• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024

چابک‌سازی فرایندهای تامین مواد اولیه در فولاد هرمزگان

  • کد خبر : 23859
  • 31 تیر 1402 - 7:41
چابک‌سازی فرایندهای تامین مواد اولیه در فولاد هرمزگان
مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید شرکت فولاد هرمزگان از چابک‌سازی و سیستمی کردن بسیاری از فرایندهای تامین و خرید در شرکت فولاد هرمزگان خبر داد و گفت: با این اقدامات توانسته‌ایم مواد اولیه مورد نیاز شرکت را به‌ صورت پایدار تامین کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید شرکت فولاد هرمزگان از چابک‌سازی و سیستمی کردن بسیاری از فرایندهای تامین و خرید در شرکت فولاد هرمزگان خبر داد و گفت: با این اقدامات توانسته‌ایم مواد اولیه مورد نیاز شرکت را به‌ صورت پایدار تامین کنیم که ماحصل آن، کاهش هزینه‌های خرید، عدم توقف در تولید و ثبت رکوردهای متعدد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، حامد الماسی جهرمی بیان کرد: مدیریت برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید، زیرمجموعه معاونت خرید محسوب می‌شود. این مدیریت سه حوزه را در برمی‌گیرد که شامل حمل، برنامه‌ریزی خرید و خدمات خرید و گمرک است. در حوزه‌های حمل و گمرک به‌ نوعی فعالیت‌های اجرایی انجام می‌شود اما بخش برنامه‌ریزی با دیگر حوزه‌ها متفاوت است و مسائل دیگری در این واحد دنبال می‌شود.

افزایش سهم حمل ریلی برای تامین مواد اولیه

وی با اشاره به وظایف حوزه حمل افزود: این واحد با الگوبرداری از شرکت فولاد مبارکه در فولاد هرمزگان تشکیل شد و وظیفه آن حمل مواد اولیه اصلی مانند سنگ‌ آهک، گندله و آهن اسفنجی است. در سال‌های قبل با توجه به پیچیدگی‌ها و چالش‌های موجود در زمینه تامین مواد اولیه به‌ ویژه در حوزه حمل‌ونقل، تصمیم بر آن شد که این واحد شکل گیرد. در واحد حمل با توجه به قراردادهای بلندمدت و خریدهای صورت‌ گرفته، طبق برنامه‌ریزی انجام‌ شده، حمل انجام می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: از ابتدای تشکیل واحد حمل هدف‌گذاری کردیم که در حوزه تامین مواد اولیه به‌ ویژه گندله، با توجه به چالش‌های حمل جاده‌ای، سهم حمل ریلی مواد اولیه را افزایش دهیم. در ابتدای شکل‌گیری واحد حمل، سهم حمل ریلی مواد اولیه ۴۰ درصد و سهم حمل جاده‌ای ۶۰ درصد بود. خوشبختانه با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته و همکاری واحدهای سازمانی، سهم حمل ریلی مواد اولیه در سال ۱۴۰۱ به حدود ۸۰ درصد و حمل جاده‌ای به ۲۰ درصد رسید.

الماسی با اشاره کمبود زیرساخت‌های اساسی حمل ریلی در معادن بزرگ کشور، مطرح کرد: بسیاری از معادن و تامین‌کنندگان بزرگ کشور هنوز به خطوط ریلی جهت حمل مواد اولیه متصل نیستند. از این‌ رو ناگزیریم مواد اولیه خود را یا به صورت جاده‌ای با استفاده از کامیون و یا به‌ صورت ترکیبی ریلی – جاده‌ای به فولاد هرمزگان حمل کنیم که چالش‌های خاص خود را دارد.

وی در خصوص واحد برنامه‌ریزی در این مدیریت، تصریح کرد: واحد برنامه‌ریزی خرید به‌ نوعی محور تامین مواد اولیه و محور سیستم‌های خرید شرکت محسوب می‌شود. باید توجه داشت که در فولاد هرمزگان چندین واحد خرید همچون خرید مواد اولیه و مصرفی، خرید قطعات یدکی و… مشغول به فعالیت هستند. این واحدها باید تحت یک گردش کار مشترک منطبق بر آیین‌نامه به‌ صورت هماهنگ فعالیت کنند؛ از این‌ رو این هماهنگی از سوی واحد برنامه‌ریزی خرید انجام می‌شود که شامل بهبود روش‌ها و فرایندها و احتمالا استقرار سیستم‌های جدید خواهد شد. در این خصوص به دنبال آن هستیم که چابکی سازمان را در حوزه خرید افزایش دهیم و با حذف عملیات کاغذی، تمامی فعالیت‌های حوزه خرید در بستر سیستم‌های متداول انجام شود.

مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید شرکت فولاد هرمزگان ادامه داد: در حوزه برنامه‌ریزی خرید، کنترل‌ها و گزارش‌های لازم جهت تحقق شاخص‌های موجود در دستور کار قرار دارد. هدف اصلی سازمان، خرید به‌ موقع، باکیفیت و اقتصادی است که این سه هدف با تعدادی شاخص کنترل می‌شود. واحد برنامه‌ریزی خرید علاوه بر رصد سه شاخص یاد شده در طول سال، با برگزاری جلساتی تحت عنوان کمیته تحول خرید، گام‌های مختلف خرید را کنترل می‌کند و گزارش‌های مورد نیاز را به واحدهای سازمانی در صورت لزوم ارائه می‌دهد.

