در پایان ماه مارس ۲۰۲۳ کاهش یافت.

همچنین تعداد انبارهای ثبت شده در این بورس طی دو سال گذشته به ۱۵۱ انبار کاهش یافت. شرکت‌های «Halley Metals»، «۴STOX» و «Kloosterboer» همگی همکاری خود را با بورس فلزات لندن در نیمه اول سال ۲۰۲۳ متوقف کردند. هر سه این شرکت‌ها که در اسپانیا، شهر آنتورپ بلژیک و بندر «Vlissingen» در هلند مستقر هستند، در زمینه خدمات انبارداری با بورس فلزات لندن همکاری می‌کردند.

شرکت «C. Steinweg»، بزرگ‌ترین شرکت خدمات‌رسان انبارداری به بورس فلزات لندن از نظر تعداد ثبت انبارهای فهرست شده است که طی دو سال گذشته، حدود ۳۴ انبار خود را در فهرست خروجی جهت واگذاری قرار داده است. محل تحویل اکثر محموله‌های شرکت «C. Steinweg» بندر روتردام بود. این شرکت قصد دارد انبارهای قدیمی‌تر خود در اطراف بندر روتردام هلند را که در مناطق محصور در خشکی واقع شده است، به دلیل توسعه ظرفیت‌های جدید در مناطق آبی واگذار کند.

شرکت «Pac Global Services» نیز در مدت زمانی مشابه، حدود ۱۵ انبار خود را از فهرست خدمات‌رسانی خارج کرد اما همچنان با دارا بودن ۷۴ انبار ثبت شده فعال نسبت به شرکت «Access World»، نام آن به عنوان دومین شرکت بزرگ شریک تجاری بورس فلزات فلزات لندن مطرح است.

تعداد انبارهای ثبت شده شرکت «Access World» به عنوان شریک تجاری بورس فلزات لندن که در سال ۲۰۲۲ توسط شرکت «Glencore» به شرکت «Infinity Logistics» فروخته شد، در اواسط سال ۲۰۲۱ از ۴۹ انبار به ۶۴ انبار افزایش یافت.

با این حال، سرعت افزایش انبارهای ثبت شده طی ۱۲ ماه گذشته به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. همچنین بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ با ثبت ۱۳۲ انبار که در حال حاضر تعداد ۱۹ انبار آن کاهش یافته است، یک رکورد در این زمینه را به ثبت رساند. برخی از شرکت‌های شریک تجاری بورس فلزات لندن نیز قصد دارند تعداد انبارهای ثبت شده خود را افزایش دهند.

تعداد انبارهای ثبت شده برای بورس فلزات لندن بر اساس نام شرکت‌ها و تغییرات سالانه آن

تمرکز بر انبارهای ثبت شده بورس فلزات لندن در کره‌جنوبی

با توقف روند نسبی کاهشی ظرفیت ذخیره‌سازی در انبارهای بورس فلزات لندن در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، ظرفیت ذخیره‌سازی این بورس با اندکی افزایش در سه ماهه اول سال جاری به ۳۱ هزار و ۳۰۰ متر مربع رسید.

کاهش مستمر ظرفیت ذخیره‌سازی در انبارهای بورس فلزات لندن در بندر روتردام و بنادر سنگاپور با ظرفیت ذخیره‌سازی جدید در انبارهای فهرست شده در بندر «Klang» مالزی و بنادر بوسان، اینچئون و گوانگیانگ کره‌جنوبی جبران شد.

فضای ذخیره‌سازی انبارهای بورس فلزات لندن در بندر «Klang» مالزی و بنادر بوسان، اینچئون و گوانگیانگ کره‌جنوبی در پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۲، از ۳۵ هزار مترمربع به ۲۴۹ هزار مترمربع افزایش یافت.

بندر گوانگیانگ در حال حاضر دارای ۶۳ انبار ثبت شده در بورس فلزات لندن است که بیشترین تعداد انبار ثبت شده پس از بندر روتردام محسوب می‌شود.

شرکت خدمات انبارداری «Istim» به عنوان شریک تجاری بورس فلزات لندن طی سال ۲۰۲۲ تعداد ۲۴ انبار ثبت شده را فهرست‌بندی کرد. این شرکت اکنون با ۳۱ انبار ثبت شده، بزرگ‌ترین شریک تجاری بورس فلزات لندن در  بندر «Klang» مالزی است.

در حال حاضر انبارهای بندر گوانگیانگ، جایگزین انبارهای بندر «Klang» به عنوان مرکز جدید ذخیره انبار آلومینیوم ثبت شده در بورس فلزات لندن شده است. حجم ذخایر آلومینیوم انبارهای بندر گوانگیانگ از ۲۴ هزار و ۲۵ تن در ابتدای سال ۲۰۲۳، به ۲۵۷ هزار و ۲۵ تن افزایش یافت.

