• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده،

پریمیوم گندله ‌سنگ‌آهن برزیل کاهش خواهد یافت

  • کد خبر : 41840
  • 22 اسفند 1402 - 8:57
پریمیوم گندله ‌سنگ‌آهن برزیل کاهش خواهد یافت
برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که انتظار می‌رود پریمیوم گندله سنگ‌آهن تولیدی برزیل در سه ماهه دوم سال 2024، در بحبوحه کاهش حجم تقاضا برای آن از سوی بعضی واردکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ همراه با افزایش موجودی ذخایر انبارها کاهش یابد.

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که انتظار می‌رود پریمیوم گندله سنگ‌آهن تولیدی برزیل در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، در بحبوحه کاهش حجم تقاضا برای آن از سوی بعضی واردکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ همراه با افزایش موجودی ذخایر انبارها کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از موسسه «Fastmarkets»، پریمیوم گندله آهن تولیدی برزیل برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، حدود ۵۳ دلار در هر تن پیشنهاد شد که دو دلار در هر تن نسبت به پریمیوم فعلی در سه ماهه نخست کاهش داشت؛ این در حالی است که پریمیوم گندله سنگ‌آهن کوره بلند (BF) با ارائه رقم پیشنهادی ۴۵ دلار در هر تن نسبت به پریمیوم سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، رقمی نسبتا ثابت را نشان می‌دهد.

هر دو رقم پیش‌بینی پریمیوم ارائه شده مبتنی بر شاخص قیمت موسسه «Fastmarkets» برای گندله آهن با خلوص ۶۵ درصد ‌آهن با مبدا تولید برزیل با شرط تحویل محموله‌ها در بندر چینگ‌دائو و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده و هزینه بیمه توسط خریدار (CFR) ارزیابی شدند.

در همین راستا، موسسه مذکور پریمیوم سنگ‌آهن با خلوص ۶۵ درصد آهن تولید شده در برزیل، با شرط تحویل محموله‌ها در بندر چینگ‌دائو و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده و هزینه بیمه توسط خریدار (CFR) را رقمی حدود ۱۲۹٫۶۰ دلار در هر تن در روز پنج‌شنبه ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۱۴۴٫۹۸ دلار در هر تن گزارش شده در روز ۱۶ فوریه ۲۰۲۴، کاهش حدود ۱۵٫۳۸ دلار در هر تن را به ثبت رساند.

یکی از خریداران در همین رابطه عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، حجم تقاضا برای گندله آهن در بازار چندان بالا نیست. با این حال، عرضه‌کنندگان تمایل دارند به دلیل احتمال کاهش بیشتر شاخص قیمت سنگ‌آهن، نرخ پریمیوم را همچنان در وضعیت صعودی حفظ کنند.

در همین راستا موسسه «Fastmarkets» شاخص پریمیوم گندله آهن با مبدا تولید برزیل را ۵۵ دلار در هر تن در روز چهارشنبه ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد که نسبت به پریمیوم ارزیابی شده در یک هفته پیش از تاریخ مذکور، تغییری در آن مشاهده نشد.

روند نزولی اخیر در قیمت سنگ‌آهن از اواسط فوریه سال ۲۰۲۴

کاهش تمایل برای واردات پریمیوم گندله سنگ‌آهن

یکی از فولادسازان مستقر در خاورمیانه مطرح کرد: با توجه به کاهش قیمت‌های فولاد از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون، واحد‌های فولادسازی مجبور به کاهش میزان تولید خود شده‌اند. با این حال، برای مصرف مواد اولیه مورد استفاده در تولید فولاد در ماه‌های گذشته محدودیت‌هایی وضع شده است.

وی افزود: اکثر واحدهای تولیدی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا)، از موجودی ذخایر کافی در انبارهای خود برخوردار هستند و برای تهیه محموله‌های بیشتر تحت هیچ فشاری قرار ندارند.

یکی از تولیدکنندگان فولاد مستقر در خاورمیانه اظهار داشت: اگرچه انتظار می‌رود عرضه گندله از شرکت «Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag » در ماه‌های آینده به دلیل خرابی خطوط ریل‌ قطار دچار اختلال شود اما با این حال احتمال می‌رود هیچ افزایش شدیدی در نرخ پریمیوم گندله سنگ‌آهن در ماه‌های آینده مشاهده نشود.

