سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۰۳ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:31 /سه شنبه/1 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا مطرح کرد:

پیشرفت فیزیکی ۱۱ درصدی پروژه هیمکو در بندر شهید رجایی

مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا گفت: پروژه احداث پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در غرب بندر شهید رجایی در حال حاضر حدود ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تکمیل آن با هم‌پوشانی‌‌‌هایی که دارد، حدود پنج سال زمان خواهد برد.

مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا گفت: پروژه احداث پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در غرب بندر شهید رجایی در حال حاضر حدود ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تکمیل آن با هم‌پوشانی‌‌‌هایی که دارد، حدود پنج سال زمان خواهد برد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۳، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) با حضور ۱۰۰ درصدی سهام‌داران در محل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات برگزار شد.

هدف از تاسیس شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو)، ایجاد یک پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در غرب بندر شهید رجایی است. با ایجاد این پایانه و به دلیل استفاده از تجهیزات مکانیزه، اتوماسیون و تکنولوژی‌های پیشرفته، علاوه بر افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ها، بهبود قابل‌توجهی در ایمنی، بهداشت و محیط زیست حاصل خواهد شد.

محسن نادری، مدیرعامل هیمکو در حاشیه این مجمع بیان کرد: به علت نبود پایانه‏‏‌های مکانیزه‌ تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی، در حال حاضر سرعت متوسط سیر واگن‏‏‌های حمل‏‏‌کننده این مواد به حدود ۳.۵ تا چهار کیلومتر در ساعت رسیده است. در مقاطعی سرعت سیر این واگن‏‏‌ها از بندرعباس به منطقه گل‏‏‌گهر به دو سیر در ماه نیز می‌رسد؛ در حالی که باید این میزان حدود هفت تا ۹ سیر در ماه باشد.

وی تاکید کرد: عدم تخلیه و بارگیری به موقع واگن‏‏‌های باری، باعث کاهش بهره‏‏‌وری زنجیره ریلی شده و خواب سرمایه را در این صنعت ایجاد کرده است. ما در منطقه مانوری بندر شهیدرجایی شاهد این هستیم که واگن‌ها به انبار تبدیل شده‌اند‌ و مواد فله معدنی حدودا دو تا چهار هفته در آنجا باقی می‌ماند تا نهایتا با روش سنتی و غیرمکانیزه یعنی با بیل مکانیکی تخلیه شود. علاوه بر اتلاف زمان، در حین این جابه‌جایی آلودگی و گردوغبار ایجاد می‌شود و همچنین بخشی از مواد معدنی بر روی زمین ریخته و خاک و آب را آلوده می‌کند.

مدیرعامل هیمکو ادامه داد: طبق محاسبات صورت‌گرفته، بازدهی زنجیره ریلی شامل پایانه، ریل، لکوموتیو و واگن کمتر از ۳۰ درصد است.

نادری تصریح کرد: صنایع معدنی نمی‌توانند تعهدات خود به مشتریان و حمل به موقع بار را نادیده بگیرند؛ بنابراین برای حمل از جاده استفاده کرده و مجبورند هزینه حمل جاده‌‌‌ای را به میزان دو برابر حمل ریلی پرداخت کنند. از این رو حاشیه سود این صنایع کاهش می‌یابد و رقابت در بازارهای جهانی را برای آن‌ها سخت می‌کند.

وی مطرح کرد: ما در بندرعباس مشکل اساسی در زمینه زیرساخت ریلی نداریم بلکه عمده مسائل زمانی ایجاد می‌شوند که مواد فله معدنی به بندر می‌رسند و پایانه مکانیزه‌ای برای تخلیه این مواد و بارگیری در کشتی‌ها وجود ندارد و این روند باعث ترافیک شدید تریلی‌ها و قطارها در بندر شهید رجایی می‌شود.

مدیرعامل هیمکو خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این آسیب‌‌‌ها و پوشش هم‌زمان لجستیکی بنادر و کارخانه‌های تولیدی، در حال احداث پایانه‌‌‌ای در منطقه غرب بندر شهید رجایی هستیم. در این پروژه قطار با عبور از خطوط انشعاب و مانوری بندر شهید رجایی در پارکینگ مخصوص توقف کرده و عملیات تخلیه و بارگیری را به صورت کاملاً مکانیزه انجام می‌دهد.

نادری اظهار داشت: این پایانه تا روزی ۱۰ قطار را پوشش داده و در آنجا با استفاده از ابزار واگن‌برگردان عملیات تخلیه انجام شده و واگن‌‌‌های تخلیه شده مجددا در سیر قرار می‌‌‌گیرند. احداث این پروژه امیدی را در شرکت‌های ریلی ایجاد کرده و کار پیچیده‌‌‌ای است زیرا یک در‌هم‌تنیدگی و درهم‌آمیختگی نسبت به لجستیک در آن منطقه از قبل شکل گرفته و این کار جدید باید در دل فعالیت‌‌‌های قبلی انجام و نباید به آن‌ها لطمه‌‌‌ای وارد شود و باید به مرور زمان این چرخش از فعالیت‌‌‌های سنتی به سمت مکانیزه اتفاق بیفتد.