گفتنی است که بیشترین آلومینیوم بورس فلزات لندن به انبارهای شرکت «Istim» تحویل داده شده است اما انبارهای دیگر شرکت‌های شریک تجاری این بورس نیز در حال افزایش حجم ورودی فلز آلومینیوم به انبارهای خود هستند.

انبارهای ثبت شده بورس فلزات لندن بر اساس مکان

احتمال تغییر چرخه فرآیند ذخیره‌سازی در انبارها

بیشترین حواله فروش آلومینیوم در انبارهای بندر گوانگیانگ مربوط به برندهای فلز آلومینیوم با مبدا تولید روسیه بوده که از بازارهای غربی به این انبارها منتقل شده است؛ اگرچه در حال حاضر هیچ‌گونه تحریمی به طور رسمی بر آلومینیوم با مبدا تولید روسیه اعمال نشده است اما بسیاری از مصرف‌کنندگان در کشورهای غربی ترجیح می‌دهند از خرید آلومینیوم با مبدا تولید روسیه اجتناب کنند.

لازم به ذکر است که چین، حجم واردات فلزات با مبدا تولید روسیه را افزایش داده است. به علاوه هنوز حجم زیادی از فلزات با مبدا تولید روسیه موجود در انبارهای بورس فلزات لندن وجود دارد که تحویل آن انجام نشده است. گفتنی است که آلومینیوم با مبدا تولید روسیه، حدود ۸۱ درصد از حجم کل آلومینیوم ثبت شده در انبارهای بورس فلزات لندن را تا پایان ماه جولای ۲۰۲۳ به خود اختصاص داد.

احتمال می‌رود حجم ورودی آلومینیوم با مبدا تولید روسیه به انبارهای بورس فلزات لندن در هفته‌های آینده سرعت بیشتری به خود بگیرد. ناگفته نماند که صنعت فلزات چین با مشکلاتی همچون رکود صنعت املاک این کشور و کاهش حجم تقاضا برای فلزات و مصالح ساختمانی تولید چین از دیگر کشورهای جهان دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین فعالیت واحدهای تولیدی در ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپا نیز در حال کاهش است.

بازار فلزات صنعتی در حال گذر از یک رکود دوره‌ای بوده که ممکن است بر افزایش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن تاثیر بگذارد. حجم مرجع موجودی انبار این بورس از پایین‌ترین میزان خود در ماه ژانویه ۲۰۲۳، به ۷۸۰ هزار تن در پایان جولای سال جاری افزایش یافت و از آن زمان به بعد، حجم ورودی به انبارهای این بورس سرعت بیشتری به خود گرفت.

حجم ذخایر روی بورس فلزات لندن اکنون به بالاترین میزان خود در یک سال گذشته رسیده است؛ در حالی که حجم ذخایر مس از حدود ۶۰ هزار و ۲۲۵ تن به ۹۶ هزار و ۶۲۵ تن ظرف مدت یک ماه افزایش یافته است.

آن طور که به نظر می‌رسد، بیشترین حجم افزایش ذخایر انبار بورس فلزات لندن متعلق به فلز آلومینیوم است که در زمان کاهش تقاضا برای آن، بیشترین رشد را تجربه کرده است.

بازار آلومینیوم تا حدودی بزرگ‌ترین بازار فلزات پایه با تولید اولیه بیش از ۶۹ میلیون تن در سال در جهان است. زنجیره تامین این فلز به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و متوقف شدن فعالیت واحدهای تولید و آغاز به فعالیت مجدد واحدهای ذوب، واکنش به مراتب کمتری نسبت به تغییرات در حجم تقاضای مصرف‌کنندگان دارد.

فلز آلومینیوم همیشه در گذشته تحت تاثیر کمتری نسبت به تغییر حجم ذخایر انبار کالاها قرار داشته است و به نظر می‌رسد این چرخه در سال جاری و با وجود مشکل صادرات آلومینیوم با مبدا تولید روسیه برای این فلز تکرار شود. این مسئله یک خبر خوب برای طرفداران افزایش قیمت این فلز و یک خبر بهتر برای بورس فلزات لندن خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27804

نوشته‌های مشابه

29اردیبهشت
«کنور» به نمادی مطمئن در بازار سرمایه تبدیل شده است
همگام با اکتشافات جدید و تحقق طرح‌های توسعه‌ای،

«کنور» به نمادی مطمئن در بازار سرمایه تبدیل شده است

29اردیبهشت
آغاز ساخت تجهیزات ماشین بریکت‌سازی گرم و تجهیز رکوپراتور
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

آغاز ساخت تجهیزات ماشین بریکت‌سازی گرم و تجهیز رکوپراتور

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.