به گفته یکی از تامین‌کنندگان، در حال حاضر حجم تقاضا برای مواد گندله آهن با مبدا تولید برزیل و کانادا بیشتر است. همچنین عدم عرضه گندله از سوی شرکت «LKAB» در کنار اختلالات ایجاد شده در مسیر کشتی‌رانی در دریای سرخ ممکن است بر حجم خرید سنگ‌آهن و تامین آن در منطقه خاورمیانه تاثیرگذار باشد.

بر اساس گزارش یکی از منابع آگاه به بازار، گندله تولیدی شرکت «LKAB» حدود ۱۵ درصد از حجم تقاضای گندله آهن در خاورمیانه را به خود اختصاص می‌دهد.

اخیرا شرکت سوئدی «LKAB» از خروج قطار دوم از ریل در ایستگاه قطار «Vassijaure» مسیر عرضه محموله‌های تولیدی این شرکت در روز شنبه ۲۴ فوریه ۲۰۲۴ خبر داد.

این اتفاق به دنبال خروج قطار قبلی از مسیر خود در بخش شمالی خطوط ترانزیتی راه‌آهن مختص سنگ‌آهن در سوئد در روز ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳ رخ داد که منجر به تعلیق دو ماهه تحویل محموله‌های سفارشی از این خطوط ترانزیتی شد.

یکی از معامله‌گران فولاد مستقر در سنگاپور به موسسه «Fastmarkets» گفت: به نظر می‌رسد که حجم تقاضا در ماه‌های اخیر، عاملی تعیین‌کننده در تعیین نرخ پریمیوم در بازار گندله سنگ‌آهن بوده است. به نظر می‌رسد چنین اتفاقی به احتمال زیاد با افزایش حجم ذخایر موجودی گندله آهن در عمان مرتبط است.

افزایش نرخ پریمیوم گندله سنگ‌آهن کوره بلند (BF)

به گفته یکی دیگر از منابع مستقر در خاورمیانه، انتظار می‌رود که اختلال در روند حمل‌و‌نقل محموله‌های تولیدی شرکت «LKAB»، تاثیر زیادی بر قیمت گندله سنگ‌آهن کوره بلند (BF) داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مقایسه با گندله آهن، خریداران در اروپا وابستگی بیشتری به محموله‌های گندله سنگ‌آهن کوره بلند (BF) تولیدی شرکت «LKAB» دارند.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران مستقر در اروپا، احتمال می‌رود مصرف‌‌کنندگان برای تامین گندله سنگ‌آهن کوره بلند به دیگر تامین‌کنندگان این ماده اولیه در اروپا رجوع کنند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود نرخ پریمیوم گندله سنگ‌آهن کوره بلند در کوتاه‌مدت، با یک روند صعودی همراه شود.

به نظر می‌رسد دیگر تامین‌کنندگان گندله سنگ‌آهن در اروپا از زمان خروج اولین قطار از ریل خطوط ترانزیتی راه‌آهن مختص سنگ‌آهن در سوئد در روز ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳، با افزایش حجم تقاضا برای فروش گندله سنگ‌آهن کوره بلند مواجه شده‌اند.

در همین راستا انتظار می‌رود که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، پریمیوم گندله سنگ‌آهن کوره بلند و گندله آهن همراه با کاهش قیمت در برخی بازارهای بزرگ، روند نزولی را تجربه کند. ثابت ماندن پریمیوم گندله سنگ‌آهن کوره بلند (BF) در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، ممکن است نشانه‌ای از افزایش دسترسی به این ماده اولیه در بازار در کنار حجم ثابت تقاضا از سوی کشورهای واردکننده باشد.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران مستقر در بازار اروپا، تاثیر افت عرضه گندله سنگ‌آهن کوره بلند (BF) بر قیمت‌ها می‌تواند با پیش‌بینی میزان مصرف آن در روزهای باقیمانده از سال ۲۰۲۴ هم‌راستا باشد.

وی یادآور شد: پیش‌بینی شده است چندین واحد تولید گندله سنگ‌آهن کوره بلند (BF) در سه ماهه دوم ۲۰۲۴، فاز تعمیر و نگهداری از قبل برنامه‌ریزی شده خود را آغاز کنند که این امر می‌تواند منجر به کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان برای گندله سنگ‌آهن کوره بلند (BF) شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41840

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور
مدیر مجتمع سنگ آهن سیرجان مطرح کرد:

معادن گل‌گهر، رتبه اول استخراج سنگ‌آهن در کشور

08اردیبهشت
حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
در جلسه واحد تحقیق و توسعه مطرح شد؛

حفظ محیط زیست، اولویت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.