وی در خصوص مزایای احداث این پروژه، یادآور شد: انجام این پروژه حدود ۳۰ تا ۳۵‌ درصد بهره‌‌‌وری کلی حمل‌ونقل ریلی را بهبود می‌‌‌بخشد. در حال حاضر مجموع ظرفیت حمل ریلی بندرعباس حدود چهار میلیون تن بوده که بهره‌برداری از این پروژه آن را به ۲۰ میلیون تن افزایش خواهد داد.

مدیرعامل هیمکو اضافه کرد: بودجه لازم برای احداث این پروژه بدون در نظر گرفتن تعدیل‌‌‌های آن، حدود ۱۱‌ هزار میلیارد تومان بوده که برای پوشش حمل ۱۰ میلیون تن مواد فله معدنی و یک میلیون تن گوگرد به صورت حمل ریلی در نظر گرفته شده است.

نادری بیان کرد: با وجود آلایندگی زیست‌محیطی گوگرد، پایانه‌‌‌ای برای این مواد معدنی در بندرعباس وجود ندارد. در سال حدود دو تا سه میلیون تن گوگرد از روسیه ترانزیت و یک میلیون تن نیز از محل داخل کشور به بندرعباس حمل می‌شود. گوگرد به علت اینکه پایانه بار‌پذیر ندارد، با روش‌های سنتی به میزان نیم یا یک میلیون تن در سال پذیرش ترانزیت می‌شود. در این پروژه قرار است یک منطقه مکانیزه ایمن برای پذیرش و انبارش گوگرد ایجاد شود.

وی تصریح کرد: تقریبا حدود ۲۲ فعال حوزه مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی حضور داشته که همه آن‌ها امکان استفاده از ابزار سیستم انبارداری این پروژه را دارند و می‌توانند از ظرفیت‌‌‌های آن به عنوان نقطه اتصال بازار و پایانه استفاده کنند. در واقع در این پروژه، همکار ما سازمان بنادر بوده و به دنبال این هستیم که شرکت‌های لجستیکی و پایانه‌‌‌ای همان فعالیت‌‌‌های خود را با ابزار قوی‌‌‌تر انجام دهند. این پروژه نه‌ تنها تهدیدی برای شرکت‌های موجود نبوده بلکه باعث افزایش درآمدهای آن‌ها در نتیجه استفاده از ابزارهای جدید خواهد شد.

مدیرعامل هیمکو در ادامه عنوان کرد: درآمد یک پایانه‌‌‌دار ناشی از انجام فعالیت‌‌‌های بیشتر است؛ زمانی که یک پایانه‌‌‌دار سنتی با استفاده از این پایانه مکانیزه با ابزارهای نوین فعالیت کند، می‌تواند بهره‌‌‌وری خود را افزایش دهد. به عنوان مثال، یک کشتی که ظرف مدت ۱۵ روز عملیات بارگیری را انجام می‌‌‌دهد با استفاده از این امکانات می‌تواند عملیات بارگیری را در مدت سه تا چهار روز، بدون جریمه و داخل یک محدوده ایمن انجام دهد.

نادری در پایان خاطرنشان کرد: این پروژه در حال حاضر حدود ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تکمیل آن با هم‌پوشانی‌‌‌هایی که دارد، حدود پنج سال زمان می‌‌‌برد. این پروژه را در شش سرفصل مستقل در قالب سه دوره ساخت و بهره‌‌‌برداری که به صورت موازی انجام می‌شود، تفکیک کرده‌‌‌ایم؛ به این صورت، یک دوره یک‌ ساله مربوط به احداث سریع پایانه در خشکی است. دوره بعدی سه ساله بوده که شامل مکانیزه کردن بخش خشکی است. دوره بعدی پنج‌ ساله بوده که شامل تمام‌مکانیزه کردن، احداث اسکله و تکمیل پروژه است.

لازم به ذکر است این پروژه با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» و همچنین مشارکت سایر شرکت‌های بزرگ معدنی ایران همچون تجلی توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گهرزمین و شرکت سرمایه‌گذاری امید در حال انجام است.

انتهای پیام//

در مجتمع فولاد سبا انجام شد؛

5:17 /دوشنبه/4 تیر 1403

از شمال تا جنوب با ریل ذوب آهن اصفهان؛

5:58 /سه شنبه/8 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت لکوموتیو ریل اروند مطرح کرد:

6:23 /دوشنبه/7 خرداد 1403

با راهبری ایمیدرو صورت گرفت؛

6:59 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

با راهبری ایمیدرو،

11:31 /دوشنبه/17 اردیبهشت 1403

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:13 /شنبه/5 خرداد 1403

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:20 /شنبه/13 خرداد 1402

حسن رحیمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نوین ارزش در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:55 /شنبه/26 آذر 1401

حامد کلانتری، مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

19:53 /چهارشنبه/2 آذر 1401

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:03 /چهارشنبه/18 آبان 1401

علی قبادی، مدیرعامل شرکت چند وجهی فولاد لجستیک در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:37 /شنبه/10 اردیبهشت 1401

روح‌اله ملکی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی زرین راه وطن طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

12:06 /شنبه/5 خرداد 1403
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700