الماسی با اشاره به وظایف خدمات خرید و گمرک، ابراز کرد: از آنجایی که شرکت فولاد هرمزگان در منطقه ویژه خلیج‌ فارس واقع شده است، باید قواعد و ضوابط لازم را برای واردات مانند قبض انبار و گواهی تولید رعایت کند. یکی از مسائلی که شرکت فولاد هرمزگان از سال‌های قبل با آن درگیر بود، هزینه‌های زیاد دموراژ بوده که هر سال به شرکت تحمیل می‌شد؛ به‌ طوری‌ که در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه دموراژ پرداخت کردیم اما با برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته و تغییراتی که در گردش‌ کارهای سازمانی ایجاد شد، میزان دموراژ پرداختی را با کاهش بیش از ۸۰ درصدی به ۱۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رساندیم. ضمن اینکه در بهار امسال نیز میزان دموراژ به دو میلیارد تومان رسیده است. این موفقیت در حالی به دست آمده که تعرفه‌های دموراژ در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته بود.

ثبت رکوردهای تامین مواد اولیه در سال ۱۴۰۱

وی در خصوص اقدامات این واحد برای تامین مواد اولیه پایدار در سال گذشته و سال جاری، اظهار داشت: در زمستان سال ۱۴۰۱ که محدودیت‌های گاز بر صنعت فولاد تحمیل و تامین آهن اسفنجی از بازار با چالش مواجه شد، رکورد حمل ۸۴ هزار تن اسفنجی در بهمن‌ ماه با میانگین روزانه دو هزار و ۸۰۰ تن مستمر را علی‌رغم کمبود کامیون به‌ دلیل وجود بارهای صادراتی در منطقه به ثبت رساندیم. همچنین رکورد حمل ۲۸۸ هزار تن گندله را در آذر ماه با میانگین حمل روزانه ۹ هزار و ۶۰۰ تن مستمر، رکورد حمل ۱۵ هزار تن گندله در یک روز در بهمن‌ ماه و رکورد حمل ۶ هزار و ۴۰۰ تن اسفنجی در یک روز در آذر ماه سال گذشته ثبت شد. تداوم تولید و رکوردشکنی‌ها در شرکت فولاد هرمزگان حاکی از تامین به‌ موقع و مستمر مواد اولیه است که با تلاش بی‌وقفه، همکاری و هماهنگی واحدهای سازمانی صورت می‌گیرد؛ به‌ طوری‌ که حتی یک دقیقه توقف ناشی از عدم تامین مواد اولیه در فولاد هرمزگان رخ نداده است.

مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید شرکت فولاد هرمزگان اضافه کرد: از دیگر اقدامات مهم می‌توان به راه‌اندازی سامانه استعلامات الکترونیک اشاره کرد که واحدهای فناوری اطلاعات و خرید با همکاری یکدیگر این سامانه را راه‌اندازی کردند. در حال حاضر، بالغ‌ بر ۹۰ درصد از خریدها در سیستم به‌ صورت الکترونیکی استعلام می‌شود. این امر باعث افزایش صحت، سرعت و دقت خرید شده است. در سال گذشته، سیستم پشتیبانی خرید خارجی را درخواست کرده‌ایم که خوشبختانه مهیا شده است.

الماسی با بیان اینکه همواره باید روبه‌ جلو حرکت کرد و استراتژی‌های آتی را ترسیم کنیم، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های مختلف اقداماتی را در دستور کار خواهیم داشت. در حوزه برنامه‌ریزی خرید، استقرار سیستم‌هایی را که به‌ نوعی ابزار کار محسوب می‌شوند دنبال می‌کنیم. البته تلاش کرده‌ایم تمام گام‌های حوزه خرید را روی سیستم پیاده کنیم. در این خصوص با چندین گام و ده‌ها وضعیت مختلف مواجهیم که باید در سیستم‌ها و رفت‌وبرگشت‌های سازمانی گنجانده شوند. در این زمینه تلاش کرده‌ایم که فرایندهای اداری خرید را جهت تسریع در مراحل بروکراسی روی سیستم پیاده‌سازی کنیم تا شاخص و هدف داشته باشد و بتوان آن را کنترل کرد. همچنین در نظر داریم سیستم کمیسیون معاملات را نیز به‌ صورت سیستمی درآوریم؛ این در حالی است که در سایر حوزه‌ها نیز حفظ وضعیت موجود به همراه اصلاح برخی موارد در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=23859

نوشته‌های مشابه

29اردیبهشت
«کنور» به نمادی مطمئن در بازار سرمایه تبدیل شده است
همگام با اکتشافات جدید و تحقق طرح‌های توسعه‌ای،

«کنور» به نمادی مطمئن در بازار سرمایه تبدیل شده است

29اردیبهشت
توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور با استفاده از ریل ملی ذوب‌ آهن
29اردیبهشت
آغاز ساخت تجهیزات ماشین بریکت‌سازی گرم و تجهیز رکوپراتور
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

آغاز ساخت تجهیزات ماشین بریکت‌سازی گرم و تجهیز رکوپراتور

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.