• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
مدیر کارخانه صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه:

پروژه فولادسازی ما، منتظر گشایش مالی است

  • کد خبر : 5313
  • 15 مهر 1398 - 8:44
پروژه فولادسازی ما، منتظر گشایش مالی است
مدیر کارخانه صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه گفت: با حل شدن مشکلات مالی، تا سه سال آینده واحد فولادسازی کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیر کارخانه صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه گفت: با حل شدن مشکلات مالی، تا سه سال آینده واحد فولادسازی کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد.

عباسقلی سمندریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: پروژه واحد فولادسازی کارخانه صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در واقع بخش دوم از یک پروژه دو بخشی است که بخش اول آن مربوط به واحد نورد بود که از سال ۹۲ آغاز شد و در سال ۹۴ به بهره‌برداری رسید و درحال حاضر نیز فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به پیشرفت ۳۵ درصدی واحد فولادسازی، افزود: متاسفانه برنامه‌ریزی‌ها و زمان‌بندی‌های انجام شده در مورد واحد فولادسازی، به دلیل مشکلات مالی مطابق انتظار پیش نرفته و در حال حاضر فعالیت‌های این واحد تا حدودی متوقف شده است. البته پیش‌بینی ما این است، با توجه به تجهیزات مورد نیازی که خریداری شده،‌ در صورت رفع مشکلات مالی، پروژه تولید فولاد نیز ظرف سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

سمندریان با اشاره به اینکه بخشی از مشکل مالی این پروژه، مربوط به هزینه‌های خرید تجهیزات خارجی بوده است، تصریح کرد: بخش دیگری از این مشکلات نیز مربوط به بخش ریالی است که سرمایه‌گذار باید تامین مالی آن را انجام دهد. در عین حال، ما در حال مذاکره با دولت هستیم تا بتوانیم با دریافت تسهیلات مورد نظر، این مشکل را هرچه زودتر حل کنیم و پروژه ادامه یابد.

افزایش ظرفیت تولید و اشتغال

مدیر کارخانه صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه درباره ظرفیت تولید واحد نورد این کارخانه، اظهار کرد: ظرفیت اسمی واحد نورد این کارخانه، سالانه ۴۵۰ هزار تن بوده که در سال گذشته، ۲۸۴ هزار تن میلگرد تولید کرده است. همچنین در نظر داریم در سال جاری، ۳۴۰ هزار تن میلگرد تولید کنیم.

سمندریان همچنین با اشاره به ظرفیت اسمی پروژه فولادسازی افزود: در صورتی که این پروژه به بهره‌برداری برسد، قابلیت این را خواهد داشت که سالانه ۶۰۰ هزارتن بیلت نیز به محصولات کارخانه بیفزاید.

وی همچنین به اشتغال‌زایی پروژه فولادسازی برای منطقه اشاره و اذعان کرد : با راه‌اندازی کارخانه فولادسازی، علاوه بر افزایش تولید، حداقل برای ۵۰۰ نفر اشتغال‌ ایجاد می‌شود که درصد بالایی از مشکلات مردم این منطقه را حل خواهد کرد.

نوسانات قیمت مشکل اصلی فولادسازان است

مدیر کارخانه صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در بخش دیگری از صحبت‌های خود، عمده‌ترین مشکل واحدهای فولادسازی را نوسانات مکرر قیمت مواد اولیه و عدم ثبات قیمت در بازار دانست و تصریح کرد: تامین تجهیزات و قطعات یدکی خارجی مورد نیاز، در شرایط تحریمی، از دیگر چالش‌های پیش روی فولادسازان است که ما سعی کرده‌ایم این مشکل را تا حد زیادی با بومی‌سازی و مهندسی معکوس حل کنیم اما در هر حال حاضر برای تامین برخی قطعات و تجهیزات مانند الکترود که فعلا امکان تولید آن در کشور امکان‌پذیر نیست، همچنان نیازمند واردات هستیم و گاهی تحریم‌های موجود، این پروسه را برای ما بسیار سخت می‌کند.

سمندریان درباره اهمیت ورود به بازار صادراتی محصولات فولادی نیز بیان کرد: در حال حاضر محصول عمده تولید شده در واحد نورد کارخانه، میلگرد عاج‌دار از ۸ تا ۳۲ میلی‌متر بوده و هدف‌گذاری ما، بیشتر بر مبنای نیاز بازار داخلی و مصرف در داخل کشور بوده است. در عین حال، با توجه به اهمیت حضور در بازارهای خارجی، اخیرا صادرات را نیز جزو اهداف خود قرار داده‌ایم و محصولات نوردی این کارخانه را به کشورهای پاکستان و عراق نیز صادر می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بازار جهانی امکان خوبی را برای تولیدکنندگان کشور ایجاد می‌کند و می‌تواند با توسعه طرح‌های عمرانی، گسترش یابد؛ امیدواریم بخش‌های مربوطه در وزارت صمت که اخیرا حمایت‌های خوبی از فولادسازان کرده‌اند نیز همکاری‌های لازم را انجام دهند تا با کم شدن بروکراسی‌های اداری و مواردی مثل پروسه طولانی گمرک، بتوانیم در زمینه صادرات محصولات فولادی بهتر عمل کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5313
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید